گامي بزرگ درجهان مينياتوري:اندازهگيري بارالكتريكي ذرات براي نخستين بار با تله محقق ا

گامي بزرگ درجهان مينياتوري:اندازهگيري بارالكتريكي ذرات براي نخستين بار با تله محقق ا

محققان دانشگاه زوريخ با همكاري يك دانشمند ايراني براي اولين بار موفق به تعيين بار نانوذرات به طور مستقيم شدند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نصيرالدين مجرد، محقق آزمايشگاه شیمی فیزیک دانشگاه زوريخ با همكاري پروفسور مدهاوي كريشنان موفق به ابداع شيوه جديدي براي اندازهگيري ذرات و همچنين بار الكتريكي آنها براي اولين بار در جهان شدند.

اين دستاورد گامي مهم براي ساخت دارو و همچنين تحقيقات پايه برخوردار است.

اين فرآيند براي اولين بار در مجله «Nature Nanotechnology» معرفي شد.

مدهاوي و مجرد براي مشاهده ذرات در يك محلول، هر ذره را در يك تله الكترواستاتيكي قرار دادند. اين شيوه اينگونه كار ميكند كه بين دو صفحه شيشهاي به اندازه يك تراشه، هزاران گودال گرد انرژي توليد ميشود. اين گودالها از يك بار ضعيف الكتراستاتيكي برخوردارند و دانشمندان قطري از محلول را در صفحه اضافه ميكنند تا هر ذره در يك گودال انرژي افتاده و در آنجا باقي بماند. اما ذرات بطور بيحركت در اين گودالها نميمانند بلكه مولكولهاي درون محلول با هم بطور مداوم برخورد داشته و منجر به حركت ذرات در يك مسير مدور ميشوند.

اين محققان به اندازه گيري اين حركات پرداخته و توانستند بار هر ذره را بطور جداگانه تعيين كنند.

سادهتر اينكه، ذرات داراي بار كوچك، حركات بزرگتري راانجام داده، در حاليكه ذرات داراي بار بزرگتر در حلقههاي كوچكتر حركت ميكنند. اين پديده را ميتوان با يك توپ سبك وزن مقايسه كرد كه در زمان پرتاب، مسافت بيشتري را نسبت به يك توپ سنگين طي ميكند.

به گزارش ايسنا رابرت ميليكان، فيزيكدان آمريكايي در 100 سال پيش از يك شيوه مشابه در تجربه قطره نفت خود براي تعيين سرعت قطرات نفت داراي بار الكتريكي استفاده كرد. وي در سال 1923 موفق به كسب جايزه نوبل فيزيك براي دستاورد خود شد.

اين در حالي بود كه ميليكان اين قطرات را در خلاء سنجيده بود اما مجرد و همكارانش به اندازهگيري نانوذرات در يك محلول پرداختند كه بر ويژگيهاي ذرات تاثير ميگذارد.

براي تمام محلولهايي كه بطور صنععتي توليد ميشوند، بار الكتريكي نانوذرات درون آنها از اهميت زيادي برخوردار است چرا كه اين بار الكتريكي است كه به يك محلول مايع اجازه ميدهد تا ثابت باقي مانده و يك انسجام ناهنجار ايجاد نكند.

محققان با شيوه جديد خود توانستهاند يك تصوير از كل تعلیق و تمام ذرات درون آن بدست بياورند. يك تعليق به مايعي گفته ميشود كه ذرات مقياس كوچك يا قطرات مانند ذرات درون شير، خون، رنگ، مواد آرايشي، واكسنها و داروهاي مختلف در آن بخوبي توزيع شدهاند




|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 13 مرداد 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: