آشنایی با سریعترین بالگردهای جهان + اینفوگرافیک

آشنایی با سریعترین بالگردهای جهان + اینفوگرافیک

بالگردها بی شک انعطاف پذیرترین ماشینهای پرنده ساخت دست بشر هستند، اما مطمئنا در بین سریعترینها جایی ندارند. اما شاید به زودی نسل جدیدی از بالگردهای سریع دنیای هوانوردی را با تحولی تازه مواجه کند.

 

محمدحسین جهانپناه: بیشتر بالگردهای امروزی در نهایت به سرعتی در حدود 250 یا در بهترین حالت 300 کیلومتر بر ساعت میرسند. سرعت نهایی بالگردها ارتباط مستقیمی به سرعت گردش ملخ اصلی آنها دارد و این سرعت هم به زاویه خمیدگی ملخها محدود میشود. در این بین تنها پرنده های دو رگه ای مثل تیلیتروترها هستند که با ترکیب ویژگیهای بالگرد و هواپیما از خطوط قرمز محدودیت سرعت بالگردها گذشته اند.
دو شرکت آمریکایی سیکروسکی و اروپایی یوروکاپتر چندی است که در حال توسعه طرحهای متفاوتی برای ساخت بالگردهایی سریعتر هستند، بالگردهایی که به طور خاص کاربردهای نظامی بسیاری دارند. هر دو بالگرد طراحی شده توسط یوروکاپتر و سیکروسکی از ترکیبی از ملخهای افقی بزرگ در کنار ملخ اصلی خود برای تامین نیروی پیشرانه اضافی استفاده میکنند که 50% به سرعت نهایی بالگرد میافزاید. البته هر دو طرح فعلا در مرحله طراحی و آزمایش پیش نمونه های خود به سر میبرند و سالها طول خواهد کشید که نمونه کاملی از چنین بالگردهایی ساخته شود.

ابداع این بالگردهای نوظهور اگرچه انقلاب بزرگی در دنیای بالگردها به نظر نمیرسد، اما در نوع خود گامهایی جدید برای ابداع ترکیبهای بیشتری از بالگرد و هواپیما به شمار می آید، گامهای تازه ای که در نهایت به توسعه نسل جدیدی از هواگردهای با قابلیتهای بیشتر برای پاسخگویی به نیاز های امروز دنیا منجر خواهد شد.

Sikorsky X2



 

سیکروسکی ایکس2 امروزه به عنوان سریعترین بالگرد ساخته شده شناخته میشود. ایکس2 بالگرد کوچکی است که به جای یک ملخ اصلی از ترکیب دو ملخ اصلی استفاده میکند تا با گردش در خلاف جهت هم، گشتاور تولیدی یکدیگر را خنثی کنند. نیروی پیشرانش بالگرد علاوه بر ملخهای اصلی، توسط ملخ بزرگی که در انتهای بدنه جای گرفته نیز تامین میگردد. این ترکیب با افزایش سرعت X2 اجازه گردشهای تندتر با زاویه کمتر و مانورهای پیچیده تر نسبت به دیگر بالگردهای متعارف را فراهم میسازد. پیش نمونه X2 توانست تا سرعت نهایی 462 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. سیکروسکی در نظر دارد تا چند سال دیگر بر اساس بالگرد آزمایشی X2 نمونه رزمی سبکی موسوم به اس97 را برای ارتش ایالات متحده تولید کند.
Eurocopter X3



یوروکاپتر X3 برای نخستین بار در سپتامبر 2010 / شهریور 1389 به پرواز در آمد. این بالگرد نسبتا بزرگ با ترکیبی از خواص هواپیماها مثل بال و ملخهای افقی ساخته شده و همین موضوع هم سرعت بیشتر را برای آن به همراه آورده است. بدنه اصلی بالگرد در حقیقت نسخه اصلاح شده ای از بالگرد معروف EC155 یوروکاپتر مجهز به موتورهای توربوشفت و ملخی پنج پر است که نیروی برای اصلی بالگرد را برای شناور شدن در هوا تامین میکند. ملخهای افقی بالگرد هم که در نوک بالهای به نسبت کوچک آن قرار گرفته اند، نیروی پیشرانش را تامین میکنند. این ملخها همچنین برای خنثی کردن گشتاور تولیدی ملخ اصلی با سرعت بیشتری میچرخند. سرعت نهایی این بالگرد 410 کیلومتر بر ساعت است و به گفته یوروکاپتر، نمونه کامل بالگرد که بر اساس تکنولوژی X3 ساخته خواهد شد، تا سال 2020 / 1399 پرواز خواهد کرد.





:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: