آشنایی با نفربر آمریکایی برادلی

آشنایی با نفربر آمریکایی برادلی

نقایص نفربر زرهی به عنوان خودروهای جنگی، همچون زره نازک و قدرت شلیک محدود به ایجاد راهکارهایی جهت اصلاح خودروهای جنگی پیاده نظام در اواخر دهه 1960 منجر گردید.

در این طرح به جای ساخت خودرویی که بتواند فقط نیروهای پیاده نظام را تا میدان جنگ حمل کند، به طوری که آنها برای جنگیدن مجبور به پیاده شدن از خودرو باشند، طرحی به نام IFV ارائه شد که با آن نیروها در حالی که داخل خودرو هستند، می توانند با سلاح هایشان به جنگ دشمن بروند و با آن درگیر شوند و در عین حال به واسطه زره خودرو حفاظت شوند.
Bradley IFV که از طرح های شوروی و آلمان اقتباس شده بود، در سال 1981 وارد تولید شد. این خودرو که M-2 نیز نام دارد، به علت دارا بودن زره فاصله دار و لایه لایه در قسمت بالای بدنه آلومینیومی خود، نسبت به M-113 ، حفاظت بیشتری برای مسافران خود به عمل می آورد.Bradley همچنین با دارا بودن توپ 25 میلیمتری از قدرت شلیک بالاتری برخوردار است و می تواند گلوله های اورانیوم تهی شده را شلیک کند.

قیمت هریک از مدل های M2A2 و M3A2 1/25 میلیون دلار و قیمت مدل های جدید M2A3 و M3A3 که صنایع دفاعی ایالات متحده از سال 2001 میلادی شروع به تولید آنها کرده 1/54 میلیون دلار است. M2 و M3 نفربرهای زرهی سبکی به حساب می آیند که برای فراهم آوری سرعت مناسب طرلحی شده اند. یک برادلی استاندارد 24/9 تنی، توسط پیشرانه 8 سیلندر دیزلی سوپر شارژر دار با قدرت 500 اسب بخار نیرو می گیرد. برادلی با نسبت نیرو به وزن 20 اسب بخار برای هرتن می تواند به بالاترین سرعت 64/4 کیلومتر در ساعت در جاده های هموار بدست یابد. در مقایسه، تانک M1 Abrams از یک موتور با قدرت 1500 اسب بخار بهره می گیرد و سرعت آن به 48/3 کیلومتر در ساعت می رسد. (مشخصات تانک ویرانگر آبرامز M1 در شماره 15 ماهنامه نواور چاپ شده است). مدل های برادلی گنجایش سوختی بین175 تا197 گالن (662 تا 746 لیتر) دارند.
یک برادلی M2A2 ارتقا یافته دارای موتوری با 600 اسب بخار قدرت است که نسبت نیرو به وزن 24 اسب بخار برای هر تن را فراهم آورده است. برادلی توانایی عبور از هر منطقه و مسیری را دارد؛ حال این مسیر، آبی باشد یا خاکی و می تواند در 5 دقیقه به یک وسیله نقلیه آبی تبدیل شود. حداکثر سرعت این نفربر در آب نیز به 6/4 کیلومتر در ساعت می رسد. نفربر M2 دارای 3 خدمه است که شامل فرمانده، توبچی و راننده می شود. مدل پایه M2 می تواند 7 سرباز مجهز و مسلح را با خود حمل کند. این در حالی است که مدل تغییر یافته M2A2، 6 سرباز و مدل M3 که خصوصیات تهاجمی بیشتری دارد تنها دو سرباز، علاوه بر سه خدمه خود جابجا می نماید.

راننده در سمت چپ قسمت جلویی برادلی قرلر می گیرد و افراد داخل آن نیز برای دیدن محیط پیرامون خود تنها می توانند از پریسکوپ استفاده کنند. مکان قرارگیری راننده به تنهایی دارای4 پریسکوپ است و پریسکوپ مرکزی آن نیز توانایی دید در شب را دارد. فرمانده در سمت چپ جنگ افزار اصلی قرار می گیرد. یک فیلتر هوای M13A1 در محل قرارگیری او نصب شده تا او را از حملات گازهای خطرناک مصون دارد. توبچی نیز در سمت چپ تورت (turret) جای گرفته است.(تورت قسمت بزرگی از وک برادلی بوده که مجهز به یک مسلسل است.) کابین مخصوص قرارگیری سربازان در عقب برادلی تعبیه شده است. این کابین شامل یک دریچه یک تکه در سقف و یک در عقبی هیدرولیکی است که پس از باز شدن به صورت شیب دار بر روی زمین قرار می گیرد. برادلی مجهز به سیستم ردیابی و سرکوب آتش است و نیز اتقک مرکزی آن در برابر حملات اتمی، بیولوژیکی و شیمایی ایمن است. این نفربر توسط زره آلومینومی پوشانده شده و قسمت عقب و کناره ها نیز با زره های چند لایه پوشانده شده است. تورت نیز یک لایه اضافی فولاد دارد و قسمت زیرین بدنه دارای زره های ضد مین هستند.

 

تاریخچه
عمر نلسون برادلی در زمان جنگ جهانی دوم، در سال1981 در گذشت. سال مرگ او مصادف با ورود نفربرهای جدید به ارتش ایالات متحده بود و آنها را به احترام او برادلی نامیدند.این نفربر پس از ورود به نیروی زمینی، جایگزین M113 شد. تنها چند سال پس از آن پایداری و قدرت تهاجمی برادلی نظر همه را به خود جلب کرد. این نفربر زرهی در سال 1985 از یک عملیات آزمایش هولناک که در آن چندین جنگ افزار آمریکایی و روسی برای انهدام آن بکار گرفته شدند، پیروزمندانه بیرون آمد. در 1988، اصلاحاتی در دو مدل M2A2 و M3A2 به عمل آمد گه شامل موارد ذیل بود: زره کامپوزیت جدید-افزایش ظرفیت نگهداری مهمات برای حفاظت بیشتر از افراد-بهبود خصوصیات حرکتی در آب-بهبود سیستم تعلیق مدل های ارتقا یافته M2A3 و M3A3 پس از عملیات طوفان صحرا معرفی شدند، از نظر تکنیکی پیشرفته ترین مدل های برادلی به حساب می آیند و در سال1994 به تولید رسیدند. این مدل ها شامل موارد ذیل بود:
واحد نمایش فلت برای فرمانده برادلی
واحد حافظه انبوه
واحد نمایشی برای راننده
و واحد نمایشی برای افراد در کابین عقب
طبق نظر سازنده، با ایحاد و اصلاحات مستمر در برادلی، این نفربر زرهی تا سال 2025 میلادی یکی از جنگ افزارهای کلیدی به حساب خواهد آمد.

تسلیحات
برادلی یک نفربر سهمگین و قدرتمند است. چرا که دارای مسلسلهای قوی و گلوله های ضد تانک می باشد. این تسلیحات هم جهت برقراری آتش محافظ برای سربازانی که با خود حمل می کند و هم برای منهدم ساختن تانکهای دشمن مناسب هستند که با ترکیب سرعت و چابکی، آن را به یک جنگ افزار کارآمد در صحنه نبرد تبدیل ساخته است. جنگ افزار اولیه دو مدل M3 و M2، یک Chain-gun مدل M242 Bush Master 25 میلی متری است. M242برروی تورت (که بالاترین نقطه برادلی است و قابلیت چرخش دارد) قرار گرفته است. این اسلحه دارای حداکثر نرخ آتش 200 تیر در دقیقه است. M2 900(300 عدد آماده برای آتش 600 عدد برای ذخیره) و M3 نیز 1500 عدد از مهمات 25 میلیمتری M242 را با خود همراه دارند، همچنین هر دو مدل برادلی دارای پرتاب کننده گلوله های هدایت شونده ضد تانک BGM-71 TOW بوده که در سمت چپ تورت نصب شد است. پس از شلیک گلوله، اطلاعات پرواز به سیستم هدایت آن فرستاده می شود. گلوله های TOW می توانند هر هدفی در فاصله 3/75 کیلومتری برادلی را منهدم سازد. M2، 7 گلوله هدایت شونده ضد تانک MGM-71 TOW و M3، 12 عدد از همین گلوله ها را حمل می کنند علاوه بر این برادلی به مسلسل M240، 7062 میلیمتری مجهز است. M2،2200(800 عدد آماده و 1400 عدد ذخیره) و M3 ، 4400 گلوله از این مسلسل با خود همراه دارند. برادلی دارای پرتاب کننده نارنجکهای دودزا است که هر کدام دارای 4نارنجک هستند. با پرتاب این نارنجکها در هنگام مبارزه، دود برادلی را فرا می گیرد و آن را از دید دشمن مخفی می سازد.

جدول مشخصات و بیوگرافی:
کشور سازنده : ایالات متحده امریکا
کمپانی سازنده :BEA systems
کاربریها : نفربر زرهی آبی-خاکی/ دیده بانی / اکتشاف / انتقال سربازان به خطوط اول جنگ
موتور : ۸سیلندر دیزل سوپر چارجردار
قدرت موتور : ۵۰۰ اسب بخار
سال ورود به خدمت : ۱۹۸۱
گونه ها : ام-۲ / ام-۳ / ام-۲ آ۲ / ام-۲آ۳ آپگرید
کاربری گونه ام-۲: ترابری
وزن استاندارد :۲۴ تن
نسبت وزن به نیرو : ۲۰اسب بخار به ازای هر تن
بالاترین سرعت جاده ای : ۴/۶۴ کیلومتر بر ساعت
حداکثر سرعت در آب : ۴/۶ کیلومتر بر ساعت
قدرت موتور در گونه آپگرید: ۶۰۰ اسب بخار
نسبت نیرو به رانش آپگرید : ۲۴ اسب به ازای هر تن
گنجایش نیرو : ۷ سرباز مجهز سری ام - ۲ / ۶ سرباز سری ام - ۲ آ ۲ / ۲ سرباز+۳ خدمه در سری ام - ۳ تهاجمی

در مقایسه با همتای روسی خود یعنی BMP:
1- تعداد نفرات جای گیری شده کمتر
2- تنوع تسلیحات کمتر
3- ارتفاع کمتر
4- قیمت بالا
5- کارنامه با معدل پایین تر کاربری جهانی




:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 14 شهريور 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: