هلیکوپتر Mi-8ATMsh Terminator ، ارابه ی آهنین کماندوهای Spetsnaz

هلیکوپتر Mi-8ATMsh Terminator ، ارابه ی آهنین کماندوهای Spetsnaz


عملیات های ویژه پشت خطوط دشمن علاوه بر کماندوهای ویژه و ورزیده و سلاح های سبک و سنگین دقیق ، نیاز به هلیکوپترها و خودروهای اصلاح شده برای انتقال نیروها به منطقه تحت هر شرایط آب و هوایی و به مخفیانه ترین و سریعترین شکل ممکن است که در این میان هلیکوپترها با سرعت بالا نسبت به وسایل زمینی برای انتقال کماندوها از توجه ویژه در کشورهای پیشرفته نظامی برخوردار است .

در این میان نیروهای ویژه ی روسیه موسوم به Spetsnaz نیز در چند سال گذشته اقدام به دریافت هلیکوپترهای جدید با ماموریت های انتقال سریع نیروها (Rapid Deployment) در شرایط ویژه و حمایت از نیروها کرده است . این هلیکوپتر که با نام Mi-8ATMsh معرفی شده و در رسانه ها ملقب به Terminator گشته است در واقع نمونه ی پیشرفته و تهاجمی هلیکوپتر ترابری موفق Mi-171 است که مجهز به آخرین تجهیزات برای عملیات های ویژه گشته است .

هلیکوپتر تهاجمی Mi-8ATMsh برای افزایش بقاپذیری در ماموریت خود جهت انتقال نیروها به منطقه و حمایت آنها مجهز به ارتقاهای جدیدی از جمله افزایش حفاظت در مقابل تهدیدات از طریق اضافه شدن زره های کولار به بدنه و بخصوص نقاط آسیب پذیر هلیکوپتر مانند پنجره های شیشه ای که آنرا از مدلهای قبلی متمایز میکند ، گشته است ، همچنین اخلالگر الکترواپتیکی L166V1AE Hot Brick که در بالای هلیکوپتر نصب شده قابلیت محافظت از هلیکوپتر در مقابل موشک های جستجوگر IR مانند Stinger ، Red Eye ، Chapparel و Side Winder با ارسال امواج نویز مدوله شده ی IR با پوشش 330 درجه ای ، منجر به انحراف موشک از مسیر میشود . بعلاوه از این از انعکاس دهنده های اتوماتیک ASO-2V برای افزایش محافظت در مقابل موشک های جستجوی حرارتی (که پیش از این روی هلیکوپترهای سری Hind نصب شده بود) استفاده شده و همچنین تدابیر ویژه ای برای حفاظت مخازن سوخت هلیکوپتر از جمله استفاده از مخازن Self Sealing انجام شده است .

فرستنده اخلالگر L166V1AE

محل نصب فرستنده ی اخلالگر روی هلیکوپتر Mi-8ATMsh

جهت انجام عملیات در شرایط آب و هوایی مختلف ، ترمیناتور مجهز به سیستم های الکترواپتیکی دید جلونگر فروسرخ (FLIR) ، دوربین های دید در شب و سیستم هدایت ماهواره ای شده است ، درب پشت هلیکوپتر از حالت Calm Shell به Ramp تبدیل شده و سیستم الکتریکی LPG-150 برای پیاده شدن کماندوها بروش Rappel بدون نیاز به نشستن هلیکوپتر نیز تعبیه شده است ، همچنین دماغه ی هلیکوپتر نسبت به مدل های قبلی شکل دلفین مانند دارد .

درب شیبدار (Ramp) هلیکوپتر

نمای جلوی هلیکوپتر ، دماغه ی دلفینی هلیکوپتر ، صفحات زرهی نصب شده روی بخش شیشه ای هلیکوپتر و سامانه ی دید FLIR نصب شده در زیر بدنه مشخص است

نمای نزدیک از سامانه ی دید فروسرخ (FLIR) نصب شده روی ترمیناتور

در کنار پنجره ها خروجی های هلیکوپتر اسلحه های AKS-74U برای استفاده خدمه هلیکوپتر نصب شده ، همچنین برای حمایت آتش نیروهای ویژه در مقابل تهدیدات ، دو بالچه ی حمل تسلیحات به هلیکوپتر اضافه گشته است که قابلیت استفاده از سیستم موشکی ضدتانک Shturm-V با استفاده از موشک های 9M120 یا 9M114 (با قابلیت حمل حداکثر 8 موشک) ، راکت های غیرهدایت شونده ی S-8 ، پاد های تیربار 23 میلیمتری GSh-23L قابل نصب در زیر 6 ریل مدل DB3-57KrVM زیر بالچه ها و دو تیربار 7.62 میلیمتری در طرفین هلیکوپتر نصب شده است .

هلیکوپتر قابلیت حمل 37 کماندو با ساز و برگ کامل ، 4000 کیلوگرم بار یا 12 مصدوم روی Strecher بهمراه یک پزشک بوده ، برد حداکثر 570 کیلومتر و حداکثر سرعت 260 کیلومتر بر ساعت از خصوصیات این هلیکوپتر میباشد. بنابر اظهارات تحلیلگران نظامی روسی ترمیناتور در تست های میدانی قابلیت بقاپذیری و اطمینان پذیری بالای خود و استفاده ی آسان را به اثبات رساند ، تعداد 10 فروند از این هلیکوپترها در سال 2010 و تعداد نامعلومی در ژوئن 2011 به نیروی هوایی روسیه (VVS) تحویل شده است .




:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 21 شهريور 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: