دقیق ترین گلولۀ جهان از 2000 متری به هدف میخورد!

محققان گلوله خودراهنمایی را طراحی کردهاند که شبیه به دارت و مجهز به واحد سنجش ساکن ساخته شده و میتواند باکمترین انحراف به اهداف علامتگذاری شده با نور لیزر در فاصله 2000 متری برخورد کند.

 

محبوبه عمیدی: محققان آزمایشگاههای ملی ساندیا پیشنمونهای از یک گلوله کالیبر کوچک ساختهاند که میتواند خودش را به سمت هدفی که توسط لیزر علامتگذاری شده و در فاصله 2000 متری از آن قرار گرفته، هدایت کند. این گلوله که مانند دارت طراحی شده، مراحل اولیه آزمایشی شامل شبیهسازیهای رایانهای و آزمونهای میدانی پیشنمونه تهیه شده از مواد تجاری در دسترس را پشت سر گذاشته است.
به گزارش گیزمگ، این مرمی 10 سانتیمتری برای تفنگهایی که خان ندارند، طراحی شده است. خان درون لوله تفنگ که به شکل شیارهای مارپیچ است با به چرخش درآوردن گلوله و استفاده از اثر ژیروسکوپی، پایداری آیرودینامیک و دقت آن را افزایش خواهد داد؛ اما در مرمیهای خودراهنما این چرخش در حین حرکت میتواند از دقت گلوله در برخورد به هدف بکاهد. به همین دلیل این گلوله شبیه به دارت و با ایجاد بالههای کوچکی در طول آن ایجاد شده که به حرکت مستقیم آن بدون نیاز به چرخش کمک خواهد کرد.

برای بهبود پایداری این گلوله مرکز ثقل آن در بخش ابتدایی قرار داده شده و وظیفه هدایت مستقیم گلوله به سمت هدف به بالههای کوچک واگذار شده است. یک حسگر اپتیکی روی بخش ابتدایی نصب شده که با ارسال دادهها به بخش کنترل و هدایت الکترونیک درون گلوله محاسبه مسیر پرواز را امکانپذیر خواهد کرد. الگوریتمی در واحد پردازش مرکزی هشتبیتی این گلوله برای کنترل محرکهای الکترومغناطیسی که به نوبت بالهها را حرکت میدهند، به کار گرفته شده است.
مرمیهای هدایتشونده بزرگتر مانند موشکهای هدایتشونده برای جمعآوری اطلاعات در مورد سرعت، موقعیتیابی فضائی و نیروهای گرانشی از بخشی به نام «واحد سنجش ساکن» یا IMU استفاده میکنند که از مجموعهای از شتابسنجها و ژیروسکوپها تشکیل شده است. استفاده از چنین فناورییی در گلولههای هدایتشونده اصلا مقرونبهصرفه نیست و نیازی هم به آن وجود ندارد. نیروهای موثر بر هر مرمی پرنده به سایز و جرم آن بستگی دارد و هر دوی این عوامل میتوانند روی میزان انحراف عمودی یا افقی آن تأثیر داشته باشند. میزان این انحرافها در موشکهای بزرگتر کندتر است و با توجه به اینکه امکان تصحیحهای کمتری در هنگام حرکت آنها وجود دارد به دقت بسیار بالایی نیاز خواهند داشت. با اینکه در مرمیهای کوچکتر نرخ انحراف بالاتر است اما میتواند تا 30 تصحیح در ثانیه انجام شود و از سوی دیگر دقت کمتری تعریف شده است. فیلمی کوتاه از برخورد این گلوله به هدف را می توانید در اینجا مشاهده کنید.
نتایج حاصل از شبیهسازیهای رایانهای نشان میدهند زمانی که یک گلوله ساده در جهان واقعی و از 1000 متری هدف شلیک شود، به اندازه 9 متر از محل دقیق آن انحراف خواهد داشت اما از همین فاصله انحراف گلوله خودراهنما حدود 20 سانتیمتر بیشتر نیست. عجیب است اما با افزایش این فاصله به این دلیل که گلوله خودراهنما زمان بیشتری برای تصحیح انحرافها دارد، دقت آن در برخورد به هدف افزایش خواهد یافت. نتایج حاصل از آزمونهای میدانی نشان میدهد محرکهای الکترومغناطیسی به موشک اجازه میدهند تا 730 متربرثانیه سرعت بگیرد. این رقم پایینتر از استانداردهای نظامی است اما محققان این پروژه با اطمینان میگویند با افزایش حسابشده باروت میتوان ضربه اولیه را به مراتب افزایش داد.
محققان برای اطمینان از اینکه باتری و اجزاء الکترونیک این گلوله طی پرتاب آن آسیبی نخواهند دید، آزمون هوشمندانهای را ترتیب دادند. آنها یک دیود نوری کوچک (LED
) را به گلوله متصل کرده و طی یک آزمون میدانی در شب آن را شلیک کردند. همانطور که در تصویر فوق میبینید این آزمون نشان داد که اجزای به کار گرفته شده به قدر کافی مقاوم هستند. البته هنوز جزئیات مهندسی کوچکی باقی مانده و محققان ساندیا باید برای یافتن حامی مالی خصوصی تلاش کنند.

 



:: موضوعات مرتبط: سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
ساخت سپر ضد گلوله با آدامس

وزارت دفاع انگلیس از تازهترین دستاوردهای نظامی خود رونمایی کرد: روباتی برای خنثیسازی بمب، پلیمری انعطافپذیر برای ساخت سپر ضدگلوله و یونیفورم نظامی که میتواند جریان الکتریسیته را از خود عبور دهد.
ابوالفضل کریمی: مرکز تجارت دفاعی (CDE) در هارول، آکسفوردشایر، یک مرکز ابتکاری است که تلاش دارد ابداعات علمی انگلیسیها را به سرعت برای استفاده در میدان جنگ به کار گیرد.
به گزارش تایمز، مقامات وزارت دفاع انگلیس میگویند از هر 100 طرح ارایه شده، 15 عدد آنها آزمایش میشود و درنهایت، 2 نمونه از آنها به مرحله توسعه و تولید انبوه میرسد. تا به امروز، وزارت دفاع بودجه تحقیقاتی نزدیک به 5 میلیون پوند برای این برنامه اختصاص داده است.

سپر ضدگلوله هوشمند

از میان شرکتهایی که بخشی از این بودجه را دریافت کردهاند، میتوان به d3o Lab اشاره کرد. این شرکت، یک مایع پلیمری هوشمند طراحی کرده که وقتی به آرامی حرکت داده میشود، بسیار انعطافپذیر است؛ اما وقتی مورد اصابت گلوله قرار میگیرد، مولکولهایش به یکدیگر قفل میشوند و نیروی وارد شده را جذب میکنند.

برای نمایش ویژگیهای این ماده که در نسل جدید کلاههای ایمنی و انواعی از زرههای نظامی کاربرد خواهند داشت ، اعضایی از تیم d3o، این ماده چسبنده نارنجی را به دستان خود مالیدند و چندین بار با چکش روی دستان خود کوبیدند تا اثر حفاظتی آن را نشان دهند.
(برای تماشای فیلم این آزمایش، اینجا را کلیک کنید)

فلوریا آنتونی از اعضای این گروه گفت: «بر اساس روشی که این ماده به حرکات بدن شما واکنش نشان میدهد، شما ترکیبی از محافظت و انعطاف را در اختیار خواهید داشت».
یکی دیگر از نوآوریهای به نمایش درآمده، Little Owl (جغد کوچک) نام داشت، یک هواپیمای کنترل از راه دور سبک که طراحان آن امید دارند بتواند 20 کیلوگرم تجهیزات تجسس و اکتشاف را منتقل کند و تا 3 ماه، انرژی مورد نیاز خود را با استفاده از انرژی خورشیدی تامین کند. این پروژه بودجهای نزدیک به 44هزار پوند (معادل 700 میلیون ریال) دریافت کرده است.
یونیفورم برقی

به پروژه پارچههای هوشمند نیز 49 هزار و 500 پوند بودجه اختصاص یافته است تا بتوان با استفاده از آنها، یونیفورمهایی نظامی ساخت که بتوانند از طریق رشتههای رسانای بافته شده در آنها، الکتریسیته و اطلاعات کامیپوتری را منتقل کند.این پارچهها به گروههای نظامی امکان میدهد که تجهیزات الکترونیکی را به یونیفورمهای خود متصل کنند، یا گرماسازهای داخلی را به کار بیاندازند که آنها را گرم نگاه دارد. این یونیفورمها انرژی مورد نیاز خود را از یک باتری داخلی دریافت خواهند کرد.

وزارت دفاع معتقد است این یونیفورم تا 2 کیلوگرم از وزن تجهیزات نظامی گروههای جنگی را کاهش خواهد داد. البته مشابه این پروژه توسط نظامیان کانادایی نیز در حال پیگیری است. طراحان این الیاف ادعا کردهاند حتی اگر این پارچه ها سوراخ شوند، باز هم میتوانند الکتریسیته را از اطراف نواحی آسیبدیده عبور دهد.
سلول خورشیدی تاشو
شرکت Crib Gogh که تجهیزات نجاتدهنده را میسازد، یک تشک پنل خورشیدی مقاوم ساخته که داخل کوله پشتی قرار میگیرد و میتواند انرژی کافی را برای راهاندازی یک کامپیوتر تامین کند. قرار است این وسیله به پایگاههای خط مقدم در افغانستان فرستاده شود.

در حال حاضر وزارت دفاع در چنین پایگاههایی از ژنراتورهای کوچکی استفاده میکند که بهای سوخت آنها به دلیل هزینه حملونقل، 17 برابر هزینه تجاری آن تمام میشود. از سوی دیگر، این وزارت همچنین میلیونها پوند برای خریداری و انتقال باتریهای معمولی AA برای سربازان خود هزینه میکند. این سربازان به طور متوسط روزی 8 باتری AA مصرف میکنند.
بازوی روباتی برای خنثیسازی بمب

الکس سیمپسون 26 ساله، کارشناس خنثیسازی بمب در هنگ خنثیسازی مهمات انفجاری که برای خنثی کردن بمبهای کنار جادهای طالبان فعالیت میکنند، یک بازوی روباتی را که توسط شرکت Shadow Robot طراحی شده است، آزمایش کرد.

اوپراتور، دستکشی مجهز به حسگر پوشیده بهدست میکند و بازوی روباتیک، حرکات وی را تقلید میکند. ارتباط بین اوپراتور و بازو میتواند از فواصل نزدیک به چند صد متر نیز برقرار شود.

سیمپسون گفت: « بیهیچ شکی، این وسیله میتواند در دنیای خنثیسازی بمب مورد استفاده قرار گیرد. این وسیله یک گام به جلو نسبت به تجهیزاتی است که ما اکنون در اختیار داریم».
طراح این دست، ریچ واکر 39 ساله یکی از طرفداران Dungeons and Dragons است. این شرکت همچنین در حال ساخت ابزارهای روباتی برای استفاده در محیطهای رادیواکتیو است. ریچ امیدوار است ظرف 2 سال آینده بتواند این بازوهای روباتی را برای خنثی کردن بمبها در میدان جنگ آماده کند.



:: موضوعات مرتبط: سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
پیستول HK MK23 Socom اسلحه ای برای حرفه ای ها

به نام خدا

در این تاپیک به معرفی پیستول قدرتمند ، زیبا و فوق العاده خوش دست و کارآمد مارک 23 خواهیم پرداخت


تصویر



تصویر



در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 نیروهای عملیات ویژه سوکوم نیازمند یک پیستول قدرتمند با حجم و قدرت آتش بالا بودند.

نیاز نیروهای سوکوم به یک پیستول متناسب با شرایط مورد نظر نیروها بین چند شرکت داخلی و چند شرکت خارجی به مناقصه گذاشته شد.

طرح های مختلفی برای این منظور ارائه شد. از جمله شرکت کلت آمریکا نمونه ای از اسلحه OHWS را ارائه کرد و البته مدلهایی

از کلت 45 مدلهای چارلز دیلی نیز به این منظور ارائه شد. اما هیچکدام این طرح ها مورد پسند نیروهای سوکوم واقع نشد تا اینکه سرانجام

طرح شرکت هکلر کخ مورد پسند نیروها واقع گردید. طرح شرکت هکلر کخ شامل یک پیستول با حجم و اندازه بزرگ و البته خوش دست و

ارگونومیک بود که به بهترین نحو می توانست نیازهای نیروهای سوکوم را برآورده کند. طرح اولیه این اسلحه در سال 1991 تکمیل شد و

برای بازبینی به نیروهای سوکوم تحویل داده شد و پس از تست های میدانی مجددا در سال 1993 مورد بازبینی قرار گرفت و سرانجام در

سال 1995 کار تولید آن آغاز شد و در سال 1996 تحویل نیروهای سوکوم گردید.


تصویر


تصویر


تصویر


تصویر


تصویر


مارک 23 یک پیستول قدرتمند است که بر اساس طرح موفق پیستولهای خانواده USP که دارای طراحی فوق العاده و بی نقصی هستند ، طراحی شد.

مهمترین عاملی که در طراحی این پیستول به آن توجه شده است ، عامل قدرت بازدارندگی بالا است. چرا که اصلی ترین نیاز نیروهای سوکوم به پیستولی

بود که دارای قدرت بازدارندگی بالایی بوده باشد. به همین دلیل در طراحی این پیستول صرفا برای آن کالیبر  45ACP در نظر گرفته شد. این

گلوله ها که حدود 40 درصد دارای قدرت و انرژی بیشتری نسبت به گلوله های استاندارد ناتو 9 میلمیتری لوگر هستند ، قدرت بازدارندگی بالایی

را برای آن فراهم می کنند. ضمن اینکه طول لوله آن نیز حدود 15 الی 20 درصد بلندتر از لوله های متعارف پیستولهای موجود است که این خود

سبب افزایش قدرت بازدارندگی اسلحه می شود. لوله این اسلحه با همان کیفیت خانواده USP ساخته شده است و البته به جای اینکه استوانه ای

دایره ای طراحی شود ، چند وجهی طراحی شده است که علت این امر نیز افزایش دقت و همچنین افزایش دوام لوله می باشد. بر خلاف پیستولهای

متعارف و معمول که هم اکنون به طور گسترده در نیروهای نظامی کشورهای مختلف استفاده می شوند ، این پیستول از دو فنر موازی استفاده می کند.

این فنرها از آلیاژهایی ساخته شده اند که پس از هزاران شلیک کماکان خاصیت ارتجاعی خود را مثل روز اول حفظ می کنند. این فنرها سبب تسهیم

نیروی بالای لگد اسلحه به سمت چکش می شوند و با این کار سبب می شوند که کاربر اسلحه لگد بسیار اندکی را احساس کند و همچنین این عمل

سبب آسان شدن عملیات لود مجدد اسلحه می شود. ماشه این اسلحه بزرگتر از حالت معمول طراحی شده است که علت آن افزایش ارگونومی اسلحه

است. بنا به گفته کاربران این اسلحه ، ماشه بزرگ این اسلحه سبب می شود که انگشت بر روی ماشه به خوبی فیت شده و عملیات شلیک به سادگی

و آرامش انجام شود. ماشه این اسلحه به صورت دو زمانه (دو مرحله ای) نیمه خودکار و از نوع مورس کوتاه است. به این صورت که با هر بار عقب

کشیدن ماشه عملیات شلیک و مسلح سازی به صورت همزمان توسط نیروی وارد بر ماشه انجام می گیرد. البته تعبیه شدن فنر دوم بر روی این اسلحه

سبب می شود که هم از نیروی لگد بر روی دست کاربر کاسته شود و هم باعث افزایش نیروی ماشه شده و با نیروی وارده کمتری بر روی ماشه اسلحه ،

اسلحه شلیک کرده و لود مجدد انجام شود. برای مقایسه بد نیست بدانید که پیستولهای دارای ماشه دو مرحله ای که در دهه 80 ساخته شده اند ،

عمدتا نیاز به حدود 4 پوند نیرو بر روی ماشه هستند. یعنی برای شلیک اسلحه می بایست حدود 4 پوند بر روی ماشه فشار آورد. در حالیکه مارک 23

با آنکه از مکانیسم ماشه دو زمانه دو مرحله ای استفاده می کند ، اما به لحاظ طراحی فوق العاده ارگونومیک خود تنها به حدود 1.2 پوند نیروی

بر روی ماشه خود برای شلیک نیاز دارد. این ویژگی نیز از قابلیت های منحصر به فرد این پیستول به شمار می رود.



تصویر


تصویر


تصویر


تصویر


تصویر



مارک 23 دارای قاب بدنه ای از جنس پلیمر فشرده مخصوص می باشد. این مواد از ترکیباتی ساخته شده اند که به هیچوجه

در استفاده های دراز مدت سبب حساسیت پوست دست نمی شوند. این اسلحه دارای ضامن اصلی و ضامن انصراف از شلیک

می باشد که در سمت چپ اسلحه تعبیه شده است. ضامن خروج خشاب نیز در قسمت پشت گارد ماشه تعبیه شده است و

در هر دو طرف اسلحه نیز در دسترس است. دو مکانیسم ایمنی برای این پیستول تعبیه شده است که اولیه مربوط به قفل ماشه

و دیگری مربوط به قفل چکش اسلحه است که سبب می شود در ضربات شدید از شلیک های ناخواسته جلوگیری شود. همچنین

سایت هدفگیری فلزی ساده و هم از نوع سه نقطه فسفری براق نیز برای این پیستول در نظر گرفته شده است که سبب می شود

در شب و در تاریکی بتوان با دقت هدفگیری کرد. تجهیزات جانبی این اسلحه مثل صدا خفه کن و نور افکن موضعی و همچنین

لیزر نقطه ای هدفگیری همگی توسط کارخانجات Knight's Armaments طراحی و تولید شده است. سایت لیزری

اصلی این اسلحه مدل AN/PEQ-6 است که به دو صورت لیزر را بر روی هدف می تاباند. اول به صورت نقطه ای که

در واقع نقطه ای را که گلوله قرار است به آن اصابت کند را مشخص می کند و دوم به صورت پرتوهای اینفرارد. زمانی که در

تاریکی مطلق از این اسلحه استفاده می شود از حالت پرتوافکن اینفرارد استفاده می شود. در این حالت پرتوهای تابانده شده

از سایت  AN/PEQ-6  به اهداف سبب بازگشت آنها به سمت کاربر اسلحه می شود و کاربر به وسیله نایت ویژن که

بر روی چشم خود نصب کرده است ، اهداف خود را در تاریکی مطلق به وضوح و سادگی خواهد دید. همچنین می توان این

پیستول را به یک لامپ کوچک زنون معمولی مجهز کرد که با جثه کوچک خود می تواند نور موضعی را برای دید در مناطق

با تاریکی مطلق فراهم آورد. مارک 23 هیچ حساسیتی به عوامل خارجی ندارد. می توان با آن وارد آب شد و بلافاصله پس از

خروج از آب با آن شلیک کرد. این خاصیتی است که خانواده USP نیز آنرا دارا می باشند و مارک 23 نیز این قابلیت را

از آنها به ارث برده است.


تصویر


تصویر


تصویر


تصویر


تصویر



طول کلی این اسلحه 245 میلیمتر و با احتساب صدا خفه کن 429 میلیمتر ، وزن خالی اسلحه 1100 گرم بدون خشاب

و 1210 گرم با خشاب خالی و 1470 گرم با خشاب فول و 2290 گرم با خشاب فول و صدا خفه کن و تجهیزات لیزری

در زیر لوله پیستول می باشد. خشاب این اسلحه ظرفیت 12 گلوله را دارد. همچنین ضخامت اسلحه 38.8 میلیمتر و ارتفاع آن

نیز 150 میلیمتر است. تنها ضعفی که می توان برای مارک 23 متصور شد ، همان جثه بزرگ آن است که البته آن نیز به خاطر

وجود برخی اصلاحات در داخل آن است که ناگزیر از چنین حجم و جثه بزرگی برای این اسلحه است. ضمن اینکه مزایای این اندازه

بزرگ به مراتب بیشتر از نقاط ضعف آن است. مارک 23 سوکوم در حال حاضر جزء بهترین اسلحه های در حال خدمت در یگان

نیروهای ویژه در سراسر جهان به شمار می رود.


تصویر


تصویر


تصویر



:: موضوعات مرتبط: سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
ربات جنگی کوراتاس + عکس

در ادامه

مطلب

 

نظر یادت نره



:: موضوعات مرتبط: سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 9 مرداد 1391
انواع سلاح ضد زره

انواع سلاح ضد زره





چین

QLZ-87 / W87 automatic grenade launcher



پس از آزمایشات فراوان وبا ساخت نسخه های ابتدائی سرانجام با اقتباس بر نارنجک انداز AGS – 17 شوروی سابق کارشناسان چینی موفق به ساخت اسلحه نارنجک انداز اتوماتیک QLZ-87 / W87 شوند.

این سلاح با کالیبر 3532 اتوماتیک دارای وزنی نسبتا کم برایح حمل سرباز پیاده در نظر گرفته شده است – البته در مدل های بعدی به مراتب ارتقاء یافته است – اولین تست ها توسط پادگان هنگ کنک در سال 1987 صورت گرفت.همچنین اخباری مبنی بر استفاده این سلاح در درگیریهای بین چین و تایوان نیز وجود دارد.

QLZ-87 / W87 یک پرتابگر اتوماتیک که به وسیله فشار گاز باروت مسلح میشود . عموما دارای خشاب 6 تا 15 گلوله ایست.البته در استفاده از دو پایه به جای سه پایه ظرفیت خشاب بیشتر خواهد بود.



مهمات تبعید شده :

برای نفوذ در زره با عمق 80 میلیمتر – تایید نشده - فهرست شده است - احتمالا در حالت 90 درجه -.

وزن گلوله 250 گرم و دارای سرعت 190 متر / ثانیه .



کالیبر
۳۲۳۵ میلی متر SR

مدل
پرتابگر اتوماتیک نارنجک با عملکرد گاز

طول
۹۷۰ میلی متر

وزن
۱۲ کیلوگرم - با دو پایه -
۲۰ کیلوگرم - با سه پایه -

برد موثر
۶۰۰ متر نشانه روی نقطه ای
۱۰۰۰ متر نشانه روی منطقه ای

نواخت تیر
۵۰۰ گلوله در دقیقه





QLB-06 / QLZ-87B automatic grenade launcher



QLZ – 87 نارنجک انداز اتوماتیک ساخت کشور چین می باشد.

اولین بار در سال 2006 معرفی شد که بیانگر پیشرفت این کشور در راه دست یابی به سلاح های سبک تک نفره ضد زره میباشد.

QLZ – 87 سلاحی تقریبا سبک وزن و از جنس آلومینیوم دارای دوپایه هدفگیری و قنداق تا شو دارای محافظ ماشه برای کاربر و ریل دوربین دید در شب در سمت چپ سلاح و همچنین دوربین نشانه روی با زوم X3 میباشد

در طراحی این اسلحه تلاش بسیاری برای کم کردن لگد و عقب نشینی این سلاح که بنا بر گزارشات اولیه از عملکرد این سلاح کارائی نسبتا قابل قبول از خود نشان داده .

انواع مهمات:


مهمات تبعید شده برای نفوذ در زره با عمق 80 میلیمتر RHA فهرست شده است - احتمالا در حالت 90 درجه -.

DF 35mm includes HE HE-DP HE - I and practie

حداکثر برد با شعله پوش در حدود 1750 متر و دارای سرعت 190 متر / ثانیه .

کالیبر
۳۲۳۵ میلی متر SR

مدل
پرتابگر اتوماتیک نارنجک با عملکرد گاز

طول
۱۰۴۶ میلی متر

وزن
۹.۱ کیلو گرم در حالت بدون بار

برد موثر
۶۰۰ متر نشانه روی نقطه ای
۱۰۰۰ متر نشانه روی منطقه ای

ظرفیت
۴ تا ۶ گلوله

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  ete.jpg
مشاهده: 4
حجم:  61.3 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  Grenade%20launchers.jpg
مشاهده: 3
حجم:  44.1 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  ete.jpg
مشاهده: 4
حجم:  61.3 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  QLZ-87.jpg
مشاهده: 3
حجم:  79.0 کیلو بایت



المان

HK69 40mm grenade launcher

HK69 اسلحه پرتاب نارنجک ساخت کشور آلمان کارخانه مخوف اسلحه سازی هکلر کخ می باشد.

HK69 در سال ۱۹۷۴ وارد ارتش آلمان شد و از همان سال با نام اصلی وارد بازار جهانی گشت.

HK69 دارای قنداق تاشو با تکیه گاهی از جنس پلاستیک فشرده میباشد .
در بالای سلاح دستگیره ای قرارد دارد که برای مسلح کردن بایستی با طرف بالا کشیده شده تا سلاح باز شود.
تپانچه این سلاح دارای ضامن قفل کاربر نیز میباشد.
نحوه اتش این سلاح توسط چکش صورت میگیرد که این مکانیزم عقبنشینی خفیفی را به وجود میاورد.
این سلاح را برای پرتاب نارنجک ، گاز اشک آور ، نارنجک دود زا و نارنجکهای رنگی و اعلام موقعیت میتوان مورد استفاده قرار داد.

کالیبر
۴۰ میلی متری - ۴۶۸۴۰ -

طول
۶۸۳ میلیمتر با قنداق باز
۴۶۳ میلیمتر با قنداق بسته

وزن
۲.۷۶ کیلو گرم

برد
۱۵۰ متر نشانه روی مستقیم
۳۵۰ متر نشانه روی شعاعی

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  Germany.jpg
مشاهده: 0
حجم:  26.3 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  HK69.jpg
مشاهده: 2
حجم:  43.1 کیلو بایت




روسیه

RPG-2 antitank grenade launcher



اسلحه ضد زره ارتش اتحاد جماهیر شوروی در سال 1949 به ارتش آن زمان ملحق شد.
این سلاح تا سال ۱۹۶۰ که ار پی جی ۷ جایگزینش شد در خدمت بوده و سپس بازنشسته شد.



کالیبر
۴۰ میلیمتری / کلاهک ۸۲ میلیمتری

طول
۶۵۰ میلیمتر

وزن
۲.۸۳ کیلوگرم بدون بار
۴.۶۷ کیلوگرم در حالت لود

برد موثر
۱۰۰ الی ۱۵۰ متر

نفوذ در زره
۲۰۰ میلیمتر




RPG-7 antitank grenade launcher



نسخه بهبود یافته آرپی جی ۲ که در سال ۱۹۶۱ وارد خدمت ارتش شوروی شد وکم و بیش هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرد.
بی شک آرپی جی۷یکی از محبوبترین سلاحهای ضد زره تاریخ میباشد که دست کم در ۵۰ کشور دنیا به وفور یافت میگردد.
ابتدا این سلاح برای ماموریت های ضد زره در نظر گرفته شده بود ولی بعدها به سلاح پشتیبانی و ضد پیاده نظام هم مطرح شد.
در سال ۱۹۷۷ تا اواخر ۱۹۸۰ نمونه ارتقا یافته ان با مارک PG - 7VR وارد خدمت شد که توانائی پرتاب قبضه های هوشمند دو مرحله ای برای تجهیزات با سپر واکنشی را داشت.
PG - 7 یک سلااح بدون خان که گلوله از جلو بارگذاری میشود و دارای آتش عقبه سنگین ۲۰ تا ۶۰ متری می باشد.


کالیبر
۴۰ میلیمتری / کلاهک ۴۰ - ۷۰ - ۱۰۵ میلیمتری

طول
۶۵۰ میلیمتر

وزن
۶.۳ کیلوگرم بدون بار

برد موثر
۲۰۰ الی ۵۰۰ متر بسته به نوع کلاهک



برخی از کلاهکهای (نارنجک) ساخته شده برای این سلاح


PG-7V
PG-7VL
PG-7VR
TBG-7V
OG-7V

سال ورود به خدمت
۱۹۶۱
۱۹۷۷
۱۹۸۸
۱۹۸۸
۱۹۹۹

کالیبر
۸۵
۹۳
۶۴ / ۱۰۵
۱۰۵
۴۰

وزن به کیلوگرم
۲.۲
۲.۶
۴.۵
۴.۵
۴.۵

برد موثر
۵۰۰ متر
۵۰۰ متر
۲۰۰ متر
۲۰۰ متر
۲۰۰ متر

نفوذ در زره
۲۶۰ م.م
۵۰۰ م.م
۶۰۰ - ۷۰۰ + ERA
-
-


GM-94




GM-94 نارنجک انداز مدرنیست که توسط دفتر طراحی KBP روسیه طراحی و تولید شده است .

این سلاح در اصل برای FSB سرویس امنیت فدرال و MVD وزارت امور داخلی تولید شد.

هدف از طراحی و تولید این سلاح استفاده در جنگهای شهری و در فواصل بسیار کوتاه برای پرتاب گاز اشکاور و همچنین دارا بودن کمترین خطر و تلفات بوده است.

این سلاح از مهمات ۴۳ میلی متری و با قابلیت کلاهک های پلاستیکی برای استفاده در فواصل بسیار نزدیک مانند امن کردن اتاقهای یک ساختمان که کمترین ضربه را به در هنگام اصابت به هدف وارد میکند گفته میشود شعاع کشندگی این مهمات با سر پلاستیکی ۳ متر میباشد.

GM-94 را با سه گلوله و با کشیدن قسمت پائینی سلاح به سمت جلو میتوان مسلح کرد.

GM-94 دارای قنداق تا شو با اهرم فولادی و تکیه گاهی از پلاستیک میباشد که به دو حالت باز و بسته میتواند قرار گیرد .

کالیبر
۴۳ میلی متری

نوع
چند شات مسلح شونده دستی

طول
۸۱۰میلی متر با قنداق باز
۵۴۰ میلی متر با قنداق بسته

وزن
۴.۸ کیلوگرم بدون بار

برد
۳۰۰ متر

ظرفیت
۳ گلوله

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  GM-94.jpg
مشاهده: 2
حجم:  41.1 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  RPG%207%20-%201.jpg
مشاهده: 2
حجم:  66.3 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  RPG%207%20-%202.jpg
مشاهده: 1
حجم:  58.2 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  RPG-2.jpg
مشاهده: 1
حجم:  37.9 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  Russian.jpg
مشاهده: 0
حجم:  26.2 کیلو بایت




آمریکا

XM307

نارنجک انداز XM307 یک نارنجک انداز تمام اتوماتیک است که قادر به شلیک گلوله های انفجاری با کالیبر 2559 mm است. این اسلحه مجهز به سیستم کنترل آتش الکترونیکی میباشد و همچنین توان شلیک گلوله های Air-Bursting را نیز دارد. ترکیب این سیستم کنترل آتش الکترونیکی و گلوله های AB قدرت وحشتناکی به این اسلحه میبخشد به طوریکه این اسلحه میتواند در محیطهای باز یا بسته و بدون شلیک مستقیم به هدف با نفرات دشمن درگیر شد. نوع دیگر مهمات این نارنجک انداز ، مهمات Heat است. همینطور مهمات اشک آور ، مهمات FRAG point-detonating ، مهمات HEDP ، مهمات AP ، مهمات LESS - Lethal و مهمات مشقی که هر یک در موارد مخصوص به خود کاربرد دارد. مثلا مهمات HEDP برای درگیری با زرهپوشهای دشمن در نظر گرفته شده است. مهمات AP (Anti – Personnel) علیه نفرات دشمن کاربرد دارد. مهمات LL نیز برای نفوذ در استحکامات و ساختمانهای دشمن کاربرد دارد.
این نارنجک انداز با فشار گاز کار میکند. شاتون این نارنجک انداز در انتها به بولت اصلی اسلحه چفت میشود. همچنین لوله نیز به بولت اصلی اسلحه چفت میشود. نتیجه این کار این است که این نارنجک انداز دارای کمترین لگد ممکن است. تغذیه اسلحه نیز به وسیله نوار فشنگ انجام می گیرد. وقتی که اسلحه برای اولین شلیک آماده میشود بولت اصلی اسلحه در عقب اسلحه قفل میشود و پس از شلیک گلوله اول شاتون اسلحه مجددا بولت اصلی و لوله را به عقب میبرد و بولت اصلی را قفل میکند و همچنین گلوله بعدی را در محفظه شلیک میکشاند.
واحد کنترل آتش اسلحه نیز شامل یک دوربین که هم در شب و هم در روز کاربرد دارد میشود. این دوربین که مجهز به IL Intgrall Laiser میباشد امکان اندازه گیری دقیق مسافت تا هدف را برای اسلحه فراهم می آورد. این نارنجک انداز در دو درجه متناسب شده ارگونومی طراحی شده است. در مدل استاندارد دگمه های سیستم کنترل آتش در زیر چشمی اسلحه قرار دارند و در مدل دیگر دگمه ها در قسمت ما بین دو دست قرار میگیرند. هر شخص به نسبت راحتی خویش یکی از این دو مدل را انتخاب میکند. همچنین مدل مخصوصی از این نارنجک انداز نیز مخصوص خودروها ساخته شده است که دارای دو محفظه تغذیه است. به این صورت که دو نوار فشنگ در اسلحه قرار می گیرد. به عنوان مثال یک نوار فشنگ از نوع AP برای درگیری با نفرات دشمن و نوار فشنگ دیگر از نوع HEDP برای درگیری با زرهپوشهای دشمن است. کاربر این اسلحه تنها با تعویض سوییچ میتواند یکی از این دو را به سرعت انتخاب یا تعویض کند.

کالیبر
۲۵x۵۹ میلی متری

طول کلی
۱۳۲۸ میلی متر

وزن
۲۲.۷ کیلوگرم در حالت فول لود
با سه ژایه و دوربین

برد موثر
بیش از ۲۰۰۰ متر نشانه روی نقطه ای
۳۶۰۰ متر نشانه روی منطقه ای

نرخ آتش
۲۵۰ گلوله در دقیقه

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  U_S_A.jpg
مشاهده: 0
حجم:  53.6 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  XM307.jpg
مشاهده: 2
حجم:  88.3 کیلو بایت





آفریقای جنوبی

Milkor MGL Mk.1 40mm grenade launcher
اسلحه پرتابگر نارنجک ۴۰ میلیمتری که برای اولین بار توسط شرکت Milkor آفریقای جنوبی تولید شده است.
این سلاح در سال ۱۹۸۳ وارد خدمت و طی بیست سال گذشته مورد آزمایشات و عملیاتهای فراوانی قرار گرفت . همچنین در سال ۱۹۹۶ نسخه بهبود یافته طرح اولیه با کد Milkor MGL Mk.1 / Mk.1S وارد خدمت شد. همکنون ارتش بیست کشور در سراسر جهان از این نارنجک انداز بهره میبرند.

این سلاح در ایالت متحده تحت لیسانس شرکت اصلی تولید میگردد که دارای پرتابگری قویتر و قاب فولادی ضد زنگ همچنین انواع ریل مختلف برای انواع مهمات میباشد. لازم به ذکر است تمامی Milkor MGL Mk دارای دوربین نشانه روی هستند.


Milkor MGL Mk.1 / Mk.1S
Milkor MGL-140

کالیبر
۴۶۴۰ میلی متر
۴۶۴۰ میلی متر

طول
۷۳۰/۶۳۰ میلیمتر
۷۸۷ / ۶۶۱ میلیمتر

وزن
۵.۳ کیلوگرم بدون بار/ ۵.۶ کیلوگرم
۶ کیلوگرم بدون بار

برد موثر
۱۵۰ متر نشانه روی مستقیم
۴۰۰ متر نشانه روی شعاعی
۱۵۰ متر نشانه روی مستقیم
۴۰۰ متر نشانه روی شعاعی

ظرفیت
۶ گلوله
۶ گلوله

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  Milkor%20MGL.jpg
مشاهده: 2
حجم:  54.8 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  South-African.jpg
مشاهده: 0
حجم:  36.7 کیلو بایت





سویس

GL-06 40mm grenade launcher
GL-06 یک اسلحه تک تیر نارنجک انداز است که برای کاربرد در ارتش و پلیس با طراحی بسیار زیبا توسط کمپانی Brügger & Thomet AG طراحی و عرضه شده است.

GL-06 در حال حاضر توسط بسیاری از کشور های اروپائی و برخی ارتشها و نیروهای ویژه به کاربرده میشود .

عمده تفاوت نمونه GL-06 و LL-06 در رنگ آمیزی این دو سلاح که یکی برای ارتش و نیروهای ویژه و دیگری برای استفاده در پلیس ضد شورش میباشد لازم به ذکر است هر دو سلاح از یک نوع مهمات استفاده میکنند.

علت استفاده این سلاح خوش طرح نسبت به نمونه های همانند خود - such as US M79 or German HK 69 - دارای فاکتورهائی مانند وزن کمتر و خوش دست بودن و همچنین دقت بالاتر میباشد.

سرعت گلوله گذاری این سلاح به علت طراحی هوشمندانه آن نسبتا بالامیباشد و توسط دکمه فلزی انتهای سلاح و از عقب مسلح میشود . GL-06 دارای قنداق تاشو و ریل بالا برای استفاده از انواع دوربینها وهمچنین ریل زیرین برای قرار دادن انواع تجهیزات مانند چراغ (همانند عکس) می باشد.

کالیبر
۴۰x۴۶ م م - سرعت پائین

طول
۵۹۰ - ۳۸۵ م م - (درحالت قنداق باز و تاشو)

وزن
۲.۰۵ کیلوگرم

نوع
تک تیر

برد موثر
۳۰۰ متر

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  GL%2006%20-%201.jpg
مشاهده: 2
حجم:  55.6 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  GL%2006%20-%202.jpg
مشاهده: 2
حجم:  55.2 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  Switzerlandn.jpg
مشاهده: 0
حجم:  28.7 کیلو بایت



:: موضوعات مرتبط: سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1391
معرفی ناو مدرن Visby Class Corvettes

معرفی ناو مدرن Visby Class Corvettes
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  1.jpg
مشاهده: 2
حجم:  26.6 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  2.jpg
مشاهده: 2
حجم:  55.3 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  3.jpg
مشاهده: 2
حجم:  40.9 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  4.jpg
مشاهده: 1
حجم:  39.0 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  6.jpg
مشاهده: 1
حجم:  50.7 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  7.jpg
مشاهده: 2
حجم:  63.3 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  8.jpg
مشاهده: 1
حجم:  60.3 کیلو بایت



مقدمه

ناو جنگی Visby Class Corvettes از سری ناوها جنگی با فناوری استیلت یا ضد رادار که برای نیروی دریایی سوئد توسط شرکت سوئدی Kockums با کمک شرکت آلمانی ThyssenKrupp Marine Systems of Germany ساخته شده است.

پایه ریزی این طرح در سال 1996 در Kockums صورت گرفت و Visby K31 برای اولین بار در سال 2000 به FMV یا سرپرستی تسلیحات دفاعی سوئد تحویل گردید . و در سال 2002 با انواع تسلیحات مورد نیاز جنگی مسلح گردید و دومین مدل با نام Helsingborg K32 در سال 2003 ساخته و در 2006 تحویل گردید همچنین مدل دیگری با عنوان Harnosand K33 در سال 2004 تحویل داده شده بود.
که در سال 2006 همه آنها عملیاتی شدند.
همچنین طی سالهای بعد ناوهای دیگری به نام های Nykoping K34 و Karlstad K35 تا سال 2006 تحویل شدند و آزمایشات خود را تا سال 2008 به پایان رساندند که در نتیجه آن نیروی دریایی سوئد ساخت 6 کشتی طراحی شده دیگر را با عنوان Uddevalla K36 متوقف کرد.
اولین گروه 4 رزمناو تحویل شده Visby به نیروی دریایی سوئد برای عملیات مین روبی یا Mine Countermeasures MCM و عملیات ضد زیر دریاییAnti-Submarine Warfare ASW طراحی شده بودند و گروه های بعدی برای جنگ های سطحی و حملات دریایی طرح ریزی شدند. همچنین هلیکوپتر های مانند AgustaWestland A109M برای استفاده بروی عرشه این کشتی ها توسط نیروی دریایی سوئد انتخاب شدند.
طراحی
طراحی Visby به سمت کاهش دیده شدن با چشم . اثرات مادون قرمز . آثار صوتی یا آکوستیک و هیدرو آکوستیک همچنین قابلیت های مختلف دیگری مثل اثرات الکتریکی و مغناطیسی زیر سطحی . اثرات فشاری. سطح مقطع راداری و علائم راداری فعال جهت گیری کرده است.
مدل ساخته شده از رزمناو محافظ Visby در سال 2000 امکان کشف شدن توسط رادار را در دریای متلاطم به 13 کیلومتر و در دریایی با هوای آرام و ثابت به 22 کیلومتر بدون جیمینگ کاهش داده که با استفاده از جیمینگ توان کشف این ناو توسط رادار تا زیر 8 کیلومتر در دریایی نا آرام و 11 کیلومتر در دریایی آرام است .

مواد مورد استفاده در بدنه از ساختار ساندویچی تهیه شده از PVC بعنوان هسته با فیبر کربن و vinyl laminate که بسیار سخت ضربه پذیر کم وزن است با توجه به ماهیت آن بسیار آثار رادار و مغناطیسی کمی بازتاب میکند.


فرماندهی و کنترل
این سری کشتی ها به CETRIS C3 یا سیستم فرماندهی . کنترل و ارتباطات مرکب از تکنولوژی کنترل و مدیریت نبرد شرکب ساب با نام Saab Systems 9LV mk3E بهره می برد که کار تصمیم گیری و عملکرد را با کمک پشتیبانی مرکزی توسط سیستم ارتباطی مخابراتی فراهم می آورد. این سیستم نرم افزاری بر اساس نوع خاصی از ویندوز NT با معماری باز است . ... میشه ارتباط رو هک کرد ..... همچنین رادار شرکت ساب با عنوان SaabTech CEROS 200 به همراه سیستم دید کنترل آتش برای کشتی های Visby خریداری و بطور کامل هماهنگ و نصب شده اند.


موشکها
Visby هنوز به سیستم موشکهای ضد هوایی مجهز نشده اند اما این امکان برای آینده در نظر گرفته شده است مپکه در صورت لزوم نصب خواهد شد که دولت سوئد برای این منظور سیستم موشکی سطح به هوای Umkhonto ساخت افریقای جنوبی با برد 12 کیلومتر و سقف ارتفاع 10 کیلومتر که با مادون قرمز کار رهیابی را انجام میدهد در نظر گرفته اند . این سیستم امکان کشف و هدفگیری 8 هدف را دارد .

این رزمناو همچنین به هشت موشک ضد کشتی Saab Bofors Dynamics RBS 15 mk2 مجهز شده است و نوع Mk3 این موشک که از رادار اکتیو Ku باند برای هدفیابی استفاده میکند بردی بیش از 200 کیلومتر خواهد و سرعتی معادل 0.9 ماخ با سر جنگی 200 کیلوگرمی . و از دریچه های مخصوصی که نصب شده در میان کشتی که به ضد رادار بودن کشتی کمک میکند شلیک میشوند . گازهای خروجی از موشک توسط کانال های تفکیک و از بین میروند .

تسلیحات ضد زیردریایی
Visby به راکت های 127 میلیمتری ASW 127mm که بصورت نارنجکی شلیک میشوند مجهز شدند . اژدر هایی که میتوانند به اعماق آب بروند با 400 میلیمتر قطر از 3 لوله فیکس شده زیر آب شلیک میشوند که به سیستمهای Tp 45 Saab جهت رهگیری زیردریایی ها مجهزند و بشورت هدایت شوند زیردریایی ها را دنبال و مورد هدف قرار میدهند.

توپ
Visby همچنین با توپ های متداول Bofors 57mm 70 SAK Mark III که بصورت خودکار لود میشوند و نواخت تیر 120 تا 220 گلوله با نهایت برد مفید 17000 متر دارند تجهیز شده است .

مین روبی
رزمناو Visby سیستم Saab Bofors Underwater system ROVs یا سیستم کنترل شونده زیر آبی متحرک که توان شکار مین را دارد به همراه Atlas Elektronik Seafox ROV برای گرفتن مین های شکار شده توسط ROV بهره میبرد.
رزمناوهای Visby درحال مجهز شدن به سیستم چند سوناری قابل انداخته شدن به آب که توسط جنرال دینامیک کانادا ساخته شده اند مجهز است . که این سیستم از فناوری بالای سونارهای پسیو آرایه ای که زیر آب کشیده میشوند بهره برده و همچنین از سونار فعال C-Tech CVDS-26 دو فرکانسی با قابلیت تغییر عمق کاوش استفاده میکند .



سنسورها
Saab میکروویو سیستم یا همون اریکسون سابق رادار سه بعدی زرافه دریا یاSea Giraffe AMB 3D با قابلیت های مختلف بهنوان استفاده دریایی سطحی و هوایی برای هدفگیری و ردیابی اهداف و دادن اطلاعات به سیستم تسلیحاتی تحویل شده است که از قابلیتهای آن . گردش و شناسایی سه بعدی سریع با تکنولوژِی مولتی بیم یا چند تشعشعی(چندین بیم امواج را روی هدفهای مختلف میگیرد) میتواند اهداف مختلفی را در ارتفاعات مختلف تا 65000هزار پایی رهگیری کند.
ECCM یا اقدامات متقابل ضد الکترونیکی (ضد ضد الکترونیک) که شامل آنتن خیلی کوچک با لبه پهن که دو فرکانس و کد گزاری هوشمنددارد.با سرعتی معادل 30 دور در دقیقه میچرخد که برای نظارت و مراقبت هوایی تا 60 دور افزایش میابد.

اقدامات متقابل الکترونیکی
CS-3701 رادار مراقبت تاکتیکی TRSS از شرکت سازنده لوازم و سیستمهای شناسایی ومراقبت EDO امکان سنجشن الکترونیکی را ارائه میدهد و همچنین مجهز به رسیو شناسایی و هشدار رادار دشمن است.
همچنین MASS میتواند بصورت زمانبندی شده 32 عدد کره بازتاب دهنده که قابلیت بازتاب امواج و گیج کردن رادار موشکهای ضد کشتی را دارند پرتاب کند . سیستمMASS امکان انجام اقدامات متقابل علیه پوشش راداری . مادون قرمز . سیستمهای الکترواوپتیک . لیزر و امواج ماواری بنفش را دارد.


پیشرانش
رزمناو Visby برای پیشرانش از دو سیستم توربینی و دیزلی بهره میبرد.چهار موتور توربین گازی TF50 ساخت هانی ول و دو موتور MTU 16V 2000 N90 دیزلی به دو جعبه دنده که پیشبرنده های Kamewa جت آبی به آن متصلند امکان رسیدن به سرعتهای 15 نات برای مسافتهای طولانی و 35 نات برای مسافتهای کوتاه را میدهد. همچنین رادر یا بالچه تغییر دهنده جهت این کشتی میتواند برای مانور پهلوگیری به لنگرگاه تولید پیشرانس غوصی کند.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1391
تیربار ام ژ-آ-3

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  cikx6gpa99t36hi01m.jpg
مشاهده: 0
حجم:  13.2 کیلو بایت

مشخصات
1-جنگ افزاری است خودكار.
2-با لوله متحرك و قابل تعویض.
3-از سمت چپ تغذیه میگردد.
4-با هوا خنك می شود.
5-دارای چهار خان می باشد.
6-گردش خان از چپ به راست است.
7-دارای دو دستگاه نشانه روی می باشد، كه یكی برای اهداف زمینی و دیگری برای هدفهای هوایی است.
8-با نوار تغذیه می شود.
9-این تیر بار بوسیله دو پایه و همچنین سه پایه روی زمین مستقر می گردد.

مختصات
طول تیر بار------------------------------1225 میلی متر
پهنای تیربار------------------------------140 میلی متر
دستگاه نشانه روی-------------------------200 متربه1200 مترتغییرمیكند
طول -------------------------------------530 میلی متر
تعداد خان ---------------------------------4عدد
برگشت لوله-------------------------------21 میلی متر
وزن تیربار با دو لوله پایه -----------------11/500 كیلوگرم
وزن لوله----------------------------------1/730 كیلوگرم
وزن روایك--------------------------------600 گرم
سرعت تیراندازی-------------------------- 1000 الی 1300 تیر در دقیقه
سرعت اولیه گلوله -------------------------820 متر در ثانیه
كالیبر--------------------------------------51 7/62 میلی متر
برد موثر-----------------------------------1200 متر
برد نهایی-----------------------------------4000 متر

ماموریت
1-ماموریت اصلی: تیراندازی برعلیه هدفهای زمینی.
2-ماموریت فرعی: تیراندازی برعلیه هدفهای هوایی.

كاربرد تاكتیكی
افند: در افند پشتیبانی از نفرات پیاده.
پدافند: درپدافند شركت در اخرین اتشهای استحفاظی.

سازمان وخدمه
الف-سازمان این تیر بار در گروه ادوات دسته پیاده به تعداد سه قبضه می باشد.
ب-خدمه این تیربار سه نفر می باشد
1-تیرانداز 2-كمك تیرانداز 3-مهمات بیار

عمل سلاح
وقتی در اثر فشار انگشت به روی ماشه گلنگدن ازاد شده و بجلو می رود در این صورت مرحله اعمال زیر صورت می گیرد.
1-تظاهر 2-ادخال 3-بسته شدن 4-چفت شدن 5-ضربت
زمانی كه گلنگدن در اثر فشار گاز باروت به عقب رانده می شود در این مرحله اعمال زیر صورت می گیرد.
1-مسلح شدن 2-بازشدن 3-رها شدن 4-اخراج 5- پرش


انواع مهمات
دارای چهار نوع مهمات می باشد.
1-فشنگ جنگی: برعلیه نفرات و هدفهای سبك به كار می رود.
2-فشنگ مشقی: كه جهت اموزش و تمرین ذخیره برداری بكار می رود و فاقد چاشنی و خرج پرتاب می باشد.
3-فشنگ مانوری: جهت مانور و تمرینات صحرایی است كه فاقد مربی می باشد.
4-فشنگ رسام: این فشنگ از فاصله 200 متری تیربار قابل رویت است و مسیر گلوله را مشخص می نماید.

احتیاطات تامینی
1-نوار بطور صحیح روی خوراك دهنده قرار گرفته و جفت درب جعبه بسته باشد.
2-تیربار قبلا تمیز شده باشد.
درحین تیراندازی باید دقت شود.
3-دوپایه تیربار بوسیله فشار بطرف جلو متمایل شود.
4-درموقع تیراندازی به هرعلتی كه جنگ افزار شما گیر نمود اول تیرباررا به ضامن نمایید و سپس درب جعبه را بلند نموده و نوار خارج كنید واطمینان داشته باشید كه تیر بار خالی است بعد رفع گیر كنید.
بعد هر تیراندازی به نكات زیر توجه كنید.
1-بلافاصله داخل لوله را روغنكاری كنید.
2-پس از اجرایی تیراندازی بازدید كنید كه داخل لوله فشنگ نباشد.



نشانه روی ضد هوایی تیربار ژ-3
مختصات دستگاه نشانه روی ضد هوایی روی تیر بار مشخص شده است.
دستگاه نشانه روی ضد هوای ژ-3 به تیر انداز امكان می دهد در حایكه هواپیما در حال پرواز افقی یا عمودی می باشد رگبار نشانه گیری شده ای به هدف شلیك نماید حتی با هدفی كه تا 150 متر بطور كج از پهلو پرواز می كند می تواند با موفقیت مقابله نمود. فاصله مقابله در حدود 500 الی 700 متر می باشد.

جهت شلیك رگبار دورتر بایستی جنگ افزار را با توجه به فشنگهای رسام نشانه روی نمود.

دستگاه نشانه روی ضد هوایی این تیربار حهت هدفهایی كه با سرعتهای و ارتفاع زیر پرواز میكنند تظییم شود:
الف-سرعت 100 متر در ثانیه ارتفاع هدف تقریبا 200 متر ------------ برای هواپیماهای ملخی
ب-سرعت 250 متردر ثانیه ارتفاع هدف تقریبا 600 متر---------------برای هواپیماهای جت



:: موضوعات مرتبط: سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 30 تير 1391
تفنگ دفاع شخصی MP-341

تفنگ دفاع شخصی MP-341








یکی از طرح های غیر معمول یا یک طرح عجیب در نوع خود سلاح دفاع شخصی MP-341 می باشد این سلاح مناسب شهروندانیست که خواهان استفاده از سلاح های دفاعی غیر مرگ آور برای حفاظت از اموال خود و همچنین سلاح محبوب شکارچیان در مواقع خطر در قبال حیوانات بزرگ مانند ببر و خرس و امثالهم میباشد .







نام "Хауда" به انگلیسی "Haud" برگرفته از نام کامیون های سنگین میباشد که تدائی کننده قدرت و صلابت این سلاح میباشد.







این سلاح دارای دو لول با بارگذاری دستی در کالیبر 12х35 و همراه پوکه پران که سرعت عملکرد مدافع را تا حدودی بهبود می بخشد کالیبر 12х35 T یکی از هولناکترین کالیبر گلوله های لاستیکی است که تولید شده انرژی قابل انتقال این نوع گلوله در هنگام اثابت به ۱۲۰ ژول که ضربات خیره کننده ای در نوع خود است میباشد .







با نگاه کردن به این اسلحه اولین چیزی که به ذهن یک خریدار میرسد اندازه بزرگ این سلاح است که برای کاربرهای آماتور و محافظان شهری در مواقع پر استرس باعث نقص عملکرد فوری و موثر میشود و به همین دلیل در ابتدای مقاله هم ذکر کردیم طرح غیر معمول و عجیب ولی در عین حال برای شکارچیان سلاحی موثر نام برده میشود.







اسلحه MP-341 یک تفنگ دولول کوتاه کمرشکن با قابلیت پوکه پران (در مرحله باز کردن) و مسلح شدن دستی است که مرحله اتش با دو ماشه هرکدام برای یک لول و دارای ضامن کنترل آتش و مگسک برای نشانگیری دقیق در دونوع با قنداق و سهام چوبی و پلاستیکی (در دورنگ سیاه و سفید) تولید میگردد.

















مشخصات





نوع
سلاح دفاعی با قابلبت پرتاب گلوله پلاستیکی

کالیبر
12х35

انرژی دهانه
۹۰- ۱۰۰ ژول

وزن خالی
۲۱۰۰ گرم

طول سلاح
۴۹۰ میلی متر

ظرفیت گلوله
۲ گلوله

مکانیزم
مسلح شدن دستی کمرشکن با قابلیت پوکه پران







مشخصات گلوله 12х35 T



وزن گلوله
۶.۲ گرم

قطر گلوله
۲۱.۵ میلی متر

انرژی
۱۲۰ ژول

نوع
گلوله لاستیکی با قلاف برنجی


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  MP-341-02.jpg
مشاهده: 0
حجم:  13.9 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  MP-341-03.jpg
مشاهده: 0
حجم:  12.4 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  MP-341-04.jpg
مشاهده: 0
حجم:  15.8 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  MP-341-05.jpg
مشاهده: 1
حجم:  21.7 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  MP-341-06.jpg
مشاهده: 1
حجم:  23.7 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  MP-341-07.jpg
مشاهده: 0
حجم:  13.8 کیلو بایت



:: موضوعات مرتبط: سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 30 تير 1391
آشنایی با تاریخچه سلاح سبک زیرآبی APS

شلیک در زیر آب تقریبا برای کلیه سلاحهای موجود در دنیا غیر ممکن است. علت آن هم بحث فشار زیاد موجود در زیر آب است که در مقایسه با سطح زمین چیزی نزدیک به 9 برابر بیشتر است.
مسئله بعد در این زمینه بحث نفوذ آب به درون لوله اسلحه است که بحث شلیک را غیرممکن میکند.
در سالهای جنگ سرد و با توجه به تجربیات به دست آمده از بحث نفوذ غواصها و مردان قورباغهای در جنگ دوم جهانی که به درون پایگاههای دریایی نفوذ کرده و با بمبگذاری ایجاد خرابی میکردند، نیروهای مسلح اتحاد جماهیر شوروی سابق نیاز به تاکتیکها و تسلیحاتی برای انجام عملیاتهای ضد غواص را به شدت احساس میکرد.
در ابتدای دهه 1970 میلادی غواصان روس تنها با خنجر و سلاح کمری زیر آبی مدل SPP-1 مجهز بودند. این سلاح کمری با گلولههای فولادی به قطر 4.5 میلی متر و طول 115 میلی متر مسلح میشد.
علت این افزایش طول مرمی حفظ ثبات گلوله در زیر آب است و در طراحی باقی سلاحهای زیر آبی نیز این روش استفاده میشود. اما با بردی موثری در حدود تنها 11 متر این سلاح کمری بیشتر یک وسیله تدافعی بود.
پس طراحان روس به سمت طراحی یک سلاح هجومی با قابلت شلیک به صورت تک تیر و رگبار در زیر آب رفتند. دو مشکل اصلی راه طراحی این سلاح زیر آبی وجود داشت که اولین آن بحث نفوذ آب به درون مکانیزم سلاح از طریق نفوذ به بخشهای متحرک سلاح بود.
برای طراحی سیستم تغذیه که همانا بخش متحرک سلاح است تا آنجایی که ممکن بود طراحی به صورتی انجام شد تا از حرکات ثانویه و اضافی جلوگیری شود.

بحث بعد هم مسئله قبضه و مکانیزم ماشه سلاح بود که بایستی توانایی حرکت در زیر آب را با وجود فشار می داشت.
پس با یک طراحی ساده و کم کردن قطعات و افزایش فضای خالی در بخش بالای ماشه اجازه حرکت بهتر به ماشه نیز داده شد. سلاح زیرآبی APS در اواسط دهه 1970 میلادی وارد خدمت نیروهای مسلح اتحاد جماهیر شوروی سابق شد.
این سلاح با یک خشاب 26 تیری مسلح شده و کالیبر آن 5.65 میلی متر است که بردی در حدود 30 متر در زیر آب را برای این سلاح فراهم میکند.
طول مرمی این گلوله چیزی در حدود 120 میلیمتر است که به منظور بارگذاری آن در خشاب یک بخش اضافی به جلوی خشاب سلاح اضافه میشود.
در سالهای دهه 90 طراحان سلاح روسی به دنبال ارتقاء سلاح زیرآبی خود بوده و دست به ارتقاء طرح APS زده و سلاح ASM-DT را طراحی کرده و ساختند.
این سلاح به نسبت مدل قبلی از طرح عادیتری برخوردار است و تغییر از سیستم شلیک در زیر آب به حالت شلیک در خشکی به سرعت قابل انجام است.
همچنین بر خلاف مدل قدیمی در این سلاح از انواع دوربینها و سیستمهای هدفگیری اپتیکی پیشرفته نیز استفاده شده است.
این سلاح نیز با کالیبر 5.45 زیر آبی و یک خشاب 26 تیری مسلح شده دارای نرخ آتشی در حدود 500 گلوله در دقیقه در زیر آب است. این سلاح در صورت لزوم توانایی مسلح شدن به نارنجک انداز را نیز دارد.



:: موضوعات مرتبط: سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : چهار شنبه 28 تير 1391
ساكت ترین دوربین دار جهان

VSS كه مخفف Vintovka snaiperskaja spetsialnaya می باشد و به معنی تفنگ دوربین دار مخصوص است برای عملیات های ویژه طراحی شد. این اسلحه كه در TSNIITockMash یا انستیتو مركزی طراحی ماشین آلات دقیق توسط تیمی به رهبری پتر سردیوكوف طراحی شد قرار است جایگزین بعضی از كلاشنیكف ها و آكا-ام هایی شود كه به ساكت كننده مجهز می شدند تا در عملیات های ویژه شركت كنند از جمله عملیات های SpetNaz و كی جی بی و ام وی دی.

برای بدست آوردن قدرت نفوذ به جلیقه های ضد گلوله سازنده سلاح می بایست از گلوله هایی با سرعت زیر صوت و همانند گلوله ی 7 ممیز 62 صدم در 39 م م منتها با كالیبر 9 م م استفاده كند. گلوله های جدید مورد استفاده در این سلاح بلند و سنگین هستند ( حدود 16 گرم ) و در دو مدل معمولی SP-5 و ضد زره SP-6 استفاده می شوند.

جدیدترین مرمی های ساخته شده برای این سلاح دارای یك هسته از جنس فولاد فشرده هستند كه از فاصله های حتی بیش از 300 یا 400 متر می توانند از تمامی انواع جلیقه های ضد گلوله عبور كنند. این سلاح از سال 1980 به خدمت گرفته شده و به طور بسیار گسترده در چچن بر علیه جدایی طلب ها استفاده شد.
معروفیت VSS بیشتر به خاطر قابلیت های پنهان كاری اش در عین قدرت نفوذ عالی با مرمی های سنگین است. اما برد مفیدش به 400 متر محدود شده است.





اسلحه VSS با فشار گاز مسلح می شود و قابلیت انتخاب حالات شلیك را دارد. پیستون گاز بلند این سلاح بر روی لوله قرار گرفته و گلنگدن چرخشی دارای گیره ها و قفل هایی در دریافت كننده است ( بالای محل اتصال خشاب ) كه برای مقاومت بیشتر به روش ماشین كاری ساخته می شوند. سیستم ماشه سلاح مستقیما از اسلحه AK-47 برداشته شده است. كلید ضامن و دسته مسلح كننده سلاح شبیه به اسلحه های سری AK هستند ولی برگه ناظم آتش یك دكمه اهرم صلیبی است كه در محافظ ماشه در پشت ماشه قرار دارد.




لوله در قسمت جلو دارای مجموعه ای از سوراخ های ریز است كه در داخل شیارها مته كاری شده اند و مستقیما به ساكت كننده سلاح میرسند. ساكت كننده یك قسمت اصلی سلاح شناخته می شود و برای نگهداری و یا حمل می توان آن را از سلاح جدا كرد. شلیك با سلاح بدون ساكت كننده به قطعات سلاح آسیب شدیدی می رساند... به همین دلیل حتی وقتی كه نیاز نیست باید با ساكت كننده آتش كرد.سیستم استاندارد هدف گیری آن شامل ریل های جانبی در كنار دریافت كننده است كه معمولا دوربین چهار ایكس مدل PSO-1 را بر روی آن سوار می كنند كه مخصوص شلیك با مهمات 9 در 39 م م است. هر نوع دوربین یا تجهیزات دید در شب دیگر هم بر روی این ریل ها سوار می شوند. مگسك های آن هم كه برای مواقع اضطراری مانند نبودن یا شكستن دوربین و غیره بر روی سلاح نصب شده اند شامل مگسك شكاف دار در عقب و تیغه ای در جلو است. مگسك عقبی برای فواصل تا 400 متر درجه بندی شده است.

قنداق چوبی اسكلت مانند آن ( تو خالی ) دارای تكه های لاستیك در ته آن است و می توان برای حمل یا نگهداری به صورت فشرده در فضای كم آن را از سلاح جدا كرد. تغذیه سلاح هم از خشاب های 10 یا 20 تیری است كه از جنس پلیمر ساخته می شوند.


كاليبر : 9 در 39 م م مهمات زیر سرعت صوت SP-5 & SP-6

عمل : اتوماتیك با قابلیت انتخاب حالت آتش . عمل با فشار گاز

طول : 894 م م

طول لوله : 200 م م

وزن : خالی 2600 گرم ... پر با دوربین PSO-1 ش 3410 گرم

خشاب : 10 یا 20 تیره



:: موضوعات مرتبط: سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 26 تير 1391
نحوه عملكرد صدا خفه كن

صداخفه کن های امروزی در سه مدل تولید میشوند :
1- ساده 2- رفلکسی 3- شبکه ای .

ساختار کلی صداخفه کن ها بسیار ساده و ابتدایی میباشد البته صداخفه کن های مدرن دارای پیچیدگی های خاص خود هستند که در ادامه به آنها نیز خواهیم پرداخت . در کل صدای حاصل از شلیک گلوله را میتوان معلول دو چیز دانست : 1- صدای بم انفجار باروت . 2- صدای سوت شکلی که از شکافته شدن هوا توسط مرمی بوجود می آید . یک صداخفه کن به طور کلی از چند استوانه تو در تو تشکیل شده . هر کدام از این استوانه ها بر روی خود دارای تعداد زیادی سوراخهای ریز و درشت هستند . و ما وقتی صداخفه کن را به لوله سلاح وصل میکنیم در واقع یک استوانه با دهها سوراخ و کانال تو در تو به لوله سلاح افزوده ایم .
گاز حاصل از انفجار باروت پس از خروج از لوله اصلی وارد فضای آزاد نمیشود ( در سلاح های معمولی دقیقا همین امر موجب شنیده شدن صدای شلیک میشود ) بلکه وارد صداخفه کن شده و در دهها سوراخی که ذکر کردیم اصطلاحا < گم > میشود . تنها مقدار کمی از گاز باروت مستقیما و بدون عبور از سوراخها و کانالهای درون صداخفه کن وارد فضای آزاد میشود که آنهم قابل چشم پوشی است . قسمت دوم مشکل ما یعنی صدای سوت شکل حاصل از شکافته شدن هوا توسط گلوله ( که معمولا سرعتی فراتر از سرعت صوت دارد ) نیز توسط صداخفه کن ها مرتفع میشود که این کار به شکل زیر صورت میگیرد :
قطر داخلی ترین لوله صداخفه کن که گلوله از آن عبور میکند بسیار نزدیک به کالیبر گلوله انتخاب میشود . نتیجه این کار افت تدریجی فشار گاز باروت در طول لوله صداخفه کن و کاهش انرژی جنبشی گلوله است . حالا از سرعت و صدای سوت شکل گلوله کاسته شده همین و بس !
آقای هیرام ماکسیم در ابتدای طراحی و ساخت این وسیله متوجه شد که با توجه به سرعت بسیار زیاد گازهای خروجی از لوله نمیتواند به یکباره عمل پایین آوردن سرعت مرمی و فشار گازهای خروجی را انجام بدهد . همینطور مطلبی که آقای ماکسیم دریافت این بود که میزان حجم این گازهای خروجی زیاد نمیباشد . سپس او توانست با انحراف مسیر خروج گاز و با هدایت آن درون حفره هایی از سرعت زیاد آن بکاهد و در نتیجه بخش بسیار زیادی از صدای حاصل از شلیک کاسته شود . به دلیل پایین آمدن فشار گاز باروت در طول لوله صداخفه کن سرعت مرمی نیز کاهش می یافت ( البته طول صداخفه کن بستگی بسیار زیادی به نوع فشنگ سلاح دارد ) . همینطور باید به این نکته توجه داشت که ساختمان هر صداخفه کنی متناسب با سلاح مورد نظر طراحی میشود . مثلا نمیتوان از صداخفه کن ویژه کلت 45 در تپانچه برتا استفاده کرد و یا از صداخفه کنی که برای m-16 طراحی شده است در سلاح g3 استفاده نمود .
اولین نمونه های آزمایشی صداخفه کن ها دارای طول و یا قطر بسیار زیادی بودند . طبعا این طول و یا قطر بسیار از قدرت تحرک تیرانداز می کاست . این مدلها در حقیقت لوله ای بود که چندین برش ساده در فواصل معینی از هم داخل آن قرار میگرفت .
سپس با ساخت یک مغزی حلزونی شکل و قرار دادن آن در یک لوله توانست میزان قابل توجهی از طول و قطر صداخفه کن را کاهش دهد . البته صداخفه کن های حلزونی به دلیل آنکه موجب انحراف مرمی میشوند مورد استفاده قرار نمیگیرند .
صداخفه کن ها معمولا 95 درصد صدای حاصل از شلیک گلوله را در خود خنثی میکنند . دقیقا همین مکانیزم در منبع اگزوز ماشین ها و ورودی کمپرسورها بکار برده میشود . این مکانیزم در ذهن آقای ماکسیم به ایده ای تبدیل شد که وی در سال 1930 از آن پرده برداری کرد ایده سیستم تهویه مطبوع بی صدا برای ساختمانهای بزرگ .



:: موضوعات مرتبط: سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 26 تير 1391
اشنایی با اسلحه هوشمند XM-25 ارتش آمریکا

http://www.militaryfactory.com/smallarms/imgs/heckler-and-koch-hk-xm25_2.jpg

سربازان امریکایی به سلاح دستی جدیدی مجهز شده‌اند که می‌تواند با استفاده از یک مسافت‌سنج لیزری، هدف را هرجایی که پنهان شده باشد شناسایی کرده و گلوله‌های انفجاری را دقیقا بر فراز سر او پرتاب کند. نیروی نظامی آمریکا اسحله هوشمند جدیدی را معرفی کرده که می‌تواند در جنگ بر علیه طالبان به کمک سربازان این کشور بیاید.

http://www.militaryfactory.com/smallarms/imgs/heckler-and-koch-hk-xm25.jpg

به گزارش بلک ارمی ، این اسلحه XM-25 نام دارد و ارتش آمریکا معتقد است با کمک آن می‌توان سرنوشت جنگ‌ها را تغییر داد. این اسلحه از یک سیستم هدایت لیزری بهره می‌گیرد و می‌تواند طوری برنامه‌ریزی شود که گلوله‌های 25 میلی‌متری با قدرت انفجاری بالا را دقیقا بالای سر هدف منفجر کند. ریچارد آدیت که در ساخت این اسلحه برای ارتش آمریکا همکاری داشته، می‌گوید: «ساخت این اسلحه یک قدم بسیار بلند محسوب می‌شود، چرا که برای اولین بار در یک اسلحه دستی از فناوری‌های هوشمند استفاده شده است».
 

http://khabaronline.ir/images/2010/12/gun.jpg

روش استفاده از این اسلحه به این صورت است که سرباز ابتدا هدف خود را پیدا می‌کند، با لیزر به سمت آن نشانه می‌رود تا به این صورت محدوده هدف مشخص شود، سپس سرباز یک نقطه هدف تنظیم شده دریافت می‌کند. در این هنگام کافی است هدف را تنظیم کرده و ماشه را بچکاند. در این صورت اگر شما با لیزر هدفی را در فاصله 543 متری مشخص کرده باشید، اسلحه به طور خودکار گلوله را در سمت هدف به فاصله 543 متر شلیک می‌کند که این مسافت ممکن است یک، دو یا سه متر کم یا زیاد شود تا گلوله مستقیما روی سر هدف قرار گیرد.

http://www.militaryfactory.com/smallarms/imgs/heckler-and-koch-hk-xm25_6.jpg

این بدان معناست که این اسلحه را می‌توان در زمانی که هدف در پشت دیوار یا در یک خندق پنهان شده، استفاده کرد و آن را نابود کرد. این اسلحه در حال حاضر در اختیار سربازان آمریکایی مشغول به خدمت در افغانستان قرار گرفته و نیروی مخصوص انگلیسی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

XM25 توسط كارخانه آمریكایی  ATK و با كمك كارخانه مشهور آلمانی هكلر و كخ طراحی و ساخته شده است .
 
نارنجك انداز نیمه خودكار XM25 ( در اصطلاح كارخانه : اسلحه هجومی با نارنجك تركش شونده در هوا ) نتیجه ای مستقیم از طرح آمریكایی XM29OICW می باشد كه در سال 2004 بدلیل نرسیدن به هدف اصلی متوقف شده و به دو بخش مجزا تقسیم گشت :
كارابین كوچك 5.56 میلیمتری XM8
نارنجك انداز نیمه خودكار 25 میلیمتری XM25 به همراه سیستم هدفیابی و كنترل آتش XM104.

http://defense-update.com/images/xm25.jpg

البته امكان دارد در آینده و پس از تكمیل این دو بخش طرح ، تركیب دو اسلحه بالا به همراه XM104 جهت ساخت سیستمی جدید صورت پذیرد . هرچند طرح و نقشه كاری آن است كه XM25/XM104 به عنوان یك سیستم یكپارچه جهت ارتقاء قدرت آتش جوخه های پیاده نظام  ساخته شده و مورد آزمایش قرار گیرد .
 
مهمات 25 میلیمتری قابل برنامه ریزی HEAB (انفجاری شدید تركش شونده در هوا  High Explosive Air Burst  ) هنگامی كه با مهمات نارنجك اندازهایی چون M203  یا Milkor MK.1 مقایسه می شود دارای برد مفیدی سه برابر علیه اهداف نقطه ای می باشد . همچنین این نارنجك انداز نسبت به نارنجك انداز های دیگر از قدرت كشندگی و احتمال اصابت بیشتری برخوردار است چرا كه از تجهیزاتی چون سایت هدفگیری در روز و شب با قابلیت مسافت یابی بعلاوه یك كامپیوتر بالستیك كه سایت هدفگیری را بطور خودكار بر روی هدف تنظیم نموده و برنامه ریزی نارنجك های 25 میلیمتری برای انفجار دقیق پیش یا پس از هدف را انجام می دهد .
 
http://kitup.military.com/.a/6a00d8341ceee153ef0128779597bb970c-800wi.jpg
 
البته برای پشتیبانی و استفاده بعنوان ضد خودرو قابلیت انفجار ضربه ای این نارنجك ها نیز حفظ شده است . سر جنگی Heap در مهمات 25 میلیمتری بكار گرفته شده در XM25 در اسلحه XM307 OCSW هم بكار رفته است اما فشنگ گوچكتر شده تا سرعت گلوله و لگد كمتری داشته باشد .به غیر از مهمات HEAP برای XM25 انواع مهامت دیگر نیز عرضه می شود . مهمات FAE/ ترموباریك و HEAT ( ضد زره با نفوذ 50 میلیمتر ) با فیوز ضربه ای و بعنوان ضد نفر و ضد خودرو همچنین مهمات تركش شونده و مهمات آموزشی با كشندگی كمتر .
 
 http://www.modeledhorizons.com/files/8713/0736/7721/XM25_2.jpg
  
بدلیل اینكه XM25 یك اسلحه انفرادی محسوب می شود ، سرباز نارنجك اندازی كه این اسلحه را حمل می كند باید اسلحه دفاعی دیگری همچون كارباین یا هفت تیر با خود داشته باشد . طرح كنونی آن است كه یك جوخه 2 سرباز نارنجك انداز مسلح به XM25 داشته باشد و این نكته قابل ذكر است كه نارنجك انداز XM25 جایگزین اسلحه های سبكی چون M249SAW و  نارنجك اندازهای قابل نصب در زیر لوله ای چون M203  نخواهد بود .

http://www.modeledhorizons.com/files/9213/0736/7719/XM25_1.jpg

هم اكنون تعدادی از نمونه های اولیه این اسلحه در افغانستان و علیه طالبان توسط نیروهای آمریكایی در حال استفاده می باشند . گزارش شده كه این اسلحه جهت نابودی مهاجمانی كه از جان پناه های خود به سمت نیروهای آمریكایی شلیك می كرده اند ، كاربرد بسیار مفیدی داشته است . سربازان آمریكایی لقب Punisher را به این اسلحه داده اند.
 
http://up.vatandownload.com/images/96apnbixmcrhxuw47ei.jpg 
XM25 اسلحه نیمه خودكاریست كه با فشار گاز باروت مسلح می شود . همانطور كه در تصاویر می بینید ، محل تغذیه و خشاب این اسلحه بولپاپ در نزدیك قنداق قرار می گیرد .غلاف های  اسلحه از پلیمر فشرده و مقاوم ساخته شده و محل خروج پوكه در هردو سمت سلاح تعبیه شده است . اگرچه در زمان استفاده ، تنها یكی از آنها باز می باشد و دیگری بوسیله یك سرپوش بطور كامل بسته می شود . این قابلیت به سرباز نارنجك انداز اجازه می دهد در صورت لزوم با دست چپ یا با دست راست شلیك كند .

http://up.vatandownload.com/images/56gz9ya67p3tj558uy70.jpg

بالای اسلحه بوسیله ریل پوشانده شده است كه بر روی این ریل سایت XM104 TA/FCS قرار می گیرد . پس از آنكه اطلاعات مسافت هدف به قسمت برنامه ریزی اسلحه داده شد ،  فیوز انفجاری نارنجك برنامه ریزی می شود تا پس از زمان تعیین شده پس از شلیك منفجر شود . سایت XM104 با باطری كار می كند و چون  نارنجك های این اسلحه بصورت اتوماتیك بر روی فیوز ضربه ای تنظیم شده اند ، در صورت تمام شدن شارژ یا خرابی باطری ، همچنان می توان به شلیك ادامه داد.
http://up.vatandownload.com/images/0khb5fg38yu28citt12.jpg
 

نارنجك انداز XM25
 
كالیبر : 25 در 40 میلیمتر
نوع : نیمه خودكار ، تغذیه با خشاب
وزن خالی : كمتر از 5.45 كیلوگرم (برخی منابع 6.35 كیلوگرم  )
طول :737 میلیمتر
برد مفید : بیش از 500 متر علیه اهداف نقطه ای و بیش از 700 متر علیه اهداف محیطی
برد نهایی :1000 متر
ظرفیت خشاب : 6 تیر



:: موضوعات مرتبط: سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 24 تير 1391
مسلسل دستی Brugger & Thomet MP9

مسلسل دستی «Brugger & Thomet MP9»

این مسلسل دستی از توسعه و پیشرفت مسلسل اشتایر « TMP STEYR »محصول کشور اتریش بوجود امده .

در سال ۲۰۰۱ تولید تی ام پی اشتایر متوقف شد و لیسانس تولید آن به خاطر کمبود مشتری و کم بودن فروش به تولید کنندگان اسلحه سویسی واگذار شد.

طراحان سلاح سویسی در حدود نوزده تغیر در طراحی این سلاح ایجاد کردند تولید«MP9» در سال ۲۰۰۴ اغاز شد .در حال حاضر این مسلسل در کشور های هند و سوئد و پرتغال در خدمت است . مسلسل MP9 دارای محفظه های استاندارد برای انواع مهمات ۹X19 میلی متری است.

   

شایان ذکر است که تفنگ دستی Brugger & Thomet از طرح HK MP5 و اسلحه های مشابه کوچکتر است. با این حال این SMG نرخ اتش قابل کنترل تری از اسلحه های خودکار ارائه میدهد.

اندازه جمع و جور و وزن سبک MP9 این سلاح را به مسلسلی مناسب برای تیم های پلیس و واحدهای ویژه تبدیل میکند. با این حال این سلاح در بین SMG ها سلاحی به نسبت بزرگ محسوب میشود.


MP9 دارای برد مفید ۵۰ تا ۱۰۰ متر است.تفنگ B&T MP9 همراه با دستگیره جدا ناپذیر(دائمی) جلویی عرضه میشود که باعث قابل کنترل شدن این مسلسل هنگام شلیک تمام اتوماتیک آن میشود.

MP9 دارای قابلیت امنیت ماشه است همچنین دکمه ی انتخاب حالت اتش نیز در قسمت پشت ماشه سلاح قرار دارد. این SMG از خشاب های ۱۵ – ۲۰ و ۲۵ ویا ۳۰ تایی دوار تغذیه میکند.


قسمت رسیور خشاب نیز در داخل مسلسل واقع شده است. از بهبود های این سلاح نسبت به جد خود یعنی Steyr TMP میتوان به توانایی تا شدن به بغل و داشتن ریلهای مخصوص لوازم جانبی نام برد که توانایی استفاده از طیف گسترده ای از انواع لوازم اضافی مانند انواه چراغ ها و لیزر ها را به آن میدهد. این سلاح دارای iron sights های قابل تنظیم است.

MP9 توانایی سازگاری ومچ شدن با صدا خفه کن های مختلف را نیز داراست . Brugger & Thomet ، نسخه نیمه اتوماتیک و غیر نظامی را هم داراست. گاهی اوقات از آن به عنوان اسلحه یا تفنگ لوله کوتاه سبک یاد می شود.

   


مشخصات:

کالیبر: ۹X19 میلیمتر

وزن: ۱٫۴ کیلو گرم

طول: ۵۲۳ میلیمتر

طول (با وسایل جانبی) : ۳۰۳ میلیمتر

نرخ اتش: ۹۰۰ تیر در دقیقه

نرخ عملی آتش: ۴۰-۱۰۰ تیر در دقیقه

ظرفیت خشاب: ۱۵ ۲۰ ۲۵ ۳۰ تایی

برد عملی ومفید اتش: ۵۰-۱۰۰ متر



:: موضوعات مرتبط: سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 19 تير 1391

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد