در سال 1941 و در زمانی که تانکهای آلمانی می رفتند تا پایان اتحاد شوروی را رقم بزنند به ناگاه تانکی در برابر آنها ظاهر شد که بنا به اعتراف کارشناسان بهترین تانک جنگ جهانی دوم بود. به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، تانک تی 34 محصول تلاش های اتحاد جماهیر شوروی در سالهای دهه 30 میلادی برای تولید یک تانک مناسب برای جایگزینی تانکهای سری BT و T-26 این کشور بود. در این دوران روسها توانسته بودند تا نمونه هایی از سیستم تعلیق ساخت والتر کریستی طراح آمریکایی را که سرعت و توان تحرک بهتری را برای تانکها به وجود می آورد، تهیه کنند.


سربازان روس از تی 34 به عنوان نفربر استفاده می کردند

نکته دیگر که به نوعی انقلابی در طراحی تانک ها بود ، نوع طراحی زره این تانک به شکل زاویه دار بود. این نوع زره موجب شد تا تمام گلوله های ضد زره در آن دوران بعد از برخورد به زره این تانک منحرف شده و به تانک آسیبی وارد نشود.


تانکهای تی 34 در حال ترک خط تولید

تانک تی 34 به آسانی تولید شده و تعمیر و نگهداری آن بسیار آسان و ارزان قیمت بود. در زمینه تسلیحات ، این تانک در مدلهای اولیه به یک قبضه توپ 76 میلی متری مسلح شد. این توپ در آن زمان بر علیه تمامی تانکهای آلمانی مثل سری پانزر 3 و 4 موثر بود. در سال 1944 میلادی این تانک از نظر سلاح ارتقاء یافته و به یک قبضه توپ 85 میلی متری مجهز شد.




تانک تی 34 مسلح به توپ 85 میلی متری

ظاهر شدن ناگهانی تانکی که دارای سرعت بالا،حفاظت مناسب ، و قدرت آتش بالایی بود تاثیر مخربی بر روحیه سربازان و فرماندهان آلمانی داشت.ظهور این تانک روسی در جبهه شرق باعث شد تا آلمانها به سمت طراحی و ساخت تانکهای جدید مثل سری پانتر و تایگر بروند.

نقاشی تبلیغاتی مربوط به تانک تی 34

اما نکته بسیار مهم این بود که تانک تی 34 در تعداد بسیار بالایی تولید شده و پر شمارترین تانک در جنگ دوم جهانی بود. 84070 دستگاه از این تانک تولید شده است و تا سال 1996 همچنان در 27 کشور جهان مثل زیمباوه، کره شمالی، مغولستان، افغانستان، بلغارستان، آلبانی،پاکستان، اتیوپی و کنگو مشغول خدمت بوده است.



تانک تی 34 در سال 1942

این تعداد بالا در میدان جنگ این خاصیت را ایجاد می کرد که نهایتا چند دستگاه از تانکها می توانستند به اندازه کافی به تانک دشمن نزدیک شده و آن را منهدم کنند. پس از جنگ دوم جهانی این تانک در جنگ کره نیز توسط نیروهای کره شمالی به کار گرفته شد و در مراحل اولیه جنگ هیچ کدام از سلاح های متفقین غربی به این هیولای روسی کارگر نبود.

مشخصات کلی تانک تی 34:
کشور سازنده: اتحاد جماهیر شوروی سابق
تعداد تولید شده:84070 دستگاه
وزن: 26.5 تن
طول:6.68 متر
عرض:3 متر
ارتفاع:2.45 متر
خدمه :4 نفر
قطر زره در جلو :47 میلی متر با زاویه 60 درجه
موتور: یک موتور 12 سیلندر به قدرت 500 اسب بخار
برد:400 کیلومتر
سرعت: 53 کیلومتر بر ساعت.