اشنایی با اسلحه هوشمند XM-25 ارتش آمریکا

اشنایی با اسلحه هوشمند XM-25 ارتش آمریکا

http://www.militaryfactory.com/smallarms/imgs/heckler-and-koch-hk-xm25_2.jpg

سربازان امریکایی به سلاح دستی جدیدی مجهز شده‌اند که می‌تواند با استفاده از یک مسافت‌سنج لیزری، هدف را هرجایی که پنهان شده باشد شناسایی کرده و گلوله‌های انفجاری را دقیقا بر فراز سر او پرتاب کند. نیروی نظامی آمریکا اسحله هوشمند جدیدی را معرفی کرده که می‌تواند در جنگ بر علیه طالبان به کمک سربازان این کشور بیاید.

http://www.militaryfactory.com/smallarms/imgs/heckler-and-koch-hk-xm25.jpg

به گزارش بلک ارمی ، این اسلحه XM-25 نام دارد و ارتش آمریکا معتقد است با کمک آن می‌توان سرنوشت جنگ‌ها را تغییر داد. این اسلحه از یک سیستم هدایت لیزری بهره می‌گیرد و می‌تواند طوری برنامه‌ریزی شود که گلوله‌های 25 میلی‌متری با قدرت انفجاری بالا را دقیقا بالای سر هدف منفجر کند. ریچارد آدیت که در ساخت این اسلحه برای ارتش آمریکا همکاری داشته، می‌گوید: «ساخت این اسلحه یک قدم بسیار بلند محسوب می‌شود، چرا که برای اولین بار در یک اسلحه دستی از فناوری‌های هوشمند استفاده شده است».
 

http://khabaronline.ir/images/2010/12/gun.jpg

روش استفاده از این اسلحه به این صورت است که سرباز ابتدا هدف خود را پیدا می‌کند، با لیزر به سمت آن نشانه می‌رود تا به این صورت محدوده هدف مشخص شود، سپس سرباز یک نقطه هدف تنظیم شده دریافت می‌کند. در این هنگام کافی است هدف را تنظیم کرده و ماشه را بچکاند. در این صورت اگر شما با لیزر هدفی را در فاصله 543 متری مشخص کرده باشید، اسلحه به طور خودکار گلوله را در سمت هدف به فاصله 543 متر شلیک می‌کند که این مسافت ممکن است یک، دو یا سه متر کم یا زیاد شود تا گلوله مستقیما روی سر هدف قرار گیرد.

http://www.militaryfactory.com/smallarms/imgs/heckler-and-koch-hk-xm25_6.jpg

این بدان معناست که این اسلحه را می‌توان در زمانی که هدف در پشت دیوار یا در یک خندق پنهان شده، استفاده کرد و آن را نابود کرد. این اسلحه در حال حاضر در اختیار سربازان آمریکایی مشغول به خدمت در افغانستان قرار گرفته و نیروی مخصوص انگلیسی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

XM25 توسط كارخانه آمریكایی  ATK و با كمك كارخانه مشهور آلمانی هكلر و كخ طراحی و ساخته شده است .
 
نارنجك انداز نیمه خودكار XM25 ( در اصطلاح كارخانه : اسلحه هجومی با نارنجك تركش شونده در هوا ) نتیجه ای مستقیم از طرح آمریكایی XM29OICW می باشد كه در سال 2004 بدلیل نرسیدن به هدف اصلی متوقف شده و به دو بخش مجزا تقسیم گشت :
كارابین كوچك 5.56 میلیمتری XM8
نارنجك انداز نیمه خودكار 25 میلیمتری XM25 به همراه سیستم هدفیابی و كنترل آتش XM104.

http://defense-update.com/images/xm25.jpg

البته امكان دارد در آینده و پس از تكمیل این دو بخش طرح ، تركیب دو اسلحه بالا به همراه XM104 جهت ساخت سیستمی جدید صورت پذیرد . هرچند طرح و نقشه كاری آن است كه XM25/XM104 به عنوان یك سیستم یكپارچه جهت ارتقاء قدرت آتش جوخه های پیاده نظام  ساخته شده و مورد آزمایش قرار گیرد .
 
مهمات 25 میلیمتری قابل برنامه ریزی HEAB (انفجاری شدید تركش شونده در هوا  High Explosive Air Burst  ) هنگامی كه با مهمات نارنجك اندازهایی چون M203  یا Milkor MK.1 مقایسه می شود دارای برد مفیدی سه برابر علیه اهداف نقطه ای می باشد . همچنین این نارنجك انداز نسبت به نارنجك انداز های دیگر از قدرت كشندگی و احتمال اصابت بیشتری برخوردار است چرا كه از تجهیزاتی چون سایت هدفگیری در روز و شب با قابلیت مسافت یابی بعلاوه یك كامپیوتر بالستیك كه سایت هدفگیری را بطور خودكار بر روی هدف تنظیم نموده و برنامه ریزی نارنجك های 25 میلیمتری برای انفجار دقیق پیش یا پس از هدف را انجام می دهد .
 
http://kitup.military.com/.a/6a00d8341ceee153ef0128779597bb970c-800wi.jpg
 
البته برای پشتیبانی و استفاده بعنوان ضد خودرو قابلیت انفجار ضربه ای این نارنجك ها نیز حفظ شده است . سر جنگی Heap در مهمات 25 میلیمتری بكار گرفته شده در XM25 در اسلحه XM307 OCSW هم بكار رفته است اما فشنگ گوچكتر شده تا سرعت گلوله و لگد كمتری داشته باشد .به غیر از مهمات HEAP برای XM25 انواع مهامت دیگر نیز عرضه می شود . مهمات FAE/ ترموباریك و HEAT ( ضد زره با نفوذ 50 میلیمتر ) با فیوز ضربه ای و بعنوان ضد نفر و ضد خودرو همچنین مهمات تركش شونده و مهمات آموزشی با كشندگی كمتر .
 
 http://www.modeledhorizons.com/files/8713/0736/7721/XM25_2.jpg
  
بدلیل اینكه XM25 یك اسلحه انفرادی محسوب می شود ، سرباز نارنجك اندازی كه این اسلحه را حمل می كند باید اسلحه دفاعی دیگری همچون كارباین یا هفت تیر با خود داشته باشد . طرح كنونی آن است كه یك جوخه 2 سرباز نارنجك انداز مسلح به XM25 داشته باشد و این نكته قابل ذكر است كه نارنجك انداز XM25 جایگزین اسلحه های سبكی چون M249SAW و  نارنجك اندازهای قابل نصب در زیر لوله ای چون M203  نخواهد بود .

http://www.modeledhorizons.com/files/9213/0736/7719/XM25_1.jpg

هم اكنون تعدادی از نمونه های اولیه این اسلحه در افغانستان و علیه طالبان توسط نیروهای آمریكایی در حال استفاده می باشند . گزارش شده كه این اسلحه جهت نابودی مهاجمانی كه از جان پناه های خود به سمت نیروهای آمریكایی شلیك می كرده اند ، كاربرد بسیار مفیدی داشته است . سربازان آمریكایی لقب Punisher را به این اسلحه داده اند.
 
http://up.vatandownload.com/images/96apnbixmcrhxuw47ei.jpg 
XM25 اسلحه نیمه خودكاریست كه با فشار گاز باروت مسلح می شود . همانطور كه در تصاویر می بینید ، محل تغذیه و خشاب این اسلحه بولپاپ در نزدیك قنداق قرار می گیرد .غلاف های  اسلحه از پلیمر فشرده و مقاوم ساخته شده و محل خروج پوكه در هردو سمت سلاح تعبیه شده است . اگرچه در زمان استفاده ، تنها یكی از آنها باز می باشد و دیگری بوسیله یك سرپوش بطور كامل بسته می شود . این قابلیت به سرباز نارنجك انداز اجازه می دهد در صورت لزوم با دست چپ یا با دست راست شلیك كند .

http://up.vatandownload.com/images/56gz9ya67p3tj558uy70.jpg

بالای اسلحه بوسیله ریل پوشانده شده است كه بر روی این ریل سایت XM104 TA/FCS قرار می گیرد . پس از آنكه اطلاعات مسافت هدف به قسمت برنامه ریزی اسلحه داده شد ،  فیوز انفجاری نارنجك برنامه ریزی می شود تا پس از زمان تعیین شده پس از شلیك منفجر شود . سایت XM104 با باطری كار می كند و چون  نارنجك های این اسلحه بصورت اتوماتیك بر روی فیوز ضربه ای تنظیم شده اند ، در صورت تمام شدن شارژ یا خرابی باطری ، همچنان می توان به شلیك ادامه داد.
http://up.vatandownload.com/images/0khb5fg38yu28citt12.jpg
 

نارنجك انداز XM25
 
كالیبر : 25 در 40 میلیمتر
نوع : نیمه خودكار ، تغذیه با خشاب
وزن خالی : كمتر از 5.45 كیلوگرم (برخی منابع 6.35 كیلوگرم  )
طول :737 میلیمتر
برد مفید : بیش از 500 متر علیه اهداف نقطه ای و بیش از 700 متر علیه اهداف محیطی
برد نهایی :1000 متر
ظرفیت خشاب : 6 تیر





:: موضوعات مرتبط: سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 24 تير 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: