تانک توسن؛ اسب وحشی ارتش ایران

تانک توسن؛ اسب وحشی ارتش ایران

تانک "توسن" به یک سیستم مدیریت نبرد و یک دستگاه ارتباطی دیجیتالی از نوع سیستم پایانه اطلاعات مجهز است، این سیستم برای جمعآوری اطلاعات از دیگر تانکها، ارسال اطلاعات میدانی منطقه و گرفتن دستورات لازم از ستاد فرماندهی مرکزی در صحنه نبرد به کار میرود.


توسن (در فارسی به معنای اسب وحشی)، یک تانک سبک یا خودرو زرهی شناسایی ایرانی است که بر اساس خودرو رزمی شناسایی انگلیسی "افوی۱۰۱" اسکورپیون ساخته شده است.


اين تانک از موشك "توفان 5" که يكي از پيشرفتهترين موشكهاي ضد زره و داراي دو سر جنگي است استفاده ميکند كه قادر است با عمق نفوذ بالا، صدمات جبران ناپذيري به خودروهاي زرهي، تانك و نفربر دشمن وارد کند و از جنگ افزار هاي مهم براي تامين امنيت منطقه به حساب ميآيد.

علي شمخاني، وزیر دفاع اسبق جمهوري اسلامي ايران، پيشتر درباره اين موشک گفته بود: هيچ موشكي در جهان قادر نيست قدرتمندتر از موشك توفان 5 عمل كند.


همچنين اين تانک به 8 قبضه سيستم دودزاي نارنجک انداز مجهز است.

تولید این تانک در سال ۱۳۸۶ آغاز شد ولی در آن زمان به دلیل برخي مشکلات، تعداد کمی از این تانک به مرحله تولید رسید اما نهايتاً در سال ۱۳۸۷ تولید انبوه این تانک آغاز شد.

تانک رزمی توسن به یک سیستم مدیریت نبرد و یک دستگاه ارتباطی دیجیتالی از نوع سیستم پایانه اطلاعات مجهز است، این سیستم برای جمع آوری اطلاعات از دیگر تانکها، ارسال اطلاعات میدانی منطقه و گرفتن دستورات لازم از ستاد فرماندهی مرکزی در صحنه نبرد به کار میرود.

سرعت جادهای توسن، ۹۵ کیلومتر در ساعت و سرعت غیر جادهای آن ۶۵ کیلومتر است.

اين تانک مجهز به توپ 12.7 ميليمتري و توپ 90 ميليمتري است.



همچنين، تانک توسن تحت آزمایشهاي سخت در آب و هوای سرد و گرم و شرایط مختلف محیطی قرار گرفت که از این آزمایشها با موفقیت بیرون آمد.

از دیگر ویژگیهاي مهم اين جنگ افزار، طي مسافت زیاد بدون نیاز به کامیون است.

تولید این تانک واکنش سریع از تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۸۷ آغاز شد. استفاده از لفظ واکنش سریع در تانک توسن به اين دليل است که این تانک، قادر به واکنش در کوتاهترین زمان ممکن با بالاترين سرعت در ساعت است.


لازم به ذکر است اين تانک برای ماموریت های استراتژیک ساخته شده است.





:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 6 مرداد 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: