خودروی ترابری سنگین DT-30 Vityaz ، غول بارکش ارتش سرخ

خودروی ترابری سنگین DT-30 Vityaz ، غول بارکش ارتش سرخ

در اوایل دهه ی 60 در حالیکه خودروهای ATV ترابری ارتش شوروی تنها قابلیت حمل 5 تن بار در شرایط سخت و عوارض زمینی سیبری و شمال روسیه را داشتند ، نیاز روزافزون ارتش سرخ نیاز  به یک خودروی ترابری همه جا رو (All Terrain Vehicle) پیشرفته تر و با قابلیت حمل بار بیشتر نمایان شد . در همین زمان دفتر طراحی مخصوصی برای طراحی یک خودروی ترابری سنگین همه جا رو که قابلیت عملیات در مناطق و مرزهای شمالی شوروی را داشته باشد دایر شد .

در فوریه ی 1971 ، دو نمونه ATV که توسط این دفتر طراحی شده بود به نام های DT-LP و DT-L تولید شد و برای تست به وزارت دفاع شوروی فرستاده شد ، قریب به 10 سال بعد در 1981 ، تستها روی این خودرو به پایان رسید ، نتیجه شگفت آور بود ، توانایی های DT-L حتي بیش از نیازها و خواسته های ارتش سرخ بود !

DT-L میتوانست در هر آب و هوایی ، از شرایط سخت سیبری تا صحراها عملیات کند ، بدون هیچ گونه آمادگی ویژه و تجهیزات اضافی از دریاچه ها و موانع آبی عبور کند و همزمان بار بسیار زیادی را با خود حمل کند .

سال بعد ، یعنی در سال 1982 تولید انبوه این خودرو تحت نام D-30  آغاز شد و در طی تحقیقات تا سال 1985 ، نمونه های دو قسمتی این خودرو تحت نام  D-30P با قابلیت حمل حداکثر 30 تن بار نیز به تولید رسید  و تا به امروز که جدیدترین نسخه ی این خودرو موسوم به DT-30PM 1 عرضه شده ، خودروهای DT-30P که در ارتش روسیه یا شرکتهای تحقیقاتی و تجاری مثل Gazprom در حال خدمت هستند ، از معدود خودروهایی اند که قابلیت عملیات در شرایط سخت و دماهای منفی 50 درجه تا 40 درجه بالای صفر را دارند .

خودروی ترابری سنگین آبی خاکی DT-30P برای عملیات از یک موتور دیزلی 12 سیلندری با نام V-46-5 با 710 اسب بخار توان استفاده میکند ، موتور قابلیت کار با انواع سوختها را دارد ، توان این موتور از طریق سیستم تعلیق هیدرومکانیکی به چرخها میرسد ، لازم به ذکر است که موتور تانک T-64 در واقع نمونه ی ارتقا یافته ی همین موتور V-64-5 خودروی DT-30 است . موتور DT-30 دارای یک Pre-heater (پیش گرم کننده) است که توانایی روشن شدن موتور در دمای 50 درجه ی سانتیگراد زیر صفر را به این موتور میدهد .

DT-30P برای عبور از موانع سخت (حتی با زاویه ی 30 درجه) از چرخهای شنی دار استفاده میکند ، شنی های DT-30 از نوع فیبرهای لاستیکی هستند که با آلیاژ فولاد تقویت شده اند ، حداکثر سرعت این خودرو در مسیر جاده 50 کیلومتر بر ساعت ، در آب 5 کیلومتر بر ساعت بوده و برد آن 500 کیلومتر است . DT-30 میتواند در شرایط سخت زمینی و در حالیکه یک یا حتی دو شنی یکی از دو قسمت خودرو از بین رفته اند ، به حرکتش ادامه دهد.

یکی از خصوصیات قابل توجه DT-30P فشار روی سطح (ground pressure) بسیار پایین آن (حدود kgf/cm2 0.3) است ، DT-30P برغم وزن و بار بسیار زیاد (که مجموعا معادل 58 تن است) بخاطر پهن بودن سازه ی خودرو و شنی های آن ، فشار بسیار کمی بر هر واحد مساحتی زمین وارد میکند ، این ویژگی به D-30 این امکان را میدهد که از روی یک مین ضدتانک رد شود ، بدون اینکه مین منفجر شود . همچنین بواسطه ی این ویژگی D-30 هنگام عبور از موانع آبی تا عمق 1.8 متری (حتی در مناطق قطبی) ، روی آن شناور میماند .

DT-30P در ارتش روسیه و شرکتهای تجاری و تحقیقاتی چون گازپروم دارای گستره ی وسیعی از قابلیتها و کاربردهاست ، علاوه بر توانایی حمل وزن زیاد ،DT-30P به واسطه ی نیروی کشش معادل 500 کیلونیوتن به عنوان خودروی بازیابی (Recovery) ، جرثقیل متحرک ، سکوی استخراج نفت متحرک ، خودروی اکتشافی و یا با ماموریتهای امدادی (Search and Rescue) در شرایط سخت آب و هوایی و موانع غیرقابل عبور مورد استفاده قرار میگیرد.

موتور V-46-5

متصل كننده ي قسمت حمل بار و قسمت اصلي




:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 23 شهريور 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: