دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری ساخت کشتیهای هسته ای با وجود تحریمها

دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری ساخت کشتیهای هسته ای با وجود تحریمها

موج جديد تحريمهاي نفتي ايران از سوي غربيها، كشورمان را در مسير دستيابي به تكنولوژي برتر ساخت كشتيها و نفتكشها با سوخت هسته اي قرار داده و جمهوري اسلامي ايران در چند قدمي دستيابي به اين دستاورد شگرف است.


تقسیم بندیهای مختلفی در مورد کشتیها وجود دارد و در یک تقسیم بندی کشتیها به دو دسته کشتیهای نظامی و غیرنظامی(بازرگانی)تقسیم میشوند.

کشتیهای بازرگانی نیز به سه دسته عمده تقسیم میشوند: کشتیهای حامل کالای عمومی(General Cargo Ships)،کشتیهای حامل کالای فله(Bulk Carrier Ships) و کشتیهای مسافری(Passenger Ships).
بر اساس اين گزارش در تقسيم بندي انواع کشتيها، به کشتيهاي نظامي ميرسيم که البته اغلب به آنها ناو گفته ميشود.




ناو یک نوع کشتی جنگی بزرگ است که به صورت عمده از اواخر سدهٔ نوزدهم تا پایان جنگ سرد کاربرد داشت.
همچنين از دیدگاه تاریخی، ناو به شناورهای کوچکی گفته میشد که میتوانست بدون وابستگی به یک ناوگان ماموریتهای خود را نظیر شبیخون زدن به کشتیهای تجاری دشمن انجام دهد.

از ساير انواع کشتيها ميتوان به کشتيهاي نفتکش اشاره کرد که مخصوص حمل نفت خام هستند و برای حمل مشتقات نفت خام مانند بنزین، گازوئیل و نفت سفيد مورد استفاده قرار مي گيرد.
نفتکشها دارای ظرفیتهای مختلف هستند که بزرگترین آنها با عنوان( VLCC ( Very Large Crude Carrier که بین 200 هزار تا 300 هزار تن و ( ULCC ( Ultra Large Crude Carrier بیش از 300 هزار تن ظرفیت دارند.


نفتکشها مانند انواع دیگر کشتیها مخزنهای متعددی دارند که توسط پمپهای مخصوص تخلیه و بارگیری میشوند.

گفتني است كه كشورهاي آمريكا و روسي از جمله كشورهاي معدودي هستند كه كشتيهايي به سوخت هسته اي دارند.

در ادامه اين گزارش سعي بر آن است توانايي ايران را در تامين سوخت هسته اي مورد ارزيابي قرار دهيم.
از اين رو از بهارستان خبري رسيد مبني بر اينکه کمیسیون صنایع مجلس طرحی را در دست تهیه دارد که اگر به صحن علنی مجلس آمده و به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد، دولت مکلف میشود تا ضمن نوسازی تجهیزات کشتیهای ایران، برای آنها سوخت نوین، یعنی سوخت هسته ای تامین کند.
انتشار خبر تهيه چنين طرحي با بازتاب بسيار زيادي در جهان مواجه شد، چرا كه فعاليتهاي هستهاي ايران به يكي از چالشهاي اصلي ايران و غرب تبديل شده است و تحريمهايي كه آمريكا و متحدان اروپايياش عليه تهران اعمال ميكنند، به همين خاطر است.
آنچه نظر غربيها را به اين خبر جلب كرد نه تاكيد كميسيون مجلس شوراي اسلامي به نوآوري در ناوگان كشتيراني ايران، بلكه ضرورت تامين سوخت هسته اي براي كشتيهايي است كه در صورت تصويب اين طرح، نوسازي ميشوند.

ميزان غناي سوخت هستهاي مورد نياز براي پيشرانههاي هستهاي دريايي و بسته به نوع ناوگان و رآكتوري كه در آن به كار رفته است، متفاوت خواهد بود.
محمد بیاتیان يکي از نمایندگان مجلس ایران اعلام کرده بود که تحریمها ایران را مجبور کرده است که از سوخت مختلف برای نفتکشها و دیگر کشتیهای بزرگ خود استفاده کند تا از نیاز کشتیها به سوختگیری در خلال یک سفر دریایی جلوگیری شود.


اما با گذشت سه هفته از اين خبر، اين بار مهرداد بذرپاش نماينده اصولگراي مجلس ، با اعلام خبر تدوین طرحی در مجلس برای طراحی و ساخت موتورکشتي و ناو با سوخت اتمي گفته بود: براي اينکه اين فناوري و تکنولوژي را در حوزه موتورهاي کشتيها داشته باشيم که بتوانند مسافت طولاني را بدون سوختگيري مجدد طي کنند، بايد از فناوري جديد سوختي بهره ببريم تا نفتکشها نيز آسيب کمتري ببينند.

بذرپاش بيان کرده بود: در اين صورت ناوها و کشتيها نيازمند پهلوگيري مجدد نبوده و ديگر نيازي به درخواست سوخت از ساير کشورهايي که شايد به دلايل سياسي امتناع کنند نيست.
منظور عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس از فناوري جديد، بي شک همان سوخت هسته اي است.
در پی اظهارات بذرپاش، ابوالقاسم جراره، دیگر عضو کمیسیون صنایعومعادن مجلس در پاسخ به سوالي که سوخت هستهای برای به حرکت درآمدن کشتی نیازمند غنیسازی اورانيوم تا چند درصد است؟ گفته بود: قطعا این سوخت بالای 25 درصد است؛ یعنی چیزی حدود 50 و 60 درصد خواهد بود.
اما در اين خصوص سيدرضا تقوی، رییس شورای سياستگذاری ائمه جمعه کشور، روز شنبه هفته جاری در شورای اداری خراسان شمالی تصريح كرده بود: اگر نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدهای دشمنان، ذره ای نرمش از خود نشان دهد، باید چرخه سوخت هسته ای را از حرکت بازدارد.
اکنون نظام جمهوری اسلامی ایران به تولید سوخت 20 درصد (اورانیوم غنی شده 20 درصد) دست يافته است، اما اگر آنها بخواهند در برابر نظام ایران ایستادگی کنند، ما این رقم را به 56 درصد ارتقا میدهیم.


اگرچه تاکنون طرح «ساخت موتور کشتي و ناو با سوخت اتمي» به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است، اما فریدون عباسی ريیس سازمان انرژی اتمی دو روز پيش در گفتگو با خبرنگاران به این موضوع واکنش نشان داد و به برخی جزئیات فنی این مساله پرداخت.

رئيس سازمان انرژي اتمي در حاشیه برگزاری مراسم سالگرد ترور شهید رضایی نژاد گفت: در اين باره كه نمايندگان مجلس صريحا طرح تامين سوخت هسته اي براي كشتيها را ارائه كرده باشند، نشنيده ام. اما ذكر شده بود پيشرانه هايي را كه بتوانند بدون نياز به سوختگيري در مسيرهاي طولاني حركت كنند، داشته باشيم و اين بيشتر براي جلوگيري و مقابله با تحريمهاي آتي است كه ميخواهند مانع ناوگان دريايي ما شوند. يكي از مسائلي كه ميتواند تامين كننده سوخت اينگونه پيشرانه ها باشد سوخت هستهاي است، يعني رآكتورهاي هسته اي به جاي موتور در اين پيشرانه ها قرار ميگيرند.معاون رئيس جمهور پيش از اين گفته بود: اگر لازم باشد و دولت در اين زمينه تصميم گيري كند و خواست مردم هم باشد، ما مشكلي نداريم كه بخواهيم دنبال چنين فناوري و سيستمي برويم.

تولید سوخت زیردریاییها یا کشتیهای هسته ای نیازمند غنی سازی اورانیوم با غنای 90 درصد است ولي با اين وجود، متخصصان فنی در تهران میگویند برای همه اقسام زیردریایی هسته ای نیازی به سوخت 90 درصد نیست و سوخت 52 تا 57 درصد نیز کفایت میکند.
عباسي در پاسخ به اينكه سوخت هسته اي پيشرانه ها و زيردرياييها با غناي بالا در حدود 90 درصد است، گفته بود: لزوما سوخت اين پيشرانه ها بالاي 20 درصد نيست راكتورهايي وجود دارد كه با غناي 3/5 تا 5 در شناورهاي دريايي استفاده شدهاند اما اين مقدار غنا راكتور را بزرگ ميكند اما اگر منظور از سوخت هسته اي در زيردرياييها باشد، براي طراحي موتورهايي كه نخواهد تعمير و يا باز شوند به اورانيوم بالا در اين زيردرياييها براي حركت نياز است.
در ادامه اين گزارش ميتوان گفت آن چيزي که به نظر محتمل ميرسد تولید سوخت برای زیردریاییها و کشتیها مستلزم بالاتر رفتن سطح غنی سازی از 20 درصد است اما توجه به این نکته بسیار مهم است که این امری کاملا صلح آمیز است و ایران طبق قوانين ان. پی. تی حق دارد اورانیوم را تا هر سطحی که لازم بداند برای مصارف صلح آمیز غنی سازی کند.
جدا از اينکه اعلام اين خبر ميتواند مستقیما پاسخی به تحریمهای اخیر اروپا و آمریکا عليه ایران باشد، نشاندهنده آن است که ایران تصمیم گرفته روند پاسخدهی فنی به تحریمهای غرب را با قاطعیت پیگیری کند.
با توجه به اينکه متخصصان توانمند ايراني در اوج تحريمهاي غرب موفق به ساخت ناوشکن جماران شدهاند بنابراين ساخت زيردريايي اتمي نيز دور از دسترس نيز نيست.
البته شايان ذکر است که امروز خبري موفقيت آميز مبني بر اينکه ايران به جمع کشورهای تولیدکننده نفتکشهای غول پیکر پیوسته است به گوش رسيد.
در اين گزارش آمده است که با به آب اندازی نخستین کشتی افراماکس سفارش کشور ونزوئلا در جزیره صنعتی صدرای بوشهر، ایران به جمع کشورهای تولیدکننده نفتکشهای غول پیکر پیوست.
از اين رو در پايان ميتوان نتيجه گرفت که اتحادیه اروپا مسئول تبعات اعمال تحریمها علیه ایران خواهد بود، اتحاديهاي که حتي قادر نيست غنيسازي 20 درصد را که براي ساخت اقلام مختلف داروها مورد نياز است را تحمل کند.





:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 7 مرداد 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: