ابراز تاسف از استعفاي كوفي عنان؛ آمريكا: تقصير روسيه و چين است!

ابراز تاسف از استعفاي كوفي عنان؛ آمريكا: تقصير روسيه و چين است!

مسئولان كشورهاي مختلف نسبت به استفعاي كوفي عنان از پست خود ابراز تاسف كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از سايت النشره، لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه درخصوص استعفاي كوفي عنان از پست خود به عنوان فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه عنوان داشت: اين اقدام بيانگر وجود بن بست فاجعه بار در سوريه است.

كاخ سفيد نيز اعلام كرد كه استعفاي كوفي عنان بيانگر شكست بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه در پايبندي به تعهداتش است.

كاخ سفيد همچنين تاكيد كرد كه اين اقدام از شكست روسيه و چين در حمايت از موضع شوراي امنيت در سوريه خبر ميدهد.

آمريكا در ادامه اعلام كرد: ارسال سلاحهاي بيشتر به سوريه باعث آغاز روند مسالمت آميز انتقال قدرت در اين كشور نميشود.

وزارت خارجه سوريه نيز نسبت به استعفاي كوفي عنان ابراز تاسف كرده و اعلام كرد: دمشق همچنان به تعهدات خود و اجراي طرح كوفي عنان و همچنين همكاري با هيات ناظران سازمان ملل در سوريه پايبند است.

اين وزارتخانه در ادامه اعلام كرد: كشورهايي كه ثبات سوريه را هدف قرار داده و به نفع طرح كوفي عنان در شوراي امنيت راي دادند همانهايي هستند كه مانع تحقق اين روند شده و همچنان ميكوشند تا اين تلاشها را ناكام بگذارند.

ويليام هيگ، وزير خارجه انگليس نيز با قدرداني از اقدامات كوفي عنان در سوريه عنوان داشت: با نظارت كوفي عنان تمام طرفها با طرح وي موافقت كردند و جامعه بينالملل نيز از اين طرح حمايت كرد.

وي در ادامه افزود: نظام سوريه نتوانست به تعهدات خود پايبند باشد و طرح كوفي عنان تاكنون طرحي شكست خورده به شمار ميآيد. كوفي عنان به دليل استفاده از وتو در شوراي امنيت احساس شكست ميكند.

وزارت خارجه روسيه نيز با صدور بيانيهاي نسبت به استعفاي كوفي عنان ابراز تاسف كرد.

ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه عنوان داشت: اميدواريم تلاشهاي بينالمللي براي پايان بخشيدن به مساله سوريه همچنان ادامه يابد.

کوفی عنان، نماینده جامعه جهانی برای حل بحران سوریه روز پنجشنبه از سمت خود کنارهگیری کرد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیهای اعلام كرد که عنان تصمیم گرفته که فعالیت خود را در این سمت تمدید نکند. او تا پایان ماه اوت در این سمت باقی خواهد ماند.

دبیرکل سازمان ملل متحد از تلاشهای کوفی عنان در این سمت قدردانی کرد و گفت، طرح شش مادهای عنان هنوز بهترین راهحل و امید برای حل بحران سوریه به شمار میرود.

طرح کوفی عنان از جمله شامل عقبنشینی نیروهای ارتش سوریه و انتقال تسلیحات سنگین از مناطق شهری و توقف عملیات نظامی علیه مناطق مسکونی، اجرای آتش بس بین نیروهای دولتی و مخالفان، آزادی زندانیان سیاسی و امدادرسانی به غیرنظامیان در مناطق درگیری بود.

عنان برای اجرای این طرح به کشورهای مختلف از جمله ایران و روسیه سفر کرد و موافقت این کشورها برای آن را به دست آورد.

مقامهای روسیه بارها هشدار دادهاند که ماموریت کوفی عنان میتواند آخرین فرصت برای جلوگیری از بروز یک جنگ داخلی در سوریه باشد




|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 13 مرداد 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: