جزیره‌ای که در آزمایش هسته‌ای آمریکا تبخیر شد + تصاویر

جزیره‌ای که در آزمایش هسته‌ای آمریکا تبخیر شد + تصاویر

خبرگزاری فارس: جزیره‌ای که در آزمایش هسته‌ای آمریکا تبخیر شد + تصاویر

به گزارش فارس، آمریکا با 1054 آزمایش هسته‌ای رکورددار انجام آزمایش‌های هسته‌ای در دنیاست و با آزمایشی که در سال 1945 انجام داد اولین انفجار هسته‌ای دنیا و آغاز عصر تسلیحات هسته‌ای را رقم زد.

برنامه هسته‌ای آمریکا، یکی از پرهزینه‌ترین برنامه‌های هسته‌ای دنیا بوده است. طبق برآورد، آمریکا طی سالهای 1996-1940، حداقل 5/5 تریلیون دلار صرف برنامه تسلیحات هسته‌ای خود و به روز کردن آنها کرده است. آمریکا همچنین با انجام 1054 آزمایش هسته‌ای، رتبه اول آزمایش‌های هسته‌ای انجام شده را داراست. پس از آمریکا کشورهای روسیه (شوروی سابق) و فرانسه، به ترتیب با 715 و 210 آزمایش هسته‌ای در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

در بخش اول این گزارش چند آزمایش هسته‌ای آمریکا و دلایل اهمیت آنها را مرور کردیم. در ادامه، بعضی دیگر از آزمایش‌های هسته‌ای این کشور را مرور می‌کنیم.

6- عملیات Buster-Jangle

این عملیات، مجموعه‌ای از هفت آزمایش تسلیحات هسته‌ای آمریکا بود که در اواخر سال 1951 در سایت اتمی «نوادا» انجام شد. از این مجموعه آزمایش‌ها، شش آزمایش در فضا و یک آزمایش روی زمین انجام شدند.

این عملیات اولین برنامه مشترک بین وزارت دفاع آمریکا و آزمایشگاه‌های ملّی لس‌آموس بود. در این عملیات 6500نیروی نظامی حضور داشتند.

شدیترین انفجار انجام‌شده در عملیات Buster-Jangle ، انفجار «ایزی» با قدرت انفجار 31 کیلو تن و کم‌قدرت‌ترین آنها دو انفجار «شوگر» و «آنکل» هر یک با قدرت انفجار 2/1 کیلوتن بودند.

7- عملیات Tumbler-Snapper

در این عملیات  چندین آزمایش هسته‌ای در اویل سال 1952 درسایت هسته‌ای «نوادا» انجام شدند.

قدرت انفجارهای انجام شده در این عملیات مجموعاً 104 کیلوتن بود.

 

 

 

 

8- عملیات Ivy

هشتمین دسته از عملیات هسته‌ای آمریکا به قصد به‌ روزسانی زرادخانه تسلیحات هسته‌ای آمریکا، در پاسخ به برنامه تسلیحات هسته‌ای شوروی انجام شدند.

در این عملیات دو انفجار هسته‌ای قدرتمند در روزهای پایانی سال 1952 و در جزایر مارشال انجام شد.

آزمایش اول این عملیات،  انفجار بمب مایک در جزیره «الوگالب» بود که در 1 نوامبر 1952 انجام شد، قدرت انفجار این بمب750 برابر انفجاری بود که هیروشیما را با خاک یکسان کرد، یعنی 4/10 مگاتن.

قدرت انفجار این آزمایش باعث شد جزیره الوگالب کاملا تبخیر شود.

بمب مایک راس ساعت 7:15 دقیقه به وقت محلّی، در تاریخ 1 نوامبر 1952 منفجر شد. نتایج این انفجار بسیار هراسناک بود؛ قطر گوی آتشین حاصل از این انفجار به 5 کیلومتر رسید. انفجار و امواج آبی ناشی از این بمب (بعضی از امواج آبی حاصل از این انفجار نزدیک به 5/6 متر ارتفاع داشتند) باعث شد پوشش‌های گیاهی جزایر مجاور جزیره «الوگلاب» نیز از بین بروند. ذرات مرجانی رادیواکتیو تا فاصله 48 کیلومتر آن طرف‌تر از محل انفجار بمب پراکنده شدند و مناطق اطراف این جزیره برای مدتی به شدت آلوده شد.

ابر قارچی‌شکل ناشی از این انفجار تنها ظرف 90 ثانیه پس از انفجار، تا ارتفاعی نزدیک به 5/16 کیلومتر بالا رفت و به لایه استراتوسفر زمین رسید؛ این ابر قارچی‌شکل، تنها 1 دقیقه بعد به ارتفاع 4/32 کیلومتری رسید.

انفجار دوم موسوم به «کینگ» بزرگترین انفجار هسته‌ای تا به امروز بوده است که تنها با استفاده از شکافت هسته‌ای (و نه گداخت هسته‌ای) انجام شده است. قدرت این انفجار نیز 500 کیلوتن یعنی بین 25 تا 40 برابر تسلیحات هسته‌ای آمریکا در جنگ جهانی دوم بود.

در خلال انفجار دوم، «جیمی رابینسون» در حالی که با هواپیمای F-84G خود از میان ابر قارچی شکل این انفجار حرکت می‌کرد تا نمونه‌های هوایی جمع‌آوری کند ناپدید شد و پس از آن هرگز یافت نشد. سوخت هواپیمای او تمام شد و او می‌خواست روی آب فرود بیاید که موفق نشد و پس از آن هرگز پیدا نشد.

 

 

9- عملیات Upshot Knothole

در این عملیات 21 هزار نیروی نظامی حضور داشتند و در آن یازده انفجار هسته‌ای صورت گرفت. این عملیات در سال 1953 در سایت آزمایش هسته‌ای نوادا انجام شدند.

 

اهمیت این آزمایش به این دلیل بود که در آن برای اولین بار سلاح اتمی مبتنی بر شکافت هسته‌ای شلیک می‌شد که طراحی کلاهک آن مانند سلاح‌های عادی بود: یعنی مبنی بر روشی که در آن یک ماده با آتش گرفتن باعث شلیک ماده‌ای دیگرمی‌شد. این سلاح هسته‌ای که اسم رمز آن «گریبل» (Grable) بود اولین نوع کلاهک هسته‌ای از نوع سلاح‌های سنّتی بود.

(فیلم این انفجار را در اینجا ببینید)

تا کنون تنها چهار بار چنین سلا‌ح‌هایی (توپخانه اتمی) شلیک شده‌اند که یکی از آنها به نام بمب «پسر کوچک» در هیروشیما مورد استفاده قرار گرفت. دو بمب دیگر نیز توسط آمریکا مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

انفجار «گریبل» تنها 19 ثانیه پس از شلیک آن صورت گرفت. این بمب در فاصله‌ای به مسافت 10 کیلومتر از شلیک آن صورت گرفت. قدرت انفجار این بمب 15 کیلوتن بود که تقریبا برابر قدرت انفجار «پسر کوچک» بر فراز هیروشیما بود.




|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : HP
تاریخ : یک شنبه 25 تير 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: