وادی‌الحجیر، گورستان اسطوره پوشالي مرکاوا

وادی‌الحجیر، گورستان اسطوره پوشالي مرکاوا

به گزارش گروه بين‌الملل مشرق، "وادی الحجیر" یک منطقه سرسبز و صعب‌العبور است که بین مناطق "مرجعیون"، "بنت‌جبیل" و "النبطیه" قرار دارد، این منطقه تا رود "لیطانی" واقع در بخش پایین شهر "النبطیه" کشیده شده و تا منطقه "عیترون" نیز امتداد دارد، "وادی الحجیر" بخش‌های زیادی دارد که شامل روستاهای "الطیبه"، "عتشیت القصیر"، "دیر سریان"، "القنطره" است؛ این وادی از شمال با فاصله دو کیلومتر به رود لیطانی منتهی می‌شود و از بخش غربی نیز به دو روستای "فرون" و "الغندوریه" متصل است. "العدیسه" و "رب‌تلاتین" نیز در بخش جنوبی این منطقه و در مرزهای سرزمین‌های اشغالی قرار دارند.

این منطقه اهمیت راهبردي زیادی در هر درگیری با اسرائیل دارد، چرا که به رود لیطانی خیلی نزدیک است، ارتفاعات این منطقه نیز یکی از مهم‌ترین اهداف اسرائیل در طول جنگ 33 روزه به شمار می‌رفت.


وادی‌الحجیر باتلاق نفرات و تانک‌های صهیونیستی
درگیری وادی‌الحجیر در شانزدهمین روز تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان کلید خورد. در این زمان، اسرائیلی‌ها شبانه از طریق "العدیسه" وارد منطقه شدند. رژیم صهیویستی طبق عادت همیشگی‌اش پيش از نفوذ به منطقه به‌شدت منطقه را زیر آتش موشک‌های خود گرفت، در آن روز روستای "الطیبه" هدف اصلی نظامیان صهیونیست بود، آنها پیش از حمله چند هواپیمای شناسایی نیز به منطقه اعزام کرده بوند، اما موفق به شناسایی کمین‌های نیروهای مقاومت نشدند.

صهیونیست‌ها ابتدا از محور "کفرکلا" وارد شدند تا از آنجا به تپه "العویضه" برسند، غافل از اینکه نیروهای حزب‌الله در این بلندی انتظار آنها را می‌کشيدند؛ البته نظامیان صهیونیست به گمان خود منطقه را پاک‌سازی کرده بودند، اما محل کمین نیروهای حزب‌الله را پیدا نکردند. در نخستین درگیری میان دو طرف، دو تانک مرکاوای اسرائیلی منهدم شد و درگیری‌های مستقیم آغاز شد. در این منطقه تنها چند نیروی حزب الله قرار داشتند که به جنگ چهار تانک مرکاوا و 9 نفربر نظامی و دو خودروی هامر زرهی می‌رفتند، تمام خودروها مجهز و ایمن شده بودند تا برای ورود به خاک لبنان جان نظامیان اسرائیلی را حفظ کنند. بخش دیگری از نیروها در منطقه بین "کفرکلا" و "العدیسه" معطل شده بودند، نیروهای حزب‌الله با هدف قرار دادن آنها چهار مرکاوای دیگر را نیز که برای نخستین بار در این جنگ مورد استفاده قرار گرفته بود، منهدم کردند. البته در همین زمان رژیم صهیونیستی یک تیم جاسوسی نیز به منطقه "الطیبه" اعزام کرده بود که آنها نیز در درگیری با حزب‌الله زمین گیر شده و چند کشته و زخمی دادند.


صهيونيست‌ها و شکست سنگين در "وادي"
اسرائیلی‌ها بعد از ظهر روز هفدهم از جنگ 33 روزه، آمار تلفات درگیری‌های "وادی الحجیر" در مرحله اول را اعلام کردند. 12 کشته و زخمی آماری بود که از سوی ارتش اسرائیل مورد تأیید قرار گرفت؛ البته این آمار تنها مقدمه‌ای برای تلفات صهیونیست‌ها در این منطقه بود و این در حالی است که در همین درگیری‌ها تنها یکی از نیروهای مقاومت زخمی شد.

36 ساعت از آغاز مرحله اول و زمین‌گیرشدن اسرائیلی‌ها، ارتش صهیونیستی بار دیگر پیشرفت خود در محورهای "العدیسه" و "هونین" را آغاز کرد، مشخص بود که اسرائیلی‌ها می‌خواهند به هر قیمتی شده خود را به رود لیطانی برسانند. دومین گروه نظامی نیز خود را به گروه اول رساند و هر دو گروه سعی کردند خود را از طریق "الطیبه" به "وادی الحجیر" و از آنجا به رود لیطانی برسانند.

در منطقه "رب‌تلاتین" عناصر مقاومت، اسرائیلی‌ها را که تعدادشان بسیار زیاد بود، به سمت یکی از کمین‌های خود کشاندند. اسرائیلی‌ها در منطقه‌ای قرار گرفتند که از هر طرف هدف گلوله‌باران عناصر مقاومت بودند. در این زمان درگیری‌های مستقیم آغاز شد، به این ترتیب عناصر مقاومت، صهیونیست‌ها را از این روستا بیرون کردند. بالگردهای اسرائیلی نیز نمی‌توانستند در این درگیری‌های مستقیم کمکی به صهیونیست‌ها بکنند، چرا که مجبور بودند در ارتفاع  پایین پرواز کنند و پرواز در این ارتفاع می‌توانست برای آنها مرگبار باشد. یکی از مرگبارترین صحنه‌های وادی‌الحجیر برای صهیونیست‌ها زمانی بود که نیروهای مقاومت یک خانه را که نیروهای زیادی در آن مستقر شده بودند، را هدف حمله موشکی قرار دادند. در این حمله هشت نفر کشته شدند و چهار نفر دیگر نیز زخمی شدند.


بلندي‌هايي که کشتارگاه صهيونيست‌ها شد
در منطقه مشروع "الطیبه" نیز عناصر مقاومت کمین‌های زیادی برای صهیونیست‌ها آماده کرده بودند. در این منطقه صهیونیست‌ها در منطقه‌ای به وسعت دو کیلومتر قرار گرفتند، آنها از سوی عناصر مقاومت از تمامی جهات محاصره شدند. به این ترتیب گلوله‌های عناصر مقاومت از هر طرف به سوی صهیونیست‌ها شلیک می‌شد. راکت‌های مقاومت نیز در این مرحله آغاز به کار کرد و موفق شد 12 خودروی زرهی را منهدم کند. در این درگیری‌ها مقاومت همچنین سه تانک مرکاوی دیگر را نیز شکار کرد تا تعداد تانک‌های منهدم‌شده طي یک روز در "وادی‌الحجیر" به عدد 16 برسد.

با انهدام تانک‌ها، صهیونیست‌ها شروع به فرار کردند اما گلوله‌های مقاومت بنا بر شهادت خود اسرائیلی‌ها "جهنمی" برای آنان ایجاد کرد. بعد از درگیری‌ها، صفی طولانی از آمبولانس‌های زرهی از صهیونیست‌ها عازم منطقه شد تا نظامیان کشته و زخمی شده را از خاک لبنان خارج کند. با این وجود در این درگیری‌ها نیز تنها یکی از عناصر مقاومت زخمی شد، اما دو مبارز حزب‌الله که برای کمک به وی به منطقه رفته بودند هدف موشک هواپیما قرار گرفته و به شهادت رسیدند.


نیروهای حزب‌الله اعلام کردند که 30 نظامی صهیونیست در درگیری های منطقه الطیبه کشته شدند و 150 نفر دیگر نیز زخمی شدند، از سوی دیگر در القنطره و اطراف آن نیز 10 صهیونیست به هلاکت رسیده و 40 تن دیگر نیز زخمی شدند.


بر باد رفتن آخرین فرصت صهیونیست‌ها برای تسلط بر لیطانی
درگیری‌های میان نیروهای مقاومت اسلامی لبنان و نظامیان متجاوز رژیم صهیونیستی در منطقه "وادی الحجیر" تا روز سي‌ام از تجاوز صهیونیست‌ها نیز ادامه پیدا کرد؛ یعنی روزی که سازمان ملل متحد قطعنامه 1701 را در مورد توقف اقدامات خصمانه میان دو طرف صادر کرد. با این وجود، ایهود اولمرت سه روز از جرج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا مهلت خواست تا شاید بتواند در این مدت با تشدید نیروهای خود در منطقه، تا رود لیطانی پیشروی کند. این دومین مرحله از پیشروی‌ها در وادی الحجیر بود. اسرائیل در این مرحله سعی کرد ابتدا با اعزام عناصری، کمین‌های مقاومت را در مسیرهای منتهی به وادی الحجیر شناسایی کند اما در این مأموریت ناکام ماند و تعداد دیگری از نیروها و تانک‌ها و ادوات جنگی خود را نیز از دست داد. در این مرحله، حزب الله با کاشتن مین‌های بزرگ موفق شد شش تانک دیگر و دو بلدوزر را منهدم کند اسرائیلی‌ها به از دست‌دادن یک گردان زرهی کامل خود در این درگیری‌ها اعتراف کردند.


حزب‌الله لبنان اعلام کرد که رژیم صهیونیستی بالغ بر 15 هزار نیروی نظامی و 90 تانک را در این عملیات‌ها مشارکت داد که در تمامی بخش‌های منتهی به وادی الحجیر مستقر شده بودند، آنها به هر نحوی می‌خواستند برای هجمه رسانه‌ای خود رود لیطانی را به دست بگیرند، به همین علت بعد از تمامی این شکست‌ها در عملیات هلی‌برن بزرگی سعی کردند تا نیروهای خود را در "الغندوریه" پیاده کند اما این نیروها نیز در کمین حزب‌الله گرفتار شده و بعد از درگیری‌های شدید با حزب‌الله که به کشته‌شدن 15 نظامی صهیونیست منجر شد مجبور به فرار از منطقه شدند؛ البته این فرار پس از تصویب قطعنامه 1701 ممکن شد و صهیونیست‌ها با پوشش بین‌المللی موفق شدند از باتلاق لبنان فرار کنند.

در نهایت صهیونیست‌ها به کشته‌شدن 33 نظامی خود در وادی‌الحجیر اذعان کردند تا این منطقه را یکی از بزرگترین کشتارگاه‌های خود لقب دهند برخی از این کشته‌ها از افسران و فرماندهان یگان‌ها و نیروهای زرهی بودند، صدها صهیونیست نیز در این درگیری‌ها زخمی شدند و بیش از 50 تانک اسرائیلی و چند دستگاه بلدوزر نیز منهدم شد اما با وجود تمام اینها تل‌آویو هرگز به آرزوی خود برای تسلط ظاهری بر رود لیطانی دست پیدا نکرد تا حتی از وانمودکردن به پپروزی جزئی بر حزب‌الله نیز ناکام بماند.
 





:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 29 تير 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: