گزارش سالیانه کنگره آمریکا از قدرت نظامی چین (سال 2008)/ PDF

لینک دانلود


|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
ویدئو کلیپ/عملیات پرواز در بزرگترین ناو هواپیمابر جهان USS Enterprise - CVN 65

یواساس اینترپرایز (سیویان-۶۵) اولین ناو هواپیمابر اتمی جهان است و با نام مستعار "بیگ ای" شناخته میشود. این رزمناو بلندترین از نوع خود میباشد. این ناو در سال ۲۰۱۳ بازنشته می شود. دلیل این موضوع پایان عمر رآکتور هسته ای آن و هزینه بالای نگهداری آن است. اینترپرایز بزرگترین ناو هواپیمابر جهان است که با سوخت هسته ای کار میکند. طول این شناور ۳۴۲ متر است و در سال ۱۹۵۲ با هزینه ۴۵۱ میلیون دلار ساخته شد. حدود ۴۶۰۰ نفر از جمله ۲۵۰ خلبان در این شناور جنگی مستقر هستند.
قوای پیش برنده این ناو هواپیمابر را هشت رآکتور اتمی وستینگ هاوس تامین میکند و حداکثر سرعت آن ۶۲ کیلومتر بر ساعت می باشد.
اینترپرایز در بسیاری از جنگها از جمله جنگ آمریکا علیه عراق در سالهای ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ مشارکت داشت.
این ناو به وزن ۸۵ هزار تن به همراه شناورهای نظامی همراهش در میان تدابیر شدید امنیتی روز ۱۶ فروردین ۱۳۹۱ از کانال سوئز به مقصد خلیج فارس عبور کرد. و در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ از خلیج فارس خارج شد.
درخواستهایی برای تبدیل این ناوجنگی به موزه مطرح شده بود اما بعد از محاسبه هزینه نگداری از رآکتور هسته ای آن، این اقدام غیر ممکن ارزیابی شد.

در کلیپ زیر عملیات پرواز جنگنده ها در ناو هواپیمابر USS Enterprise با کیفیت و وضوح بسیار خوبی به نمایش گذاشته شده است.

دانلود

 


|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
ویدئو کلیپ/ عملیات پرواز در ناو هواپیمابر USS George H.W Bush - CVN77

در کلیپ زیر عملیات پرواز جنگنده ها در عرشۀ ناو هواپیمابر USS George H.W Bush با کیفیت و وضوح بالایی به نمایش گذاشته شده است.

دانلود


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
ویدئو کلیپ/ ناو هواپیمابر USS Abraham - CVN 72

در کلیپی که مشاهده خواهید کرد ناو هواپیمابر یو.اس.اس آبراهام به نمایش گذاشته میشود.

دانلود


|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
دیروز و امروز هیروشیما + تصاویر

اکنون که شصت و هفت سال از بمباران اتمی هیروشیما میگذرد، «شعله صلح» هنوز در پارک یادبود صلح این شهر میسوزد و قرار است تا خالی شدن جهان از سلاحهای اتمی همچنان روشن بماند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، 67 سال پیش در چنین روزی، آمریکا شهر ناکازاکی ژاپن را در حالی با بمب اتمی مورد حمله اتمی قرار داد که سه روز پیش از آن با پرتاب بمب اتمی بر فراز شهر هیروشیما یک فاجعه آفریده بود. طبق برآورد در این حمله ها که اولین موارد استفاده از بمب اتمی در جنگ بود، نزدیک به 250 هزار نفر جان باختند. البته این رقم مربوط به 5 سال پس از بمباران شهرهاست که رقم تلفات ناشی از تشعشعات هستهای هم به آن افزوده شده است.
به همین بهانه تصاویری از شهر هیروشیما در زمان حمله و پس از بازسازی آن را انتخاب کردهایم که با هم مرور میکنیم.


هیروشیما که شهری شلوغ و مدرن است تغییر یافته و توسعه مییابد، اما مردم آن همواره خاطره کشتهشدگان بمب هیروشیما را زنده نگاه میدارند.


هیروشیما اکنون یکی از شهرهای مهم صنعتی ژاپن است و نزدیک به 1/1 ملیون نفر جمعیت دارد.





اولین بمب اتمی مورد استفاده در جنگ، بمب پسر کوچک بود که در روز 6 آگوست سال 1945 بر فراز هیروشیما منفجر شد. «گنبد بمب اتمی» که نامش قبلا «عمارت پیشبرد تجارت» بود، یکی از معدود ساختمانهایی در نزدیکی مرکز اثر این بمب هستهای بود که از آن زمان دست نخورده باقی مانده است.




امروز هیروشیما با بیش از یک میلیون نفر جمعیت یکی از مهمترین شهرهای صنعتی ژاپن است



عده زیادی از مردم ژاپن در همان اوان بمبگذاری کشته شدند و عده زیادی نیز بر اثر بیماریهای ناشی از تشعشعات هستهای جان باختهاند




گفته میشود در خلال بمباران هیروشیما بین 2000 تا 6500 کودک یتیم شدند؛ البته از رقم دقیق این کودکان اطلاعی در دست نیست.




یکی از نقاط تمرکز مراسم یادبود کودکان هیروشیما، گرامیداشت خاطره دختری 10 ساله به نام «ساساکی ساداکو» است که به خاطر قرار گرفتن در معرض تابشهای هستهای به سرطان خون مبتلا شد و در گذشت. او معتقد بود که اگر 1000 ماهیخوار کاغذی بسازد (در فرهنگ ژاپن ماهیخوار نماد طول عمر و خوش یمن بودن است) بیماریاش از بین میرود.




فرماندهان نظامی آمریکا معتقد بودند بمباران اتمی شهر هیروشیما با هواپیمای «انولا گی» بهترین راه برای به اتمام رساندن جنگ است





پارک یادبود صلح در نزدیکی گنبد بمب اتمی بناها و مجسمههای یادبود زیادی دارد. در جلوی این پارک یادبود سربازان گمنام است که «شعله صلح» در درون آن میسوزد و قرار است تا هنگامی که در جهان، سلاحهای هستهای وجود دارند، این شعله روشن بماند






مسئولیت انتقال خاطرات کشتهشدگان هیروشیما به عهده سالمندان این شهر است. بیش از 85 هزار نفر از جمعیت ساکنان این شهر بازماندگان این بمباران هستند.

 


|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
هواپیماهای ایران در مقابل فرانسوی ها

هواپیماهای ایران در مقابل فرانسوی ها
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: b_200_133_16777215_0_remote_http--cdn-www_airliners_net-aviation-photos-small-3-3-5-1663533.jpg
مشاهده: 0
حجم: 7.4 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: b_200_133_16777215_0_remote_http--cdn-www_airliners_net-aviation-photos-small-8-4-1-1667148.jpg
مشاهده: 0
حجم: 3.2 کیلو بایت
نيروي هوايي عراق در سالهاي آخر دهه 1970 ميلادي قرادادهايي جهت خريد و بكارگيري جنگنده هاي ميراژ اف 1 با فرانسه منعقد كرده بود . با آغاز كار ساخت اين جنگنده ها در فرانسه و نزديك شدن زمان تحويل آنها تعداد 47 متخصص فرانسوي به همراه تعداي جنگنده Mirage F1C در پايگاه هوايي الهوريه (در نزديكي موصل) مستقر شدند تا كار آموزش خلبانان عراقي براي پرواز با Mirage F1EQ را شروع نمايند .
اين تحولات از چشمان تيزبين مسئولان نيروي هوايي كشورمان پنهان نمانده بود و آنان نيز اطلاع دقيقي از ماجرا داشتند . نيروي هوايي بي ميل نبود تا با انجام حمله اي به پايگاه هوايي الهوريه كار آموزش عراقيها بر روي ميراژ را متوقف كند و....
نيروي هوايي عراق در سالهاي آخر دهه 1970 ميلادي قرادادهايي جهت خريد و بكارگيري جنگنده هاي ميراژ اف 1 با فرانسه منعقد كرده بود . با آغاز كار ساخت اين جنگنده ها در فرانسه و نزديك شدن زمان تحويل آنها تعداد 47 متخصص فرانسوي به همراه تعداي جنگنده Mirage F1C در پايگاه هوايي الهوريه (در نزديكي موصل) مستقر شدند تا كار آموزش خلبانان عراقي براي پرواز با Mirage F1EQ را شروع نمايند .
اين تحولات از چشمان تيزبين مسئولان نيروي هوايي كشورمان پنهان نمانده بود و آنان نيز اطلاع دقيقي از ماجرا داشتند . نيروي هوايي بي ميل نبود تا با انجام حمله اي به پايگاه هوايي الهوريه كار آموزش عراقيها بر روي ميراژ را متوقف كند و همچنين خوش آمدي نيز به ورود فرانسوي ها به جنگ گفته باشد . بنابر اين طرحي براي انجام يك عمليات عمقي توسط نيروي هوايي و حمله به پايگاه هوايي الهوريه ريخته شد . در اين طرح كه با نام عمليت سلطان شناخته ميشد قرار بود تا تعداد قابل توجهي جنگنده بمب افكن F-4 فانتوم تا عمق 300 كيلومتري عراق نفوذ كنند و آن پايگاه هوايي را نابود كنند .طراحان اصلي اين عمليات سرهنگ افشار و سرگرد شوقي بودند . مطابق اين طرح، قرار بود 6 فروند جنگنده F-4E ، هر كدام مسلح به 12 بمب MK-82 (متعلق به اسكادران هاي 31 و 32 شكاري تاكتيكي مستقر در پايگاه شهيد نوژه همدان ) به هدف حمله نمايند . براي اين حمله تصميم گرفته شده بود تا جنگنده ها از شمال عراق به هدف نزديك شوند ( بر خلاف معمول هميشه كه جنگنده ها از غرب عراق وارد آسمان اين كشور ميشدند ) . اين تغيير مسير به جنگنده ها اين امكان را ميداد كه از خطر قرار گرفتن در برد 12 سايت از 16 سايت موشكي شناخته شده SA-2 ، SA-3 و SA-6 مستقر در منطقه پرهيز نمايند ، همچنين اين تغيير مسير باعث ميشد تا جنگنده ها در مسير گشت هاي هوايي شناخته شده جنگنده هاي عراقي كه عمدتا با MiG-21 بر روي شهر موصل صورت ميگرفت قرار نگيرند .
با اين وجود ، بارگيري جنگنده هاي فانتوم با بمبهاي 500 پوندي (آن ةم به تعداد 12 تير براي هر جنگنده) باعث ميشد تا وزن هواپيما شديدا افزايش يابد و به تبع آن جنگنده ها نتوانند با تكيه بر سوخت داخلي خود و مخازن سوخت اضافه ماموريت را به سلامت انجام دهند ، از اين رو نياز به سوختگيري هوايي در بين مسير احساس ميشد . بنابر اين قرار شد تا 2 فروند هواپيماي تانكر 707 به همراه گروه پروازي به داخل عراق وارد شوند و كار سوخترساني به فانتومها را انجام دهند . براي محافظت از تانكرها هم قرار شد 2 فروند جنگنده F-14A تامكت (متعلق به گردان 81 شكاري تاكتيكي پايگاه هشتم شكاري اصفهان) در گروه پروازي حضور داشته باشند . اين ماموريت يكي از معدود ماموريتهايي بود كه هواپيماهاي تانكر و جنگنده هاي تامكت به طور رسمي اجازه يافتند تا وارد خاك عراق شوند.
براي حفظ اصل غافلگيري و شوكه كردن عراقيها ، تصميم بر آن شد تا گروه پروازي سلطان (شامل تانكرها ، فانتومها و تامكتها) بعد از عبور از فضاي هوايي تركيه وارد آسمان عراق شوند . اين آخرين باري نبود كه جنگنده هاي نيروي هوايي از آسمان تركيه استفاده ميكردند .
بعد از انجام همه مقدمات ، روز موعود فرا رسيد و نيروي هوايي براي اجراي عمليات سلطان كاملا آماده بود . قبل از شروع عمليات سرهنگ افشار ماموريت را براي خلبانهاي شركت كننده كاملا تشريح كرد. وي ابتدا خلبانان فانتومها را نسبت به ماموريت توجيه كرد و در خلال آن به خلبانان گفت كه آنها بايد بر روي اصول پروازي تمركز كنند ، همديگر را در ديد داشته باشند ، هدف را پيدا كرده و منهدم نمايند و سپس بعد از توجيه كردن خلبانان تامكتها خطاب به آنها تاكيد كرد كه آنها ميبايست به همراه تامكتهايشان در كنار تانكر ها بمانند و از آنها كاملا محافظت كنند، چون اگر تانكر ها از بين بروند همه چيز از بين خواهد رفت . خود سرهنگ افشار قرار بود تا شخصا در عمليات حضور داشته باشد و از درون يكي از تانكرها عمليات را فرماندهي كند .
سحرگاه روز 29 اكتبر 1980 ، پايگاه دوم شكاري تبريز ، شاهد برخاست 3 فروند تانكر 707 (1 فروند ذخيره) ، 8 فروند جنگنده فانتوم (2 فروند ذخيره) و 3 فروند جنگنده تامكت (1 فروند ذخيره) بود . هواپيماها در جنوب اروميه به يكديگر ملحق شدند و با حركت در ارتفاع پايين و در پناه كوهها خود را از ديد رادارهاي عراقي مخفي كردند . قبل از ورود به آسمان تركيه تمام هواپيماهاي ذخيره به پايگاه بازگشتند . سپس بقيه هواپيماها كه اكنون 10 فروند ميشدند گروه پروازي سلطان را تشكيل دادند . اين گروه پروازي شامل 6 فروند جنگنده فانتوم با اسامي سلطان 1 تا سلطان 6 ، 2 فروند جنگنده تامكت با اسامي سلطان 7 و سلطان 8 و 2 فروند هواپيماي تانكر 707 با اسامي سلطان 9 و 10 بود . ليدر دسته فانتومها ، سلطان 1 به خلباني سرگرد شوقي بود ، ليدر تامكتها تامكت سلطان 7 به خلباني كاپيتان صدقي بود و همبال (وينگ من ) او تامكت سلطان 8 به خلباني كاپيتان طيبي بود. سرهنگ افشار نيز درون تانكر سلطان 9 قرار داشت و از آنجا عمليات را فرماندهي ميكرد. هواپيماهاي گروه پروازي سلطان به مسير خود ادامه دادند و وارد آسمان تركيه شدند و دقايقي به طي مسير در آسمان تركيه ادامه دادند ، سپس فضاي هوايي تركيه را ترك كرده و وارد آسمان عراق شدند و در پناه كوههاي جبل سينجار به حركت ادامه دادند ، سپس تمام جنگنده ها يكبار ديگر در آسمان سوختگيري كردند . پس از سوختگيري فانتومها راهي هدف شدند ،در حاليكه تانكرها و تامكتها در همان منطقه شروع به چرخيدن كردند و منتظر آنها ماندند .

جنگنده هاي فانتوم پس از دقايقي توانستند تا بدون مشكل به هدف نزديك شوند و با رها كردن بمب هاي خود آنجا را به جهنمي از آتش بدل نمايند . در همان زماني كه فانتومها مشغول بمباران پايگاه هوايي الهوريه و سپس برگشت به سمت تانكرها بودند، رادار يكي از تامكتها 4 جنگنده عراقي را در 70 كيلومتري تانكرها شناسايي كرد . با استفاده از تجهيزات شناخت دوست از دشمن ، مشخص شد كه جنگنده هاي عراقي از نوع ميگ 23 فلاگر هستند . خبر حضور جنگنده هاي عراقي سريعا به اطلاع سرهنگ افشار رسيد . افشار ميدانست كه اكنون ميگ 23 ها در منطقه اي بين تانكرها و فانتومها پرواز ميكردند و اگر چه تاكنون متوجه حضور هيچ يك از هواپيماهاي ايراني نشده بودند ، اما امكان دارد كه فانتومها در سر راه برگشت به سمت تانكرها به آنها بر بخورند و مشكلاتي برايشان بوجود آيد ، در شرايط عادي جنگنده هاي فانتوم مشكلي در رويارويي با جنگنده هاي عراقي نداشتند اما در چنين ماموريتي سوخت به مانند زندگي بود و رسيدن جنگنده هاي فانتوم به تانكر ها بدون هيچ تغيير مسير يا برخورد به دشمن ضروري مينمود ، همچنين هيچ كدام از فانتمها به موشك هوا به هوا مجهز نبودند . از اين رو سرهنگ افشار به 2 فروند تامكتي كه در معيت تانكرها پرواز ميكردند دستور داد تا ميگ 23 ها را رهگيري كنند و پيش از رسيدن آنها به جنگنده هاي فانتوم ، نابودشان كنند.
از آنجايي كه وقتي براي تلف كردن وجود نداشت ، هر دو تامكت سريعا از تانكر ها فاصله گرفتند و به يكديگر ملحق شدند و در حالي كه ارتفاعشان را به 15000 پا افزايش ميدادند به سمت جنوب(مكان حضور فلاگر ها) حركت كردند . صدقي و طيبي با چك كردن دستگاههاي الكترونيكي هواپيماهايشان متوجه شدند كه عراقيها هنوز متوجه حضور آنها نشده اند ، بنابر اين بازهم افزايش ارتفاع دادند و خود را به ارتفاع 20000 پايي رساندند . در چنين ارتفاعي دست آنها براي حمله بسيار بازتر بود .
در آن ماموريت تامكت سلطان 7 با دو تير موشك AIM-54 فينيكس ، 3 موشك AIM-7 اسپارو و 2 تير موشك AIM-9سايدوايندر مسلح شده بود و تامكت سلطان 8 نيز مجهز به 6 تير موشك AIM-7 اسپارو و 2 تير موشك AIM-9 سايدوايندر بود .به خوبي قابل درك است كه تامكتها موشكهاي دوربردتر و موثرتري نسبت به حريفان خود در اختيار داشتند ، اما هنوز موفقيت آنها منوط به رعايت اصل غافلگيري بود ، تا مبادا نيروي هوايي عراق متوجه حضور آنها شود و جنگنده هاي ديگري را نيز براي مقابله با آنها به آسمان بفرستد . خدمه تامكتها قرار كردند تا ابتدا تامكت سلطان 7 با فلاگرهاي عراقي درگير شود . در حال افزايش ارتفاع به 22000 پايي ، كمك خلبان تامكت سلطان 7 ، رادار AWG-9 جنگنده را در حالت TWS قرار داد و مشغول بررسي دقيق اهداف شد ، در فاصله 56 كيلومتري از فلاگر هاي عراقي ، جنگنده هاي عراقي به وضوح رادار تامكت صدقي قابل مشاهده بودند . 4 فروند ميگ 23 به صورت جفتي پشت سر هم حركت ميكردند . صدقي تصميم گرفت تا ابتدا به ميگ 23هاي جلويي حمله كند . در فاصله 33 كيلومتري از جنگنده هاي عراقي ، صدقي اجازه شليك موشك فينيكس را به كمك خلبان داد . وي موشك را بر روي اولين ميگ 23 كه در جلو حركت ميكرد شليك كرد ، موشك بلافاصله از تامكت جدا شده و به سمت جنگنده عراقي كه در ارتفاع 30000 پايي حركت ميكردند به پرواز در آمد . 8 ثانيه بعد نيز دومين موشك فينيكس به سمت دومين هواپيماي ميگ 23شليك شد . عليرغم شليك 2 موشك ، هنوز ميگ 23 ها به مسير خود ادامه ميدادند ، احتمالا آنها هنوز از حضور تامكتها در منطقه و سرنوشت سياهي كه در انتظارشان بود بيخبر بودند . در حاليكه خدمه تامكتها مسير موشك هاي فينيكس را دنبال ميكردند و منتظر نتيجه بودند ، از سوي سلطان 9 با آنها تماس گرفته شد و به آنها اطلاع داده شد كه عراقيها از حمله به پايگاه الهوريه آگاه شده اند و به ميگ 23 ها دستور داده اند تا به سمت فانتومها پرواز كنند و آنها را رهگيري نمايند . ميگ 23 هاي عراقي قصد گردش و حركت به سمت فانتومها را داشتند اما خوشبختانه فرصتي پيدا نكردند . اولين فينيكس به ميگ 23 جلويي برخورد كرد و آن را به تلي از آتش بدل كرد . كمك خلبان تامكت سلطان 7 فريادي از خوشحالي كشيد . با اين وجود به نظر ميرسيد كه موشك فينيكس دوم به هدف برخورد نكرده اما لحظاتي بعد كمك خلبان متوجه شد كه دومين ميگ 23 نيز در حال سقوط به طرف زمين است . به احتمال زياد موشك به خود هواپيما برخورد نكرده بود اما فيوز مجاورتي آن منفجر شده بوده و سرجنگي قوي موشك فينيكس كار ميگ 23 عراقي را يكسره كرده بود . تا اين لحظه 2 فروند ميگ 23 عراقي نابود شده بودند ، اما خدمه تامكتها فرصتي براي شادماني نداشتند چون هنوز 2 فروند ميگ 23 ديگر در منطقه حضور داشتند كه ممكن بود خطراتي براي فانتومها ايجاد كنند . ميگ 23 هاي باقي مانده كاملا گيج شده بودند و نميدانستند چه بايد بكنند ، آنها ابتدا به سمت جنوب تغيير مسير دادند ولي بعد به سمت غرب تغيير مسير دادند و پس از آن شروع به كاهش ارتفاع نمودند . آنها هنوز هم نميدانستند كه چه چيزي و از چه سمتي آنها را مورد حمله قرار داده است . صدقي و طيبي با دقت فعاليت آنها را بر روي رادارهايشان زير نظر داشتند و منتظر موقعيت مناسبي براي شكار آنها بودند . شوك ناشي از متلاشي شدن 2 فروند ميگ 23 در مقابل چشمان خلبانان ميگ 23هاي باقي مانده باعث شد تا آنها دو اشتباه بزرگ انجام بدهند . يكي اينكه به سمت غرب راه افتادند و پشت خود را به سمت تامكتها نموده بودند (اكنون تامكتها دقيقا در پشت آنها قرار گرفته بودند) و ديگر اينكه كاهش ارتفاع داده بودند و باعث شده بودند تا تامكتها در ارتفاع بالاتري قرار بگيرند كه براي حمله بسيار ايده آل تر بود . تامكتها براي چند لحظه پس سوز موتورهايشان را روشن كردند تا به سرعت مناسبي برسند و فاصله شان با فلاگر ها كمتر شود .


خدمه دو تامكت اكنون خودشان را براي شليك موشكهاي اسپارو به طرف فلاگر هاي عراقي كه فقط 12 كيلومتر جلوتر از تامكتها بودند آماده ميكردند . اينبار نوبت طيبي بود كه وارد عمل شود ، بنابر اين صدقي 2000 پا از او فاصله گرفت تا مواظب اطراف باشد و چنانچه هنوز جنگنده عراقي ناشناخته اي در منطقه باقي مانده بود آن را رهگيري كند . لحظاتي مانده به شليك موشكهاي اسپارو ‏، طيبي با صدقي تماس گرفت و اعلام كرد كه در CSD جنگنده اش مشكلاتي بوجود آمده است . ساختار سيستم تسليحات تامكت بگونه اي است كه بدون داشتن يك CSD فعال و بدون مشكل كار رهگيري دشمن و شليك موشك كاملا غيرممكن است .
طيبي ميتوانست مشكل را حل نمايد ، برنامه ريزي مجدد CSD در حدود 5 دقيقه زمان ميبرد و 6 تا 8 دقيقه نيز نياز بود تا سيستم ناوبري هواپيما اصلاح گردد . اما او در 300 كيلومتري عمق اسمان عراق قرار داشت و فرصت و سوخت كافي براي انجام اينكار ها نداشت . بدون CSD ، طيبي فقط ميتوانست از مسلسل هواپيما استفاده كند و براي برگشت به فضاي امن ايران نيازمند شانس زياد و اسكورت از سوي جنگنده ديگري ميبود . صدقي كه از اين مشكل آگاه شده بود و ميدانست كه طيبي فرصتي براي رفع مشكل ندارد به او دستور داد كه از ادامه مسير خودداري كند و به سمت منطقه اي كه تانكرها در آنجا در حال گردش بودند برگردد و منتظر بماند . و خودش نيز به دنبال ميگ23هاي باقي مانده به راه افتاد . صدقي موشك حرارتي را مسلح كرد و به دنبال ميگ 23 ها به راه افتاد . وي يكبار ديگر نيز از پس سوز استفاده نمود تا به سرعت دست يابد . اكنون صدقي به نزديكي فلاگر ها كه در 10000 پايي پرواز ميكردند رسيده بود . در 1500 متري آنها ، صدقي صداي قفل موشك سايدوايدر را شنيد اما قبل از آنكه بتواند موشك را شليك كند ، فلاگر ها به يكبباره از هم جدا شدند و ليدر به سمت راست گردش كرد و وينگ من هم به سمت چپ . مسلما آنها اكنون از حضور تامكت مطلع شده بودند . صدقي بلافاصله به راست گردش كرد و به دنبال ليدر رفت . فلاگر عراقي سعي در انجام مانورهاي شديد جهت جلوگيري از شليك موشك توسط صدقي داشت اما بالاخره صدقي توانست تا بر روي فلاگر قفل كند و موشك سايدوايندر را به طرفش شليك كند . ثانيه هايي بعد موشك به هدف برخورد كرد و آن را متلاشي كرد . هنوز لحظاتي از متلاشي شدن فلاگر عراقي نگذشته بود كه كمك خلبان صدقي به وي خبر داد كه آخرين ميگ 23 دقيقا در پشت سر آنها قرار دارد و همچنين سوخت چنداني براي آنها باقي نمانده است .
در حال پرواز با سرعت 520 مايل بر ساعت ، با سوخت نه چندان زياد و با يك ميگ 23 دقيقا در پشت سر ، صدقي مانوري شبيه مانور كبرا انجام داد . اين مانور باعث شد تا سرعت وي در چند ثانيه به يكباره از 520 مايل بر ساعت به 150 مايل بر ساعت كاهش پيدا كند . اما خلبان آخرين ميگ 23 كه انتظار چنين مانوري را نداشت غافلگير شد و به يكباره از صدقي جلو افتاد . اكنون صدقي در پشت سر فلاگر عراقي قرار گرفته بود ، وي مجددا پس سوز را روشن كرد تا به سرعت دلخواه برسد سپس يك تير موشك حرارتي سايدوايندر روانه فلاگر عراقي كرد . اين مشوك نيز همانند 3 موشك قبلي به هدف اصابت كرد و باعث شد تا فلاگر عراقي منهدم شود . پس از منهدم كردن آخرين فلاگر عراقي ، صدقي پس سوز را خاموش كرد و با سرعت عادي به سمت تانكرها به راه افتاد . وي در تماس با سلطان 9 وضعيت خود را اطلاع داد و همچنين متوجه شد كه تمام فانتوم ها به سلامت به تانكر ها رسيده اند و پس از سوختگيري راهي آسمان ايران شده اند . پس از لحظاتي صدقي و كمك خلبانش توانستند تانكر سوخترسان را ببيند در حاليكه فانتومهاي سلطان 1 و سلطان 3 آن را اسكورت ميكردند . صدقي توانست همانند ساير پرنده هاي حاضر در عمليات به راحتي سوختگيري نمايد و به سلامت به آسمان ايران اسلامي برگردد .
بعد از عمليات مشخص شد كه فانتومهايي كه به پايگاه هوايي الهوريه حمله كرده بودند ، علاوه بر وارد كردن خسارات جدي توانسته اند تا 2 فروند ميگ 21 و يك فروند Mi-8 را نيز بر روي زمين از بين ببرند . همچنين حداقل يك متخصص فرانسوي در جريان حمله به هلاكت رسيد و يك نفر ديگر نيز زخمي شد . بعد از اين جريان تمامي متخصصان فرانسوي به فرانسه بازگشتند . همچنين بعدا مشخص شد كه 3 خلبان از 4 خلباني كه ميگ 23 هايشان توسط صدقي ساقط شده بود كشته شده اند كه از جمله آنان ميتوان به كاپيتان احمد صباح (شكارچي 2 فروند F-5E ايراني در روز اول جنگ) اشاره كرد



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
Z-9WA Haitun ، خفاش تیزبین ارتش چین

تصویر


به دنبال برنامه های گسترده ی مدرنیزاسیون ارتش خلق چین ، نیاز به هلیکوپتر جدیدی با نقش چند منظوره همانند Mi-8 روسی در نیروی نظامی این کشور ، طراحان چینی را بر آن داشت که  از یک پلتفرم هلیکوپتر تثبیت شده ی اروپایی ، هلیکوپتر چند منظوره ای قدرتمند برای اجرای نقش انتقال محدود نیرو و تهاجمی بیرون آورند . طرح پایه ی این پروژه هلیکوپتر مدلAS365 Daulphin ساخت شرکت نامدار Eurocopter فرانسه انتخاب گردید و شرکت Harbin مسئول پروژه ی بیرون آوردن خفاشی مخوف از دل دلفین اروپایی گردید .

هلیکوپتر Z-9 ، محصول این پروژه در سال 1981 اولین پرواز خود را به عنوان یک هلیکوپتر ترابری تاکتیکی با 70% قطعات ساخته ی چین و حتی برخی قطعات جایگزین شده مانند ملخ ها ، بجای نمونه ی اروپایی بود . این ارتقاها در طرح Z-9W که هدف آن ساخت یک هلیکوپتر تهاجمی/ترابری با وظیفه ی اولیه ی مقابله با تهدیدات زرهی بیشتر هم شد بطوریکه کامپوزیت های بکار رفته در بدنه برای افزایش استحکام بدنه و کاهش سطح مقطع راداری نیز تغییر کرده اند . هرچند تحلیلگران نظامی ، Z-9W را به جهت پر کردن خلا تا تولید هلیکوپترهای تهاجمی Z-10 میدانند . اما توانایی های مدل Z-9W آنرا امروزه به یکی از قدرتمندترین هلیکوپترهای چند منظوره در هنگ هشتم هوانیروز ارتش چین تبدیل کرده است .

آخرین نمونه ی ارتقا یافته ی این هلیکوپتر ها ، مدل Z-9WA است که در سال 2005 معرفی شده و مجهز به تجهیزات الکترواپتیکی برای قابلیت انجام عملیات در شب گردیده . هلیکوپتر سری Z-9 نسبت به مدل پایه ی اروپایی دارای دو بالچه برای حمل تسلیحات ، تجهیزات راداری و الکترواپتیکی در قسمت بالای سقف و زیر دماغه برای شناسایی و هدفگیری اهداف میباشد .

تصویر

هلیکوپتر Z-9 دارای قابلیت حمل گستره ای از تسلیحات از جمله موشکهای ضدتانک هدایت سیمی HJ-8 و یا پاد های موشک غیر هدایت شونده 57 یا 90 میلیمتری و پادهای تیربار سنگین 12.7 میلیمتری برای نقش پشتیبانی نزدیک و در آخر ، موشکهای هوا به هوای حرارت یاب TY-90 با برد 6 کیلومتر را داراست . موشک سوخت جامد HJ-8 که اصلی ترین سلاح این هلیکوپتر در نقش ضد زره به حساب میاید دارای برد 5.3 کیلومتر بوده و قابل مقایسه با موشکهای TOW و MILAN میباشد . ظرفیت حمل تسلیحات این هلیکوپتر 2 تن میباشد .

تصویر

هلیکوپتر Z-9 در حال شلیک موشکهای غیرهدایت شونده

تصویر

موشک HJ-8

علاوه بر این ، گزارشات از نصب موشک جدید و محرمانه ی کد AKD-10 (مدل هوا به زمین موشک جدید HJ-10) روی هلیکوپترهای مدل Z-9WA حکایت دارد . اگرچه در اصل ، توسعه داده شده برای هلیکوپتر تمام تهاجمی Z-10 است اما خبرگزاری های چین از استفاده از این سلاح پیشرفته روی هلیکوپتر Z-9WA خبر میدهند . بنظر میرسد نقش درنظر گرفته شده برای این موشک که آنرا همتای چینی  AGM-114 Hellfire میدانند ، استفاده در مقابل اهداف نرم همچون ساختمان ها و استحکامات که معمولا 70% اهداف در شرایط جنگی را تشکیل میدهند ، میباشد.

تصویر

عکس خبرگزاری شینهوا از شلیک یک AKD-10 از هلیکوپتر Z-9WA

تجهیزات متمایز کننده ی هلیکوپتر Z-9WA نسبت به مدل سلف خود ، Z-9 ، سیستمهای ردیابی و شناسایی نصب شده در زیر دماغه ، متشکل از یک سیستم نظارت تلویزیونی Low Light و سیستم جستجو و ردیابی حرارتی (IRST) است که به هلیکوپتر امکان عملیات در شرایط مختلف آب و هوایی و امکان عملیات در شب را میدهد . بالچه های حمل تسلیحات این مدل بازطراحی و شبیه به بالچه های هلیکوپتر تهاجمی فرانسوی AS 565 Panther (مدل تهاجمی فرانسوی هلیکوپتر دلفین) طراحی شده اند . همچنین یک سیستم جنگ الکترونیک تدافعی متشکل از سیستم هشدار حرارتی کشف موشک و واکنش دهنده ی خودکار به تهدید (پخش کردن Chaff/Flare) و نمایشگرهای MFD به سامانه ی الکترونیکی هلیکوپتر اضافه گردیده است .

بدنه ی Z-9WA همانند مدل ترابری Z-9B از آلیاژ آلومینیوم سبک و پلاستیک تقویت شده با فایبرگلاس و Nomex برای افزایش استحکام ساختار هلیکوپتر و کاهش وزن استفاده شده است . هلیکوپتر دارای زره سبکی بوده و تدابیری برای کاهش اثرات حرارتی هلیکوپتر دیده نمیشود . این مدل دارای ملخ دم 11 پره ای طراحی فنسترونی بجای ملخ 13 پره ای مدل پایه ی اروپایی است . ارابه ی فرود هلیکوپتر با سیستم هیدرولیکی حرکت میکند و مجهز به ضربه گیر های پنیوماتیکی است .

موتورهای استفاده شده در مدل Z-9WA از نوع توربوشافت و مدل Turbomeca Arriel 2C با قدرت 718 کیلووات است ، ظرفیت حمل سوخت این هلیکوپتر 1140 لیتر با گزینه ی مخزن خارجی با ظرفیت 400 لیتر میباشد .

تصویر

از دیگر تجهیزات الکترونیکی نصب شده روی این هلیکوپتر میتوان به ارتفاع سنج رادیویی مدل BG-06 ، سامانه ارتباط رادیویی تک بانده Type 150 ، سیستم خلبان خودکار KJ-13 اشاره کرد . سیستم کنترل آتش در مدلهای اولیه ی Z-9W از یک واحد اپتیکی X12 در سقف کاکپیت تشکیل شده بود که وظیفه ی هدایت موشکهای HJ-8 به سمت هدف به روش SACLOS را داشت . اما در مدل Z-9WA ، سیستم کنترل آتش قدیمی با یک واحد ردیابی و شناسایی جدید ساخت مرکز توسعه تکنولوژی الکترواپتیکی Luoyang جایگزین شده که از سامانه تلویزیونی و IRST برای هدایت موشک در هر شرایط آب و هوایی استفاده میکند .

در حال حاضر بجز هنگ هشتم هوانیروز ارتش چین ، دو فروند از این هلیکوپتر نیز به کنیا صادر شده اند .



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
خودروی گشتی زرهی آینده ارتش آمریکا ULTRA AP + عکس

تصویر

تولید کننده : GTRI  مرکز تحقیقات فناوری جورجیا در ایالات متحده
کلاس خودرو : خودرو گشت سبک با حفاظت زرهی
محدوده وزن : 8.900 پوند (4000 کیلوگرم)
تعداد سرنشین : در دو طرح 4 سرنشین و 6 سرنشین

[/align]

[align=center]
ULTRA AP یک خودروی گشت زرهی محافظت شده سبک است که در موسسه تحقیقات فناوری جورجیا که بازوی عمل کننده دانشکده تکنولوژی
جورجیا است بر اساس قرارداد اداره ی پژوهشی نیروی دریایی ایالات متحده طراحی و ساخته و در سپتامبر 2005 از آن رونمایی شد . در سال 2009 با توسعه بیشتر طرح آن و بزرگ کردن محفظه خدمه ورژن دوم آن با عنوان ULTRA II طراحی شد .

تصویر

این خودرو به نظر بسیاری از نشریات خودرو آمریکایی یک خودرو با طراحی موفق و با فناوری مدرن لقب گرفته در حال حاضر، ارتش ایالات متحده و وزارت دفاع در فکر جایگزین کردن این خودرو با خودروهای هاموی هستند چون اعتقاد دارند سطح فناوری و حفاظت بکار رفته در این طراحی در خودروهای هاموی وجود ندارد و عملکرد حفاظتی این خودرو در مقابل آتش سلاح های کوچک، راکت انداز ها، و بمبهای منفجره کنار جاده ای بسیار فوق العاده نشان داده و این خودرو بخش پر رنگی از برنامه جایگزینی خودرو تاکتیکی Humvee خواهد بود

تصویر

خودرو بر روی اسکلت کامیون فورد F-350 ساخته شده و در آن از ترکیب ویژگی های ایمنی و قدرت مانور یک کامیون تجاری و پیشرفته  و تکنولوژی یک خودروی ضد انفجار بهره برده و و با اینکه از نظر ضریب ایمنی بسیار بالاتر از هاموی قرار میگیره  و 8900 پوند وزن داره ولی شش برابر هاموی بهره وری در مصرف سوخت داره ...
کابین تخم مرغ شکل اولترا برای سرنشینان در واقع یک کپسول حفاظت از خدمه با نام مستعار " محفظه انفجار" است. این شکل منحرف کننده موج انفجار و ضرب گلوله است و عملا به عنوان یک قفس در یک وسیله نقلیه است . چهار سرنشین این خودرو در چهار جهت دید دارند  به طوری که آنها می توانند خطرات را از تمام جهات ببینند همچنین آنها در هنگام حرکت خودرو از چرخ ها که معمولا به مین های زمینی برخورد میکنند دور هستند مهندسین طراح اولترا بصورت فوق العاده از فن آوری ماشین های مسابقات نسکار مانند کنترل ایمنی چند نقطه ای و صندلی های جذب کننده شوک نصب شده بر روی  Skydex که با کوسن و بالش نرم و دیوارهای روکش شده استفاده کردند ، آنها با استفاده از شیشه های ضد گلوله و جدیدترین فن اوری زره های سبک بدنه خودرو را پوشش دادند

تصویر

تصویرتصویر

اما در اولترا 2 محفظه خدمه به تناسب شش نفر طراحی شده بود: یک راننده و فرمانده، رو به جلو، و دو جفت پشت سر آنها در جناحین خودرو  این طرح باعث تمرکز خدمه در مرکز خودرو شده و آنها را از دیوارهای خارجی برای کاهش آسیب ناشی از انفجارها در طرفین دور نگه میدارد و اجازه می دهد تا صندلیهای  مقاوم در برابر انفجار بر روی شاسی اصلی خودرو سوار شده و همچنین موجب کاهش مدت زمان خروج از وسیله نقلیه میشه. محفظه خدمه با استفاده از یک محیط هندسی ساخته شده از لوله های فولادی ، شبیه به اسکلت داخل خودروهای مسابقه بویژه آنهایی که بمراتب از جاده خارج میشوند ساخته شده و با زره ساختار حفاظتی از انفجار را فراهم می کند همچنین زره اضافی را می توان بصورت modularly به وسیله پیچ  به راحتی پیکربندی آن اضافه نمود. همچنین یک زره زیرین در مرکز زیر شاسی خودرو جوش داده شده که باعث عدم جذب انرژی انفجار شده و  ضربه موج انفجار را منحرف میکند...



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
هواپیمای Su-15 Flagon

بسم الله الرحمن الرحیم

هواپیمای جنگنده سوخو 15 ملقب به فلاگون که در سال های دهه هفتاد میلادی وارد خدمت شد، همراه برادر بزرگترش، یعنی میگ 25 فاکس بت نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی را به گونه ای

مقتدرانه، اگرچه حتی توانایی های زیادی هم دارا نبودند، تجهیز، تقویت و تحیکم نمودند.


هواپیمای فلاگون در طول دوران خدمت خود، رکورد های جهانی زیادی را از جمله در سرعت و سقف پروازی به جای گذاشت و از جمله رهگیر هایی بود که در دوران خدمت خود هیچ گاه به متحدان

روسیه صادر نشد. در این هواپیما، برد، اویونیک پیشرفته و تسلیحات متعدد قربانی سرعت و شتابگیری و ازتفاع بالا شده است. این هواپیمای بال دلتا شکل، به طور شدیدی برای هدایت خود به سمت هدف،

نیاز به کنترل زمینی دارد. همچنین موتورهای قدرتمند توربوجت آر-13 تومانسکی این هواپیما که قدرتی معادل 31.000 پوند کشش استاتیک تولید می نمایند، سوخت را به سرعت بلعیده و به همین دلیل

سبب می شوند که برد و دایره عملیاتی این هواپیما به شدت کاهش یابد. این هواپیما قادر به انجام عملیات در هر آب و هوا بوده و می تواند در هر ساعت از شبانه روز نیز به اهداف خود حمله نماید. نکته

جالب این جاست که اگرچه این هواپیما در سال های دهه شصت میلادی طراحی و تولید گشته، اما پس از گذشت سال ها از تولید و ساخت آن و به واسطه هیبت و قیافه ترسناک و مخوف آن، خلبانان هنوز از

وجود آن در آسمان وحشت داشتند.


تصویر



این هواپیما به تعداد زیاد ساخته شده و قابلیت حمل موشک های بزرگی را در زیر بال های خود نیز دارد و قادر است با تکیه بر نیروی فراوان موتورهایش، با سرعت 4/2 ماخ پرواز نماید. فلاگون دارای

سقف پروازی به میزان 18 کیلومتر بوده حداکثر برد آن معادل 1.400 کیلومتر می باشد. طول این هواپیما حدود 21 متر و طول دو سر بال یا دهنه بال آن حدود 10 متر است. این هواپیما، از لحاظ نسل

در گروه نسل سوم و هم رده هواپیمای فانتوم قرار گرفته و از لحاظ وزن پروازی با حداکثر میزانی برابر با 18 تن در کلاس هواپیمای اف-16 فالکون جای می گیرد. این هواپیما قادر به حمل شش

موشک هوا به هوا در مقرهای زیر بال خود است که این هواپیما اغلب به موشک های آناب آر-98 و آرچر آر-60 مجهز می شود. این هواپیما برای کاهش مسافت مورد نیاز خود برای عملیات نشستن، از

یک سیستم چتر باز شونده که در انتهای هواپیما و زیر سکان عمودی تعبیه شده است، استفاده نموده و در مواقع فرود، با بازشدن این چتر، سرعت هواپیما کاهش می یابد.

تصویر

در مورد موشک آناب این توضیح لازم است که این موشک، همان موشکی بود که در یکم سپتامبر سال 1983 هواپیمای بوئینگ 747 کره ای را بر فراز جزیره ساخالین و در حالی که ناخواسته وارد

حریم هوایی روسیه شده بود، از یک هواپیمای رهگیر سوخو ۱۵ فلاگون به سرعت خود را به هواپیمای مسافربری رسانده بود، شلیک شده آن را ساقط ساخت و باعث کشته شدن 269 مسافر گردید. این

جنگنده رهگیر از لحاظ شمایل بسیار به اسلاف خود یعنی سوخوهای 9 و 11 شباهت داشته و تنها تفاوت محسوس آن این است که در آن هواپیماها ورودی هوای موتور به طور مشخصی در جلوی هواپیما

قرار گرفته اما در این هواپیما به دلیل حجم زیاد رادار، می بایست فضای موجود در جلوی هواپیما به آن اختصاص داده شود، در نتیجه ورودی موتورها به طرفین هواپیما انتقال یافت. بال های این هواپیما

در سال های ابتدایی تولید، به طور کامل مثلثی شکل بود اما پس چندی این طراحی تغییر داده شده و بال های مثلثی به بال های مثلثی خم شده تبدیل شدند که در نتیجه این بهبود، سرعت برخاست و فرود

کمترحاصل آمد. این هواپیما تا پایان دهه هشتاد میلادی کاملاً از خدمت برکنار شده و هواپیماهای نسل چهارم مانند سوخو فلانکر و میگ های فولکروم با توانایی های بسیار چشمگیر تر، جایگزین این

هواپیماهای افسانه ای شدند.



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
<-PostRate->
|
امتیاز مطلب : <-PostRateResult->
|
تعداد امتیازدهندگان : <-PostRateCount->
|
مجموع امتیاز : <-PostRateTotal->
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
T 129 شاهین نا آشنای ترکیه ای!!!

 

129


تصویر


مشخصات کلی:
نام:  تی 129
شرکتهای سازنده:   TAI / AgustaWestland از ترکیه و ایتالیا
خدمه:  2 نفر (خلیان و کمک خلبان/افسر تسلیحات)
برد:  561 کیلومتر
سرعت کروز:  269 کیلومتر در ساعت
موتور:   دو عدد  LHTEC CTS800-4A turboshaft به قدرت 1,014 kW برای هر کدام
تسلیحات:
توپ 20 میلیمتری گتلینگ سه لول با 500 گلوله
چهار پاد با توانایی نصب:
38 راکت 81 م م
76 راکت 70 م م
پاد برای نصب یک تیربار 12.7 م م
8 عدد موشک ضد تانک در انواع مختلف مثل:
AGM-114 Hellfire, BGM-71 TOW, Hydra 70, Spike-ER, UMTAS, Roketsan Cirit
4 یا 8 عدد موشک هوا با هوا:
AIM-92 Stinger . Mistral . AIM-9 Sidewinder




شاید برای خیلی ها قبول کردن ترکیه به عنوان کشوری که در حال ساخت یکی از پیشرفته ترین و هولناک ترین
بالگردهای دنیا است مشکل باشد.اما باید قبول کنیم که کشور همسایه ما از 28 سال پیش تا بحال در حال
پیشرفتهای غیر قابل انکار در زمینه هوافضا می باشد.یکی از نمونه های این پیشرفت را در همین بالگرد میتوان
دید که تا سال 2013 تحویل آن از طرف شرکت ترکیه ای به ارتش ترکیه انجام خواهد شد.
بالگردی که در تمامی شرایط آب و هوایی و در تمام طول شبانه روز توانایی انجام ماموریت های دشوار را داراست.
این بالگرد با بهره گیری از سیستم کامپیوتری و ناوبری جدید و سطح مقطع راداری کوچک و توانایی حمل 1200
کیلوگرم مهمات و هزینه نگهداری پایین یکی از ایدهآل های هر ارتشی در دنیای امروز می باشد.
این پرنده در اصل نمونه بروز شده همتای ایتالیایی خودش یعنی Agusta A129 Mangusta می باشد.


ویدئو شلیک گتلینگ

طرح کلی این پرنده که به طور کامل در کشور ترکیه ساخته خواهد شد تغییر خاصی نمیکند اما تقریبا می توان گفت
تمامی سیستمها پیشرفته تر و بومی تر خواهند شد.بدنه باریک این پرنده احتمال برخورد گلوله را تا حدی کاهش می دهد و
همچنین مانورپذیری را نیز  افزایش میدهد.مهمترین تفاوت این پرنده با نمونه ایتالیایی وجود یک برآمدگی سرتاسری در قسمت چپ
می باشد که به دلیل بزرگ تر شدن رادار امکان قرار دادن قطار فشنگ ها در جای خود وجود ندارد و درون این غلاف قرار میگیرند که البته این موضوع
آسیب پذیری پرنده را تا حدی افزایش میدهد.شاهین ترک در هنگاه برخاستن 5000 کیلوگرم وزن دارد که بیش از یک پنجم آن را مهمات تشکیل میدهند.
در ادامه به تجهیزات جنگی این پرنده خواهیم پرداخت.


گتلینگ قدرتمند

تصویر

گرچه در مورد کنترل این توپ 20 م م با کلاه خلبان فعلا اطلاعاتی موجود نیست اما به دلیل قرار گرفتن آن بر روی
یک برجک مستقل که به وسیله افسر تسلیحات کنترل میشود میتوان در نبردهای نزدیک بر روی آن حساب جدی باز کرد.

AGM-114 Hellfire


تصویر

هدایت فروسرخ حرارتی با یک فرستنده داده تصویری برای تصحیح احتمالی هدف و برد 8 کیلومتر و
سرعت 1.3 ماخ آتش جهنم را تبدیل با قاتلی بی رحم برای تانکهای دشمن میکند

BGM-71 TOW

تصویر

این موشک معرف حضور تمامی دوستان می باشد و با بردی نزدیک به چهار کیلومتر و بالاتر
و سر جنگی شش کیلویی به شکار تانکهای دشمن میرود.

Hydra 70

تصویر

برد 10 کیلومتری و سرعت دهانه 700 متر بر ثانیه میتواند برای نفرات و ماشینهای گشتی دشمن
خطری جدی باشد .

Spike ER

تصویر

نمونه ای از خانواده اسپایکها که هدف از ساخت آن افزایش برد این موشک می باشد که البته موفقیت آمیز نیز بوده است.
چرا ه برده 8 کیلومتری و وزن 34 کیلوگرمی آن چالاکی خاصی به این موشک داده است.سیستم Tandem-charge موجود در این مدل
زره های قفسی شکل مثل استرایکر ها و همچنین واکنشی را با مشکل جدی روبرو خواهد کرد.

UMTAS

تصویر

جنگ افزار اصلی ضد تانکی که ترکها برای این بالگرد در نظر گرفته اند همین موشک می باشد.در حالت کاملا مسلح
این پرنده قادر است 12 عدد از این موشکها را با خود حمل کند.


برنامه ریز عملیاتی این پرنده که البته از یک مدل سه بعدی استخراج شده است:

تصویر

تصویر


رادار موج میلیمتری MILDAR با قابلیت پالس داپلر و جستجو به صورت SAR و  ISAR برای شاهین
در نظر گرفته شده.

 



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
<-PostRate->
|
امتیاز مطلب : <-PostRateResult->
|
تعداد امتیازدهندگان : <-PostRateCount->
|
مجموع امتیاز : <-PostRateTotal->
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
آشنايي با كشنده قدرتمند Tatra T815-7MOR89 ساخت جمهوری چک

به نام خدا

با سلام خدمت دوستان


تصویر
کشنده ترابری سنگین تاکتیکی Tatra T815-7MOR89 جدیدترین عضو از خانواده کشنده های نظامی Tatra T815-7 ساخت جمهوری چک است که مطابق با استاندارد های ناتو بوده و توانایی عملیات در مناطق مختلف با شرایط آب و هوایی دشوار را دارد.این خودرو نمونه ای از طراحی ساده در کنار فناوری بالا است که با ظرفیت حمل 24300 کیلوگرم توانایی حمل انواع تجهیزات نظامی و کشش دو تریلر را دارد. همچنین قادر به کشش سیستم های توپخانه ای کششی و حمل کانترینر های استاندارد است.این کشنده به صورت استاندارد دارای کابینی غیر زرهی با ظرفیت دو سرنشین است اما در برخی مدل ها کابین های 4 درب طراحی شده که دارای جایگاه خواب است و ظرفیت 8 سرنشین را دارد. علاوه بر این کیت های زرهی خاصی نیز طراحی شده که در صورت نصب آن ، کابین در مقابل گلوله های کالیبر 7.62 و همچنین در مقابل انفجار تا 6 کیلوگرم ماده منفجره مقاوم خواهد بود.این کشنده با پیکره بندی 8*8 از شاسی و سیستم تعلیق منحصر بفرد ساخت Tatra بهره میبرد که تلفیقی از نوعی شاسی ستون فقراتی به همراه سیستم تعلیق نيمه مستقل(swing axles) است . این سیستم حاصل 80 سال تجربه شرکت Tatra در طراحی و توسعه سیستم های تعلیق و شاسی است. شاسی ستون فقراتی یکی از آخرین گونه های شاسی مستقل است و به این صورت ساخته میشود که ابتدا یک لوله ( معمولا این لوله را از قوطی های مربع شکل درست میکنند ) در راستای طول خودرو و در خط میانی خودرو قرار میدهند که سر و ته این لوله به اکسل های جلو و عقب متصل میشود.اینگونه  شاسی مشخصات ایده آلی نظیر وزن پائین.مقاومت بسیار بالا .حجم اشغال شده کم . هزینه و زمان ساخت بسیار پائین و همچنین عدم نیاز به نگهداری داشته و در صورت تصادفات سنگین نیز به این نوع شاسی خسارت خاصی وارد نخواهد شد. سیستم تعلیق (swing axles) نیز اجازه می دهد تا چرخها به صورت محوری به قسمتی در وسط دو چرخ خودرو متصل شده و قابليت بالا و پايين رفتن در قوس مربوط به خود را داشته باشند . به بیان ساده تر در این سیستم هر چرخ میتواند زاویه ای متفاوت با سایر چرخ ها داشته باشد.از ویژگی های دیگر این کشنده این است که به منظور تعمیر آن میتوان از قطعات سایر کشنده های خانواده Tatra T815-7 نیز استفاده کرد.این خودرو مجهز به سیستم کنترل مرکزی باد تایر است و از پیشرانه مدل Cummins ISMe 420 30 بهره میبرد. این پیشرانه از نوع دیزل توربو شارژ بوده و حداکثر توان 410 اسب بخار را فراهم میکند همچنین دارای استاندارد یورو 3 است. علاوه بر پیشرانه فوق امکان استفاده از پیشرانه های دیگری نظیر Tatra's T3-928 نیز وجود دارد.کشنده T815-7MOR89 امکان کار در شرایط دمایی از 49+ تا 35- درجه سانتیگراد را دارد و میتوان آن را با استفاده از هواپیماهای ترابری نظامی نظیر C-130 حمل کرد.
تصویر
مشخصات کلی :
کشور سازنده : جمهوری چک
شرکت سازنده : Tatra
سال ورود به خدمت : ؟
پیکره بندی : 8*8
تعداد سرنشینان : بسته به ابعاد کابین از دو تا هشت نفر
وزن : 13.7 تن
حداکثر بارگذاری : 24.3 تن
طول :9.12 متر
عرض : 2.5 متر
ارتفاع : ؟
پیشرانه : دیزل توربوشارژ مدل Cummins ISMe 420 30 diesel با حداکثر توان 410 اسب بخار  و یا Tatra's T3-928
حداکثر سرعت : 105 کیلومتر
جداکثر  برد : 900 کیلومتر
قابلیت های حرکتی :
شیب : %70
شیب جانبی : %50
گام عمودی : 0.6 متر
عبور از گودال : 2 متر


منبع

مترجم : گوبلز

دانلود کلیپ



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
<-PostRate->
|
امتیاز مطلب : <-PostRateResult->
|
تعداد امتیازدهندگان : <-PostRateCount->
|
مجموع امتیاز : <-PostRateTotal->
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
اچ ام اس دراگون

1- موشک بالستیک قاره پیمای اتمی RS-24 Yars اولین آزمایش خود را در May 29 2007 به جهت جایگزینی موشکهای R-36 و UR-100N که قریب به 50 سال در خدمت بودند تست شد. RS-24 از نمونه Topol-M که قادر به حمل 10 کلاهک مستقل اتمی میباشد سنگینتر است.

2- مکان دوم به Sukhoi PAK FA جنگنده نسل پنجم تعلق دارد. T-50 اولین پرواز خود را در تاریخ 29 ژانویه 2010 به انجام رساند. بنابر گزارشات، این جنگنده قادر به حمل حداکثر 7500 کیلوگرم مهمات میباشد. ابعاد تخمینی جایگاههای درونی مهمات این جنگنده 4.6 در 1.1 تخمین زده میشود.


3- S-500 نسل جدید موشکهای زمین به هوامیباشد که برای مقابله با موشکهای بالستیک قاره پیما، سیستمهای کنترل و هشدار هوایی و سیستمهای کنترل و هشدار زود هنگام هوایی و هواپیماهای جمینگ طراحی شده است. با برد برنامه ریزی شده 600 کیلومتر، سیستم S-500 قادر به شناسایی و درگیری همزمان با 10 هدف بالستیک سوپر سونیک با سرعت پرواز 7 کیلومتر بر ثانیه و با سقف پرواز 40 کیلومتر میباشد.

4- زیردریایی کلاس Yasen، نسل جدید زیردریائیهای اتمی تهاجمی چند منظوره روسیه است. زیردریائیهای Yasen-class مجهز به موشکهای کروز و تیوبهای 6508 میلیمتر و 5332 میلیمتر میباشد. زیردریایی کلاس Yasen، اولین زیر دریایی روسیه مجهز به سونار کروی ساخته Irytysh-Amfora میباشد. زیردریایی کلاس Yasen، اولین زیردریایی روسیه مجهز به نسل 4 راکتورهای اتمی است.


5- رتبه پنجم به تانک T-90AM که ورژن جدید تانک T-90 میباشد تعلق میگیرد. این تانک مجهز به تیربار پیشرفته، موتور قدرتمند، سیستم متحرکه جدید، بخش مجزا برای مهمات، سیستم ایمنی جدید و دید پانوراما میباشد.


6- رتبه ششم به سیستم موشکی بالستیکی متحرک 9K720 Iskander تعلق دارد. موشک اسکندر از نمونه های پیشین خود، موشک Oka برتری دارد و مجهز به موتور یک مرحله ای سوخت جامد میباشد. هر موشک بر روی وسیله نقلیه حامل خود میتواند به طور مجزا و مستقل بر روی هدف نشانه روی شود. اهداف نه تنها میتوانند توسط ماهواره یا هواپیما، بلکه حتی توسط یک سرباز که کار هدایت آتش توپخانه را به عهده دارد میتوانند هدف یابی شوند. همچنین موشک های اسکندر برای مقابله با اهداف متحرک میتوانند در خلال پرواز مجددا برنامه ریزی و هدف یابی مجدد شوند.


7- Ka-52 ‘Alligator’ نمونه تغییر یافته دیگری برپایه Ka-50 میباشد. این هلیکوپتر مجهز به رادار ، سیستم نشانه روی TV/thermal دید در شب ‘Samshite’، و انواع مهمات میباشد.

8- اسلحه ORSIS-5000 قابلیت درگیری دقیق در هر ساعت از شبانه روز بدون کمترین آمادگی تکنیکی یا شلیک اضافه، در برد تا 1.5 کیلومتر را داراست. ORSIS-5000 در دو کالیبر تولید میشود: calibers: .308 Winchester برای بردهای کوتاه و متوسط و .338 Lapua Magnum برای بردهای متوسط و بلند. این سلاح برای نیروهای ضد تروریست و نیروهای مخصوص روسیه طراحی شده است.


9- رزمناو Soobrazitelnyy/ Smart دومین رزمناو از آخرین کلاس رزمناوهای روسیه Steregushchiy/ Guarding.این رزمناو اولین ناوی میباشد که به سیستم دفاعی Redut تجهیز شده است. Soobrazitelnyy/ Smart برای اولین بار در سال 2011 در پنجمین نمایشگاه دفاعی دریایی بین المللی در سن پترزبورگ به نمایش عموم درآمد.


10- نارنجک انداز ضد تانک چند منظوره RPG-32 Hashim. موشک انداز RPG-32 برای نابودی و مورد هدف قرار دادن طیف وسیعی از اهداف میدان نبرد از قبیل تانکهای مدرن، سنگرها، سربازان، خودروهای زرهی طراحی شده است



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
انطباق موشک های روسی با هواپیماهای آمریکایی ایران

همانطور که مطلع هستید، چند وقتی خبرهای جالبی در مورد نصب موشک های روسی روی هواپیماهای آمریکای ایران می شنویم.

عکس ها گویا هستند.

نصب موشک R-73 روی فانتوم



نصب موشک R-27 روی تامکت



جایی شنیده ام، که تمام این پروژه ها نیمه کاره رها شدند و موفق ترین پروژه برمیگردد به هماهنگ سازی هاوک با تامکت.

با توجه به تعداد موشک AIM-9 که در اختیار داریم و حتی تولید آن بنام فاطر لزومی بر هماهنگ سازی R-73 با فانتوم هست؟
و اینکه وقتی موشک هاوک با F-14 کاملا مچ شده و حتی در دوران جنگ توانسته ایم یک فروند سوپر اتاندارد عراقی را با همین موشک منهدم کنیم، نیازی به R-27 روی تامکت هست؟
در ضمن موشک هاوک نیز با نام سجیل به تولید ملی رسیده است.



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
10 تکنولوژی برتر نظامی روسیه در سال 2011

1- موشک بالستیک قاره پیمای اتمی RS-24 Yars اولین آزمایش خود را در May 29 2007 به جهت جایگزینی موشکهای R-36 و UR-100N که قریب به 50 سال در خدمت بودند تست شد. RS-24 از نمونه Topol-M که قادر به حمل 10 کلاهک مستقل اتمی میباشد سنگینتر است.

2- مکان دوم به Sukhoi PAK FA جنگنده نسل پنجم تعلق دارد. T-50 اولین پرواز خود را در تاریخ 29 ژانویه 2010 به انجام رساند. بنابر گزارشات، این جنگنده قادر به حمل حداکثر 7500 کیلوگرم مهمات میباشد. ابعاد تخمینی جایگاههای درونی مهمات این جنگنده 4.6 در 1.1 تخمین زده میشود.


3- S-500 نسل جدید موشکهای زمین به هوامیباشد که برای مقابله با موشکهای بالستیک قاره پیما، سیستمهای کنترل و هشدار هوایی و سیستمهای کنترل و هشدار زود هنگام هوایی و هواپیماهای جمینگ طراحی شده است. با برد برنامه ریزی شده 600 کیلومتر، سیستم S-500 قادر به شناسایی و درگیری همزمان با 10 هدف بالستیک سوپر سونیک با سرعت پرواز 7 کیلومتر بر ثانیه و با سقف پرواز 40 کیلومتر میباشد.

4- زیردریایی کلاس Yasen، نسل جدید زیردریائیهای اتمی تهاجمی چند منظوره روسیه است. زیردریائیهای Yasen-class مجهز به موشکهای کروز و تیوبهای 6508 میلیمتر و 5332 میلیمتر میباشد. زیردریایی کلاس Yasen، اولین زیر دریایی روسیه مجهز به سونار کروی ساخته Irytysh-Amfora میباشد. زیردریایی کلاس Yasen، اولین زیردریایی روسیه مجهز به نسل 4 راکتورهای اتمی است.


5- رتبه پنجم به تانک T-90AM که ورژن جدید تانک T-90 میباشد تعلق میگیرد. این تانک مجهز به تیربار پیشرفته، موتور قدرتمند، سیستم متحرکه جدید، بخش مجزا برای مهمات، سیستم ایمنی جدید و دید پانوراما میباشد.


6- رتبه ششم به سیستم موشکی بالستیکی متحرک 9K720 Iskander تعلق دارد. موشک اسکندر از نمونه های پیشین خود، موشک Oka برتری دارد و مجهز به موتور یک مرحله ای سوخت جامد میباشد. هر موشک بر روی وسیله نقلیه حامل خود میتواند به طور مجزا و مستقل بر روی هدف نشانه روی شود. اهداف نه تنها میتوانند توسط ماهواره یا هواپیما، بلکه حتی توسط یک سرباز که کار هدایت آتش توپخانه را به عهده دارد میتوانند هدف یابی شوند. همچنین موشک های اسکندر برای مقابله با اهداف متحرک میتوانند در خلال پرواز مجددا برنامه ریزی و هدف یابی مجدد شوند.


7- Ka-52 ‘Alligator’ نمونه تغییر یافته دیگری برپایه Ka-50 میباشد. این هلیکوپتر مجهز به رادار ، سیستم نشانه روی TV/thermal دید در شب ‘Samshite’، و انواع مهمات میباشد.

8- اسلحه ORSIS-5000 قابلیت درگیری دقیق در هر ساعت از شبانه روز بدون کمترین آمادگی تکنیکی یا شلیک اضافه، در برد تا 1.5 کیلومتر را داراست. ORSIS-5000 در دو کالیبر تولید میشود: calibers: .308 Winchester برای بردهای کوتاه و متوسط و .338 Lapua Magnum برای بردهای متوسط و بلند. این سلاح برای نیروهای ضد تروریست و نیروهای مخصوص روسیه طراحی شده است.


9- رزمناو Soobrazitelnyy/ Smart دومین رزمناو از آخرین کلاس رزمناوهای روسیه Steregushchiy/ Guarding.این رزمناو اولین ناوی میباشد که به سیستم دفاعی Redut تجهیز شده است. Soobrazitelnyy/ Smart برای اولین بار در سال 2011 در پنجمین نمایشگاه دفاعی دریایی بین المللی در سن پترزبورگ به نمایش عموم درآمد.


10- نارنجک انداز ضد تانک چند منظوره RPG-32 Hashim. موشک انداز RPG-32 برای نابودی و مورد هدف قرار دادن طیف وسیعی از اهداف میدان نبرد از قبیل تانکهای مدرن، سنگرها، سربازان، خودروهای زرهی طراحی شده است


|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
کلیپ ویدیو رزمایش مشترک پدافند هوایی ارتش و سپاه


دانلود



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391