عکس/ناوشکن آمریکایی " یو اس اس پورتر " پس از برخورد با نفت کش ژاپنی در تنگۀ هرمز

ناوشکن آمریکایی " یو اس اس پورتر " پس از برخورد با نفت کش ژاپنی در تنگه هرمز به این شکل درآمده است.




:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
تامکت های ایران/ مقاله تالیفی

با سلام خدمت دوستان، این مقاله ای هست در مورد تامکت های ایرانی، خیلی خلاصه و چکیده، این مقاله قرار بود برای خبرگزاری فارس رد بشه که به دلیل یه سری مسائل به طور کل همکاری بهم خورد و به همین خاطر در اینجا منتشرشون میکنم. اگر کمی و کاستی دارد دوستان به بزرگی خودشون ببخشند، مقاله به علت اینکه تالیفی هست ممکن است نواقصی داشته باشد. در حال حاضر من چندین مقاله جامع در زمینه پدافند در اختیار دارم ولی به دلیل اینکه امتیاز آنها خریداری شده است نمی توانم آنها را تا موعد خاصی منتشر کنم ولی جبران خواهم کرد !
====
ساخت:
پس از اینکه شوروی سابق توانست جنگنده های موفقی همچون میگ-25 (فاکسبت) بسازد و به راحتی بر فراز آسمان هر کشوری به جاسوسی بپردازد، نیروی هوایی ایالت متحده آمریکا به فکر این افتاد تا فانتوم های کهنه کار را که به خوبی از در جنگهایی همانند ویتنام خوش درخشیده بودند را در رهگیری بازنشسته کرده وساخت جنگنده ای تحت نام اف-14 (تامکت) را کلید بزند، در این راستا کارخانه های آمریکایی دست به کار شدند و در آخر طرحی که کارخانه گرومن به نیروی هوایی آمریکا داده بود پذیرفته شد. اف-14 سطح پروازی پایین تری نسبت به جنگنده های پیشین همانند فانتوم داشت ولی برتری آن در رادار افسانه ای AWG-9 بود که اکثر خلبانان از آن به عنوان یک مینی آواکس یاد می کنند تا یک رادار معمولی ، بهتر است بدانید که این رادار می تواند تا بیش از 165 کیلومتر را به راحتی پوشش بدهد، در ضمن این رادار قادر بود تا 24 هدف را در آسمان تشخیص دهد و به طور همزمان بر روی 6 هدف قفل راداری انجام دهد و به ترتیب به سمت هر کدام موشکی جداگانه شلیک کند، برتری بعدی این رهگیر افسانه ای به رقیبان روسی خود داشتن موشک قدرتمند AIM-54 ملقب به "فونیکس" بود، که بردی بیش از 100 کیلومتر داشت، فرار از دست این موشک برای جنگنده های نسل سوم و چهارم، تقریبا غیر ممکن می باشد و موشک پس از پرتاب به احتمال 99% به هدف برخورد خواهد کرد.
ساخت تامکت داستان طولانی تری دارد، جنگنده های میگ-25 شوروی قادر بودند در ارتفاع بسیار بالا به پرواز در آیند و در آن زمان هیچ یک از غول های آهنین غربی قادر به رهگیری چنین جنگنده ای نبودند! در زمانی که میگ-25 به عنوان یک پرنده سری درفرودگاه های شوروی نگاه داشته می شد ، آمریکا با توجه به جاسوسی های انجام داده متوجه شده بود که روس ها جنگنده ای با پتانسیل بالا در حد میگ-25 در اختیار دارند ولی سرویس های اطلاعاتی آمریکا به درستی نمی دانستند که میگ-25 چگونه جنگنده ای است؟ تا اینکه در بعد از ظهر ششم سپتامبر سال 1976 میلادی مسئولین فرودگاه غیرنظامی هاکوداته “Hakodate” واقع در ژاپن در صفحه رادار خود شی عجیبی را با سرعت و ارتفاع عجیبی مشاهده کردند، بلافاصله دو فروند جنگنده رهگیر اف-4ئی (فانتوم) برای شناسایی و در صورت لزوم رهگیری هدف از فرودگاه کیاکوری تیک آف کردند، ولی در عین ناباوری شی مذکور آن دو جنگنده را به راحتی جا گذاشته و به راحتی در فرودگاه هاکوداته فرود آمد. با فرود آمدن این شی ناشناس مسئولین فرودگاه پس از بررسی شی متوجه شدند که آن شی یک جنگنده مافوق صوت روسی است که هدایت آن را یک خلبان خیانتکار روسی به نام ویکتور بلنکو “Victor Belenko” بر عهده داشته است، این خلبان از ژاپنی ها تقاضا کرد تا جنگنده را پنهان کنند و آنها نیز درخواست او را اجرا کردند، بعد از گذشت مدتی روسها درخواست بازپس گیری جنگنده به همراه خلبان آن را کردند ولی مقامات ژاپنی مخالفت کردند و پس از مدتی خلبان مذکور به آمریکا پناهنده شد و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار غرب قرار داد. جنگنده نیز با یک هواپیمای ترابری سی-5 به پایگاه "کیاکوری" واقع در 50 مایلی توکیو انتقال داده شد و کارشناسان آمریکایی و ژاپنی شروع به تحقیق بر روی آن کردند.
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 1702726.jpg
مشاهده: 2
حجم: 37.2 کیلو بایت
جالب است بدانید که میگ-25 بر روی بسیاری از کشورها مانند اکثر کشورهای خاورمیانه ، همچنین بر روی کشورهای کنار دریای مدیترانه و اسرائیل و حتی چین جاسوسی کرده است، در آن زمان نه گلوله های ضد هوایی می توانست حریف این غول آهنین شود و نه جنگنده های موجود می توانستند از حریم کشورها محافظت کنند، برای مثال در اسرائیل فانتوم ها چندین بار برای رهگیری میگ اقدام کردند ولی در همه موارد شکست خوردند!
همانطور که گفته شد با پتانسیلی که تامکت داشت تنها برای رهگیری میگ-25 ساخته نشده بود، فاکسبت بیشتر یک جنگنده بود که حالت تدافعی داشت تا تهاجمی ، اف-14 جنگنده ای بود که وظیفه رهگیر بمب افکن های شوروی در زمان جنگ سرد و همچنین انواع موشک ها را به عهده داشت، حتی در دفاع مقدس نیز خلبانان کشورمان بارها اقدام به انهدام موشک های کرم ابریشم عراقی کرده اند و موفق بوده اند. پس می توان نتیجه گرفت که تامکت جانشینی خوب برای جنگنده های کهنه کار فانتوم بود و لیاقت یدک کشیدن لقب "افسانه ای" را داشت.
تجهیزات و تسلیحات:
بهتر است بدانید که تامکت بیشتر یک جنگنده مخصوص نیروی دریایی بوده تا یک جنگنده برای نیروی هوایی ! تامکت در اصل برای جایگیری به جای فانتوم بوجود آمد و بیشتر استانداردهای نیروی دریایی را رعایت کرد، اف-14 نسبت به فانتوم جای کمتری را به خود اختصاص می داد و بالهای متغییر آن بسیار مناسب جایگیری بر روی عرشته ناوهای هواپیمابر بود. از مزیت های دیگر بالهای متغییر این جنگنده سرعت کمتر آن هنگام تیک-آف از روی عرشه ناوهواپیمابر است، همچنین این بالها در هنگام داگفایت (نبرد بین دو جنگنده) به اف-14 کمک زیادی می کرد. این را نیز باید اضافه کرد که این بالها نسبت به اضافه شدن سرعت ، در اثر فشار هوا جمع می شوند و با کم شدن سرعت نیز به صورت اتوماتیک طبیعتا باز می شوند ولی خلبان نیز می تواند به صورت دستی و خارج از حالت اتوماتیک بالها را تغییر دهد، این بالها از 20 درجه الی 68 تا 70 درجه قابل تغییر هستند و سرعت جمع و یا باز شدن بالها هفت و نیم درجه بر ثانیه است.
اف-14 مدل A قادر است یک توپ 20 میلیمتری از نوع M61 (Vulcan) را به همراه 1000 فشنگ که در سمت چپ دماغه تامکت قرار گرفته است و همچنین موشکهای نیمه اکتیو اسپارو و حرارتی سایدویندر را حمل کند، این موشک ها به همراه موشک فوق العاده فونیکس هنوز هم ترکیب مرگباری را می سازند، لازم به ذکر است که اف-14 می تواند تا 6 تیر موشک فونیکس را با خود حمل کند.
تامکت قادر است تا 2 برابر سرعت صوت ، افزایش سرعت داشته باشد و تا تقریبا تا ارتفاع 45000 پایی اوج بگیرد، تنها مشکل این جنگنده هزینه بالای نگهداری و همچنین پیچیده بودن تکنولوژی آن است، ایران تنها کشوری است که موفق به خرید این جنگنده افسانه ای از آمریکا شد.
در پایان این مبحث باید اشاره کنم که تامکت های ایرانی از دو موتور TF30 استفاده می کند که هر کدام از موتورها قادر به ایجاد قدرت رانشی برابر با 20000 پوند را دارا هستند، تنها مشکل این موتور غیرقابل اطمینان بودن آن در ارتفاعات بالا به دلیل خفگی کمپرسور و ایجاد شدن حالت "استال" است که بعدها به دست متخصصین ایرانی این مشکل نیز تا حدی رفع گشت.

ورود به ایران:
با تعاریفی که از جنگنده تامکت شد، می توانیم نتیجه بگیریم وظیفه اصلی این جنگنده ، رهگیری بمب افکن ها و جنگنده های شکاری دشمن در ارتفاعات بالا و همچنین نابودسازی موشک هایی نظیر موشک های کروز است، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شوروی حریم هوایی ایران را نیز مانند کشورهای دیگر توسط جنگنده میگ-25 نقص می کرد ، به همین خاطر نیروی هوایی ایران به آمریکا درخواست جنگنده ای برای مقابله با جنگنده های بلند پرواز شوروی را داد، آمریکا نیز به ایران دو جنگنده اف-15 و اف-14 را پیشنهاد داد که در نهایت تامکت بر رقیب خود یعنی اف-15 (ایگل) پیروز شد و در نیروی هوایی به خدمت گرفته شد، نیروی هوایی ایران به طور دقیق 80 فروند از این جنگنده به کارخانه گرومن در طی دو مرحله سفارش داد که 79 فروند آن به اضافه 284 تیر موشک فونیکس تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دریافت شدند. ایران پس از خرید تامکت دیگر شاهد جنگنده های بلند پرواز میگ-25 نبود! به این ترتیب که خلبانان ایرانی یکبار بر فراز دریای خزر اقدام به قفل راداری بر روی یک جنگنده بلند پرواز روسی را کردند که آن جنگنده نیز از ترس فرار کرد و تا ابد بر فراز ایران دیده نشد.
تامکت در جنگ تحمیلی:
مدتی از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نگذشته بود که کشور متجاوز عراق، جنگ ناخواسته ای را به ایران تحمیل کرد، در این جنگ نیروی هوایی نیز نقش بسزایی را دارا بود و می بایست نقش بمباران مراکز مهم رژیم بعثی به علاوه حفاظت از حریم هوایی ایران را بر عهده می گرفت. نقش بمباران بر عهده جنگنده های اف-4 (فانتوم) و اف-5 (تایگر) افتاد، و نقش رهگیری و نابودی جنگنده های متجاوز نیز را نیزاسکادران های تامکت نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران بر عهده گرفتند.
در دو سال ابتدایی جنگ، جنگنده های دشمن هیچ حرفی برای گفتن نداشتند و تنها شکاری آسان برای جنگنده های اف-14 و موشک های پرقدرت فونیکس بودند، ولی با گذشت چندسال ابتدایی جنگ، عراق با خرید میراژ-اف-1 از فرانسه تصمیم به مقابله با جنگنده های ایرانی برخواست، البته وظیفه اصلی جنگنده های میراژ مقابله با جنگنده های ایرانی نبود، بلکه نقش اصلی آنها مقابله با نفت کش ها و کشتی های تجاری ایرانی بود که به سمت لنگرگاه ها حرکت می کردند، در این راستا نیروی هوایی نیز دست به کار شد و اقدام به جا به جایی تعدادی از تامکت های ایرانی به پایگاه هوایی بوشهر کرد، با این کار هم عمر موتورها و بدنه تامکت ها افزایش می یافت و هم از خستگی خلبان ها به خاطر پرواز مداوم کاسته می شد،همانطور که انتظار می رفت تامکت های ایرانی از پس این ماموریت نیز به خوبی برآمدند و از ناوگان تجاری ایران به خوبی محافظت کردند، میراژ های عراقی هر چند که قدرت مانور خوبی داشتند ولی در برابر موشکهای فونیکس تامکت های ایرانی حرفی برای گفتن نداشتند و از رادار قدرتمندی استفاده نمی کردند، در واقع این جنگنده ها بیشتر از تاکتیک هایی مثل پرواز در ارتفاع پایین استفاده می کردند تا اینکه به طور مستقیم با تامکت ها درگیر شوند، با این حال این جنگنده های عراقی موفق به رهگیری برخی از تامکت ها و جنگنده های دیگر کشور عزیزمان شدند.
همانطور که مشاهده می کنید تامکت و فاکسبت سرنوشتی عجیب دارند که به نظر می رسد که در هر محدوده زمانی در مقابل یکدیگر قرار می گیرند، در طول جنگ تحمیلی 8 ساله نیز عراق تعدادی از این جنگنده ها را از شوروی سابق خریداری کرد که از آنها برای شناسایی و همچنین بمباران استفاده می کرد، البته خلبانان عراقی به قدری ترسو بودند که حتی جرات پایین آمدن از ارتفاعی مشخص را نداشتند و با میگ-25 بمب هایشان را از ارتفاع بالا رها کرده و فرار می کردند ، و به همین خاطر اکثر اوقات بمب هایشان به خطا رفته و به هیچ هدف درستی برخورد نمی کرد ولی با این وجود در دل مردم رعب و وحشت ایجاد می کردند، تیرهای ضد هوایی و موشک های موجود بر روی فانتوم ها و جنگنده های دیگر نیز کارساز نبود به همین علت دوباره جنگنده افسانه ای تامکت و خلبانان غیور ایران دست به کار شدند و اقدام به گشت زنی های مداوم بر آسمان ایران اسلامی کردند تا خلبانان عراقی حتی در ارتفاع بالا به خودشان جرات نفوذ به مرز کشور را ندهند.
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 1907605.jpg
مشاهده: 1
حجم: 51.5 کیلو بایت

با این حال خلبانان عراقی به قدری از تامکت های ایرانی می ترسیدند که اکثر اوقات با دیدن جنگنده های اف-14 در صفحه رادار خود بمب هایشان را در بیابان ها رها می کردند و فرار می کردند و یا مسیر خود را تغییر می دادند، خلبانان تامکت نیز که این مسئله را متوجه شده بودند، فقط به قفل راداری بر روی جنگنده های عراقی اکتفا می کردند تا موشک های گرانبهای فونیکس را برای مواقع ضروری ذخیره کنند.
همانطور که می دانید جنگ ایران و عراق بیشتر یک جنگ فرسایشی بوده و منجر به از کار افتادگی بسیاری از تجهیزات نیروی هوایی نیز گشت، بسیاری از تامکت های ایرانی نیز در طی جنگ به دلیل کمبود قطعات یدکی زمینگیر شده بودند و حتی به دلیل کمبود موشک فونیکس تامکت ها دیگر کارایی لازم را نداشتند ، به همین دلیل متخصصان داخلی دست به کار شدند و شروع به ساخت تجهیزات یدکی تامکت و همچنین موشک های جایگزین برای تامکت کردند.
بهینه سازی و ارتقا تامکت:
سجیل، اولین پروژه موفق بومی بود که به نوعی تبدیل موشک هاوک زمین به هوا به یک موشک هوا به هوا بود، این موشک به نحوی توانست برای مدتی جای خالی فونیکس را پر کند و ایران را تا پایان جنگ تقریبا بی نیاز سازد. عراق در اواخر جنگ تحمیلی اقدام به خرید جنگنده های میگ-29 شوروی سابق کرد و در این زمان ادعا کرد که این جنگنده قادر است که تامکت های ایرانی را سرنگون سازد! در همین زمان یک درگیری بین یک تامکت و میگ-29 درگرفت که تامکت با وجود داشتن موشک بومی سجیل توانست میگ-29 عراقی را سرنگون سازد و به این ادعای بی اساس عراقی پایان دهد.
پس از پایان یافتن جنگ نیز ارتقا و تعمیر تامکت های ایرانی آغاز گشت و متخصصان ایرانی توانستند بسیاری از تامکت های ایرانی که به دلیل کمبود قطعات یدکی زمینگیر شده بودند را دوباره به دل آسمان برگردانند، جالب است بدانید که ایران در حال حاضر قادر است که 70% تجهیزات و لوازم تامکت را تولید کند، به دلیل احساس جای خالی موشک فونیکس نیز متخصصان ایرانی اقدام به ساخت نوع بومی این موشک یعنی "عصر-67" کردند که در حال حاضر در اختیار نیروی هوایی ایران قرار دارد.
اگر بخواهیم به طور مختصر از بهینه سازی های نیروی هوایی ایران بر روی تامکت های ایرانی مطالبی بیان کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- بهبود سازه جنگنده
- بهینه سازی موتور
- بهینه سازی دستگاه های الکترونیکی
- اضافه شدن قابلیت درگیری هوا به سطح
- بهینه سازی جنگ افزارها
- بهینه سازی مقطع راداری

البته در حال حاضر تامکت ها قادر هستند تا برخی از موشک های شرقی را نیز با خود حمل کنند.

وضعیت فعلی:
همانطور که گفته شد ایران تنها کشوری است که در حال حاضر این جنگنده را در اختیار دارد و بیشتر این جنگنده ها در حالت عملیاتی به سر می برند، در ابتدا قرار بود به غیر از ایران ، کشورهایی نظیر کانادا و اسرائیل و آلمان غربی اقدام به خرید این جنگنده کنند ، و حتی کانادا به ایران پیشنهادهایی را برای خرید این جنگنده داد که با مخالفت فرماندهان نیروی هوایی فروش این جنگنده منتفی شد. آمریکا این جنگنده را در سال 2006 میلادی به علت هزینه های بالای نگه داری از رده خارج کرد و به این دلیل که قطعات یدکی این جنگنده به دست نیروی هوایی ایران نرسد، تمام قطعات این هواپیما منهدم شدند !
لازم به ذکر است که نیروی هوایی ایالت متحده آمریکا چند مدل دیگر از این جنگنده را تولید کرد که می توان به مدل B (مخصوص درگیری هوا به سطح) ، مدل C که هرگز به مرحله تولید انبوه نرسید، مدل D (رهگیر قدرتمندتر با داشتن رادار و موشک های قوی تر نسبت به مدل A) اشاره کرد.
به هر حال با زندگی پر فراز و نشیب اف-14 های ایرانی باید اعتراف کنیم که این جنگنده بر گردن ما حق زیادی دارد و در جنگ ایران و عراق یکی از مهمترین جنگنده های کلیدی ایران اسلامی بوده است، در حال حاضر تامکت های ایرانی در شرایط خوبی به سر می برند و با توجه به ارتقاهایی که در طی سالهای گذشته داشتند امید می رود که تامکت ها به همراه فولکروم های ایرانی (میگ-29) بتوانند حریف سرسختی برای جنگنده هایی متجاوز به خاک میهن اسلامی ما باشند، آخرین نمایش قدرت این جنگنده نیز در 29 فروردین امسال بود که 5 فروند از این جنگنده های موفق از مقابل جایگاه اختصاصی عبور کرده و در نهایت در پایگاه اول مهرآباد به زمین نشستند.



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
برگزاری نخستین رزمایش چین و رژیم صهیونیستی/ نشانه هایی از توسعه روابط

امروز برای نخستین بار در تاریخ روابط پکن و تل آویو سه رزم ناو چینی در سواحل حیفا پهلو خواهند گرفت تا طی دو هفته آتی با نیروی دریایی رژیم صهیونیستی رزمایش مشترک برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، طی ماههای اخیر سطح روابط چین و رژیم صهیونیستی توسعه پیدا کرده تا جایی که امروز سه رزم ناو چینی برای نخستین بار در تاریخ روابط پکن و تل آویو در سواحل حیفا پهلو می گیرند.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط ، واشنگتن چندان دل خوشی توسعه سطح روابط پکن و تل آویو ندارد و این روابط را با خشم فروخورده دنبال می کند.

نام: 729023_orig.jpg نمایش: 1 اندازه: 79.3 کیلو بایت

این در حالی است که محافل صهیونیستی پهلوگرفتن ناوهای چینی در سواحل حیفا را بیانگر جهش ایجاد شده در روابط دوجانبه به ویژه در بخش نظامی دانسته اند. بر این اساس، در جریان این رزمایش دو هفته ای مقامات ارشد نیروی دریایی چین و همتایان صهیونیست خود در پایگاه دریایی حیفا دیدار می کنند.
این در حالی است که روابط چین و رژیم صهیونیستی از سال 1948 (تاسیس رژیم جعلی) تا 1992 کامل قطع بود و پس از کنفرانس مادرید در سال 92 روابط اقتصادی بتدریج رشد و پیدا کرد.
از یک سال پیش اسرائیل و چین دورانی جدید از روابط نظامی را آغاز کردند. "چنگ بینگده" رئیس ستاد مشترک ارتش چین آگوست 2011 سفری به سرزمینهای اشغالی داشت که در آن زمان سفری تاریخی خوانده می شد.
در پاسخ به این سفر، "بنی گانتز" رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی قریب به سه ماه پیش به پکن سفر کرد و با مقامات ارشد چین دیدار کرد. طی این دیدارها دو طرف خواستار توسعه روابط نظامی شده بودند که به نظر می رسد برگزاری مانور اخیر در سواحل حیفا نخستین نتیجه این مذاکرات باشد.
این در حالی است که "بنیامین نتانیاهو" دو هفته پیش نیز در دیدار با جمعی از دانشجویان چینی که در بیستمین سالگرد برقراری روابط دو جانبه، به دفتر وی در بیت المقدس آمده بودند بر لزوم توسعه روابط در همه زمینه ها تاکید کرده بود.
وی با اشاره به تعمیق روابط تل آویو و پکن، طرح مشترک ساخت خط آهن از دریای سرخ تا دریای مدیترانه را به عنوان یکی از نمونه های جهش ایجاد شده در روابط دوجانبه دانست.

بنابرگزارش پایگاه شبکه الصین ، این خط آهن جایگزینی برای کانال سوئز خواهد بود و در آینده تبادل کالا میان اروپا و آسیا به وسیله آن انجام خواهد شد.
از سوی دیگر رسانه های عربی به ویژه مصری امروز در گزارشهای مختلفی به بررسی تقویت سطح روابط چین و رژیم صهیونیستی پرداخته اند. روزنامه الوفد مصر در این باره نوشت: امروز دوشنبه سه رزم ناو چینی در سواحل حیفا (شمال فلسطین اشغالی) پهلو می گیرند.
روزنامه الیوم السابع ، خبرگزاری کویت، پایگاه المحیط ، شبکه فلسطین الاخباریه ، روزنامه الدستور نیز طی ساعات اخیر موضوع توسعه روابط چین و رژیم صهیونیستی را زیر ذره بین قرار داده اند.

نام: 839397_orig.jpg نمایش: 1 اندازه: 91.7 کیلو بایت

منبع




























|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
حمله نظامی رژیم صهیونیستی به ایران مانند بومرنگی است که مستقیما به خود تلآویو برخوا

 

چارلز بوچارد در مصاحبهای اختصاصی با روزنامه صهیونیستی هاآرتص به شدت با جنگ عليه ایران مخالفت کرده است و مقامات رژیم صهیونیستی را از جنگ با ایران برحذر داشته است.
نام: 238553_859.jpg نمایش: 7 اندازه: 8.2 کیلو بایت


به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از هاآرتص، سرهنگ چارلز بوچارد فرمانده بازنشسته نیروهای ناتو در جنگ لیبی در مصاحبهای اختصاصی با روزنامه صهیونیستی هاآرتص حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران را به بومرنگی تشبیه کرده است که در صورت پرتاب، دوباره مستقیما به تلآویو برگشته و تبعات بسیار بدی برای اسراییل خواهد داشت.
چارلز بوچارد گفت: من فکر نمیکنم که مقامات رژیم صهیونیستی چنین قصد غیرمعقولی را در سر بپرورانند و ناتو نیز به هیج عنوان قصد ندارد تا از جنگطلبیهای نتانیاهو و مقامات اسراییلی حمایت کند. فرمانده سابق نیروهای ناتو در ادامه صحبتهای خود به انتخابات پیش روی ایالات متحده اشاره کرده و بیان میکند: هر کدام از نامزدها پیروز انتخابات شود باید روندی دیپلماتیک را در مسئله هستهای ایران اتخاذ کند. این سرهنگ بازنشسته و تاثیرگذار کانادایی در پایان گفتگوی خود به مقامات رژیم صهیونیستی هشدار میدهد تا فکر جنگ با ایران را از سر خود بیرون کرده و اخطار میدهد که در صورت حمله نظامی به ایران، مسلمانان جهان با یکدیگر متحد خواهند شد که پیامدهای بسیار بدی برای رژیم صهیونیستی و غرب خواهد داشت.

 


|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
عکس/راکت باران هواپیمای تهاجمی J-22 اورائو نیروی هوایی صربستان

هواپیمای تهاجمی J-22 اورائو نیروی هوایی صربستان در حال شلیک راکت های 57 میلیمتری در یک تمرین نظامی است.



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
آشنایی با سریعترین بالگردهای جهان + اینفوگرافیک

بالگردها بی شک انعطاف پذیرترین ماشینهای پرنده ساخت دست بشر هستند، اما مطمئنا در بین سریعترینها جایی ندارند. اما شاید به زودی نسل جدیدی از بالگردهای سریع دنیای هوانوردی را با تحولی تازه مواجه کند.

 

محمدحسین جهانپناه: بیشتر بالگردهای امروزی در نهایت به سرعتی در حدود 250 یا در بهترین حالت 300 کیلومتر بر ساعت میرسند. سرعت نهایی بالگردها ارتباط مستقیمی به سرعت گردش ملخ اصلی آنها دارد و این سرعت هم به زاویه خمیدگی ملخها محدود میشود. در این بین تنها پرنده های دو رگه ای مثل تیلیتروترها هستند که با ترکیب ویژگیهای بالگرد و هواپیما از خطوط قرمز محدودیت سرعت بالگردها گذشته اند.
دو شرکت آمریکایی سیکروسکی و اروپایی یوروکاپتر چندی است که در حال توسعه طرحهای متفاوتی برای ساخت بالگردهایی سریعتر هستند، بالگردهایی که به طور خاص کاربردهای نظامی بسیاری دارند. هر دو بالگرد طراحی شده توسط یوروکاپتر و سیکروسکی از ترکیبی از ملخهای افقی بزرگ در کنار ملخ اصلی خود برای تامین نیروی پیشرانه اضافی استفاده میکنند که 50% به سرعت نهایی بالگرد میافزاید. البته هر دو طرح فعلا در مرحله طراحی و آزمایش پیش نمونه های خود به سر میبرند و سالها طول خواهد کشید که نمونه کاملی از چنین بالگردهایی ساخته شود.

ابداع این بالگردهای نوظهور اگرچه انقلاب بزرگی در دنیای بالگردها به نظر نمیرسد، اما در نوع خود گامهایی جدید برای ابداع ترکیبهای بیشتری از بالگرد و هواپیما به شمار می آید، گامهای تازه ای که در نهایت به توسعه نسل جدیدی از هواگردهای با قابلیتهای بیشتر برای پاسخگویی به نیاز های امروز دنیا منجر خواهد شد.

Sikorsky X2



 

سیکروسکی ایکس2 امروزه به عنوان سریعترین بالگرد ساخته شده شناخته میشود. ایکس2 بالگرد کوچکی است که به جای یک ملخ اصلی از ترکیب دو ملخ اصلی استفاده میکند تا با گردش در خلاف جهت هم، گشتاور تولیدی یکدیگر را خنثی کنند. نیروی پیشرانش بالگرد علاوه بر ملخهای اصلی، توسط ملخ بزرگی که در انتهای بدنه جای گرفته نیز تامین میگردد. این ترکیب با افزایش سرعت X2 اجازه گردشهای تندتر با زاویه کمتر و مانورهای پیچیده تر نسبت به دیگر بالگردهای متعارف را فراهم میسازد. پیش نمونه X2 توانست تا سرعت نهایی 462 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. سیکروسکی در نظر دارد تا چند سال دیگر بر اساس بالگرد آزمایشی X2 نمونه رزمی سبکی موسوم به اس97 را برای ارتش ایالات متحده تولید کند.
Eurocopter X3



یوروکاپتر X3 برای نخستین بار در سپتامبر 2010 / شهریور 1389 به پرواز در آمد. این بالگرد نسبتا بزرگ با ترکیبی از خواص هواپیماها مثل بال و ملخهای افقی ساخته شده و همین موضوع هم سرعت بیشتر را برای آن به همراه آورده است. بدنه اصلی بالگرد در حقیقت نسخه اصلاح شده ای از بالگرد معروف EC155 یوروکاپتر مجهز به موتورهای توربوشفت و ملخی پنج پر است که نیروی برای اصلی بالگرد را برای شناور شدن در هوا تامین میکند. ملخهای افقی بالگرد هم که در نوک بالهای به نسبت کوچک آن قرار گرفته اند، نیروی پیشرانش را تامین میکنند. این ملخها همچنین برای خنثی کردن گشتاور تولیدی ملخ اصلی با سرعت بیشتری میچرخند. سرعت نهایی این بالگرد 410 کیلومتر بر ساعت است و به گفته یوروکاپتر، نمونه کامل بالگرد که بر اساس تکنولوژی X3 ساخته خواهد شد، تا سال 2020 / 1399 پرواز خواهد کرد.



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
ویدئو کلیپ/ مانور هوایی مشهور کبرا چگونه انجام میشود؟

مانور کبرا مشهورترین مانور هوایی برای نبردهای نزدیک هوایی است که برای سالها جنگنده های روسی سوخو27 و میگ 29 شهرت خود را مدیون آن بودند و به کمک آن جای تعقیب شونده و تعقیب کننده را عوض میکردند!


محمدحسین جهانپناه: مانور مشهور کبرا برای نخستین بار توسط خلبان روس یک جنگنده سوخو27 در نمایشگاه هوایی پاریس 1989/1368 به اجرا درآمد. این مانور در عمل برای به نمایش گذاشتن مانورپذیری بالای نسل جدید جنگندههای روسی در آن زمان انجام شده بود.
در مانور کبرا خلبان با چرخاندن سریع دماغه هواپیما، زاویه حمله جنگنده را خیلی سریع به 90 تا 120 درجه میرساند. این عمل برای مدتی کوتاه موجب کاهش شدید سرعت جنگنده و واماندگی هواپیما میشود. در این حالت پسار ایجاد شده در انتهای هواپیما گشتاوری را ایجاد میکند که هواپیما را مجدد به جلو میچرخاند. سپس خلبان با افزایش توان موتور، جنگنده را به مسیر خود باز میگرداند. نام کبرا نیز به شباهت این مانور به حالت نیمخیز شدن مار کبرا اشاره دارد.
اصلیترین کاربرد مانور کبرا در درگیریهای نزدیک هوایی معنی پیدا میکند، زمانی که هواپیمای جنگنده در حال تعقیب شدن توسط جنگنده دیگری در ارتفاع بالاست و با ایفای این مانور میتوان جای تعقیبشونده و تعقیب کننده را عوض کرد؛ هرچند اجرای کامل مانور کبرا مهارت زیادی را طلب میکند. شکی نیست که ظهور تکنولوژی نازلهای تغییر دهنده بردار رانش موتور تا حدی در آسانتر کردن مانور کبرا موثر بودهاند.

دانلود

روسها مانور کبرا را در اصطلاح پوگاچف کبرا (Pugachev Cobra) میخوانند که به نام ویکتور پوگاچف، نخستین خلبانی که این مانور را در ملأ عام ایفا کرد، گرفته شده است. انجام این مانور تنها توسط جنگندههایی خاص همانند اعضای خانواده سوخو27 و میگ29 روسی و اف22 آمریکایی آن هم در سرعتهای بالا امکانپذیر است.

در فیلم زیر، انجام مانور کبرا را توسط جنگنده سوخو27 ملاحظه می‏کنید.



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
ویدئو کلیپ/ مانور زیبای جنگندۀ F18 در بزرگترین نمایشگاه هوایی سال

جنگنده چندمنظوره اف-18 توسط شرکت مکدانلدداگلاس ساختهشده و از سال 2006/1385 جایگزین جنگندههای اف-14 تامکت در نیروی دریایی ایالات متحده شده است.


شرکت ریتئون (Raytheon) امسال خبر از بهروزرسانی بیشتر سری قدیمی جنگندههای اف-18 ئی/ اف نیروی دریایی ایالات متحده با رادارهای جدید آرایه کاوش الکتریکی (آرایه فازی) ای.پی.جی 79 ساخت خود داد. البته این طور که به نظر میرسد این بهروزرسانی شامل تمامی هورنتهای آمریکایی نخواهد شد، اما طیف خاصی از جنگندههای تولیدی سریهای آخر را شامل میشود. رادار ای.پی.کیو79 بخشهای متحرک کمتری دارد و متوسط وزنی آن هم نسبت به نمونههای قدیمی کمتر است.

دانلود

 



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
دقیق ترین گلولۀ جهان از 2000 متری به هدف میخورد!

محققان گلوله خودراهنمایی را طراحی کردهاند که شبیه به دارت و مجهز به واحد سنجش ساکن ساخته شده و میتواند باکمترین انحراف به اهداف علامتگذاری شده با نور لیزر در فاصله 2000 متری برخورد کند.

 

محبوبه عمیدی: محققان آزمایشگاههای ملی ساندیا پیشنمونهای از یک گلوله کالیبر کوچک ساختهاند که میتواند خودش را به سمت هدفی که توسط لیزر علامتگذاری شده و در فاصله 2000 متری از آن قرار گرفته، هدایت کند. این گلوله که مانند دارت طراحی شده، مراحل اولیه آزمایشی شامل شبیهسازیهای رایانهای و آزمونهای میدانی پیشنمونه تهیه شده از مواد تجاری در دسترس را پشت سر گذاشته است.
به گزارش گیزمگ، این مرمی 10 سانتیمتری برای تفنگهایی که خان ندارند، طراحی شده است. خان درون لوله تفنگ که به شکل شیارهای مارپیچ است با به چرخش درآوردن گلوله و استفاده از اثر ژیروسکوپی، پایداری آیرودینامیک و دقت آن را افزایش خواهد داد؛ اما در مرمیهای خودراهنما این چرخش در حین حرکت میتواند از دقت گلوله در برخورد به هدف بکاهد. به همین دلیل این گلوله شبیه به دارت و با ایجاد بالههای کوچکی در طول آن ایجاد شده که به حرکت مستقیم آن بدون نیاز به چرخش کمک خواهد کرد.

برای بهبود پایداری این گلوله مرکز ثقل آن در بخش ابتدایی قرار داده شده و وظیفه هدایت مستقیم گلوله به سمت هدف به بالههای کوچک واگذار شده است. یک حسگر اپتیکی روی بخش ابتدایی نصب شده که با ارسال دادهها به بخش کنترل و هدایت الکترونیک درون گلوله محاسبه مسیر پرواز را امکانپذیر خواهد کرد. الگوریتمی در واحد پردازش مرکزی هشتبیتی این گلوله برای کنترل محرکهای الکترومغناطیسی که به نوبت بالهها را حرکت میدهند، به کار گرفته شده است.
مرمیهای هدایتشونده بزرگتر مانند موشکهای هدایتشونده برای جمعآوری اطلاعات در مورد سرعت، موقعیتیابی فضائی و نیروهای گرانشی از بخشی به نام «واحد سنجش ساکن» یا IMU استفاده میکنند که از مجموعهای از شتابسنجها و ژیروسکوپها تشکیل شده است. استفاده از چنین فناورییی در گلولههای هدایتشونده اصلا مقرونبهصرفه نیست و نیازی هم به آن وجود ندارد. نیروهای موثر بر هر مرمی پرنده به سایز و جرم آن بستگی دارد و هر دوی این عوامل میتوانند روی میزان انحراف عمودی یا افقی آن تأثیر داشته باشند. میزان این انحرافها در موشکهای بزرگتر کندتر است و با توجه به اینکه امکان تصحیحهای کمتری در هنگام حرکت آنها وجود دارد به دقت بسیار بالایی نیاز خواهند داشت. با اینکه در مرمیهای کوچکتر نرخ انحراف بالاتر است اما میتواند تا 30 تصحیح در ثانیه انجام شود و از سوی دیگر دقت کمتری تعریف شده است. فیلمی کوتاه از برخورد این گلوله به هدف را می توانید در اینجا مشاهده کنید.
نتایج حاصل از شبیهسازیهای رایانهای نشان میدهند زمانی که یک گلوله ساده در جهان واقعی و از 1000 متری هدف شلیک شود، به اندازه 9 متر از محل دقیق آن انحراف خواهد داشت اما از همین فاصله انحراف گلوله خودراهنما حدود 20 سانتیمتر بیشتر نیست. عجیب است اما با افزایش این فاصله به این دلیل که گلوله خودراهنما زمان بیشتری برای تصحیح انحرافها دارد، دقت آن در برخورد به هدف افزایش خواهد یافت. نتایج حاصل از آزمونهای میدانی نشان میدهد محرکهای الکترومغناطیسی به موشک اجازه میدهند تا 730 متربرثانیه سرعت بگیرد. این رقم پایینتر از استانداردهای نظامی است اما محققان این پروژه با اطمینان میگویند با افزایش حسابشده باروت میتوان ضربه اولیه را به مراتب افزایش داد.
محققان برای اطمینان از اینکه باتری و اجزاء الکترونیک این گلوله طی پرتاب آن آسیبی نخواهند دید، آزمون هوشمندانهای را ترتیب دادند. آنها یک دیود نوری کوچک (LED
) را به گلوله متصل کرده و طی یک آزمون میدانی در شب آن را شلیک کردند. همانطور که در تصویر فوق میبینید این آزمون نشان داد که اجزای به کار گرفته شده به قدر کافی مقاوم هستند. البته هنوز جزئیات مهندسی کوچکی باقی مانده و محققان ساندیا باید برای یافتن حامی مالی خصوصی تلاش کنند.

 



:: موضوعات مرتبط: سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
قویترین موشک قاره پیمای روسیه

تپل-ام، نام راهبردیترین سری موشکهای دوربرد ارتش روسیه است که طی چند دقیقه آماده پرتاب شده و پس از چند دقیقه پرواز بر فراز زمین، هر هدفی را تا شعاع 11هزار کیلومتری آماج کلاهکهای هستهای قرار میدهد.


این موشک جزو موشکهای بالستیک دستهبندی میشود. موشکهای بزرگ بالستیک که یادگار نحص دوران جنگ سرد به شمار میروند، ترسناکترین سلاح فعلی روی زمین به شمار میروند. این موشکها با نیروی موتورهای چندمرحلهای سوخت جامد، خود را به مدار زمین میرسانند، در آنجا به سوی هدف مورد نظر شتاب میگیرند و پیش از ورود مجدد به جو زمین، محموله را رها کرده و کلاهک جنگی یا هستهای خود را به سوی هدف روانه میکنند. اینفوگراف زیر، نمای شماتیک مراحل حرکت این موشک را نشان می‎دهد.
موشک سری TOPOL-M سه مرحلهای است و حدود 47تن وزن دارد. این موشک از سوخت جامد بهره میبرد تا بتوان آن را به راحتی و بدون خطر نگهداری و در شرایط اضطراری به سرعت آماده پرتاب کرد. این موشک هم از سکوی متحرک و هم از سیلوهای زیرزمینی پرتاب میشود، طول آن 22.7 متر و قطر آن 1.2 متر است و میتواند محمولهای به وزن 1200 کیلوگرم را حمل کند. کلاهک جنگی این موشک دارای بمب هستهای با قدرت 800کیلوتن تیانتی است.

دانلود

سرعت موشک در مدار زمین به بیش از 7000 متر بر ثانیه میرسد و میتواند با دقت 200 متر، هدفی در 11هزار کیلومتری را نشانه رود. گفته میشود این موشک به مانور ناوبری جدید مجهز شده است که میتواند کلاهک جنگی را از سپر دفاع ضدموشکی ایالات متحده عبور داده و روانه هدف کند.
در شامگاه پنجشنبه 18 خرداد 1391، روسیه یک فروند موشک TOPOL-M را در حوالی آستاراخان آزمایش کرد که به دلیل مسیر غیرعادی و ارتفاع زیادی که این موشک برای رسیدن به هدفی در قزاقستان در پیش گرفت، دود حاصل از احتراق سوخت در موتورها به شکل پدیدهای عجیب و نورانی در کشورهای خاورمیانه مشاهده شد.



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
ساخت سپر ضد گلوله با آدامس

وزارت دفاع انگلیس از تازهترین دستاوردهای نظامی خود رونمایی کرد: روباتی برای خنثیسازی بمب، پلیمری انعطافپذیر برای ساخت سپر ضدگلوله و یونیفورم نظامی که میتواند جریان الکتریسیته را از خود عبور دهد.
ابوالفضل کریمی: مرکز تجارت دفاعی (CDE) در هارول، آکسفوردشایر، یک مرکز ابتکاری است که تلاش دارد ابداعات علمی انگلیسیها را به سرعت برای استفاده در میدان جنگ به کار گیرد.
به گزارش تایمز، مقامات وزارت دفاع انگلیس میگویند از هر 100 طرح ارایه شده، 15 عدد آنها آزمایش میشود و درنهایت، 2 نمونه از آنها به مرحله توسعه و تولید انبوه میرسد. تا به امروز، وزارت دفاع بودجه تحقیقاتی نزدیک به 5 میلیون پوند برای این برنامه اختصاص داده است.

سپر ضدگلوله هوشمند

از میان شرکتهایی که بخشی از این بودجه را دریافت کردهاند، میتوان به d3o Lab اشاره کرد. این شرکت، یک مایع پلیمری هوشمند طراحی کرده که وقتی به آرامی حرکت داده میشود، بسیار انعطافپذیر است؛ اما وقتی مورد اصابت گلوله قرار میگیرد، مولکولهایش به یکدیگر قفل میشوند و نیروی وارد شده را جذب میکنند.

برای نمایش ویژگیهای این ماده که در نسل جدید کلاههای ایمنی و انواعی از زرههای نظامی کاربرد خواهند داشت ، اعضایی از تیم d3o، این ماده چسبنده نارنجی را به دستان خود مالیدند و چندین بار با چکش روی دستان خود کوبیدند تا اثر حفاظتی آن را نشان دهند.
(برای تماشای فیلم این آزمایش، اینجا را کلیک کنید)

فلوریا آنتونی از اعضای این گروه گفت: «بر اساس روشی که این ماده به حرکات بدن شما واکنش نشان میدهد، شما ترکیبی از محافظت و انعطاف را در اختیار خواهید داشت».
یکی دیگر از نوآوریهای به نمایش درآمده، Little Owl (جغد کوچک) نام داشت، یک هواپیمای کنترل از راه دور سبک که طراحان آن امید دارند بتواند 20 کیلوگرم تجهیزات تجسس و اکتشاف را منتقل کند و تا 3 ماه، انرژی مورد نیاز خود را با استفاده از انرژی خورشیدی تامین کند. این پروژه بودجهای نزدیک به 44هزار پوند (معادل 700 میلیون ریال) دریافت کرده است.
یونیفورم برقی

به پروژه پارچههای هوشمند نیز 49 هزار و 500 پوند بودجه اختصاص یافته است تا بتوان با استفاده از آنها، یونیفورمهایی نظامی ساخت که بتوانند از طریق رشتههای رسانای بافته شده در آنها، الکتریسیته و اطلاعات کامیپوتری را منتقل کند.این پارچهها به گروههای نظامی امکان میدهد که تجهیزات الکترونیکی را به یونیفورمهای خود متصل کنند، یا گرماسازهای داخلی را به کار بیاندازند که آنها را گرم نگاه دارد. این یونیفورمها انرژی مورد نیاز خود را از یک باتری داخلی دریافت خواهند کرد.

وزارت دفاع معتقد است این یونیفورم تا 2 کیلوگرم از وزن تجهیزات نظامی گروههای جنگی را کاهش خواهد داد. البته مشابه این پروژه توسط نظامیان کانادایی نیز در حال پیگیری است. طراحان این الیاف ادعا کردهاند حتی اگر این پارچه ها سوراخ شوند، باز هم میتوانند الکتریسیته را از اطراف نواحی آسیبدیده عبور دهد.
سلول خورشیدی تاشو
شرکت Crib Gogh که تجهیزات نجاتدهنده را میسازد، یک تشک پنل خورشیدی مقاوم ساخته که داخل کوله پشتی قرار میگیرد و میتواند انرژی کافی را برای راهاندازی یک کامپیوتر تامین کند. قرار است این وسیله به پایگاههای خط مقدم در افغانستان فرستاده شود.

در حال حاضر وزارت دفاع در چنین پایگاههایی از ژنراتورهای کوچکی استفاده میکند که بهای سوخت آنها به دلیل هزینه حملونقل، 17 برابر هزینه تجاری آن تمام میشود. از سوی دیگر، این وزارت همچنین میلیونها پوند برای خریداری و انتقال باتریهای معمولی AA برای سربازان خود هزینه میکند. این سربازان به طور متوسط روزی 8 باتری AA مصرف میکنند.
بازوی روباتی برای خنثیسازی بمب

الکس سیمپسون 26 ساله، کارشناس خنثیسازی بمب در هنگ خنثیسازی مهمات انفجاری که برای خنثی کردن بمبهای کنار جادهای طالبان فعالیت میکنند، یک بازوی روباتی را که توسط شرکت Shadow Robot طراحی شده است، آزمایش کرد.

اوپراتور، دستکشی مجهز به حسگر پوشیده بهدست میکند و بازوی روباتیک، حرکات وی را تقلید میکند. ارتباط بین اوپراتور و بازو میتواند از فواصل نزدیک به چند صد متر نیز برقرار شود.

سیمپسون گفت: « بیهیچ شکی، این وسیله میتواند در دنیای خنثیسازی بمب مورد استفاده قرار گیرد. این وسیله یک گام به جلو نسبت به تجهیزاتی است که ما اکنون در اختیار داریم».
طراح این دست، ریچ واکر 39 ساله یکی از طرفداران Dungeons and Dragons است. این شرکت همچنین در حال ساخت ابزارهای روباتی برای استفاده در محیطهای رادیواکتیو است. ریچ امیدوار است ظرف 2 سال آینده بتواند این بازوهای روباتی را برای خنثی کردن بمبها در میدان جنگ آماده کند.



:: موضوعات مرتبط: سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
قابلیتهای جنگی یوروفایتر تایفون، پیشرفته ترین جنگندۀ اروپا

یوروفایتر تایفون که ستون فقرات نیروی هوایی اغلب کشورهای اروپایی را تشکیل میدهد، هواپیمایی است جنگنده و بمبافکن که برای نبردهای قرن 21 کاملا تجهیز شده و در سرعتهای بالا خوب عمل میکند.


فیلمی که در زیر مشاهده میکنید، توسط شرکت BAE، سازنده جنگندههای یوروفایتر تایفون ساخته شده و در آن، انواع تجهیزات این جنگنده و چگونگی مقابله با خطرهای مختلف به نمایش درآمده است. البته این فیلم لزوما بدان معنی نیست که این جنگنده به تمام این روشهای تهاجمی و تدافعی مجهز باشد. عکس زیر، یوروفایتر تایفون و تسلیحات قابل نصب روی آن را نشان میدهد. یوروفایتر تایفون در دو انتهای بال خود به دو مخزن کوچک مجهز است که در آنها دو هواپیمای مدل فلزی به شکل جمعشده قرار دارد. وقتی ابزارهای هواپیما با تشخیص امواج رادارهای موشک زمین به هوا خطر جدی را به خلبان هشدار دهد، یکی از روشهای فرار استفاده از این مدلهای گمراهکننده است. هواپیما ارتفاع خود را کاهش میدهد و یکی از این مدلهای کوچک را آزاد میکند؛ مدل فلزی در حالیکه با کابل به یوروفایتر متصل است و در ارتفاع بالاتر کشیده میشود، خود را در معرض برخورد با موشکهای پدافند قرار میدهد و بدین ترتیب، یوروفایتر نجات پیدا میکند.روش دیگر، استفاده از فلر (Flare) است. برخی از موشکهای کوتاهبرد پدافند هوایی و اغلب موشکهای ضدهوایی که از سلاحهای قابل حمل شلیک میشوند، به حسگرهای حرارتی مجهزند که موتور داغ هواپیما را تعقیب میکنند. یوروفایتر برای گمراه کردن حسگرهای حرارتی، چندین بمب مشعلی کوچک را در دنباله مسیر خود آزاد میکند که حرارت نسبتا زیادی تولید میکنند. موشکهای پدافند معمولا در تشخیص موتور هواپیما از فلرها دچار اشتباه میشوند و در برخورد با آنها منهدم میشوند. البته شایان ذکر است که موشکهای نسل جدید پدافند هوایی از مدارهای پیشرفتهتر و نرمافزارهای دقیقتری بهره میبرند و با شناسایی فلرها، راه خود را به سوی هواپیما پیدا کرده و آن را منهدم میکنند.روش دیگر، تکیه بر سرعت بسیار زیاد هواپیماست که به نظر میرسد در آن کمی اغراق شده است، چراکه بعید به نظر میرسد هواپیمایی بتواند سریعتر از موشک حرکت کند. با این حال، سازندگان یوروفایتر تایفون چنین ادعا میکنند.اما شاهکار تسلیحاتی این هواپیما کلاه خلبان است. برای مقابله با هواپیماهای دشمن، خلبان تایفون کافی است هدف را روی کلاه خود نشانهگذاری کند تا هواپیما به طور خودکار، موشک را شلیک کرده و به هدف هدایت کند. با استفاده از این روش، دیگر نیازی نیست تا پشت هواپیمای هدف پرواز کنید و به آن شلیک کنید، حتی میتوانید به راحتی به پشت سر نگاه کرده، هدف را نشانهگذاری کرده و موشک را شلیک کنید! کامپیوتر هواپیما با ترکیب اطلاعات رادار و حسگرهای هواپیما، موشک را به سوی هدف نشانهگذاریشده هدایت میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر از این ابزار جدید هدفگیری.



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
عکس/ T-99 تانک آیندۀ روسها

کشور روسیه به عنوان وام دار اصلی شوروی سابق که در زمان خود به عنوان قدرت اول زرهی جهان شناخته می شد، سالهاست که از نبود یک تانک جدید در ارتش خود رنج می برد. به نظر می رسد که طرح تی - 99 که به تازگی دو تصویر گرافیکی از نمایه کلی آن منتشر شده است تانک آینده ارتش روسیه باشد. مقامات مسئول اعلام کردند که اولین نمونه از این تانک در سال 2015 آماده می شود.اطلاعات زیادی در مورد این تانک منتشر نشده است.



|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
مقاله ای در مورد مدلهای مختلف اف 16 و تفاوتهای آنها

F-16 A/B


مدل اولیه اف 16 مجهز به رادار پالس دوپلر AN/APG-66 و موتور توربو فن پرات اند ویتنی F100-PW-200 بود . نیروی هوایی آمریکا تا ماه مارس 1985 تعداد 674 فروند F-16A و تعداد 121 فروند F-16B را در اختیار گرفته بود .



بلاک 1


تفاوت بین هواپیماهای بلاک 1 و 5 و 10 بسیار ناچیز بود . اکثر F-16A های نیروی هوایی آمریکا بعدها به این 3 مدل ارتقا یافتند . 94 فروند به بلاک 1 – 197 فروند بلاک 5 و 312 فروند به بلاک 10 ارتقا پیدا کردند. در بلاک 1 که یکی از نمونه های اولیه اف 16 بود دماغه مخروطی شکل هواپیما به رنگ سیاه بود .



بلاک 5


چندی بعد مشخص شد که رنگ سیاه دماغه مخروطی هواپیما باعث شناسایی راحت آن از فواصل دور می شود از این رو رنگ دماغه به خاکستری کم رنگ تغییر کرد . همچنین مشاهده شده بود که آب باران در نقاط خاصی از بدنه انباشته می شد که برای رفع این مشکل سوراخهایی در بدنه هواپیما ایجاد شد .



بلاک 10


در اواخر دهه 1970 کشورهای صادر کننده تیتانیوم صادرات این فلز گرانبها را به طرز چشم گیری کاهش دادند از این رو در این مدل از اف 16 به جای تیتانیوم از آلومینیوم استفاده شد .



بلاک 15


یکی از مهمترین تغییرات در این مدل اضافه کردن دو جایگاه حمل تسلیحات و ارتقا رادار AN/APG-66 بود . برای اینکه وزن اضافی ناشی از اضافه شدن 2 جایگاه تسلیحات برای هواپیما مشکل ایجاد نکند سکانهای افقی اف 16 به میزان 30 درصد بزرگتر شدند . همچنین مدلی از رادیوی UHF با نام Have Quick II نیز به آن اضافه شد . این مدل با 983 فروند بیشترین تعداد تولید را داشته است. آخرین فروند تولیدی از این مدل در سال 1996 تحویل تایلند شد.



بلاک 15 OCU


از سال 1986 برنامه ای برای ارتقاء اف 16 های بلاک 15 با نام OCU آغاز شد


تغییراتی که در این طرح بر روی اف 16 بلاک 15مدل اعمال شد عبارت بود از :


ارتقا موتور توربو فن F100-PW-200 به F100-PW-220


اضافه کردن توانایی شلیک AGM-65 ماوریک – AIM-120 آمرام و AGM-119 بود . در سیستم اخلالگر نیز بهبودهایی بوجود آمد و تغییراتی نیز در کاکپیت اعمال شد . حداکثر وزن برخاست هواپیما هم به 37000 پوند ( تقریبا 17000 کیلوگرم ) افزایش یافت . 214 فروند اف 16 بلاک 15 و 10 فروند اف 16 بلاک 10 شامل این طرح شدند .



بلاک 20


هواپیماهای این دسته شامل 150 فروند اف 16 بلاک 15 OCU بود که به منظور فروش به تایوان آماده شده بودند . این مدل دارای بیشتر خصوصیات و قابلیت های F-16 C/D نیز بود . من جمله قابلیت شلیک AGM-45 Shrike و AGM-84 Harpoon و AGM-88 HARM و حمل و به کار گیری کیت LANTIRN به این مدل اضافه شده بود . کامپیوتر مرکزی این مدل نسبت به مدلهای قبلی بسیار پیشرفته تر بود بطوری که در مقایسه با کامپیوتر بکار رفته در مدل بلاک 15 OCU می توانست اطلاعات را 740 بار سریعتر پردازش کند همچنین قابلیت ذخیره اطلاعات آن 180 بار سریعتر از نمونه قبلی بود .



F-16 C/D


بلاک 25


اولین نمونه بلاک 25 با نام F-16C در جوین 1984 اولین پرواز خود را انجام داد و بلافاصله در ماه سپتامبر همان سال بطور رسمی وارد خدمت شد .رادار جنگنده به AN/APG-68 تغییر یافته بود . رادار جدید قابلیت حمله های شبانه با دقت بالا را به جنگده می داد . موتور هواپیما نیز به موتور توربو فن پرات اند ویتنی F100-PW-220E تغییر یافته بود . نیروی هوایی آمریکا با 209 فروند از این مدل تنها کاربر آن می باشد .



بلاک 30-32


از این زمان به بعد امکان استفاده از دو نوع موتور متفاوت در هواپیما فراهم شد . مدلهایی که شماره بلاک آنها با عدد 0 تمام می شد از موتور های شرکت General Electric و مدلهایی که شماره بلاک آنها با عدد 2 تمام می شد از موتورهای شرکت Pratt & Whitney استفاده می کردند . اولین اف 16 بلاک 30 مجهز به موتور ساخت شرکت جنرال الکتریم در 1987 وارد خدمت شد . پیش از این در تمام اف 16 ها از موتورهای شرکت پرات اند ویتنی استفاده می شد . قابلیتهای اضافه شده به این مدل توانایی حمل و شلیک AGM-45 Shrike و AGM-88 HARM بود . اف 16 های بلاک 30 دارای ورودی هوای بزرگتری نسبت به مدلهای قبلی بودند . 733 فروند از این دو مدل تولید و به 6 کشور جهان صادر شد .



بلاک 40-42 (F-16 CG/DG)


این مدل در 1988 وارد خدمت شد . این مدل قابلیت عملیات در همه شرایط آب و هوایی و عملیات در شب را دارا بود . تغییراتی نیز در جایگاههای زیر بدنه برای ایجاد توانایی حمل و به کارگیری سیستم LANTIRN انجام شد . بهبودهایی در رادار صورت گرفت و یک دریافت کننده GPS نیز به مجموع تجهیزات هواپیما اضافه شده بود . از سال 2002 هواپیماهای این مدل قابلیت حمل و بکارگیری مهمات هوشمندی نظیر JDAM - JSOW - WCMD و EGBU-27 را پیدا کردند . از این مدل نیز 615 فروند به 5 کشور جهان صادر شد .



بلاک 50-52 (F-16 CJ/DJ)


این مدل در سال 1991 عملیاتی شد . این مدل با سیستمهای بهبود یافته GPS و INS مجهز شده بود . این مدل هم توانایی حمل تسلیحاتی چون AGM-84 Harpoon – JDAM – JSOW و WCMD را دارا بود .


اف 16 بلاک 50 با موتور F110-GE-129 ساخت جنرال الکتریک و اف 16 بلاک 52 با موتور F100-PW-229 ساخت پرات اند ویتنی تولید شده بود .



بلاک 50-52 Plus (F-16U)


این نمونه به سفارش نیروی هوایی لهستان ساخته شده و دارای قابلیت های جدیدی همچون مخازن سوخت تطبیقی و سیستم ALE-50 Towed Decoy System می باشد . نیروی هوایی یونان نیز این مدل را به همراه مخازن سوخت تطبیقی سفارش داده است . از این مدل به عنوان پدر و پایه گذار اف 16 بلاک 60 یاد می شود .



F-16I


این مدل همان اف 16 بلاک 50-52 می باشد که به سفارش نیروی هوایی اسراییل طراحی و تولید شده است با این تفاوت که در طراحی آن از اویونیک ساخت شرکتهای اسراییلی استفاده شده است. مخازن سوخت تطبیقی این مدل نیز ساخت اسراییل می باشد .



F-16 CCIP


این مدل به دنبال اجرای طرح CCIP که هدف آن استاندارد کردن تمام اف 16 های بلاک 40-42-50-52 بود بوجود آمد . یکی از موارد این طرح ارتقا تلاش برای اضافه کردن قابلیت دیتا لینک با سایر هواپیماهای متحد در صحنه نبرد بود .



F-16 E/F


بلاک 60


این مدل بر اساس F-16 C/D و F-16 U ساخته شده و از ویژگی های آن می توان مخازن سوخت تطبیقی و رادار تقویت شده را نام برد . این مدل فقط به امارات متحده عربی صادر شده است . موتور جنرال الکتریک F110-132 و رادار AN/APG-80 در ساخت این مدل به کار رفته است . این مدل قابلیت حمل تمام سلاحهایی که اف 16 بلاک 50-52 حمل می کند را دارا می باشد. مخازن سوخت تطبیقی قابلیت حمل 2045 لیتر سوخت را با خود دارند که این نه تنها باعث افزایش برد عملیاتی جنگنده می شود بلکه باعث آزاد سازی جایگاههای زیر بدنه برای حمل سلاح و مهمات و در نتیجه افزایش کارایی جنگنده می شود .




سایر نمونه ها



F-16/79


نمونه صادراتی F-16 A مجهز به موتور قدیمی توربوجت J79 . تولید این مدل به دلیل سیاست خاص جیمی کارتر رییس جمهور وقت آمریکا مبنی بر فروش جنگ افزارهای ضعیف شده به سایر کشورها بود . نمونه های زیادی از این مدل تولید شد ولی پس از تغییر کادر ریاست جمهوری و به قدرت رسیدن رونالد ریگان این سیاست تغییر کرد و در نتیجه هیچ کدام بفروش نرفت .



F-16/101


نمونه تولید شده F-16A به منظور نصب موتور F-101 جنرال الکتریک بر روی آن . این موتور مناسب اف 16 تشخیص داده نشد از این رو جنرال الکتریک موتور جدیدی با نام F-110 را طراحی و تولید کرد .



F-16ADF


نمونه ارتقا یافته اف 16 بلاک 15 برای دفاع ملی هوایی آمریکا . این طرح در 1989 آغاز شد و شامل 270 فروند اف 16 گردید . این مدل تنها مدل در اختیار نیروهای آمریکایی بود که قابلیت حمل و شلیک موشک میانبرد هوا به هوای AIM-7 sparrow را دارا بود . از سال 1994 فرایند جایگزینی ایم مدل با F-16C آغاز شد و تا سال 2005 تنها دفاع هوایی ایالت داکوتای شمالی از این مدل استفاده می کرد.



F-2 A/B (FS-X)


نمونه ساخته شده اف 16 در ژاپن توسط شرکت میتسوبیشی و با همکاری شرکت لاکهید مارتین . این نمونه کمی بزرگتر از سایر مدلها می باشد و از اویونیک ژاپنی بهره می برد.



F-16 XL


نمونه بال دلتا اف 16 ساخته شده به سفارش ناسا برای تحقیقات هوانوردی



RF-16C / F-16R


نمونه ویژه برای انجام عملیات های شناسایی



F-16 MLU


نمونه ارتقا یافته F-16A/B به بلاک 20 برای نیروی هوایی کشورهای هلند – نروژ – بلژیک – دانمارک و پرتغال



F-16 N


30 فروند اف 16 بلاک 30 تحویل داده شده به نیروی دریایی آمریکا به منظور استفاده در جهت شبیه سازی هواپیمای متخاصم (aggressor)



TF-16 N


4 فروند اف 16 دو سرنشینه تحویل شده به نیروی دریایی آمریکا به منظور استفاده در جهت شبیه سازی هواپیمای متخاصم



KF-16
235 فروند اف 16 تولید شده توسط صنایع هوافضای کره جنوبی تحت لیسانس شرکت لاکهید مارتین . 12 فروند بر پایه بلاک 32 و بقیه بر پایه بلاک 50-52 می باشند .


|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
عکس/ رد شدن اف-5 از رودخانه!

یک فروند جنگنده اف - 5 نیروی هوایی سوئیس متعلق به پایگاه هوایی " meiringen " در حال حرکت بر روی یک پل و حرکت به سمت یک آشیانه مخفی در غارهای این منطقه است. این تصویر به تاریخ 2 می 2012 میلادی گرفته شده است.



|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : HP
تاریخ : یک شنبه 22 مرداد 1391