قویترین موشک قاره پیمای روسیه

قویترین موشک قاره پیمای روسیه

تپل-ام، نام راهبردیترین سری موشکهای دوربرد ارتش روسیه است که طی چند دقیقه آماده پرتاب شده و پس از چند دقیقه پرواز بر فراز زمین، هر هدفی را تا شعاع 11هزار کیلومتری آماج کلاهکهای هستهای قرار میدهد.


این موشک جزو موشکهای بالستیک دستهبندی میشود. موشکهای بزرگ بالستیک که یادگار نحص دوران جنگ سرد به شمار میروند، ترسناکترین سلاح فعلی روی زمین به شمار میروند. این موشکها با نیروی موتورهای چندمرحلهای سوخت جامد، خود را به مدار زمین میرسانند، در آنجا به سوی هدف مورد نظر شتاب میگیرند و پیش از ورود مجدد به جو زمین، محموله را رها کرده و کلاهک جنگی یا هستهای خود را به سوی هدف روانه میکنند. اینفوگراف زیر، نمای شماتیک مراحل حرکت این موشک را نشان می‎دهد.
موشک سری TOPOL-M سه مرحلهای است و حدود 47تن وزن دارد. این موشک از سوخت جامد بهره میبرد تا بتوان آن را به راحتی و بدون خطر نگهداری و در شرایط اضطراری به سرعت آماده پرتاب کرد. این موشک هم از سکوی متحرک و هم از سیلوهای زیرزمینی پرتاب میشود، طول آن 22.7 متر و قطر آن 1.2 متر است و میتواند محمولهای به وزن 1200 کیلوگرم را حمل کند. کلاهک جنگی این موشک دارای بمب هستهای با قدرت 800کیلوتن تیانتی است.

دانلود

سرعت موشک در مدار زمین به بیش از 7000 متر بر ثانیه میرسد و میتواند با دقت 200 متر، هدفی در 11هزار کیلومتری را نشانه رود. گفته میشود این موشک به مانور ناوبری جدید مجهز شده است که میتواند کلاهک جنگی را از سپر دفاع ضدموشکی ایالات متحده عبور داده و روانه هدف کند.
در شامگاه پنجشنبه 18 خرداد 1391، روسیه یک فروند موشک TOPOL-M را در حوالی آستاراخان آزمایش کرد که به دلیل مسیر غیرعادی و ارتفاع زیادی که این موشک برای رسیدن به هدفی در قزاقستان در پیش گرفت، دود حاصل از احتراق سوخت در موتورها به شکل پدیدهای عجیب و نورانی در کشورهای خاورمیانه مشاهده شد.





:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: