سامانۀ موشکی پاتریوت

سامانه موشکی پاتریوت توسط شرکت آمریکایی Raytheon ساخته شده و برای نخستینبار در سال۱۹۹۱ برای دفاع از عربستانسعودی و رژیم صهیونیستی در جنگ خلیجفارس بهکار گرفته شد. در ان زمان آمریکاییها اعلام کردند که این سامانه توانسته موشکهای اسکاد عراق را رهگیری و منهدم کند. همچنین از آن زمان سامانه پاتریوت پیشرفتهای چشمگیری داشته است.





موشک اسکاد عراقی که توسط پاتریوت سرنگون شده است
سامانه پاتریوت با قابلیت جابهجایی آسان بهصورت کلی از چهار بخش اصلی تشکیل شده است: رادار، مرکز کنترل و ارتباطات رادیویی، پرتابکنندههای موشک و ژنراتورهای تأمین نیرو.رادار مهمترین بخش سامانه است که تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری هر جایگاه را رصد میکند و اطلاعات لازم را به مرکز کنترل میفرستد. مرکز کنترل که در واقع بخش نرمافزاری سامانه و قلب تپنده آن است بهصورت خودکار براساس اطلاعات بهدست آمده از اهداف، اقدام به صدور دستور به پرتابکننده موشک در زمان مناسب میکند.موشکهای شلیکشده، به وسیله اطلاعات رادار و بخش نرمافزاری تا رسیدن به هدف هدایت میشوند. رادار در هر لحظه میتواند ۱۰۰هدف را ردگیری و اطلاعات هدایت ۹ موشک را ارسال کند.




سامانه پاتریوت که در روی تپه ای در ترکیه مستقر شده
هر پرتابکننده، 16 موشک PAC-3 آماده شلیک دارد و در هر جایگاه پنج تا هشت پرتابکننده میتواند قرار بگیرد که بهمعنای وجود حداقل ۸۰ موشک آماده شلیک در هر جایگاه است.این سامانه خودکار است اما نیروی انسانی هم میتواند بهصورت دستی برای شلیک موشک یا هدف آن تصمیمگیری کند.از پاتریوت یا MIM-104 بهعنوان یک سامانه دفاع موشکی یاد میشود اما نمیتوان فراموش کرد که این سامانه علاوه بر رهگیری و منهدم کردن موشکها قابلیت سرنگون کردن جنگندهها را هم دارد.جایگاههای پاتریوت پس از بررسی و مکانیابی در نقاطی مستقر میشوند که بتوانند بیشترین پوششدهی را داشته باشند. بهطور معمول رادار هر جایگاه، شعاعی ۱۰۰ کیلومتری را تحت پوشش دارد و موشکهای این سامانه میتوانند به اهدافی تا ۱۶۰کیلومتر و ارتفاع ۸۰ هزار فوت برسند.اصلی ترین ماموریت؛ ساقط نمودن بالستیک هاپاتریوت موشک زمین به هوایی است که از ان به عنوان موشک ضد بالستیک (موشک رهگیر موشک پرتاب شده) استفاده میشود.یک سیستم دفاع هوایی موشکی هدایت شوندهاست که توانایی مقابله با موشکهای بالستیک تاکتیکی، موشکهای کروز، و هواپیماهای پیشرفته (به طور پایه پرندههای هوا_تنفس)را در تمامی شرایط آب و هوایی ودر هر ارتفاعی داراست، ولی در تعاریف عرف نظامی اصلی ترین وظیفه این ارابه های آتش بار مقابله با بالستیک های دشمن می باشد.




لحظه پرتاب موشک قدر یک

دلایلی که سیستم پاتریوت را برای ترکیه غیر قابل اطمینان می کند
1-قدرت مانور موشک های تهاجمی و بالستیک سوریههر چند که در برخی از محافل نظامی گمانه زنی ها در باره توان موشکی سوریه در حد لیبی ارزیابی شده و یا حداکثر به لحاظ کیفی مقداری بالاتر از لیبی پیش بینی می شود اما واقعیت چیز دیگری می باشد زیرا موقعیت متفاوت سوریه و توان بسیار بالای نظامی آن و حمایت گسترده مردم و ارتش سوریه از نظام وحشت و گیجی سنگینی را بر دشمنان این کشور بخصوص رژیم اشغالگر قدس تحمیل کرده است.




رزمایش موشکی ارتش سوریه
سوریه در دهه های اخیر از کمکهای گسترده قدرتهای موشکی شرقی مانند روسیه - چین و جمهوری اسلامی ایران و همچنین کره شمالی برخوردار بوده و برخلاف لیبی که تعداد موشکهای آن به 300 فروند بالغ نمیشد با زرادخانه ای متشکل از تعداد متنابهی موشک بالستیک و کروز هدف بسیار سختی برای دشمنان خارجی است.طبق آمار منتشره در سال 2003 سوریه صدها موشک بالستیک کوتاهبرد تاکتیکی از نوع اسکندر ss-21 SRBM و اسکاد در زرادخانه خود دارد که قادرند بسیاری از نقاط سرزمینهای اشغالی را مورد اصابت قرار دهند و برد مناسب برای هدف قراردادن پایگاههای آمریکا در ترکیه و اردن را دارندو اعتقاد بر اینست که بسیاری از این موشکها به کلاهکهای پیشرفته مجهز شده اند. در 13 آوریل 2007 جروزالم پست خبر داد که سوریه موشکهای اسکاد 300 کیلومتری خود را در ارتفاعات جولان مستقر کرده است.




لحظه پرتاب نسل جدید موشک اسکندر
در چند روز گذشته نیز روسیه نوع جدید از موشک های اسکندر خود را بلافاصله پس از قطعی شدن نصب پاتریوت در ترکیه، به سوریه صادر نمود تا همچنان بالانس قدرت نظامی در منطقه را به نفع سوریه سنگین کند. با توجه به این که اسکندر موشک زمين به زمين با سرعت بسيار زياد است که تاکنون هيچ يک از سيستمهاي ضدموشکي و راداري شناخته شده توان رهگيري آن را نداشته و با سرعت 2100متر بر ثانیه در پله پایین تر از نسل جدید موشک های شهاب با برد 2800 کیلومتر و سرعت 5600 متر بر ثانیه در فاز نهایی، تنها شوخی ای بیش نمی باشد.پس در بعد نظامی پاتریوت های ترکیه نه تنها از پس موشک های نسل اسکاد سوریه توان مقاومت ندارد بلکه تاب تحمل در مقابل اسکندر های ناارام دمشق را نیز ندارد همان طور که در کلیپ پایین مشاهده می کنید لحظه پرتاب موشک اسکندر، سرعت باورنکردنی را پیدا می کند.2-طریقه شلیک و استراتژی پرتاب موشک هادر آخرین رزمایش نظامی _موشکی که ارتش سوریه انجام داد نحوه شلیک موشک های بالستیک خود را، به نمایش گذاشت. این روش که به نوعی ارتش سوریه، آموختن ان را وامدار شرکای نظامی خود _یعنی ایران و روسیه_است را تا قبل از این ایران در رزمایش موشکی خلیج فارس با شلیک همزمان چندین موشک شهاب به نمایش گذاشت. همین روش را نیز روسیه در رزمایش موشکی اسکندر خود در زمین های نظامی کشورش به نوعی پیشرفته تر را انجام داد که می توان در اخرین رزمایش موشکی سوریه به طور مشهودی مشاهده نمود.




شلیک همزمان نسل های مختلف موشک شهاب
شلیک همزمان چند موشک بالستیک، باعث سردرگمی سامانه های ضد مو شک در تخمین تعداد و مکان پرتاب موشک شده و همین امر باعث خطا در هدف قرار دادن تمام موشک های ورودی به محدوده سامانه دفاعی شده و همین امر باعث خطا و به هدف خوردن موشک بالستیک می شود.




لحظه شلیک همزمان موشک های اسکندر
نمونه آزمایش شده این امر را می توان در شلیک موشک های فجر5ایران توسط نیروهای غزه مشاهده نمود که شلیک همزمان 8عدد از این نسل موشک به نسبت ضعیف، باعث خطا در پیشرفته ترین سامانه ضد موشک دنیا(گنبد آهنین) شد.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 08.jpg
مشاهده: 1
حجم: 82.9 کیلو بایت


موشک های جولان سوریه؛شلیک همزمان دو موشک
3-فشار مردم متدین و دانشجویان ترکیه به دولت مردان؛تخریب دو چندان اردوغانبا توجه به این که ورود نظامیان بیگانه به هر کشور خصوصا کشورهای شرق آسیا، خاطرات بدی برای ان کشور ها به جای گذاشته است. همانطور که پیش بینی می شد مردم مسلمان ترکیه و قشر فرهیخته به ویژه دانشجوی این کشور ضد این طرح اقدام به تجمع نمودند.




تجمع چندین هزار نفری مردم ترکیه ضد سامانه موشکی
گروهی از دانشجویان چپگرای دانشگاه فنی خاورمیانه با تجمع در محوطه دانشگاه و در مقابل ساختمان ریاست این دانشگاه اعتراض خود را نسبت به حضور اردوغان در این مراسم ابراز کردند. یکی از دانشجویان معترض به نمایندگی از سوی تظاهرکنندگان با قرائت بیانیه ای تاکید کرد که دانشجویان میهن پرست ترکیه در مقابل حملات قدرت های امپریالیستی علیه سوریه سکوت نخواهند کرد. دانشجویان همچنین پرچم های ناتو را به عنوان اعتراض به استقرار موشک های این پیمان در خاک ترکیه به آتش کشیدند.تمام تجمعات مردمی و دانشجویی ضد این طرح، به شعار ضد دولت اردوغان و حزب مطبوعش ختم شده است.4-مرز طولانی ترکیه با سوریه و در امان نماندن اردن، قطر و . .در صورت درگیری احتمالی نظامیمرز ترکیه با سوریه طول تقریبی 900کیلومتر را دارا می باشد. این مرز طولانی، نیاز به دهها دستگاه موشک آتشبار پاتریوت می باشد، در صورتی که هزینه هر بار شلیک و نیروهای نظامی ناتو که این سامانه های دفاع ضد موشک را همراهی می کنند بسار بالا بوده و حتی در صورت تامین هزینه، اطمینان صد در صدی را به کشور میزبان سامانه نمی دهد.



نوع چیدمان پاتریوت ها باید به گونه ای موربی و موازی به شکل انبوه باشد


نکته جالب این که شهرهای آدانا، قرامان و غازی نیمی از مرز ترکیه با سوریه را پوشش می دهد.




محل شهرهایی که در آن سامانه پاتریوت نصب شده
جمع بندی
با توجه به دلایل گفته شده یعنی تنوع موشک های تهاجمی سوریه، نحوه به کارگیری این نوع از موشک ها، فشار مردم و دانشجویان ترکیه به دولت حاکم و مرز طولانی و تحت پوشش قرار دادن نیمی از مرز ترکیه این سامانه ضد موشک تنها هزینه برای ترکیه داشته است.

:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , نیروی هوایی , نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
جدیدترین شناور نظامی ایران «ناوشکن سهند»

آیا «ناوشکن سهند» به سواحل آمریکا میرود/ گامهای قاطع و محکم ایران برای رادارگریزی


سهند قدرت مانور بالاتری هم نسبت به جماران دارد و پروانه های آن قابلیت تغییر زاویه دارند که برتری قابل ملاحظه ای نسبت به نسل قبلی ساخته شده در ایران محسوب می شود و کشتی با سرعت بیشتری تغییر جهت می دهد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، طراحی و ساخت ناوشکن(ناومحافظ) جماران دستاورد علمی و فنی بسیار بزرگی بود که توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و صنایع مختلف از سراسر کشور محقق شد. هر چند ابعاد علمی، صنعتی و نظامی این ماجرا به خودی خود بسیار قابل توجه است اما مهمترین جنبه ساخت این ناو حدوداً 94 متری و 1400 تنی ایجاد خودباوری در بین متخصصان کشورمان بود که باور کردند آنچه تا به حال در داخل ساخته نشده به معنی غیرقابل دسترس بودن آن نیست.

همین فضای به وجود آمده که امروزه در کارخانجات نیروی دریایی ارتش نهادینه شده، راه را برای آغاز برنامه های بزرگتر و سخت تر از جماران باز کرده که ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «سهند» نمونه ای از آنها است.

این ناوشکن بر اساس بازنگری در طراح جماران، با ابعاد و وزن بیشتر، حجم تسلیحات و طول مدت دریانوردی بالاتر طراحی، ساخته و به یاد ناوشکن(ناو محافظ) سهند که در 29 فروردین سال 67 به طور مستقیم توسط نیروی دریایی ارتش آمریکا مورد حمله قرار گرفت و غرق شد به این نام خوانده می شود.


ناوشکن جدید سهند در کنار دو هدف دریایی که احتمالا برای رزمایش ولایت91 ساخته شده اند



ناوشکن جماران اولین محصول برنامه «موج» بود که ساخت آن از سال 1376 در بندرعباس شروع شده و در اواخر بهمن 88 با حضور فرمانده کل قوا به ناوگان عملیاتی پیوست. محصول دوم این برنامه با نام "ولایت" در بندرانزلی ساخته می شود که در مراحل پایانی نصب تجهیزات و آزمایشات زیرسامانه ها بوده و هرچند براساس تصاویری که تا کنون منتشر شده ظاهر متفاوتی با جماران ندارد اما از سامانه های جدیدتر که در زمان ساخت جماران در دسترس نبوده در آن استفاده شده است.

به گزارش مشرق، محصول سوم برنامه موج در خرمشهر و محصول چهارم آن نیز در بندرعباس ساخته می شود اما "سهند" به عنوان محصول پنجم این برنامه در حال ساخت در بندرعباس است که ویژگی های بالاتری نسبت به رده جماران دارد. برتری های سهند بر جماران در دو دسته کلی مشخصات فیزیکی و عملیاتی قابل دسته بندی است که البته بخشی از برتری های عملیاتی سهند بر نسل قبلی از بهبودهای فیزیکی ناشی می شود.


بدنه و روسازه

طول ناوشکن سهند کمی بزرگتر از جماران بوده و دستکم بین 95 تا 98 متر تخمین زده می شود اما بیشترین عرض بدنه آن حداقل بین 11.5 تا 12 متر به نظر می رسد که 15 تا 20 درصد بیشتر از جماران است.

بدنه اصلی(کاسه یا سوپراستراکچر) سهند از 20 بلوک مجزا که اغلب آنها به گفته مسئولان امر دارای چهار طبقه است تشکیل شده که پس از ساخت در حوض خشک در کنار هم قرار گرفته و متصل گردیده اند. این در حالی است که بدنه اصلی جماران با طول کمتر از سهند، از 29 بلوک تشکیل یافته که نشانه افزایش توانمندهای ساخت این بخش است.


طرح رایانه ای(CAD) از بدنه و بلوک های مختلف سهند



به علاوه به گفته فرماندهان نیروی دریایی ارتش، سازه اصلی این ناو نیز نسبت به نسل قبل مقاوم تر است که آن را برای دوام در سخت ترین دریانوردی ها در دریاهای آزاد و دوردست توانمند نموده. بین بلوک های مختلف، دیواره هایی وجود دارد که آنها را از هم مجزا ساخته و تنها از طریق درب های تعبیه شده ارتباط این بخش ها برقرار می شود. این کار برای جلوگیری از نفوذ آب و آتش از یک بلوک به کل کشتی در مواقع بروز حادثه ای برای ناو است.


اتصال بلوک های بدنه سهند


روسازه این ناو نیز دارای سه طبقه است که پل فرماندهی در بالاترین عرشه یعنی 03 واقع و در نهایت ارتفاع بالاترین سطح عرشه سهند نیز نسبت به جماران بیشتر شده است.


فضای داخل بدنه سهند



از تفاوت های ظاهری عرشه های بالایی سهند با نسل قبلی می توان به تغییراتی در شکل پل فرماندهی، انتقال بخش نصب رادار به پشت این قسمت و قرارگیری دکل اصلی در پشت این دو قسمت اشاره کرد که نسبت به طرح های اولیه این ناو تفاوت دارد زیرا در تصاویر منتشر شده از طراحی رایانه ای(CAD)، دکل در پشت پل فرماندهی دیده می شود ولی در سازه رونمایی شده به انتهای عرشه 02 منتقل شده.

این فضای ایجاد شده احتمالاً برای قرارگیری آنتن و متعلقات رادار جستجوی هوایی است که ممکن است از نوع رادارهای آرایه فازی با آنتن مسطح در باند S باشد که به گفته معاونت جهادخودکفایی نداجا قرار بود سال گذشته روی جماران نصب شود.

تسلیحات

روی عرشه 01 ناو سهند و در قسمت تلاقی با انتهای عرشه 02 محل خروجی گازهای موتور بوده و فضای بزرگی که پشت این خروجی دود ایجاد شده محل نصب تجهیزات مختلف رزمی خواهد بود از جمله دستکم دو پرتابگر دوتایی موشک های ضد کشتی از نوع نور و یا قادر، توپ تک لول 40 میلیمتری فتح با نواخت 300 تیر بر دقیقه با قابلیت ضد موشک کروز و شاید توپ های 20 میلیمتری تک لول یا سامانه چند لول چرخان با کالیبر کمتر در دو سمت عرشه و قایق های نجات و قایق های موتوری.


ناوشکن سهند در کنار ناوچه سینا-7


به گزارش مشرق، نکته قابل توجه در زمینه این عرشه ها یکدست بودن سطح بدنه از کاسه تا عرشه 02 است در حالی که در جماران مانند ناوهای رده الوند در عرشه 02 محل عبور نفرات قرار داده شده که در سهند این راهرو با سطح بدنه پوشیده شده که پنجره های کناری حاکی از وجود آن است. این سطح به هم پیوسته بازتاب راداری کمتری برای پهلوی سهند ایجاد کرده ضمن اینکه افزایش عرض بیشتر سهند نسبت به جماران (به جای افزایش طول برای جادادن تجهیزات) هم به کاستن از افزایش بازتاب راداری پهلو (که می توانست ایجاد شود) منجر شده است.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 06.jpg
مشاهده: 1
حجم: 48.2 کیلو بایت
توپ 40 میلیمتری، پرتاب گر جعبه ای موشک سطح به هوا و پرتاب گر 3 تایی اژدر در ناوشکن جماران



اما بالای بدنه اصلی که عرشه اصلی ناو را نیز تشکیل می دهد مشابه ناوشکن جماران فضای بزرگی برای حمل بالگرد قرار دارد که بخشی از افزایش طول بدنه در سهند، نصیب عرشه پرواز بالگرد در بخش انتهایی ناو(پاشنه) شده به طوری که سهند می تواند بزرگترین بالگرد موجود در نیروی دریایی یعنی "اس اچ - 3 سی کینگ"، «RH-53 سی استالیون» یا دو بالگرد از رده آگوستا-بل-212 را بپذیرد.

پرتابگرهای سه تایی اژدرهای ضدزیردریایی در ناوشکن سهند به احتمال بسیار بالا در همین عرشه و جلوی محل پرواز بالگرد مانند محل اژدرافکن های ناوشکن جماران قرار خواهند گرفت.

در بخش جلویی این عرشه(سینه) ناو نیز که نسبت به جماران کمی افزایش طول داشته یک توپ 76 میلیمتری فجر27 نصب شده که یک سلاح تمام خودکار با قابلیت انهدام اهداف سطحی و هوایی مختلف حتی موشک های ضدکشتی، نواخت تیر بالغ بر 120 گلوله بر دقیقه، امکان هدفگیری با رادار و سامانه های الکترواپتیک و برد مؤثر 12هزار و برد نهایی 17هزار متر است که توسط صنایع دفاعی کشورمان ساخته شده.

مشابه خارجی این توپ روی جدیدترین ناوهای ساخته شده در جهان البته با پوششی که برای کاهش بازتاب راداری از سطوح تخت برخوردار است مورد استفاده قرار می گیرد.

آنگونه که فرماندهان نیروی دریایی در سخنان اخیر خود ابراز داشته اند قابلیت تهاجمی و تدافعی سهند حدوداً دو برابر جماران است که به نظر می رسد باید این تفاوت را بیشتر در سامانه های موشکی آن جستجو کرد. بنابراین ممکن است مشابه ناوهای چینی یا پاکستانی شاهد استفاده از دو پرتابگر 4 تایی موشک های ضد کشتی روی سهند باشیم که گویای بهره گیری هوشمندانه تر از فضای محدود روی ناو خصوصاً عرشه 01 سهند است.

همچنین پرتابگر موشک های سطح به هوای میانبرد که روی جماران به دو پرتابگر جعبه ای افقی(به همراه دو محفظه ذخیره پشت این پرتابگرها) بسنده شده روی سهند به دلیل فضای در دسترس بیشتر، افزایش خواهد داشت. فضاهای احتمالی برای قرارگیری این پرتابگرها بر مبنای تصاویر رایانه ای منتشر شده، پشت توپ اصلی در سینه ناو، روی عرشه 01 و جلوی پل فرماندهی که فضای آن هم تا حدودی نسبت به جماران بیشتر شده و در نهایت روی خود محل اصلی تسلیحات در عرشه 01 که به آن پرداختیم، است.

البته ممکن است متخصصان کشورمان برای تغذیه این پرتابگرها از محل های ذخیره جعبه ای شکل، زیر پرتابگرهای اصلی هم استفاده کنند که بازهم به استفاده بهینه از فضای محدود عرشه برای افزایش پایایی رزمی سهند منجر خواهد شد.

خصوصیات حرکتی

ناوشکن سهند از سامانه رانش بهتری نسبت به نسل قبلی خود برخوردار است که از طریق دو محور(شفت) به دو پروانه ناو نیرو می دهد. ظاهراً این ناوشکن از چهار موتور دیزلی برخوردار است که تقریباً در ابتدای نیمه عقبی ناو و در پائین ترین طبقه بدنه قرار دارند.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 07.jpg
مشاهده: 1
حجم: 63.6 کیلو بایت
در این تصویر چهار موتور که به دو جعبه دنده(گیربکس) متصل به شفت های قرمز رنگ مرتبط هستند دیده می شود



به گزارش مشرق، سهند قدرت مانور بالاتری هم نسبت به جماران دارد. پروانه های این ناوشکن قابلیت تغییر زاویه دارند که برتری قابل ملاحظه ای نسبت به نسل قبلی ساخته شده در ایران محسوب می شود. با تغییر زاویه این پروانه ها، کشتی با سرعت بیشتری تغییر جهت می دهد و در واقع می توان این قابلیت را به نوعی، مشابه توانایی تغییر بردار رانش در هواپیماها دانست.

به نظر می رسد سهند چندان سنگین تر از جماران نبوده و کمتر از 2هزار تن جرم داشته باشد. با این وجود 4 موتور این ناو که پیش از به آب اندازی بدنه اصلی در آن نصب شده بودند توانایی رساندن سهند را به سرعت مناسب دارند.

از خصوصیات عملیاتی مهم ناوشکن سهند می توان به قدرت دریانوردی بالای آن اشاره کرد به طوری که این ناو بدون پشتیبانی قابلیت بیش از 150 روز دریانوردی آن هم در آب هایی با تلاطم بسیار بالا را دارد که به مدد سازه قوی تر آن بدست آمده است.

مشابه خارجی ناوشکن سهند قیمتی بالغ بر 300 میلیون دلار دارد که در ایران با رقمی به مراتب کمتر از یک سوم آن ساخته می شود. به علاوه این رده از شناورهای رزمی توسط سازندگانی متشکل از شرکت های چند کشور مخلتف ظرف 3 تا 4 سال ساخته می شود که قرار است در ایران بین 2 تا 3 سال به نتیجه نهایی برسد. همانطور که بدنه این ناو نیز سه ماه زودتر از زمان پیش بینی شده یکساله به آب انداخته شد.

در واقع هر چند طراحی بهتر، هوشمندانه تر و پخته تر سهند در کنار برخورداری از تجهیزات بیشتر و قابلیت های عملیاتی بعضاً دو برابر جماران، برتری های اصلی سهند نسبت به آن محسوب می گردد اما شاید یکی از جنبه های اصلی ساخت ناوشکن سهند که مانند جماران در تمام شرایط آب و هوایی بندرعباس که در اکثر روزهای سال گرم و شرجی است، در سه شیفت کاری ساخته می شود، اثبات توانمندی متخصصان کشور در ساخت یک شناور غول پیکر و مجهزتر در مدت زمانی کمتر از یک سوم نسل قبلی آن است، آن هم با درصد بومی سازی بسیار بیشتر و نزدیک به 100 درصد.

الحاق موج 3، 4 و خصوصاً موج5 یعنی سهند به عنوان محصولات بومی به ناوگان جنوب نداجا که باعث افزایش ناوهای رزمی موشک انداز متوسط و بزرگ آن به 8 فروند می شود توانمندی بسیار بیشتری به این نیروی راهبردی به ویژه در مأموریت های دوربرد و در اقیانوس های دوردست خواهد داد.

با توجه به ویژگی هایی که فرماندهان نیروهای مسلح کشورمان برای این ناوشکن ایرانی بیان کرده اند، این شناور می تواند در زمانی قریب 3 هفته مسیر 16 هزار کیلومتری مرزهای ایران تا سواحل آمریکا (در محدوده آبهای آزاد و بین المللی) را طی کرده و ماموریتهای محوله را به انجام برساند که با این اوصاف، باید منتظر ماند و دید آیا این ناو مدرن و ارتقاء یافته ایرانی، پس از 2500 سال رکورد دریانوردی نظامی توسط یک حکومت مستقل در ایران را خواهد شکست.


:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
رزم ناو یاماتو

نام: یاماتو
تاریخ اقدام به ساخت: 4 نوامبر 1937
تاریخ اتمام پروژه: 8 آگوست 1940
تاریخ اعزام به ماموریت: 16 دسامبر 1941
فرجام: غرق در تاریخ 7 آوریل 1945 در شمال اوکیناوا
نوع: نبرد ناو
ظرفیت: 65.027 تن
طول: 256 متر
عرض: 37 متر
قدرت پیشرانه: دارای 12 بویلر کامپون با 4 توربین چرخدنده ای با قدرت 150.000 اسب بخار
سرعت: 50 کیلومتر در ساعت

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: g704702.jpg
مشاهده: 5
حجم: 76.6 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: h63433.jpg
مشاهده: 7
حجم: 98.4 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: h73092.jpg
مشاهده: 5
حجم: 62.6 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: Yamato_damaged_7_apr_1945.jpg
مشاهده: 5
حجم: 62.1 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: Yamato_hit_by_bomb.jpg
مشاهده: 6
حجم: 72.5 کیلو بایت

مانور جالب یاماتو
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: g309662.jpg
مشاهده: 8
حجم: 79.7 کیلو بایت


نبرد ناو یاماتو دومین نبردناو بزرگ ساخت کشور ژاپن در جنگ دوم جهانی بود. این نبردناو پس از خواهرش، نبرد ناو موساشی قدرتمند ترین ناو در حوزه آسیا و پاسفیک به شمار میرفت و نامش برگرفته شده از نام یکی از ایالت های آن کشور بود. این کشتی دارای 9 توپ 460 میلیمتری و 12 توپ 155 میلیمتری بود. قطر زره این کشتی در ناحیه بدنه 650 میلیمتر بود که از کشتی در برابر انواع مین های دریائی محافظت میکرد. همچنین قطر زره آن در ناحیه عرشه کشتی 200 میلیمتر بود. این کشتی امکان حمل 2 هواپیمای گشت هوائی را نیز دارا بود.
در دهه 1930 که نظامیان در ژاپن قدرت زیادی یافتند سیاست های توسعه طلبانه این کشور موجب شد ارتش امپراطوری ژاپن ساخت ناوگان جنگی قدرتمندی را تدارک ببیند. براساس این برنامه در اواخر دهه 1930 ساخت نبردناو یاماتو آغاز شد و در سال 1940 ساخت آن به پایان رسید و تحت فرماندهی ادمیرال میازاتو شوتوکو قرار گرفت و با موفقیت آزمایشهای تست خود را پشت سر گذاشت. در 6 دسامبر همان سال این کشتی تاکایاناگی به همراه نبردناو ناگاتو و موتسو در ناوگان اول که تحت فرماندهی ادمیرال گیهاچی بود به خدمت پرداخت.

در 12 فوریه 1942 ادمیرال ایساکورو یاماموتو یکی از مشهورترین فرماندهان ژاپن در جنگ دوم به فرماندهی این کشتی منصوب شد. این کشتی به عنوان کشتی فرماندهی یک گروه از ناوگان دریائی ژاپن عمل میکرد. این فرمانده ژاپنی به دلیل افکار ضد آمریکائی خود تصمیم گرفته بود تا در جزیره میدوی با نیروهای آمرکائی وارد نبرد شود اما گروه رمز شکن واحد ضد اطلاعات نظامی آمریکا موفق شده بود تا از طریق شنود مخابرات رمز ژاپنی ها از این تصمیم مطلع شود و این حمله برای ارتش ژاپن تبدیل به یک فاجعه نظامی شد و آنها در این نبرد 4 کشتی حمل و نقل و 332 هواپیمای خود را از دست دادند. یاماموتو پس از این نبرد فرمان بازگشت به ژاپن را صادر نمود و در 17 آگوست 1942 بندر کورِ ژاپن را به مقصد جزیره تروک ترک نمود. 11 روز بعد این کشتی توسط زیردریائی های آمریکائی با 4 اژدر مورد هدف قرار گرفت اما موفق شد روز بعد خود را به بندر تروک برساند. در جریان نبرد گوادال کانال این نبرد ناو ژاپنی به دلیل فقدان آمونیم که به دلیل بمب باران آن توسط نیروهای آمریکائی رخ داد، در جزیره تروک باقی ماند و در این نبرد شرکت نکرد.
قبل از پایان آن سال چی آکی ماتسودا به فرماندهی این نبردناو گماشته شد در تاریخ 14 ماه می این کشتی برای مدت 9 روز در بندر یوکوساکا تحت تعمییر و ارتقا قرار گرفت و توپهای 155 میلیمتری آن با توپهای ضدهوائی 25 میلیمتری مجهز به سامانه رادار تعویض شد. در 16 آگوست یاماتو به منظور پیوستن به یک گروه بزرگ از ناوگان نظامی ژاپن که قصد داشتند در پاسخ به تهاجم آمریکا به جزایر تاراوا و ماکین به نیروهای آمریکائی حمله کنند از یوکوساکا خارج شد. یاماتو به همراه ناگاتو و سه ناو حمل نفر و یک نبرد ناو کوچک با هدف قطع خطوط ارتباطی نیروی پانزدهم آمریکا حرکت نمود اما یک گزارش سری اشعار میداشت که بندر پرل هاربور آمریکا تقریبا خالی از کشتی است. این یک تفسیر اطلاعاتی به همراه داشت و آن این بود که آمریکائی ها در حال برنامه ریزی برای حمله به جزیره ویک هستند. اما برای مدت 6 روز خبری از حمله نشد و ناوگان ژاپنی به تروک بازگشت (26 اکتبر).
در فاصله بین 12-17 دسامبر یاماتو ماموریت یافت در قالب عملیات BO-1 یک گروه از ناوگان حمل و نقل دریائی ژاپن را از مبداء تروک به مقصد یوکوسوکا اسکورت نماید اما به دلیل بارگیری بیش از ظرفیت و نیز قطر زیاد زره کشتی که منجر به فشار زیاد به موتور کشتی شده بود این کشتی به همراه موساشی مورد تعمییر قرار گرفتند. در 26 دسامبر همان سال یاماتو که از یوکوساکا به مقصد تروک در حال حرکت بود توسط یک فروند زیردریائی اسکات (SKATE) آمریکائی مورد حمله قرار گرفت و اولین اژدر شلیک شده از آن زیردریائی منجر به آسیب جدی به سمت راست پاشنه کشتی گردید و یک سوراخ به عمق 5 متر در بالای خط آب کشتی تشکیل داد و از این سوراخ بیش از 3 هزار تن آب به داخل انبار کشتی سرازیر شد اما یاماتو موفق شد روز بعد خود را به تروک برساند و مورد تعمییر قرار گرفت. در 14 ماه می 1944 یاماتو به مالزی اعزام شد و به ناوگان تحت فرماندهی ادمیرال جیسابورا اوزاوا در لینگا ملحق شد و سپس به تاوی تاوی اعزام گردید.

زمانی که ماموریت یاماتو و موساشی برای اسکورت ناوگان لجستیکی ژاپنی به سوی جزیره بیاک در قالب عملیات کُن لغو گردید دریادار اوزاوا ماموریت یافت در مقابل حمله نیروهای آمریکائی به جزایر ماریانا را بگیرد. ژاپنی ها تمامی ناوگان قدرتمند خود را برای این عملیات بسیج نمودند و امید داشتند که در این نبرد به کسب یک پیروزی قاطع دست یابند اما در جریان نبرد در دریای فیلیپین که بین 19 الی 20 ژوئن 1944 رخ داد ارتش ژاپن با شکستی سهمگین مواجه شد و سه ناو هواپیما بر و 426 هواپیما را از دست داد اما یاماتو موفق به بازگشت گردید.در فاصله بین 22 تا 25 اکتبر 1944 ادمیرال تاکئو کوریتا با نیروی A که نیروی اصلی تشکیل دهنده تهاجم محسوب میشد در بزرگترین نبرد دریائی تاریخ موسوم به نبرد خلیج لی یت در فیلیپین دست به حمله زد. در این نبرد یاماتو و موساشی دو نبرد ناو غول پیکر ژاپنی نقش مهمی داشتند.در روز 23 اکتبر یاماتو و رزمناو آتاگو مورد حمله دو زیردریائی آمریکائی به نامهای داس (DACE USS) و (USS DARTER) قرار گرفتند. رزمناو آتاگو که ادمیرال کوریتا در آن مستقر بود غرق شد و کوریتا مجبور شد به یاماتو نقل مکان نماید. روز دیگر در دریای سیبویان ضربه شدیدی بر نیروهای ژاپنی وارد شد و آنها سه رزمناو سنگین خود را از دست دادند. کمی بعد هواپیماهای ناو هواپیمابر (USS ESSEX) در آن روز 259 سورتی پرواز انجام داده بودند، بسوی یاماتو حمله کردند و آن را به آتش کشیدند. موساشی نیز مورد حملات مشابه قرار گرفت و غرق شد.در این جنگ نیروهای A به فرماندهی کوریتا متحمل تلفات زیادی شدند و یاماتو نیز با تحمل خسارات سنگین با باقی مانده نیروهای کوریتا به برونئی بازگشت. در 25 نوامبر همان سال آروگا کوساکو به فرماندهی یاماتو برگزیده شد. در آوریل سال 1945 نیروهای متفقین تصمیم گرفتند قبل از پیاده شدن در خاک اصلی ژاپن به اوکیناوا حمله نمایند. بنابراین(IJN) نیروی دریائی امپراطوری ژاپن تصمیم گرفت با اعزام چند ناو جنگی به تقویت قوای اوکیناوا بپردازد و این عملیات را عملیات TEN-GO نام نهاد. براساس این طرح نبردناو یاماتو به همراه 9 رزمناو و 8 ناوشکن به سوی اوکیناوا حرکت کرد. این نبردناو با پشتیبانی کامیکازه های ژاپنی (هواپیماهای ژاپنی که توسط خلبانان داوطلب حملات انتحاری هدایت میشدند) و نیروهای ژاپنی مستقر در جزیره به سوی نیروهای متفقین حرکت نمود. این کشتی ماموریت داشت آن چنان بجنگد که گویا هرگز نمیتوان آن کشتی را غرق نمود. به محض خروج این کشتی از آبهای ساحلی ژاپن دو زیردریائی آمریکائی به نامهای تریدفین (THREADFIN) و هاکلبک (HACKLEBACK) به آن حمله کردند ولی به دلیل حرکت زیگزاگ و سرعت بالای کشتی موفق به هدف قرار دادن آن نشدند. آن دو زیردریائی بلافاصله مکان و ماموریت آن را گزارش نمودند.

ادمیرال رایموند اسپرانس فرمانده عملیاتی آمریکا در حمله به اوکیناوا دستور داد 6 نبردناو آمریکائی در شعاعی دورتر از برد توپخانه ساحلی مدافعان ژاپنی به یاماتو حمله نمایند. ادمیرال مارک میتسچر فرمانده ناوگان هواپیمابر آمریکا نیز دستور داد تعدادی از هواپیماهایش به نبردناوهای اعزامی برای جنگ با یاماتو بپیوندد. در پایان روز 7 آوریل خدمه یاماتو برای مقابله با حملات هوائی آماده شدند. در ساعت 8:30 دقیقه اولین موج حملات هوائی آمریکا به یاماتو آغاز شد و یاماتو با شلیک ضدهوائی به آن پاسخ گفت. در ساعت 10 صبح نخستین گروه از جنگندهای آمریکائی F6F HELLCAT به یاماتو حمله کردند در ساعت 12:30 تعداد 280 بمب افکن و آژدرانداز برروی یاماتو ظاهر شدند و در مدت زمان اندکی ناو آساشیمو با بمب باران ممتد غرق شد. در ساعت 12:37 حملات هوائی به یاماتو آغاز شد و در ساعت 12:41 اولین سوراخ بزرگ براثر بمب باران هوائی در عرشه یاماتو ظاهر شد و در ساعت 12:45 یک اژدر به مخزن کشتی اصابت نمود و خسارات زیادی برجا گذاشت.
ادامه حملات هوائی در ساعت های 12:46 و 12:47 حملات هوائی به پاشنه سمت راست بویلرهای آن نیز موجب افزایش خسارات و تلفات گردید. در ساعت 13:00 موج دوم حملات با حملات بمب افکن ها شروع شد در ساعت 13:40 ویرانگرترین حمله آغاز شد و سنگین ترین خسارت را با انهدام کامل سامانه ضدهوائی یاماتو و کشته و زخمی شدن تمامی خدمه ضدهوائی برجا گذاشت. در ساعت 14:05 یاهاگی کی دیگر از ناوهای ژاپنی نیز غرق شد. در ساعت 14:20 دقیقه مخزن سوخت کشتی منفجر شد و انفجار آن از فاصله بیش از 4 مایلی قابل رویت بود یاماتو به سرعت غرق شد و در ساعت 14:23 به زیر آب فرو رفت و از 3.332 نفر خدمه آن تعداد 3.055 نفر کشته شدند. این کشتی در نتیجه اصابت 11 اژدر و 8 بمب غرق شده بود.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
دلايل حضور ناوگروه ارتش در آب های بين المللی + تصاویر

از زمانی که جولان دزدان دریایی درمنطقه خلیج عدن باعث اخلال در روند عادی مبادلات تجاری و تردد کشتی های تجاری ایران در این منطقه شد، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم وارد عمل شد و با اعزام مستمر ناوگروه های دریایی به منطقه عدن تا حد زیادی از صدمات و آسیب های دزدان دریایی جلوگیری کرد.

 
سلطه جهانی ابرقدرت ها بر کشورهای دیگر به کمک عوامل گوناگونی صورت می گیرد ، یکی ازاین عوامل تهدیدات دریایی با آموزش، اجیرکردن و استفاده از دزدان دریایی برای تسلط ،غارت و حمله به کشتی های تجاری و نظامی کشورها است.

درچند سال گذشته، جامعه بین المللی شمار فزاینده ای از آشوب های سیاسی، تغییرات ژئوپولیتکی و تجدید ساختارتکنولوژی را تجربه کرده است. بی تردید بسط و گسترش رویدادهایی همانند دزدی دریایی درآب های بین المللی – نوع جدید تهدیدات سازمان یافته - به عنوان یکی ازنگران کننده ترین این چالش ها پدیدارشده است.

در چند سال گذشته حملات متعدد دزدان دریایی درآب های بین المللی به ویژه منطقه خلیج عدن به شناورها و کشتی های تجاری ابعاد جدیدی ازتجاوزات منطقه ای و تهدیدات فرامنطقه ای سازمان یافته را دربرابر کشورهای منطقه قرارداده است.

از زمانی که جولان دزدان دریایی درمنطقه خلیج عدن باعث اخلال در روند عادی مبادلات تجاری و تردد کشتی های تجاری ایران در این منطقه شد، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم طبق وظیفه ذاتی خود و ماموریت ابلاغی واردعمل شد و با اعزام مستمر ناوگروه های دریایی به منطقه عدن تا حد زیادی از صدمات و آسیب های دزدان دریایی جلوگیری کرد.

این حضور مقتدرانه ناوگروه های ایران به آب های بین المللی و خلیج عدن نه تنها پاسخ کوبنده ای به دزدان دریایی حاضر در این منطقه بود بلکه برای قدرت های بزرگ هم پیام آمادگی و قدرت یگان های دریایی ارتش را دربرداشت.

دراین سلسله گزارش ها به بررسی ابعاد مختلف حضور ناوگروه های نیروی دریایی ارتش به خلیج عدن می پردازیم . در بخش اول این گزارش مباحث و تاثیرات دفاعی و امنیتی این حضورمورد واکاوی و بررسی قرار گرفته است.

دزدان دریایی منافع خود را به کشورها تحمیل می کنند

به باوربسیاری ازکارشناسان مافیای دزدان دریایی تاثیرات گوناگونی متفاوتی درجوامع می گذارند، آنها سیستم ترانزیت دریایی را آلوده می کنند و بدین ترتیب اجناس قاچاق وارد حوزه تجارت آزاد می شود. دزدان دریایی که بعضا به صورت سازمان یافته و مافیایی هدابت می شوند درمواجهه با کشتی های مختلف دردریا به ویژه کشتی های تجاری همچون گروه های فشارعمل می کنند و با غارت اموال و بارهای موجود دراین کشتی ها نه تنها به منافع غارت گرانه خود می رسند، بلکه تهدید و خطرحضورخود در یک منطقه دریایی را به کشورهای دیگر تحمیل می کنند.

تحقیقات به عمل آمده ازچگونگی ارتباط برخی کشورها با گروه های سازمان یافته دزدان دریایی نشان می دهد که ساختاراداری ، امنیتی و قضائی این کشورها دربرابر رشوه ها و تطمیع دزدان دریایی متزلزل می شود و فساد ناشی از ارتباط با سرشاخه های دزدان دریایی، در بدنه حکومت ها و برخی کشورهای منطقه مشاهده می شود.



در این شرایط و از سر نابخردی سردمداران حکومت های به اصطلاح مدرن ، ثروت و قدرت این حکومت ها توسط شبکه های مافیایی دزدان دریایی به تاراج می رود و دریک پروسه زمانی نسبتا طولانی حکومت ها قسمت اعظم حاکمیت و استقلال خود را ازکف می دهند، اما درنقطه مقابل دزدان دریایی روز به روز قدرتمند می شوند!

قاطعیت برخورد به جای نوازش دزدان دریایی

بررسی ها نشان می دهد که برخود نوازش گونه و پرداخت مبالغ هنگفت به عنوان رشوه و حق تردد دریایی به باندهای مافیایی دزدان دریایی نه تنها باعث جولان آنها درآب های بین المللی و بسط و گسترش سیطره فعالیت آنها می شود بلکه تهدید جدی برای امنیت یک منطقه دریای است.

امنیت کشتی های ایران دربرابرتهدیدات دریایی

اما در آن سوی ماجرا با توجه به تردد کشتی های تجاری متعدد با پرچم ایران ازمنطقه خلیج عدن وآب های بین المللی برقراری امنیت کامل کشتی ها در زمان تردد از منطقه خطر و ایجاد چترامنیتی لازم دو چندان اهمیت دارد.

تامین امنیت دردریا امری پرابلماتیک است. یعنی این امرمستلزم مواجه مدبرانه با شرایطی است که غالبا همراه با تنگناها تغییرمی کند. نگرش ها، تدبیرها و درنهایت تصمیمات مدیریتی دراین عرصه باید قاطعانه واثربخش باشد. نیروی دریایی ارتش برای مقابله با تهدید دزدان دریایی درراستای ماموریت ذاتی و ماموریت ابلاغی خود روشی را دردستورکار قرارداد که ازجهات مختلف قابل تامل و توجه است.

این نیرو برای مقابله با پدیده ای به نام دزدان دریایی و تامین امنیت کشتی های تجاری ازاستراتژی «فرادستی تاکتیکی و فرودستی استراتژیکی» استفاده کرد. دراین اصل مهم امنیتی نیروی دریایی اعزام مستمرناوگروه ها را ازاولویت های خود قرارداد. به صورتی که بلافاصله پس ازبازگشت یک ناوگروه ازخلیج عدن ناوگروه بعدی با تمام قوا و امکانات اعزام می شود .

دراین اصل نیروی دفاعی با سرعت عمل و واکنش سریعتر و درنهایت قدرت تدافعی بیشتربه مصاف دشمن می رود و درحقیقت فرصت نفس کشیدن و جولان دادن را از دشمن می گیرد. حالا این دشمن چه تهدید نظامی باشد و چه تهدید از سوی دزدان دریایی .

ویژگی دیگراین استراتژی مهم که موجب اهمیت یافتن نقش آموزش درآن می شود، ویژگی مستمربودن آن است. دراین صحنه نبرد نیرویی شانس بیشتری برای پیروزی دارد که این استراتژی را به خوبی اجرا کند و درطراحی برنامه های عملیاتی خود به نقش آموزش به اندازه دیگرعناصر نظامی، سیاسی و حتی بیشتر ازآنها اهمیت دهد.

مصداق بارز این موضوع استفاده از دانشجویان دانشگاه دریایی امام خمینی (ره) درناوگروه های اعزامی به خلیج عدن است. نیروی دریایی در راستای استفاده بهینه از نقش آموزش درنبرد تعدادی از دانشجویان داشگاه دریایی امام خمینی (ره) را هم همراه با ناوگروه ها به خلیج عدن اعزام می کند تا هم بعد دفاعی خود را تقویت و هم نقش آموزشی را برای دانشجویان داشته باشد.



استفاده از سیستم پدافند در دریا

علاوه برمواردی که اشاره شد، برای مقابله با پدیده دزدان دریایی باید توجه داشت که شناخت ، طرح ریزی و مداخله در چنین سیستمی نیازمند حد بالایی ازهوشمندی و چابکی است. درچنین شرایطی نیروی مقابله کننده باید چونان توری هوشمند درعرصه دریا پهن شود و ازطریق پالایش علائم ضغیف طرف مقابل به شناخت نقاط قوت و اهرم های فشارخود برای مقابله بپردازد. این نقاط قوت و اهرم ها که به صورت پویا و توزیع شده درابعاد مختلف قابل شناسایی هستند، کلیدهای مدیریت نظامی برعرصه به شمارمی آیند و بازیگران امنیتی می توانند با تصاحب یا اعمال قدرت برآنها زیرسیستم های امنیتی را به سمت پیروزی و نشان دان قدرت و توانایی سوق دهند.

هیچ جنبنده ای جرات تجاوز ندارد

نمونه این کاردرمقابله ناوگروه های نیروی دریایی با دزدان خلیج عدن کاملا مشخص است. برنامه ناوگروه های اعزامی به خلیج عدن به صورتی طراحی شده است که این ناوگروه ها ازابتدای ورود یک کشتی به منطقه تهدید، شناور را تا نقطه رهایی از تهدید اسکورت می کنند، این در حالی است که در زمان عبورکشتی ها با ناوگروه نظامی ارتش هیچ جنبنده ای جرات تجاوز و حمله برای دزدی به کشتی را ندارد.

جالب اینجاست که طراحان مبتکرو خلاق عملیات های نیروی دریایی برای عملکرد بهتردرماموریت خلیج عدن تصمیم گرفته اند که تمامی کشتی های تجاری اعم ازایرانی وغیرایرانی قبل از ورود به منطقه تهدید با ناوگروه های ایرانی هماهنگ شوند تا در فرصت لازم برنامه ریزی برای اسکورت کشتی ها انجام شود.

زمانی که کشتی هایی عبوری به ویژه کشتی هایی که با پرچم ایران ازاین منطقه تهدید درخلیج عدن عبورمی کنند و با ناوگروه مستقر درمحل هماهنگ می شوند، ناوگروه نیروی دریایی براساس ماموریت های محوله و درکوتاه ترین زمان برنامه ریزی های لازم را برای حفاظت از کشتی ها درزمان عبورازمنطقه تهدید انجام می دهد.

چنانچه دراین میان برخی ازکشتی ها این هماهنگی را انجام ندهند، بدون شک در زمان عبورازمنطقه تهدید با مشکل مواجه می شوند. برای مثال در فروردین سال جاری یک کشتی ایتالیایی که تماسی با ناوگروه ارتش نداشته ازطرف دزدان دریایی تهدید و دچارمشکل شد. در حال حاضرهم نیروی دریایی با توجه به نوع ماموریت و ابلاغیه هایی صادره ازسوی ستاد کل نیروهای مسلح برای خود اولویت هایی را تعیین کرده است، درماموریت های خلیج عدن درابتدا حفاظت ازکشتی هایی که با پرچم جمهوری اسلامی تردد می کنند، درمرحله دوم کشتی های بازرگانی که با کشورایران همکاری دارند و درمرحله سوم تمام کشتی های عبوری ازاین منطقه در تورهای حفاظتی نیروی دریایی قرارخواهند داشت.

از سوی دیگر تمامی نیروهای اعزامی به خلیج عدن قبل ازاعزام درچندین جلسه آموزشی توجیه لازم می شوند، چرا که نوع برخورد در دریا با یگان شناوردزدان دریایی ویگان شناور دشمن متفاوت است و باید نیروها نسبت به اصل واکنش سریع و مهارت درمقابله توجیه شوند. علاوه براین طبق روال معمول تمامی این نیروها آموزش های زندگی طولانی مدت دردریا، چگونگی مقابله با دشمن ، شناخت تهدیدات را فرا می گیرند.
به هر روی ویژگی فرامکانی و راهبردی بودن نیروی دریایی این امکان را برای این نیروی قدرتمند فراهم کرده تا از طریق حضور درآب های بین المللی اهداف خود را در سطح وسیع تری دنبال کند و راندمان کاری خود را بهبود بخشد. حضور نیروی دریایی در خلیج عدن ترکیبی از مثلث اقتدار، آموزش و مقابله با تهدید است.

ابابیل ارتش در برابر لشکر ابرهه
اگر بگوییم که این روزها نیروی دریایی ارتش همچون ابابیل ارتش در برابر لشکر ابرهه است، سخنی به گزاف نگفته ایم. برای درک بهتر این موضوع با بخش دوم این سلسله گزارش ها همراه باشید. در بخش دوم نقش نیروی دریایی درسال های گذشته و دلایل حضورمستمر ناو گروه های نیروی دریایی ارتش در آب های خلیج فارس و خلیج عدن با توجه ویژه به نقش «تدافعی - آموزش»مورد بررسی قرار گرفته است.
همانطورکه اشاره شد، درچند سال گذشته جامعه بین المللی شمار فزاینده ای از آشوب های سیاسی، تغییرات ژئوپلیتکی، درگیری های نظامی درمناطق گوناگون و تجدید ساختار تکنولوژی را تجربه کرده است. بی تردید- جنایت سوداگرانه و خصمانه سازمان یافته- نوع تازه ای ازهجمه علیه کشورها است که این روزها شاهد گسترش آن در برخی مناطق جهان هستیم. این موضوع به عنوان یکی از نگران کننده ترین چالش های عرصه بین المللی پدیدارشده است.



این نوع جنایت می تواند امنیت داخلی، بین المللی و حتی سیاسی یک کشور را تهدید کند. این جنایت ظرفیت گسترش فعالیت ها و هدف قراردادن امنیت و اقتصاد کشورها، به ویژه کشورهای درحال توسعه و کشورهای درحال گذار را داراست.
به همین دلیل نظام های گوناگون درجهان برای دست و پنجه نرم کردن با این نوع جنایت و مواجه با آن باید با ارائه راهکارهای منطقی، اصولی و استراتژی مناسب را برای پایداری کشور، امنیت مردم، محافظت ازساختارجامعه و درنهایت کارآمدی و توسعه بیشتراقتصادی کشورشان ارائه کنند.
دراین نوع جنایت خصمانه، قدرت های جنایت پیشه با شگردهای گوناگونی وارد میدان نبرد می شوند تا بتوانند تاثیرات متفاوتی بر جوامع باقی بگذارند و درحقیقت اثرگذار باشند. نمایندگان این جریان درمجامع بین الملل با تاکتیک های ویژه خود به گونه ای عمل می کنند تا جمع حاضر را نسبت به موضوعی که آنها می پسندند و یا در راستای اهدافشان است متقاعد کنند.
کشورهای جنایت پیشه دستگاه دیپلماسی کشورهای هم پیمان را آلوده می کنند و درمواجه با هم پیمانان خود همچون گروه های فشارعمل می کنند. بدین ترتیب منافع خود را علیه یک کشوربه هم پیمانانشان تحمیل می کنند. ساختارهای دیپلماسی کشورهای گوناگون به ویژه کشورهایی که دراصطلاح به «شرکای دزد» مشهورهستند، غالبا دربرابرکشورهای جنایت پیشه متزلزل می شود. درنهایت این سیاست های خصمانه و اهرم های فشارمنجر به تصویب یک قطعنامه ، تحریم های اقتصادی و تهدید نظامی علیه یک کشور در منطقه می شود.
خلیج فارس، محور ناآرامی های منطقه
مصداق بارز موضوعی که به آن اشاره شد را می توان در حوزه خلیج فارس و نگاه طمع ورزانه قدرت های بزرگ به این منطقه جستجو کرد. درچند سال گذشته، منطقه خلیج فارس به وسعت 240 هزار کیلومترهمواره دستخوش تحول و دگرگونی بوده است. به گونه ای که ازاین منطقه به عنوان منطقه همزاد «تغییر» و «تحول» نام برده شده است. تحولات سیاسی، اقتصادی و نظامی حوزه خلیج فارس درسده اخیر بیشتردرچارچوب ساختارسیاسی و نظامی کشورهای حاکم براین حوزه دنبال شده است. به عبارت دیگر ویژگی های رژیم های حاکم برمنطقه و کارگردانان سیاسی این دولت ها محورناآرامی های سیاسی این حوزه به حساب می آید.


نکته قابل توجه نوع ارتباط کشورهای حاشیه خلیج فارس با یکدیگر و موضع گیری علیه مسائل این منطقه است. به جرات می توان گفت که تقریبا همه کشورهای جنوبی و عربی حوزه خلیج فارس آنچنان درسیستم بین الملل و سیاست های دولت های قدرتمند هضم شده اند که نمی توان برایشان هویت مستقل درنظرگرفت. سردمداران این کشورها به دلیل شدت وابستگی، گاهی با تصمیماتی هم آوا و هماهنگ می شوند که ازمبنا با منافع و مصالح کشورشان و حتی مسائل منطقه سازگار نیست.
خوش رقصی عرب ها با ساز آمریکایی
برای مثال می توان به خوش رقصی شیوخ عرب با ساز دو کشور آمریکا و اسرائیل اشاره کرد. اجازه احداث و توسعه پایگاه های نظامی امریکا درکشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان ، قطر و عمان و یا ادعاهای واهی و دروغ پراکنی کاذبی که هراز چند گاهی درباره تسلط و مالکیت بر جزایرسه گانه توسط شیخ نشینان اماراتی مطرح می شود، اشاره کرد. از سوی دیگر حضور سنگین و پرحجم نیروهای آمریکایی و جنگ افزارهای پیشرفته این کشور و تلاش برای استمرار آن، روی دیگر سکه گرایش غرب برای تسلط برمنطقه و سیاست های خصمانه و سازمان یافته است.
آمادگی در برابر لشکر عظیم ابرهه
بی شک درچنین شرایطی که کشورهای غربی و در راس آن آمریکا همواره درمنطقه خلیج فارس حضور داشته و دارند و خود را تجهیزمی کنند. درمجامع بین المللی با اهرم های تحریم و فشارعلیه جمهوری اسلامی ایران صف آرایی کرده اند و هر از چند گاهی تهدید نظامی و البته پوشالی خود را تکرارمی کنند و تهدیدهای گوناگون امنیتی و نظامی در منطقه خلیج فارس وجود دارد. باید در برابراین لشکرعظیم ابرهه با اقتدار و قدرت مثال زدنی ظاهر شد تا جرات هرگونه اشتباه از آنها سلب شود و تیرهایشان همیشه در خشاب باقی بماند.
در چند سال گذشته در تحلیل و واکاوی وضعیت کنونی خلیج فارس، یک جنبه مهم کمتر مورد توجه قرارگرفته و به نوعی مغفول مانده است. این جنبه همان فعالیت ها و حضورمثبت نیروی دریایی ارتش به عنوان یک نیروی بازدارنده و راهبردی درمنطقه خلیج فارس است. این نیروی راهبردی و اثرگذارنقش مهم و برجسته ای داشته و دارد. نیروی دریایی توانسته با استفاده از تجهیز سازمان نظامی خود براساس یافته های ملی و اتکا به صنایع داخلی، افزایش توان علمی پرسنل دریایی درسطوح گوناگون، شناخت استراتژی های مناسب ملی در رزم دریایی، تمرینات فراوان و شناسایی نقاط ضعف و قوت درعملیات دریایی، تلاش برای دستیابی به آخرین و جدید ترین اطلاعات نظامی که در رزم دریا بسیار تعیین کننده است، وحدت روال ، روحیه و فرمان در عملیات رزم و هر آنچه که برای دفاع و بازدارندگی لازم است را توانسته به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارد.
نمونه بارز این گفتار را می توان در نتایج درخشان رزمایش های گوناگون و متعدد نیروی دریایی ارتش در این منطقه جستجو کرد، رزمایش هایی که هر کدام یک درس، یک امتحان و در نهایت یک تجربه تازه برای بدنه فعال این نیرو بوده است. علاوه براین در حالی که بیشتر توجه جهان به فعالیتهای هستهای جمهوری اسلامی معطوف شده است. نیروی دریایی ارتش درسالهای گذشته پیشرفت قابل توجهی درجنبه دیگری از امورامنیتی داشته و ظرفیت و توانمندیهای بالقوه خود را ارتقاء داده است.
نیروی دریایی و سیاست خارجه
این روزها این نیرو به خوبی سازماندهی شده و بهترین آموزشها برای نیروهای آن درنظرگرفته شده است. علاوه براین نیروی دریایی ایران تجهیزات خوبی دراختیار دارد و به عنوان یک مدافع فعال درسیاست خارجی ایران به شمار میرود. این درحالی است که مقامات ایرانی نیزبارها بر ظرفیتهای نیروی دریایی تاکید کرده اند. شواهد موجود هم گویای این موضوع است که نیروی دریایی ایران درسالهای اخیر توسعه یافته است. ناوهای ایرانی از کانال سوئز عبور کردند و زیردریایی های ایران به دریای سرخ رسیدند.


«ناوهای نظامی ایران از کانال سوئز عبور کردند» خبر کوتاه و مهم بود. برای اولین بارشبکه تلویزیونی العالم اعلام کرد که ناوهای ارتش جمهوری اسلامی ایران ازکانال سوئز عبور کردند و وارد آبهای مدیترانه شدند. هر چند که رژیم صهیونیستی با رصد این اقدام بیسابقه ایران، بشدت از آن ابراز نگرانی و ادعا کرد که این اقدام برای اسرائیل، تحریکآمیز است. اما به اذعان بسیاری از کارشناسان نظامی این اقدام ایران از سال 1357 سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران بی سابقه بوده است.
ابابیل ارتش در برابر لشکر ابرهه
اما ماجرای حضور نیروی دریایی در آب های بین المللی و نقش تاثیرگذار این نیرو به همین جا ختم نمی شود. پرونده «خلیج عدن» به عنوان نقطه روشن و کارنامه مثبت نیروی دریایی در سال های 88 و 89 است.
منابع تهدید در فضای جهانی شدن منابع جداگانه ای هستند. کنشگران جدید منطقه ای و جهانی به طور روزافزونی در حال افزایش هستند و مقابله با این موضوع تدابیر ویژه ای می طلبد. از سوی دیگر گروه های جنایت پیشه و وابسته به طورسازمان یافته تر و در مقیاس فراملی عمل می کنند. نزدیکی جوامع و از بین رفتن بسیاری از مرزهای پیشین باعث شده است، کشورها با مسائل جدیدی مواجه شوند. دراین شرایط ایران در وهله اول همچون بسیاری ازکشورها، در معرض تهدید حاکمیت ملی قراردارد. حاکمیت ملی از سوی بلوک های جدید قدرت در حال تهدید است. آمریکا به عنوان یکی از نیروهای اصلی حاکمیت ملی ایران را مورد هدف قرار داده است. مصداق بارز این موضوع را می توان در مناقشه های هسته ای شاهد بود.
اما درآن سوی ماجرا، موضع گیری ها و شیطنت های دزدان دریایی درمنطقه عدن که به دزدان سومالی شهرت دارند، باعث تهدیدات گوناگونی برای کشتی های ایرانی در این منطقه شده است. بخشی ازاین تهدید به عمق جامعه کشور سومالی و کشورهای حاشیه خلیج عدن مربوط می شود و بخش دیگری از آن به فعالیت ها و تحریک دزدان دریایی ازسوی عوامل خارجی و کشورهای جنایت پیشه مربوط می شود.


دزدان دریایی سومالی دریک مقطع زمانی خاص به راحتی به کشتی های تجاری ایران و کشورهای دیگر تجاوزمی کردند و هر آنچه در این کشتی ها به عنوان بارحمل می شد را به غارت می بردند و حتی در برخی موارد پا را از این فراتر گذاشته و اقدام به جنایت هایی همانند ربودن پرسنل کشتی می کردند. در این شرایط بود که نیروی دریایی ارتش به توجه به وظیفه ذاتی خود برای مقابله با این پدیده ناوگروه های مجهز و آموزش دیده خود را به خلیج عدن فرستاد.
نیروی دریایی و هدف گیری با یک تیر به دو نشان
ماجرای درگیری های ناوگروه های ارتش با دزدان دریایی و نجات کشتی های عبوری از این منطقه از چنگال دزدان دریایی، آنقدر با اهمیت، پر حاشیه و مهم است که پرداختن به آن در دو، سه سطرنمی گنجد و این موضوع باید به صورت دقیق و کارشناسی توسط کارشناسان مجرب در نیروهای مسلح مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد.
اما از آنجا که تمرکز این بخش از این سلسله گزارش ها، بررسی نقش «تدافعی – آموزشی» نیروی دریایی در سال های گذشته و به ویژه در ماجرای خلیج عدن است. باید به این موضوع اشاره کرد که یکی از ثمرات اصلی و نتایج مثبت حضور ایران در آب های آزاد و مقابله با دزدان دریایی، آموزش دانشجویان، درجه داران و افسران نیروی دریایی درحین خدمت بود.
یک نیروی نظامی دردریا باید بداند هرمقدار که دشمن از لحاظ تکنولوژی برتری داشته باشد، نقاط ضعف فراوانی هم دارد که در یک عملیات رزمی زمینگیرمی شود. درمقابل کشوری که از خاک، آب، امکانات، ابتکار و نیروی انسانی خود برای دفاع از آب، خاک، آرمان های الهی و انسانی اش استفاده می کند هرچند از نظرتکنولوژی درسطح دشمن نباشد، درعملیات موفقتر است و دروازه های فتح و عزت را روبه روی خود دارد.
یک نیروی نظامی جوان برای اینکه درآینده با محیط واقعی جنگ و درگیری بیگانه نباشد و درمواقع لزوم بتواند درکمترین زمان ممکن خود را با شرایط جنگی هماهنگ کند، نیازمند قرارگرفتن در این شرایط درطول دوران تحصیل است. موضوعی که این روزها در ارتش های جهان و درسطوح آموزش های نظامی به آن توجه ویژه ای می شود تا ازیک طرف نیرویی مستعد، کارآمد و همه فن حریف تربیت شود و از سوی دیگر کارآمدی یک سیستم نظامی دردریا درحد ایده آل و عالی باشد.
نیروی دریایی ارتش برای رسیدن به این اصل مهم، ازفرصت حضور در آب های خلیج عدن و مقابله با دزدان دریایی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد و در حقیقت با یک تیر دو نشان را به هدف زد. نیروی دریایی با استفاده از تاکتیک «آموزش براساس تجربه» هم وظیفه ذاتی و ماموریت محوله را انجام داد و هم نیروهای جوان و دانشجویان دانشکده های نظامی این نیرو درجریان آموزش های واقعی قرارگرفتند.
بی شک تلفیقی از این دو هدف درنیروی دریایی درکنار فاکتورهای مهمی همچون عشق به وطن و جهاد در راه دفاع از ارزش ها، نقش پیشران و هدایت گر نیروهای جوان و دانشجویان درعرصه دفاع از کشور را داراست. در این رویکرد همه رفتارها، از انگیزه ها نشات می گیرد و انگیزه ها خود ریشه در احساسات، نیازها، دانش ، تجربه و باورها و اعتقادات نیروهای یک مجموعه نظامی دارد. این ریشه ها همگی در زمان لازم به انگیزه های قوی و استواری تبدیل می شود که هیچ متجاوزی نمی تواند در برابرآن مقاوت کند. اینجاست که می توان با جرات و اقتدارگفت که نیروی دریایی ابابیل ارتش در مقابله با لشکر ابرهه است.
نیروی دریایی ، از ساحل خلیج فارس تا آب های دریای سرخ

دردو بخش گذشته این سلسله گزارش ها حضور مستمر ناوگروه های نیروی دریایی ارتش در آب های خلیج عدن و نقش این نیرو در سال های گذشته برای حراست از حریم آبی کشور مورد بررسی و واکاوی قرارگرفت. در بخش سوم و نهایی به صورت اجمالی به بررسی نقش فرامنطقه ای نیروی دریایی ارتش در شرایط کنونی می پردازیم.

درحال حاضر نیروی دریایی همانطور که رهبر معظم انقلاب هم بارها در سخنان خود به آن تاکید داشته اند، یک نیروی راهبردی و فرامنطقه ای است که باید در راستای این مهم به انجام ماموریت های محوله بپردازد. نقش فرامنطقه ای و راهبردی نیروی دریایی از دو بعد بررسی می شود. یکی از بعد منطقه ای و حضور درمنطقه خاورمیانه و دیگری بعد خارجی و حضوری بین المللی.

از لحاظ بعد منطقه ای حضور نیروی دریایی در منطقه خاورمیانه باعث ارتقاء امنیت ملی، ایجاد یاس و ناامیدی درمیان مخالفان و هم پیمانان دشمنان در این منطقه می شود. علاوه بر این حضور نیروی دریایی ، باعث برانگیخته شدن احساسات و وحدت ملی و تقویت روحیه دفاع از وطن می شود.

در بعد بین المللی و فرامنطقه ای هم حضورمستمر ناوگروه های نیروی دریایی ارتش می تواند از یک سو ثبات، پیشرفت، توانایی و قدرت جمهوری اسلامی به کشورهای گوناگون و یا کشورهای سلطه جو را در پی داشته باشد و از طرف دیگر به صورت غیر مستقیم پیام صلح و دوستی ملت ایران را در عرصه بین المللی تنین اندازمی کند.

حضور مستمر سربازان و دلاورمردان نیروی دریایی در آب های بین المللی از بعد داخلی هم حائز اهمیت و ارزش است، چرا که ایجاد اعتماد و دلگرمی را در پی دارد و پشتوانه قدرتمندی برای دولت، ملت و دوستداران انقلاب است.

حضور فرامنطقه ای و شیطنت های سیاسی

اما نکته قابل توجه در ماجرای حضور مستمر قوای دریایی ارتش ایران در آب های بین المللی زمانی مشخص می شود که در مقابل شیطنت های سیاسی و تهدیدات گوناگونی که هرازچند گاهی به بهانه های واهی متوجه ایران می شود، این حضور پاسخ بازدارنده ای نسبت به این تحرکات در منطقه و جهان خواهد بود.

کارشناسان نظامی ، بازدارندگی را اینگونه تعریف کرده اند:

« بازدارندگی تلاش برای بازداشتن کشور مقابل از هر گونه اقدامی که احتمالا درصدد آن است، با استفاده از تاکتیک ها و روش های استراتژیکی تعریف می شود. این تاکتیک ها در قالب حضور مستمر و نشان دادن قوای مسلح کشور، قدرت نمایی در برابر دشمنان و اتکا به قوای مسلح و ارزش های والای کشور تعریف می شود.»

ایران و مثلث اقتداردریایی

برای یک بازدارندگی موثر، اراده قدرتمند، تجهیزات پیشرفته و آمادگی کامل مورد نیاز است و درحقیقت برای تحقق کامل بازدارندگی و پیشگیری از هرگونه تهاجم کشورهای متخاصم ترکیبی از این سه اصل مهم در یک نیروی دریایی تمام عیار و قدرتمند لازم و ضروری است. بخش های مهمی که سه ضلع مثلث اقتدار دریایی را تشکیل می دهند. که برای درک بهتر این موضوع به بررسی وظایف هر یک از اضلاع این مثلت اقتدار می پردازیم.

ضلع اول/ اراده قدرتمند

اولین و درحقیقت اصلی ترین ضلع این مثلث «اراده و اقتدار قدرتمند دریایی » است. منظور از این مهم این است که یک نیروی دریایی همواره برای مقابله با هرگونه تهدید احتمالی آماده باشد و در برابر هر گونه تهدیدی چه تهدید پوشالی و از سوی یک کشور نه چندان قدرتمند باشد و چه تهدید از طرف یک ابر قدرت جهانی ، آمادگی لازم را با توجه به اصل اراده و اقتدار نیروها دارا باشد. این موضوع درچند سال گذشته با تزریق سیاست های اتکا به تخصص های داخلی و تکیه بر فعالیت های جهادی در نیروهای مسلح به طور کامل در نیروی دریایی ارتش محقق شده است.

ضلع دوم / تجهیزات پیشرفته

نیروی دریایی ارتش در سال های گذشته با به کار گیری تخصص های مورد نیاز و اتکا به نیروی بومی و ارزش های استفاده از یک نیروی داخلی توانسته در بحث ساخت و تولید تجهیزات دریایی از شناور و ناوشکن گرفته تا زیر دریایی و موشک های ساحل به دریا به نقطه مطلوب و ایده عالی از نظر تجهیزات پیشرفته برسد.


مصداق بارز این سخن، ساخت ناو شکن جماران است که مدتی پیش ماموریت خود را در آب های خلیج فارس آغاز کرد و این روزها در گروه ناو چه های ایران به خلیج عدن هم اعزام شده است.

از سوی دیگر تولید ناوشکن دیگری به نام «ولایت» در آب های خزر نمونه دیگری از توانمندی های ایران در تولید انواع گوناگونی از تجهیزات دریایی است. بی شک با مشخص شدن جزئیات بیشتری از این ناوشکن در آینده ای نزدیک همگان به تحقق کامل ضلع دوم مثلث اقتدار دریایی بیشتر از گذشته پی می برند.

ضلع سوم / آمادگی

اگر بگوییم که نیروی دریایی ارتش دراین ضلع مثل اقتدار دریایی، بهترین عملکرد را داشته است، سخن به گزاف نگفته ایم. تنها کافی است یک بار دیگر پرونده رزمایش ها و ماموریت های این نیرو در یکسال گشذته را ورق بزنیم . در سال های گذشته رزمایش یکی از مهمترین برنامه های نیروی دریایی بوده است که به صورت مرتب و در زمان های مشخص اجرایی شده است.

این رزمایش ها برای رسیدن به اهدافی نظیر آمادگی روحی و جسمی نیروها، آمادگی فرماندهان برای هدایت و فرماندهی نیروهای تحت امر در شرایط بحران، استفاده مطلوب از تجهیزات و ادوات نظامی ، ایجاد نظم و انضباط بین نیروها ، تطبیق و اجرای آموخته های تئوری درمیدان نبرد و در نهایت تحقق کامل اصل آموزش در نیروی دریایی بر پایه رزمایش انجام شده است.

بی شک تلفیقی از این سه ضلع مهم مثلث اقتدار با تدبیر فرماندهان و وجود فاکتور مهمی به نام جهاد و شهادت در بین کارمندان و نیروی های ارتش جمهوری اسلامی ، این روزها نیروی دریایی را به یکی از اثرگذار ترین نیروهای نظامی کشور تبدیل کرده است که در کنار قوای نظامی دیگر به انجام رسالت و وظیفه ذاتی خود می پردازد.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 23 شهريور 1391
نیروی دریایی روسیه یکی از بزرگترین ناوهای تهاجمی آبی-خاکی خود را حراج کرد + تصاویر

نیروی دریایی روسیه یکی از بزرگترین ناوهای تهاجمی آبی-خاکی خود را که هزینههای مدرن کردن آن بسیار بالا برآورد شده است، به منظور اسقاط به حراج میگذارد.

به گزارش مشرق، فارس به نقل از شبکه تلویزیونی راشاتودی نوشت: گزارش های رسیده نشان می دهد نیروی دریایی روسیه خود را برای مزایده یکی از بزرگ ترین ناوهای تهاجمی آبی خاکی خود جهت اسقاط کردن آماده کرده است زیرا هزینههای مدرن کردن این ناوچه روسی بسیار بالا برآورد شده است. بر اساس این خبر، عملیات های گسترده تهاجم دریایی که قرار بوده است این ناو عملی کند، هیچ وقت اتفاق نیفتاده اند.



یک منبع خبری در نیروی دریایی روسیه در این باره به روزنامه «ایزوستیا» اعلام کرده است: مدرن کردن این ناو آبی خاکی به نام «میتروفان موسکالنکو» با توجه به دلایل اقتصادی غیر عملی است؛ این ناو در عین حال به لحاظ فیزیکی و اصولی قدیمی است و هزینه مدرن کردن آن برابر است با ساخت حداقل دو کشتی توپخانه ای است.



این منبع خبری آگاه در نیروی دریایی روسیه همچنین گفته است: همچنین ضرورت به کار گیری این ناو از نقطه نظر استراتژیک نیز جای سوال دارد زیرا روسیه هیچ برنامه ای برای پیاده کردن نظامیان دریایی خود در هیچ جایی ندارد.



در ادامه این خبر آمده است که هر کدام از این ناوها قادر به تامین خدمات حمل و نقل دریایی و خشکی برای 50 تانک و یا 80 خودروی زرهی و یا 120 کامیون و همچنین 500 تنفگدار دریایی هستند؛ این کشتی های جنگی همچنین می توانند 4 بالگرد جنگی و ترابری مدل « Ka-29»، موشک های دفاع هوایی و سیستم های شلیک های موشکی را برای پشتیبانی از عملیات های زمینی حمل کنند.
«آندره فرولوف» کارشناس نیروی دریایی روسیه اعلام کرده است که تمام ناوهای آبی خاکی روسیه در دوران شوروی ساخته شده اند و دیگر کارآیی ندارند و تا دهه آتی، تمام این ناوها احتمالا اسقاط خواهند شد.



بر اساس اعلام این کارشناس روسی، با وجود این ناوها، قابلیت نیروی دریایی روسیه برای انجام عملیات های گسترده تهاجمی دریایی در خارج از کشور به طور جدی محدود خواهد شد.
این شبکه تلویزیونی در ادامه آورده است که مجموعه ای از 6 ناو مدرن بزرگ موسوم به « Ivan Gren» در حال جایگزین شدن با ناوهای قدیمی ساخت شوروی و از جمله ناو مدل « میتروفان موسکالنکو» هستند.
اولین سری این ناوها در تاریخ 18 ماه مه سال 2012 میلادی وارد دریا شد و انتظار می رود که سال آتی میلادی وارد نیروی دریایی روسیه شود.



در پایان این خبر آمده است که روسیه به منظور تسریع مدرن کردن نیروی دریایی خود دستور تحویل دو ناو هواپیمابر کلاس «میسترال» ساخت فرانسه را که قابلیت حمل بالگرد دارد، صادر کرده است و آماده ساخت دو کارخانه کشتی سازی روسی دیگر نیز میشود.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 23 شهريور 1391
توانایی و همت نیروهای مسلح در طراحی و تولید موتورهای دریایی با قدرت 5 هزار اسب بخار

هنوز هم رسانه ها و افکار عمومی به خوبی مطلع نیستند آنچه که توانست نیروهای مسلح کشورمان را به«توانایی طراحی و تولید موتورهای دریایی با قدرت 5 هزار اسب بخار» برساند غیر از همت و دانش متخصصان متعهد ایرانی، تاکید و نقشه راه فرمانده معظم کل قوا در افتتاح ناوشکن جماران بود.

مشخص است که هر وسیله نقلیه برای حرکت به یک سامانه پیشران برای تولید نیرو نیاز دارد و به همین دلیل بحث طراحی و ساخت موتور در دنیا تبدیل به یکی از زمینه های بسیار حساس در فرایند طراحی و تولید وسایل نقلیه زمینی، هوایی و دریایی شده است. در حقیقت یکی از دلایلی که امروزه باعث شده تا تولید سخت افزارهای نظامی به مانند ناوهای جنگی، هواپیماها و تانکها به تعداد خاصی از کشورهای جهان محدود شود دشواری طراحی و ساخت پیشرانه است.

حتی بسیاری از کشورهای سازنده این گونه وسایل نظامی نیز از نظر تأمین سامانه پیشران به کشورهای ابرقدرت نیازمند هستند و عمدتاً موتور و یا اصطلاحاً سامانه تأمین نیروی خود را از این کشورهای انگشت شمار تهیه می کنند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح ایران یکی از اولین بخش های کشور بودند که به طور تقریباً کامل با تحریم رو به رو و به فاصله بسیار کوتاهی پس از آن نیز درگیر یکی از طولانی ترین نبردهای قرن بیستم شدند. در طول سالهای جنگ تحمیلی یکی از واحدهای بسیار تخصصی و تجهیزات محور، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

خوشبختانه به مدد برنامه ریزی های صحیح، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانست در یک عملیات مشترک با همکاری تیزپروازان نیروی هوایی ارتش در آذر ماه 59 یک بار برای همیشه نیروی دریایی ارتش بعث عراق را به اعماق خلیج فارس بفرستد و به همگان نشان دهد که قدرت اول دریایی در خلیج فارس متعلق به کدام کشور است.

اما با طولانی شدن جنگ در جبهه زمین و لزوم تأمین مایحتاج کشور از طریق واردات دریایی و در همین حال مسلح شدن عراق به تسلیحات ضد کشتی، اوج گیری جنگ نفت کش ها و حضور قدرتهای فرامنطقه ای در آبهای منطقه، فشار بر روی واحدهای شناور نداجا بسیار زیاد شد.

با توجه به شرایط موجود در زمان دفاع مقدس و کمبود قطعات یدکی مهندسین جوان نیروی دریایی ارتش مشغول تعمیر شناورهای موجود شده و سعی کردند تا این شناورها را برای حضور در میدان کارزار آماده کنند. ذکر این نکته در این جا خالی از لطف نیست که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تقریباً کلیه شناورهای نیروی دریایی ایران برای تعمیر و آماده سازی مجدد به بنادر کشورهای اروپایی مثل فرانسه و یا ایتالیا اعزام می شدند.

یکی از مهمترین بخش ها در فرآیند آماده سازی مجدد این شناورها بحث تعمیرات سامانه های پیشران و موتورها بود که به نوعی یکی از پیچیده ترین بخش ها به شمار می رفتند. به هر صورت ایران توانست با وجود تمام کمبودها و مشکلات شناورهای خود را در طول 8 سال جنگ تحمیلی آماده و به میدان رزم گسیل کند.

با پایان جنگ تحمیلی و باقی ماندن تحریم های تسلیحاتی یک حقیقت برای فرماندهان و مسئولین ایرانی مشخص شد و آن هم این بود که با توجه به وضعیت سیاسی حاکم، شعارها و جهت گیری های سیاسی موجود در ایران و کشورهای صاحب صنعت امکان خرید تسلیحات از منابع خارجی وجود ندارد. پس ایرانیان آماده شدند تا ناممکنی را ممکن کنند.

تا قبل از این در بخش دفاع و امنیت مشرق به معرفی شناورهای رزمی ساخت صنایع دفاعی ایران پرداخته ایم، اما در این بخش قصد داریم تا شما را با خط سیر طراحی و ساخت موتورهای دریایی در داخل کشور بیشتر آشنا کرده و نگاهی به روند تجهیز قلبهای تپنده ایرانی برای "جماران"، "سینا" و "ولایت" داشته باشیم.

برنامه های ایران برای ساخت شناورهای رزمی با شناورهای موشک انداز رده سینا آغاز شد. این شناورها بر پایه ناوهای فرانسوی کلاس " Combattante " که در سالهای قبل از پیروزی انقلاب خریداری شده بودند طراحی و ساخته شدند. مشخص بود که ایران در گام اول برای ساخت یک شناور رزمی می بایست با یک طرح سبک وزن شروع کند. ناوچه های کلاس "سینا" با وزنی در حدود 300 تن از 4 موتور هر کدام با توان 3500 اسب بخار بهره می برند که در مجموع توانی در حدود 14 هزار اسب بخار را برای این شناور تامین می کنند.




ناوچه موشک انداز کلاس سینا

اما شناور رزمی بعدی ساخت ایران که در سال های اخیر توجه بسیاری را به سمت خود جلب کرده ، ناو جنگی "جماران" است. باید در همین جا متذکر شد که وزن جماران در مقایسه با کلاس سینا افزایشی 5 برابری را تجربه کرده و به چیزی در حدود 1500 تن رسید. پروژه "موج" که جماران، اولین حاصل آن به حساب می آید قدمتی نزدیک به یک دهه دارد.

در سالهای اولیه شروع این طرح جمهوری اسلامی ایران با تحریم های بسیار شدیدی که در چند سال اخیر به بهانه برنامه اتمی بر علیه ایران وضع شده است رو به رو نشده بود و امکان تهیه بخشی از نیازهای این شناور از خارج از کشور وجود داشت و به خاطر اینکه بخش داخلی هنوز به توانایی تولید سامانه های پیشرانه برای این تناژ از شناورهای رزمی نرسیده بود، از شرکت های خارجی کمک گرفته شد.

نکته جالب دیگر این است که غربی ها پس از آنکه متوجه شده بودند که دلیل اصلی خرید این موتورها چیست، از فروش میله های انتقال نیرو موسوم به "شفت" و پروانه های مربوط به موتور سرباز زدند اما البته مهندسین ایرانی موفق شدند این بخش ها را طراحی و پس از ساخت بر روی شناور نصب کنند.

حقیقت این است که در صورتی که این قطعات به صورت مستقیم تهیه می شد شاید "جماران" زودتر به آب می افتاد اما مشکلات پیش آمده در زمینه سامانه پیشرانه جماران زنگ هشداری برای مسئولین بود تا دریابند که دشمنان به نیت ایران برای تقویت نیروی دریایی خود پی برده اند و از این پس دسترسی به هر گونه قطعه ای از خارج از کشور برای ساخت شناورهای مشابه "جماران" و یا نمونه های سنگین تر و پیشرفته تر، تقریباً غیر ممکن است.



ناوشکن بومی جماران در حال تمرین در آبهای جنوبی کشور

به همین خاطر بود که رهبر معظم انقلاب در مراسم عملیاتی شدن ناوشکن جماران با اشاره به برخی اقدامات خصمانه دشمنان در راه افزایش توان دفاعی کشورمان اینگونه فرمودند: "بعضى از موتورها براى اورهال فرستاده شده، برنگشته - آنطور كه ميگويند - مثل موتورهاى اصلى ناوچههاى كلاس پيكان." پس از این اشاره فرمانده کل قوا، معظم له بر ضرورت خودکفایی نیروهای مسلح و نیروی دریایی کشور از طریق تولید قطعات و ساخت مجموعه ها تاکید مجدد کردند.

این زنگ بیدار باش در سال 1390 هجری شمسی اولین اثر خود را نشان داد و در روز 31 مرداد ماه این سال و در روز صنعت دفاعی از موتور دریایی " بنیان 1 " رونمایی شد. بنا بر گفته های سردار وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تلاش ها برای ساخت موتور دریایی بنیان 1 از سال 1388 شمسی، یعنی سال به آب اندازی ناو جماران، آغاز شد و در نتیجه در سال 1390 ما شاهد تولد اولین موتور دریایی بومی ایران با نام " بنیان 1 " با توان 850 اسب بخار بودیم.

ناگفته پیدا بود که این حرکت برای گام اول بسیار مثبت تلقی می شد اما نیاز شناورهای نظامی سنگین را برآورده نمی کرد. چیزی در حدود یک سال گذشت و متخصصین ایرانی توانستند در حرکتی خارق العاده و قابل تحسین موتوری دریایی با عنوان " بنیان 4 " را به ایرانیان معرفی کنند.




موتور دریایی بنایان 1 اولین موتور دریایی بومی ایران

با توجه به تازه بودن این دستاورد ارزشمند دفاعی و به احتمال زیاد نیاز به انجام آزمایشات بیشتر به منظور اطمینان از کیفیت و کارایی موتور مورد نظر اطلاعات آنچنان زیادی از آن به عموم عرضه نشده است اما آنچه پیداست آن است که این سامانه پیشران با وزنی در حدود 18 تن می تواند نیرویی در حدود 5 هزار اسب بخار را تولید کند.با مقداری نگاهی دقیق و مقایسه ای تخمینی می توان ابعاد این سیستم پیشران را در بحث طول 4 متر و عرض نزدیک به 1.5 متر متر تخمین زد.

با توجه به فاصله یک ساله بین این دو دستاورد می توان شاهد یک پرش بیش از 5 برابر در توان موتورهای دریایی ایران بود که خود به دور از هر مسئله تکنیکی دیگر نشان از کار و تلاش بسیار در این زمینه و انشالله نشان دهنده آینده بسیار روشن در این حوزه از صنایع دفاعی است.

اما باید گفت با وجود این که موتور فوق شاید هنوز به توانی شبیه به موتور جماران دست نیافته باشد اما می توان از آن نیز در تأمین توان شناورهای بومی استفاده کرد. همان گونه که در بالا اشاره شد در شناور جماران از دو موتور که هر یک 10 هزار اسب بخار نیرو تولید می کنند، استفاده می شود.

مسلماً با وجود تحریم های موجود بر علیه کشور و با وجود تولید موتور دریایی "بنیان 4" در داخل با توان بومی می توان این احتمال را بسیار قوی دانست که در ادامه خانواده شناورهای کلاس "موج" با تغییری در آرایش موتورها از 4 پیشران بومی "بنیان" بهره ببرند تا توان 20 هزار اسب بخار مورد نیاز تولید شود.

با توجه به این که به صورت دقیق مشخص نیست که شناور جماران از چه نوع موتورهایی استفاده می کند و تنها قدرت آنها مشخص شده است، می توان با یک جستجوی ساده در بین موتورهای دریایی با این قدرت به تخمین هایی در این زمینه دست پیدا کرد. وزنی در حدود 45 تا 47 تن، طولی در حدود 6 متر و عرضی در حدود 2 متر دارد. می توان این احتمال را در بدترین شرایط ممکن نیز فرض کرد که حتی اگر برای تامین نیروی شناوری به مانند "ولایت" که شبیه به جماران است و احتمال به سیستمی شبیه به جماران نیاز دارد می توان با انجام یک تغییر در طراحی داخل شناور از موتور بنیان 5 برای تامین نیروی مورد نظر شناوری به مانند "ولایت" استفاده کرد.

در عین حال با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر نیاز به حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آبهای بین المللی به منظور حفاظت از منافع ملی مشخص است که شناورهای کلاس "موج" توان پاسخ گویی به نیاز بلند مدت نداجا را ندارند و در نتیجه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به شناورهای سنگین تر به منظور پیمودن مسافتهای طولانی تر با ماندگاری بیشتر در دریا نیاز دارد. ناگفته پیداست که شناور سنگین تر به سامانه پیشران نیرومندتری هم نیاز دارد.

بنا براین با توجه به اعلام مسئولان مبنی بر اینکه برنامه کشور برای ساخت موتورهای دریایی شامل چهار نمونه با توان های مختلف است احتمال معرفی موتوری با توان بیشتر در آینده برای ناوهای سنگین تر وجود دارد به خصوص که ساخت ناوشکن های 3هزار تنی هم در برنامه های صنعت دفاعی کشور وجود دارد.



موتور دریایی بومی بنیان 4 با توان 5 هزار اسب بخار

نباید فراموش کنیم که جمهوری اسلامی ایران در این بخش از صنایع دفاعی بسیار تازه وارد است و با وجود مسئله تحریم در مدت یک سال توانسته رشد بیش از 5 برابر را در توان تولیدی موتورهای بومی دریایی خود تجربه کند و در صورتی که بتواند با همین نرخ، با تصور حفظ این سرعت و نه افزایش آن، پیش رود می توان امیدوار بود که در حدود دو یا سه سال آینده شاهد نسل جدید موتورهای دریایی ایران با توانی در حدود 10 هزار اسب بخار یا بیشتر باشیم که نسل های پیشرفته تر و سنگین تر ناوشکن ها را نیز پاسخگو خواهد بود.

هنوز هم رسانه ها و افکار عموی ایران به خوبی مطلع نیستند آنچه که توانست نیروهای مسلح کشورمان را از «نیازمندی به بیگانگان برای تعمیر موتور یک ناوچه موشک انداز 300 تنی» به «توانایی طراحی و تولید موتورهای دریایی با قدرت 5 هزار اسب بخار» برساند غیر از همت و دانش متخصصان متعهد ایرانی، تاکید و نقشه راه فرمانده معظم کل قوا در افتتاح ناوشکن جماران بود؛ تاکیداتی که پیش از این نیز ساخت جنگنده، ناوچه های موشک انداز و ناوشکن و تانک های بومی را به ارمغان آورده بود.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : یک شنبه 19 شهريور 1391
آغاز به کار دو یگان تکاوران دریا

به گزارش مشرق، سردار حسین ذوالفقاری در گفتوگو با فارس گفت: بودجه اختصاص یافته به مرزبانی ناجا در سال 90 رقم 102 میلیارد تومان بود که از این رقم 30 میلیارد به تقویت دریابانی اختصاص یافت. هم اکنون برنامههای انجام شده که امیدواریم طرحها با موفقیت کار خود را به پایان برسانند.

وی بیان داشت: در سال جاری 130 میلیارد تومان به تقویت مرزبانی اختصاص یافته که از این رقم تا کنون 14 درصد به تقویت دریابانی تخصیص یافت.

این مقام ارشد انتظامی از اختصاص 16 میلیارد بودجه دفاعی کشور به مرزبانی ناجا برای تقویت حوزه دریا خبر داد و گفت: بخشی از بودجه تخصیص داده شده در اختیار وزارت دفاع قرار گرفته تا اقدام به خرید شناورهای مورد نیاز کنند.

ذوالفقاری ادامه داد: افزایش توان تکنولوژیکی، آغاز استخدام نیروهای متخصص در عرصه دریا، ساخت اسکله و پایگاههای مورد نیاز دریابانی، آموزش و آغاز به کار دو یگان تکاور دریایی از مهمترین اقدامات مرزبانی در حوزه دریا محسوب میشوند تا روندی تقویتی را در این بخش شاهد باشیم.

فرمانده مرزبانی ناجا از تشدید بازسازی شناورهای دریایی خبر داد و گفت: هم اکنون امکانات تعمیرات دریایی مورد نیاز راهاندازی شده است.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1391
با تجهیزات دفاعی جدید ایران آشنا شوید/گزارش تصویری از شنود شاهد، خودرو تاکتیکی فرماندهی و ...

 

نظامی - صبح امروز با حضور رئیس جمهور و وزیر دفاع، در سالروز گرامیداشت صنایع دفاعی از شش دستاورد دفاعی جدید کشور رونمایی شد.

 

رئيس​جمهور در مراسم رونمايي از تجهيزات دفاعي جديد گفت: پیشرفت صنایع دفاعی را برای کشورگشایی نمی‌خواهیم.

سردار فيروزآبادي نيز رئيس جمهور را در رونمايي از دستاوردهاي جديد دفاعي کشور، همراهي مي کرد.

رئيس​جمهور از نزديک با تجهيزات دفاعي جديد کشور آشنا شد.

متخصصان کارآزموده صنایع دریایی موفق شدند موتور دریایی بنیان 4 با تعداد 16 سیلندر و قدرت 5 هزار اسب بخار و 18 تن وزن بر روی شناورهای بزرگ نظامی نصب کنند.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/30-5-1391/IMAGE634811696875683489.jpg

سامانه جهت‌یاب و شنود شاهد، پولیس سیگنالی و جهت یابی در بانک‌های WHFو UHF و مدلاسیون‌های مختلف را در فاصله زمانی بسیار کم انجام می‌دهد. سامانه شاهد قادر است سیگنال‌های ثابت، آنالوگ و جهش فوقانی را تشخیص داده و مورد پردازش قرار دهد و امکان شنود چند کانال را به طور همزمان فراهم کند.

يکي از شش دستاورد بزرگ دفاعی جدید که امروز رونمايي شد.

خودروی تاکتیکی - فرماندهی ارس با 3.4 تن وزن و توان 133 اسب بخار با دو کابین یکپارچه به عنوان خودروی حامل فرماندهان،‌ خودروی هجومی و خودروی پشت خاکریز قابلیت استفاده در تمام مناطق عملیاتی صعب العبور و شهری را دارد. قابلیت زرهی، پوشش تلفیقی،‌ گرم کن گازوئیلی و محافظ پشت سر از مهمترین ویژگی‌های این خودرو محسوب می‌شود.

موشک فاتح 1D-110 از دقیق‌ترین و پیشرفته‌ترین موشک‌های بالستیک زمین به زمین با سوخت جامد مرکب است که در یک دهه اخیر نقش مؤثری در ارتقاء توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران داشته است. قابليت​هاي اين موشک ارتقا يافته و به تولید انبوه رسیده است.

پروژه سکوی تست‌های پروازی با نام آرمیتا با هدف آزمایش سامانه‌های هوایی در شرایط واقعی پرواز ساخته شده است که با هدف آزمایش سامانه پرتاب هواپیمای جنگی، آزمون سامانه دستگاه تولید اکسیژن هواپیما‌، آزمون سامانه اویونیک پیشرفته هواپیما و آزمایش اویونیک پیشرفته به خلبان‌های هواپیمای جنگنده انجام شده است.



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , نیروی هوایی , نیروی دریایی , سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1391
ویدئو کلیپ/ زیردریایی مدرن uss virginia



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1391
فیلم/ مراحل تولید و ساخت زیردریایی اتمی

پیشرفت بزرگ در ساخت زیردریاییها معرفی انرژی هسته ای به این عرصه بود که باعث شده تا شعاع عمل زیردریاییهای هسته ای به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.
در فیلم زیر به صورت گزارش وار، مراحل ساخت یک زیردریایی هسته ای نشان داده شده است.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: How to Build A Nuclear Submarine (Full) - Arteshi.com_01.jpg
مشاهده: 2
حجم: 67.2 کیلو بایت
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: How to Build A Nuclear Submarine (Full) - Arteshi.com_02.jpg
مشاهده: 2
حجم: 48.8 کیلو بایت
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: How to Build A Nuclear Submarine (Full) - Arteshi.com_03.jpg
مشاهده: 2
حجم: 49.6 کیلو بایت
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: How to Build A Nuclear Submarine (Full) - Arteshi.com_04.jpg
مشاهده: 2
حجم: 56.7 کیلو بایت



دانلود قسمت اول

دانلود قسمت دوم



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
عکس/ناوشکن آمریکایی " یو اس اس پورتر " پس از برخورد با نفت کش ژاپنی در تنگۀ هرمز

ناوشکن آمریکایی " یو اس اس پورتر " پس از برخورد با نفت کش ژاپنی در تنگه هرمز به این شکل درآمده است.




:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
ویدئو کلیپ/ فرود ناموفق جنگندۀ F18 Hornet بر روی عرشۀ ناو

دانلود از مدیافایر



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
ویدئو کلیپ/ ناو هواپیمابر USS George Washington CVN 73

دانلود



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
ویدئو کلیپ/ ناو هواپیمابر USS Harry S. Truman CVN 75

دانلود



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
اچ ام اس دراگون

1- موشک بالستیک قاره پیمای اتمی RS-24 Yars اولین آزمایش خود را در May 29 2007 به جهت جایگزینی موشکهای R-36 و UR-100N که قریب به 50 سال در خدمت بودند تست شد. RS-24 از نمونه Topol-M که قادر به حمل 10 کلاهک مستقل اتمی میباشد سنگینتر است.

2- مکان دوم به Sukhoi PAK FA جنگنده نسل پنجم تعلق دارد. T-50 اولین پرواز خود را در تاریخ 29 ژانویه 2010 به انجام رساند. بنابر گزارشات، این جنگنده قادر به حمل حداکثر 7500 کیلوگرم مهمات میباشد. ابعاد تخمینی جایگاههای درونی مهمات این جنگنده 4.6 در 1.1 تخمین زده میشود.


3- S-500 نسل جدید موشکهای زمین به هوامیباشد که برای مقابله با موشکهای بالستیک قاره پیما، سیستمهای کنترل و هشدار هوایی و سیستمهای کنترل و هشدار زود هنگام هوایی و هواپیماهای جمینگ طراحی شده است. با برد برنامه ریزی شده 600 کیلومتر، سیستم S-500 قادر به شناسایی و درگیری همزمان با 10 هدف بالستیک سوپر سونیک با سرعت پرواز 7 کیلومتر بر ثانیه و با سقف پرواز 40 کیلومتر میباشد.

4- زیردریایی کلاس Yasen، نسل جدید زیردریائیهای اتمی تهاجمی چند منظوره روسیه است. زیردریائیهای Yasen-class مجهز به موشکهای کروز و تیوبهای 6508 میلیمتر و 5332 میلیمتر میباشد. زیردریایی کلاس Yasen، اولین زیر دریایی روسیه مجهز به سونار کروی ساخته Irytysh-Amfora میباشد. زیردریایی کلاس Yasen، اولین زیردریایی روسیه مجهز به نسل 4 راکتورهای اتمی است.


5- رتبه پنجم به تانک T-90AM که ورژن جدید تانک T-90 میباشد تعلق میگیرد. این تانک مجهز به تیربار پیشرفته، موتور قدرتمند، سیستم متحرکه جدید، بخش مجزا برای مهمات، سیستم ایمنی جدید و دید پانوراما میباشد.


6- رتبه ششم به سیستم موشکی بالستیکی متحرک 9K720 Iskander تعلق دارد. موشک اسکندر از نمونه های پیشین خود، موشک Oka برتری دارد و مجهز به موتور یک مرحله ای سوخت جامد میباشد. هر موشک بر روی وسیله نقلیه حامل خود میتواند به طور مجزا و مستقل بر روی هدف نشانه روی شود. اهداف نه تنها میتوانند توسط ماهواره یا هواپیما، بلکه حتی توسط یک سرباز که کار هدایت آتش توپخانه را به عهده دارد میتوانند هدف یابی شوند. همچنین موشک های اسکندر برای مقابله با اهداف متحرک میتوانند در خلال پرواز مجددا برنامه ریزی و هدف یابی مجدد شوند.


7- Ka-52 ‘Alligator’ نمونه تغییر یافته دیگری برپایه Ka-50 میباشد. این هلیکوپتر مجهز به رادار ، سیستم نشانه روی TV/thermal دید در شب ‘Samshite’، و انواع مهمات میباشد.

8- اسلحه ORSIS-5000 قابلیت درگیری دقیق در هر ساعت از شبانه روز بدون کمترین آمادگی تکنیکی یا شلیک اضافه، در برد تا 1.5 کیلومتر را داراست. ORSIS-5000 در دو کالیبر تولید میشود: calibers: .308 Winchester برای بردهای کوتاه و متوسط و .338 Lapua Magnum برای بردهای متوسط و بلند. این سلاح برای نیروهای ضد تروریست و نیروهای مخصوص روسیه طراحی شده است.


9- رزمناو Soobrazitelnyy/ Smart دومین رزمناو از آخرین کلاس رزمناوهای روسیه Steregushchiy/ Guarding.این رزمناو اولین ناوی میباشد که به سیستم دفاعی Redut تجهیز شده است. Soobrazitelnyy/ Smart برای اولین بار در سال 2011 در پنجمین نمایشگاه دفاعی دریایی بین المللی در سن پترزبورگ به نمایش عموم درآمد.


10- نارنجک انداز ضد تانک چند منظوره RPG-32 Hashim. موشک انداز RPG-32 برای نابودی و مورد هدف قرار دادن طیف وسیعی از اهداف میدان نبرد از قبیل تانکهای مدرن، سنگرها، سربازان، خودروهای زرهی طراحی شده است



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
عکس/ بالگرد روسی برروی عرشه ناوهواپیمابر آمریکایی!

تصوریری از بالگرد Ka-27 هلیکس بر روی عرشه ناوهواپیمابر یواس اس نیمیتز CVN-68 طی رزمایش دریایی بزرگ RIMPAC در 27 جولای 2012 :






:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : چهار شنبه 11 مرداد 1391
ویدئو کلیپ/یک روز شلوغ در ناو هواپیمابر


حجم: 8.25 مگابایت

دانلود



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : چهار شنبه 11 مرداد 1391
ویدئو کلیپ/24 ساعت بر روی ناو هواپیمابر

حجم: 6.48 مگابایت

دانلود



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : چهار شنبه 11 مرداد 1391
ویدئو کلیپ/ انهدام زیردریایی در اقیانوس

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=13625&d=1343781258

 

در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : چهار شنبه 11 مرداد 1391
شهید نادر مهدوی، کابوس ناوهای امریکایی + گزارش

ناوهاي آمريكايي طي سالهاي گذشته، درياهاي آزاد و خليج فارس را عرصه جولان خود قرار دادهاند اما مقامات آمريكايي هرگز خاطرات خاصي از خليج فارس را از ياد نخواهند برد؛ اينكه جمهوري اسلامي ايران تجربه رويارويي مستقيم با ناوهاي آمريكايي در خليج فارس در جريان جنگ تحميلي را نيز داشته از جمله ماموريتهايي كه به فرماندهي دلاور شهيد "نادر مهدوي" و گروه چند نفره تحت امر وي در سال 66 انجام شد؛ شهيد "نادر مهدوي" با همراهي تعداد اندك همرزمانش خلیج فارس را تا ماهها برای ناوگان فوقمدرن آمریکا و متحدانش ناامن كرد و خاطرات فراموش نشدني را براي نظاميان آمريكايي به يادگار گذارد.

ناو (Cruiser) یک نوع کشتی جنگی بزرگ است که میتواند بدون وابستگی به یک ناوگان ماموریتهای خود را نظیر شبیخون زدن به کشتیهای تجاری دشمن انجام دهد كه اين واژه در اواخر سدهٔ نوزدهم به هرگونه شناوری که توانایی انجام چنین ماموریتی داشت، اطلاق میشد و از دهه ۱۸۹۰ تا اواخر ۱۹۵۰ ناوها گونهای از کشتیهای جنگی بودند که از لحاظ پهنا و درازا از رزمناوها کوچکتر و از ناوشکنها بزرگتر بودند.


به دلیل اینکه کشتیهای بزرگتر معمولاً در نزدیک پایگاه باقی میماندند، در طول این سالیان ناوها بعنوان سلاح دوربرد نیروهای دریایی بهشمار میآمدند و همچنان وظیفه آنها ردیابی و انهدام کار وانهای تدارکاتی و پشتیبانی دشمن بود.

در اواخر سدهٔ بیستم با بازنشسته شدن رزمناوها، ناوها به بزرگترین جنگده شناور تبدیل شدند و ماموریت آنها بیشتر حفاظت ناوگانها از حملات هوایی و حمله ناوشکنهای دشمن بود.

همچنين در ابتدای قرن بیستم ناوها سنگینترین کشتی نظامی در حال کار بوده که فقط پنج کشور ایالات متحده، روسیه، فرانسه، ایتالیا، پرو از آنها بهره مند بودند و در حال حاضر با مرخص کردن ناو Vittorio Veneto توسط ایتالیا، فقط چهار کشور باقیمانده دارای ناو هستند.


ناو هواپیمابر كه مورد بحث ما در اين گزارش است یک کشتی جنگی بوده که برای حمل کردن و پوشش دادن هواپیماها و هلیکوپترهای جنگی طراحی شدهاست و به عنوان یک فرودگاه شناور عمل میکند، و اینگونه هواپیماها میتوانند بدون سوختگیری و توقف، عملیات در مسافتهای دور را انجام دهند.
به عبارتي ناو هواپیمابر یک جنگافزار بسیار گرانقیمت است که بهای آن گاه تا ۴٫۵ میلیارد دلار میرسد. از این رو در سال ۲۰۱۱ تنها ۲۱ ناو هواپیمابر در حال فعالیت بودند که از این تعداد ۱۱ ناو متعلق به ایالات متحده آمریکا است.
جالب آن است كه بدانيم ناوهای هواپیمابر آمریکایی و ناو هواپیمابر شارل دوگل فرانسویها از یک نیروگاه هستهای برای تامین انرژی مورد نیازشان استفاده میکنند که به آنها اجازه میدهد مدتها دور از آشیانه بی نیاز از سوخت گیری بمانند اما بقیه ناوها از سوختهای متعارف استفاده میکنند.
در واقع هر دو کشور اسپانیا و ایتالیا دارای دو فروند ناو هستند و شش کشور روسیه، بریتانیا، فرانسه، هند، برزیل، تایلند هر کدام یک ناو هواپیمابر در اختیار دارند.

چین نیز در حال بازسازی و تکمیل یک ناو هواپیمابر سابق شوروی است و هند و بریتانیا نیز هر کدام دو ناو هواپیمابر دیگر را در دست ساخت و بازسازی دارند. آمریکا نیز علاوه بر 11 ناو فعال خود، یک ناو ذخیره و یک ناو در حال ساخت داشته و سفارش تولید دو ناو دیگر را هم داده است.

بر اساس اين گزارش، ژاپن با 20 ناو، کانادا و استراليا 3 ناو، آرژانتین 2 ناو و هلند يک ناو، در گذشته صاحب ناو هواپیمابر نيز بودند.

سنگینترین ناوهای هواپیمابر دنیا ناوهای آمریکایی کلاس نیمیتز هستند که شامل ۱۰ ناو با وزنی بین 100 تا 104 هزار تن میشوند و بین سالهای 1975 تا 2009 وارد نیروی دریایی شدهاند. سبکترین ناو هواپیمابر فعال نیز ناو چاری ناروبت تایلند با 11هزار و 400 تن و سنگینترین ناو هوپاپیمابر غیرآمریکایی ناو دریادار کوزنتسف روسها با ۵۵ هزار تن وزن است.


لازم به ذكر است كه در اوایل سدهٔ 21 ناوهای هواپیمابر در سرتاسر جهان گنجایش حمل 1250 هواپیما را داشتند.

ناوهای هواپیمابر معمولاً با چند کشتی دیگر به صورت گروهی حرکت میکنند. این کشتیها میتوانند تجهیزات پدافندی یا لوازم یدکی برای هواپیماها را تأمین کنند. معمولاً چند کشتی دیگر وظیفه محافظت از ناو اصلی را دارند مانند سامانههای پیشاخطار یا دفاع موشکی.


از اين رو نخستین پرواز و فرود یک هواپیمای جت بر عرشه یک ناو هواپیمابر را جنگنده هاویلند ومپایر در دسامبر 1945 انجام داد.

همچنين بيشتر عرشه پرواز ناوهای هواپیمابر به طور کلی به صورت تختی هستند که به عنوان محل فرود و پرواز هواپیماها عمل میکند.


در دامه اين گزارش بنا داريم تا ضمن اشاره به فعاليتهاي فني ناوهاي هواپيما بر ، آسيبپذيري آنها را نيز ذكر كنيم چرا كه به اذعان كارشناسان امريكايي ايران به سرعت در حال دسترسي به توانمنديهايي به منظور هدف قرار دادن ناوهاي آمريکايي در خليج فارس است و در عين در اختيار داشتن زرادخانهاي از موشکهاي ضد ناو ، ناوگان زيردرياييها و قايقهاي تندرو را توسعه داده است.
از آنجايي كه هواپیماها برای به پرواز در آمدن باید به سرعت معینی برسند ولی با اين حال باندهای پرواز در ناوهای هواپیما بر به نسبت کوتاه هستند و این امکان را برای هواپیماها فراهم نمیآورند. از این رو در ناوهای هواپیمابر از وسیلهای به نام منجنیق استفاده میشود.
منجنیقها که با موتور بخار کار میکنند به هواپیما شتاب لازم برای پرواز را میدهند. قدرت این منجنیقها به قدری است که در طول تنها دو ثانیه سرعت هواپیما را از صفر به 165 مایل در ساعت میرسانند. این کار باعث میشود که هواپیما سرعت لازم برای پرواز را کسب کند همچنین برای فرود آمدن هواپیمایی که 150 مایل بر ساعت سرعت دارد مجهز به یک دم زنجیری است که باید آن را به یکی از چهار کابل موجود روی باند گیر بیندازد که بعد از 96متر مسافت متوقف میشود.




بنابراين در ناوهای هواپیمابر، برعکس فرودگاهها برای فرود آمدن هواپیما نباید سرعت خود را به کمترین حالت برساند بلکه باید دارای سرعت کافی باشد که در صورت ناتوانی خلبان در درگیر کردن دم زنجیری و کابلها هواپیما با سرعتش بتواند از سوی دیگر ناو دوباره به پرواز در آید به علت مشکل بودن این کار معمولاً از برجستهترین خلبانان برای ناوهای هواپیما بر استفاده میشود.
يك نوع از ناوهای هواپیمابر که ایالات متحده از آن استفاده نمیکند به گونهای طراحی شدهاست که به منجنیق نیازی ندارد. در عوض دارای یک سکوی پرواز است، این نوع ناوها بیشتر هواپیماهای عمودپرواز VTOL یا STOVL (هواپیماهایی که به صورت عمود فرود میآیند و با طی مسافت کمی پرواز میکنند) را حمل میکند.




ازجمله ناوهايي كه تقريبا در تمامي صحنههاي جنگ جهاني دوم نقش آفريني كرد "اچ ام اس ویکتوریوس (به انگلیسی R38،HMS Victorious)"نام داشت كه دومین ناو هواپیمابر از ناوهای هواپیمابر کلاس ایلاستریوس بود که دستور ساخت آن در نیروی دریایی انگلستان در سال 1936 داده شد و در سال 1937 ساخت آن شروع شد و دو سال بعد در شروع جنگ جهانی دوم (1939) به آب انداخته شد. با این حال تا 1941 که نیاز شدیدی به شناورهای اسکورتی احساس میشد وارد نیروی دریاي بريتانيا شد.





يادآوري اين نكته ضروري است كه پيشرفتهاي ايران در ناوگان دريايي امري كاملا محسوس است و در اين راستا حتي مقامات واشنگتن از آسيب پذير بودن کشتي هاي جنگي آمريکايي در ساعات اوليه وقوع جنگ احتمالي در خليج فارس ابراز نگراني کردهاند.
تحليلگران نظامي کنوني و پيشين آمريکا بر اين امر اذعان کردهاند که حتي پيشرفتهترين ناوهاي جنگي آمريکا در برابر موشکهاي کوتاهبرد و قايقهاي گشتي تندرو ايران آسيبپذير هستند.
از اين رو واشنگتن اعلام کرده است که رزمايشهاي جديد نظامي از جمله مانور مينروبي در خليج فارس برگزار ميکند همچنين ايستگاههاي راداري در کشور قطر راهاندازي کرده است.
واشنگتن پست در گزارش خود ميافزايد در هر صورت توان موشکي و دفاعي ايران براي تحميل ضربات سهمگين به ناوهاي جنگي آمريکا در مقايسه با 10 سال گذشته بسيار افزايش يافته است.
گفتني است كه مقامات پنتاگون در تحقيقات انجام شده در ماه آوريل هشدار دادند که سامانه دفاعي و موشکي ايران به سطح خطرناکي از پيشرفت دست پيدا کرده است.
برخي کارشناسان با توجه به توان فزاينده ايران در واکنش به تحرکات ناوهاي آمريکايي اقدام واشنگتن در استقرار ناوهاي جنگي پيشرفته و ناوهاي هواپيمابر در خليج فارس را مورد ترديد قرار دادهاند.


بنابر این گزارش این ناو هواپیما با شماره بدنه "CVN74” و با نام «یو اس اس جان سی استنیز» پس از عبور از تنگه هرمز و هنگام ورود به دریای عمان (محدوده رزمایش ولایت ۹۰) بلافاصله توسط سامانههای شنود الکترونیک نیروی دریایی ارتش شناسایی و سپس یک فروند هواپیمای بال ثابت گشت و شناسایی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با پرواز از نزدیکی این ناو ضمن تصویربرداری و شناسایی مثبت از آن، اطلاعات این ناو هواپیمابر آمریکایی را به مرکز فرماندهی مخابره کرد.

ناو هواپیمابر «یو اس اس جان سی استنیز» در سال 1989 میلادی به منظور انجام ماموریتهای مختلف از جمله عملیاتهای دریایی، پشتیبانی نیروی هوایی، مینریزی، ایجاد حصارهای دریایی و هوایی و نیز حمل انواع هواپیماهای ارتش آمریکا به مناطق دیگر ساخته شد. این ناو با دارا بودن دو رآکتور هستهای و با قابلیت حمل 15 تا 20 فروند جنگنده یکی از مهمترین ناوهای هواپیمابر ارتش آمریکاست.

گفتني است كه رهبر معظم انقلاب که در سال 1366 به عنوان رئیس جمهور وقت کشورمان، در حاشیه رزمایش شهادت در خلیج فارس اظهار داشتند: « اگر (ناوهای خارجی) وارد خلیج فارس بشوند، سرشان را بیاندازند پایین و با یک آرم بین المللی قصد تعرض به جایی یا چیزی را نداشته باشند، کسی هم به آنها تعرضی نخواهد کرد چون ما شروع به ایجاد تشنج نمیکنیم. اما چنانچه قصد تشنج آفرینی و تحریک داشته باشند همچنان که امریکائیها داشتند، چه امریکا چه فرانسه و چه هر قدرت دیگری، بخواهند با حضور در خلیج فارس قدرت خودشان را در منطقه تحکیم بکنند، یقینا برخورد بوجود خواهد آمد و در آن برخورد آسیبپذیری آنها بسیار زیاد خواهد بود. این ناو فرانسوی و ناوهایی که امریکائیها نام میبرند و تبلیغ میکنند، اینها یقینا ناوهای مدرن و پیشرفتهای است که موشک و امکانات دارد. اما آنچیزی که امروز در خلیج فارس به عنوان قدرت نظامی جمهوری اسلامی حضور دارد، از یک خصوصیتی برخوردار است که این پیچیدگیهای تکنیکی در مقابله با آن ناتوان است.»
حماسه شهيد نادر مهدوي، كابوسي كه از ياد آمريكاييها نخواهد رفت

آنچه مسلم است اين که جمهوري اسلامي ايران تجربه رويارويي مستقيم با ناوهاي آمريكايي در خليج فارس در جريان جنگ تحميلي را نيز داشته و از جمله ماموريتهايي كه به فرماندهي دلاور شهيد "نادر مهدوي" و گروه چند نفره تحت امر وي در سال 66 واگذار شده در همين رده است و شهيد نادر مهدوي با همراهي اندك همرزمانش، خلیج فارس را تا ماهها برای ناوگان فوقمدرن آمریکا و متحدانش ناامن كرد و حیثیت نظامي دولتمردان این کشور را بارها به بازی گرفت.




بر اساس اين گزارش؛ طي يكي از ماموريتهاي شهيد مهدوي در مواجهه مستيقم با ناوهاي آمريكايي، هنگامي كه نخستین کاروان نفتکش‏هاى کویتى تحت پرچم آمریکا و با اسکورت ناوشکن‏هاى ابرقدرت غرب، دو روز بعد از تصویب قطعنامه 598 حرکت خود را از سواحل امارات متحده عربى در دریاى عمان آغاز کرد. سرانجام کاروان اسکورت نفتکش‏هاى "گس پرنس " و "بریجتون " - که نام‏هاى عربى آنها توسط شرکت آمریکایى عوض شده بودند - با سرو صداى زیادى مأموریت خود را آغاز کرده و به سلامت از تنگه هرمز گذشتند اما، در نزدیکى جزیره فارسى با خطر جدى مواجه شده و نفتکش 400 هزار تنى "بریجتون " با یک مین 270 کیلویى برخورد كرد. بازتاب این حادثه بسیار گسترده بود.
على‏رغم این که آمریکا سعى كرد این حادثه را بى‏ اهمیت تلقى كند اما چنین ضربهاى براى حیثیت سیاسى و نظامى آمريكا جبران‏ناپذیر بود و مهم‏تر از همه این که عملاً ابتکار عمل در خلیج فارس را به دست ایران مى‏داد. این رخداد سبب شد که کاروان‏هاى بعدى بيسر و صدا و تبلیغات و با رعایت پنهان کارى از سواحل کویت به دریاى عمان و بالعکس حرکت کنند، در حالى که همواره خطر مین‏ها، قایق‏هاى تندرو و موشک هاى کرم ابریشم را احساس ميکردند.


نادر مهدوی، سرانجام در 16 مهر ماه 1366 پس از آن که ناوگروهِ تحت امرش، یک فروند بالگرد آمریکایی را سرنگون ساخت، با آتش مستقیم تفنگداران دریایی آمریکایی مجروح شد و به اسارت آنان در آمد. سپس در عرشه ناو «یو اس. چندلر» مورد شکنجه قرار گرفته و به شهادت رسید.
اما در راستاي مقابله اران با ناوهاي متجاوز آمريکايي، راهکارهاي مختلفي ارائه کرده که ساخت موشک خليج فارس گواهي بر اين ادعا است.

این موشک ارتقاء یافته، موشک فاتح 110 است که به علت بالستیک بودن با سرعت فوق صوت حرکت میکند. این سرعت باعث میشود تا انهدام موشک توسط سپرهای دفاعی ناو هواپیما بر بسیار سخت شود.

بر اساس اين گزارش؛ فرمانده هوا و فضای سپاه پاسداران در توصيف وضعيت نظامي موشک فوق اظهار داشت: يکي از قابليتهاي ارزشمند موشک خليج فارس اين است که اگر با هر تهديدي مواجه شود، ابتدا به ساکن مورد مذکور را هدف قرار داده و چنانجه با هر هدف متحرک بزرگ دیگری نیز برخورد کند به راحتی مورد اصابت قرار خواهد داد.

سردار حاجي زاده افزود: موشک خلیج فارس از ارتفاع بسیار بالا بر روی هدف متحرک یا ثابت قفل میکند و سپس به سوی هدف شیرجه میرود. این تصویر با دوربین موشک قابل رویت است.

همچنين علاوه بر این توان که موشک خلیج فارس برای ایران ایجاد کرده، ایران توانسته با شلیک موشکهای دور برد به دهانه اقیانوس هند توان دیگری را به نمایش بگذارد.

گفتني است؛ موشك خليج فارس در رزمايش پيامبر اعظم(ص) كه تيرماه اسال جاري برگزار شد، مورد آزمابش قرار گرفت و توانست با موفقيت صددرصد دشمن فرضي را نابود كند.

اما این موشکها زمانی میتوانند موثر باشند که ایران بتواند به مختصات دقیقی از ناوهای آمریکایی مورد هدف دست یابد و لازمه این کار رصد دقیق ناوهای دشمن است. این وظیفه به عهده پهپادها گذاشته شده که از ارتفاع بسیار بالا و دور از دید رادارها بر روی ناوها قفل میکنند بدون آنکه حتی هواپیماهای روی عرشه بتوانند آنها را رهگیری و منهدم‎ کنند.

نکته مهم تر آنکه این پهبادها میتوانند پخش مستقیم تردد ناو را از خلیج فارس به تهران مخابره کنند.
اتفاقی که چند سال قبل در یک اجلاس عمومی با موفقیت اجرا شده و تصاویر مستقیمی از تردد ناوها در منطقه خلیج فارس که توسط پهپادهای ایرانی مخابره شده بود به صورت زنده و مستقیم در تهران به نمایش در آمد.
اين گزارش نشان از اين دارد که ادعاهاي واهي آمريکا با تفاسيري که از تسليحات پيشرفته جنگي ارائه ميکند، در برابر توان نظامي ايران با وجود اين که سالهاست آماج تحريمهاي مختلف بين المللي به سرکردگي استکبار جهاني بوده است هيچ نقطه قوتي محسوب نميشو



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : چهار شنبه 11 مرداد 1391
ویدئو کلیپ/ شبیه سازی بسیار جالب از ناوچۀ چندمنظورۀ فرانسوی

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=13443&d=1343584727

شبیه سازی بسیار جالب و دیدنی از قسمتهای مختلف ناوچۀ فرانسوی

لینک دانلود

در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : یک شنبه 8 مرداد 1391
ویدئو کلیپ/اسلحۀ فوق پیشرفتۀ (CIWS) رزمناوهای آمریکا برای هدفگیری انواع تهاجمات

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=13448&d=1343584931

این اسلحه مجهز به رادار پیشرفته ائی است که تمامی تهدیدات را در مدت کمی نابود میکند.

لینک دانلود

در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : یک شنبه 8 مرداد 1391
نیروی دریایی ایران قادر است ناوهای جنگی آمریکا در خلیج فارس را نابود کند

روزنامه واشنگتن پست در مقالهای اذعان کرد که ایران به سرعت در حال بهبود تواناییهای خود در خلیج فارس است و با موشکهای ضد ناو فوق پیشرفته، قایقهای تندرو و زیردریاییهای خود میتواند ناوهای آمریکایی را هدف قرار دهد.

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست در مقالهای ضمن اذعان به توانایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، بیان کرده است که موشکهای ضد ناو فوق پیشرفته، قایقهای تندرو و زیردریاییهای ایران به راحتی میتوانند ناوهای جنگی ایالات متحده در خلیج فارس را نابود کنند.

اين روزنامه آمريكايي وقوع درگيري در خليج فارس را به ضرر آمريكا دانسته و در ادامه مينويسد: در صورت وقوع درگیری در خليج فارس ایران در همان ساعات اولیه پیروز میدان خواهد بود.

واشینگتن پست در این مقاله با اشاره به قدرت موشکی ایران بيان میکند که سامانه های جدید موشکی، این اعتماد به نفس را به فرماندهان ارتش ایران میدهد که در صورت آغاز جنگ در خلیج فارس ،نیروهای این کشور میتوانند به سرعت کشتیهای جنگی ایالات متحده را نابود کنند.

بنا به گفته کارشناسان نظامی منطقه و بینالمللی، گرچه مقامات نیروی دریایی آمریکا ادعا میکنند که در صورت وقوع جنگ پیروز خواهند بود، اما شواهد نشان میدهد که پیشرفتهای ایران در زمینه نظامی مقامات ایالات متحده را از این موضوع نگران کرده است که با توجه به نقاط ضعف نیروی دریایی آمریکا، ایران میتواند در همان ساعتهای اولیه جنگ در خلیج فارس پیروز میدان باشد.
ایران با موشکهای کوتاه-برد دقیق و تاکتیکهای جنگی مدرن مانند صدها قایق گشتی مجهز به جنگ افزار سنگین میتواند بر ناوهای جنگی مدرن ایالات متحده غلبه کند.
تحقیقات دانشگاه نیروی دريايي آمریکا به مقامات اين كشور نسبت به توانایی فزاینده ایران برای اجرای کمینهای بزرگ دریایی در خلیج فارس هشدار داده و اذعان کرده است که تنگه هرمز با جزایر و شاخابههای کوچک خود محل بسیار مناسبی برای مانور جنگ افزارهای بینظیر ایران و فرماندهان نیروی دریایی این کشور است.
نويسنده مقاله فوق در پابيان با اعتراف به قدرت روزافزون ايران در زمينه نظامي نوشته است: در پایان می توان گفت که قدرت دفاع نظامی ایران در وضعیت کنونی به چند برابر دهه گذشته رسیده است.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 7 مرداد 1391
نیروی دریایی ایران قادر است ناوهای جنگی آمریکا در خلیج فارس را نابود کند

روزنامه واشنگتن پست در مقالهای اذعان کرد که ایران به سرعت در حال بهبود تواناییهای خود در خلیج فارس است و با موشکهای ضد ناو فوق پیشرفته، قایقهای تندرو و زیردریاییهای خود میتواند ناوهای آمریکایی را هدف قرار دهد.

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست در مقالهای ضمن اذعان به توانایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، بیان کرده است که موشکهای ضد ناو فوق پیشرفته، قایقهای تندرو و زیردریاییهای ایران به راحتی میتوانند ناوهای جنگی ایالات متحده در خلیج فارس را نابود کنند.

اين روزنامه آمريكايي وقوع درگيري در خليج فارس را به ضرر آمريكا دانسته و در ادامه مينويسد: در صورت وقوع درگیری در خليج فارس ایران در همان ساعات اولیه پیروز میدان خواهد بود.

واشینگتن پست در این مقاله با اشاره به قدرت موشکی ایران بيان میکند که سامانه های جدید موشکی، این اعتماد به نفس را به فرماندهان ارتش ایران میدهد که در صورت آغاز جنگ در خلیج فارس ،نیروهای این کشور میتوانند به سرعت کشتیهای جنگی ایالات متحده را نابود کنند.

بنا به گفته کارشناسان نظامی منطقه و بینالمللی، گرچه مقامات نیروی دریایی آمریکا ادعا میکنند که در صورت وقوع جنگ پیروز خواهند بود، اما شواهد نشان میدهد که پیشرفتهای ایران در زمینه نظامی مقامات ایالات متحده را از این موضوع نگران کرده است که با توجه به نقاط ضعف نیروی دریایی آمریکا، ایران میتواند در همان ساعتهای اولیه جنگ در خلیج فارس پیروز میدان باشد.
ایران با موشکهای کوتاه-برد دقیق و تاکتیکهای جنگی مدرن مانند صدها قایق گشتی مجهز به جنگ افزار سنگین میتواند بر ناوهای جنگی مدرن ایالات متحده غلبه کند.
تحقیقات دانشگاه نیروی دريايي آمریکا به مقامات اين كشور نسبت به توانایی فزاینده ایران برای اجرای کمینهای بزرگ دریایی در خلیج فارس هشدار داده و اذعان کرده است که تنگه هرمز با جزایر و شاخابههای کوچک خود محل بسیار مناسبی برای مانور جنگ افزارهای بینظیر ایران و فرماندهان نیروی دریایی این کشور است.
نويسنده مقاله فوق در پابيان با اعتراف به قدرت روزافزون ايران در زمينه نظامي نوشته است: در پایان می توان گفت که قدرت دفاع نظامی ایران در وضعیت کنونی به چند برابر دهه گذشته رسیده است.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
<-PostRate->
|
امتیاز مطلب : <-PostRateResult->
|
تعداد امتیازدهندگان : <-PostRateCount->
|
مجموع امتیاز : <-PostRateTotal->
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 7 مرداد 1391
نیروی دریایی ایران قادر است ناوهای جنگی آمریکا در خلیج فارس را نابود کند

روزنامه واشنگتن پست در مقالهای اذعان کرد که ایران به سرعت در حال بهبود تواناییهای خود در خلیج فارس است و با موشکهای ضد ناو فوق پیشرفته، قایقهای تندرو و زیردریاییهای خود میتواند ناوهای آمریکایی را هدف قرار دهد.

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست در مقالهای ضمن اذعان به توانایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، بیان کرده است که موشکهای ضد ناو فوق پیشرفته، قایقهای تندرو و زیردریاییهای ایران به راحتی میتوانند ناوهای جنگی ایالات متحده در خلیج فارس را نابود کنند.

اين روزنامه آمريكايي وقوع درگيري در خليج فارس را به ضرر آمريكا دانسته و در ادامه مينويسد: در صورت وقوع درگیری در خليج فارس ایران در همان ساعات اولیه پیروز میدان خواهد بود.

واشینگتن پست در این مقاله با اشاره به قدرت موشکی ایران بيان میکند که سامانه های جدید موشکی، این اعتماد به نفس را به فرماندهان ارتش ایران میدهد که در صورت آغاز جنگ در خلیج فارس ،نیروهای این کشور میتوانند به سرعت کشتیهای جنگی ایالات متحده را نابود کنند.

بنا به گفته کارشناسان نظامی منطقه و بینالمللی، گرچه مقامات نیروی دریایی آمریکا ادعا میکنند که در صورت وقوع جنگ پیروز خواهند بود، اما شواهد نشان میدهد که پیشرفتهای ایران در زمینه نظامی مقامات ایالات متحده را از این موضوع نگران کرده است که با توجه به نقاط ضعف نیروی دریایی آمریکا، ایران میتواند در همان ساعتهای اولیه جنگ در خلیج فارس پیروز میدان باشد.
ایران با موشکهای کوتاه-برد دقیق و تاکتیکهای جنگی مدرن مانند صدها قایق گشتی مجهز به جنگ افزار سنگین میتواند بر ناوهای جنگی مدرن ایالات متحده غلبه کند.
تحقیقات دانشگاه نیروی دريايي آمریکا به مقامات اين كشور نسبت به توانایی فزاینده ایران برای اجرای کمینهای بزرگ دریایی در خلیج فارس هشدار داده و اذعان کرده است که تنگه هرمز با جزایر و شاخابههای کوچک خود محل بسیار مناسبی برای مانور جنگ افزارهای بینظیر ایران و فرماندهان نیروی دریایی این کشور است.
نويسنده مقاله فوق در پابيان با اعتراف به قدرت روزافزون ايران در زمينه نظامي نوشته است: در پایان می توان گفت که قدرت دفاع نظامی ایران در وضعیت کنونی به چند برابر دهه گذشته رسیده است.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
<-PostRate->
|
امتیاز مطلب : <-PostRateResult->
|
تعداد امتیازدهندگان : <-PostRateCount->
|
مجموع امتیاز : <-PostRateTotal->
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 7 مرداد 1391
تصاویر جدید از ناوهواپیمابر هند INS Vikramaditya

مطلب اختصاصی ارتشی


نظر یادت نره



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 6 مرداد 1391
آشنائی با ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز ( Nimitz )

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=8442&d=1334933197



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 5 مرداد 1391
عکس/ انهدام ناو باربری USS Kilauea

ناو باربری USS Kilauea متعلق به نیروی دریایی آمریکا در جریان رزمایش بین المللی دریایی RIMPAC در سواحل هاوایی آمریکا در اقیانوس آرام با یک فروند اِژدر مارک 48 که از یک زیردریایی استرالیایی پرتاب شده بود هدف قرار گرفته و غرق شد.





:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : چهار شنبه 4 مرداد 1391
تكنولوژی "زيردريایی هسته ای" و توانمندی ايران در این عرصه

زیردریاییهای هسته ای با داشتن برق کافی برای ایجاد اکسیژن از الکترولیز آب دریا، دیگر نیازي به بالا آمدن منظم و مکرر به سطح آب ندارند و بنابراین بدون نیاز به سوختگیری، قادرند به طور نامحدود در زیر آب دریا باقي بمانند.

زیردریایی یک وسیلۀ نقليه شناور است که میتواند در زیر سطح آب حرکت کرده و به ژرفاهایی برسد که غواصان به آن دسترسی ندارند.

زیردریایی ممکن است هم از نوع غیرنظامی(علمی یا گردشگری) باشد و هم از نوع نظامی. زیردریاییهای نظامی با زرادخانه ای از جنگ افزارها، به ویژه اژدر و موشک مسلح شده اند.
پیشرفت بزرگ در ساخت زیردریاییها استفاده از انرژی هستهای در این عرصه بود که باعث شد شعاع عمل زیردریاییها به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  01.jpg
مشاهده: 1
حجم:  21.6 کیلو بایت

زیردریاییهای هسته ای با داشتن برق کافی برای ایجاد اکسیژن از الکترولیز آب دریا، دیگر نیازي به بالا آمدن منظم و مکرر به سطح آب ندارند و بنابراین بدون نیاز به سوختگیری، قادرند به طور نامحدود در زیر آب دریا باقي بمانند.
تنها محدودیت تامین تجهیزات مصرفی خدمه همچون مواد غذایی، آب شیرین و لوازم بهداشتی و غیره است.
هرچند انرژی هستهای گران به نظر ميرسد ولي ارائه و کاربرد آن تنها برای زیردریاییهای نظامی محفوظ است.

در دوران جنگ سرد، آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی اقدام به ساخت زیردریایی اتمی کردند. این زیر دریاییها توانایی حمل و شلیک موشکهای بین قارهای با کلاهک هسته ای را دارند.
اتلاق نام زیردریایی هسته ای، بخاطر داشتن موتور با سوخت هسته ای است که این زیر دریاییها را از سوختگیری دوباره بی نیاز میکند.



مدل آخر زيردرياييها، از نوع عملياتي هستند که بعد از جنگ جهانی دوم کمتر ساخته یا از آن بهره برداری شده است.
این زیردریاییها کوچک بوده و بیشتر برای عملیات واکنش سریع در آبهای کم ژرفا بهره برداری میشوند.

جالب است که در جنگ جهانی دوم، ژاپن با بهره گیری از این گونه زیردریایی به بندر "پرل هاربر" آمریکا پاتک زد.
یكی از نقاط ضعفی كه برای تمام زیردریاییهای جهان در نظر گرفته میشود، سر و صدای زیاد آنها هنگام حركت در سطح یا زیر آب است، اما در ساخت يکي از مدلها زيردريايي به نام HMS Astute و برای غلبه بر این مشكل، ابتكار عمل جالبی صورت گرفته است.
مهندسان پروژه، فن چند تیغه جت فوق العاده بیسر و صدایی ساخته اند كه در تركیب با لبه های چرخان در یك فضای محدود، عملاً صدایی هنگام حركت تولید نمیكنند.

این موفقیت تا آن حد چشمگیر بوده كه صدای تولید شده از این زیردریایی را كمتر از صدای دلفینها عنوان میكنند.



راكتور اتمی این زیردریایی، توربینهای بخار آن را راه انداخته تا نیروی پیش رانش و الكتریسیته مورد نیاز تولید شود. این راكتور كه حاصل تلاش مهندسان گروه "رولز رویس" است از هسته سوخت با طول عمر طولانی بهره ميبرد كه عملا نیازی به سوختگذاری مجدد و هزینهبر ندارد.

مشخصه بارز تمامی زیردریاییها، دكل و پریسكوپی است كه روی آن قرار داشته و خدمه با استفاده از آن به بررسی محیط اطراف سطح آب میپردازند، اما در زیردریایی HMS Astute به نوعی سنتشكنی شده و دیگر خبری از پریسكوپهای متداول نیست.
این بخش از دكلهای نوری استفاده شده كه به دوربینهای سبك و تصویربردار حرارتی مجهزند تنها در مدت 3 ثانیه فعال شده و میتوانند چشمانداز دقیق و 360 درجهای از محیط اطراف در اختیار خدمه قرار دهند. این قابلیت به فرمانده زیردریایی امكان میدهد تا با حداقل خطر ردیابی، به تجزیه و تحلیل وضعیت منطقه بپردازد.
به جز دكل اصلی كه برای نصب دوربینها در نظر گرفته شده است، دكلهای دیگری نیز روی این زیردریایی ساخته شدهاند كه برای تبادلات ماهوارهای، راداری و سیستمهای مسیریابی به كار گرفته میشوند.

یكی از نقاط قوت این نوع زیردریایی، بخش سیستم توربین آن است. در این زیردریایی 2 توربین بخار وجود دارد كه هر یك 27 هزار و 500 اسب بخار قدرت دارند.
البته در كنار این مجموعه از 2 سیستم مولد جریان متناوب دیزلی، یك موتور ویژه موارد اضطراری و یك سیستم پیش رانش كمكی نیز استفاده شده است تا خدمه زیردریایی در مواقع ضروری، هیچگونه نگرانی درخصوص ساعات پیش روی كه عمدتا همراه با ترس و اضطراب است، نداشته باشند. این زیردریایی اتمی فوق مدرن ظرفیت حمل تا 109 نفر را دارد.


البته این رقم بر مبنای تعداد تختخوابهای تاشوی مخصوصی است كه در آن تعبیه شده است. 98 مورد از این تختخوابها متعلق به خدمه زیردریایی و 11 تختخواب دیگر برای مهمانان آن است. این افراد میتوانند از 5 حمام و 5 دستشویی برای حفظ پاكیزگی خود استفاده كنند.

زیردریایی HMS Astute تا سالهای طولانی به عنوان یك فناوری پیشرفته در اعماق آبهای آزاد جهان خواهد ماند. عدم نیاز به سوختگذاری مجدد اتمی در تمام 25 سال طول عمر مفید این سیستمهای زیرآبی، اين زيردريايي را به یكی از موفقیتهای بزرگ در عرصه مهندسیهای پیچیده تبدیل كرده است.
در ادامه اين گزارش با توجه اهميت و برتري که زيردريايي "آکولا" نسبت به ساير زيردريايي ها دارد بنا داريم تا برخي ويژگيهاي اين زيردريايي اشاره شود .
زیردریایی اتمی طرح 971 از زیردریاییهای نسل سوم هستند و گزینه فولادی زیردریایی های تیتانیومی طرح 945 هستند که به نوبه خود بهترین زیردریایی های چند منظوره اواخر قرن بيستم بشمار می رفتند. این زیردریایی ها برای شکار هر گونه زیردریایی و ناوگانهای هواپیمابر دشمن بکار می روند.

يکی از ویژگیهای این زیر دریایی، وجود سیستم موشک انداز D-19 است که زیردریایی را قادر به پرتاب موشکهای بالستیک R-20 با سوخت جامد و برد 10 هزار کیلومتر میکند.

وجه تمایز این گونه زیردریاییها آن است که می توانند حتی چند روز پس از عبور رد زیردریایی های و کشتی ها را شناسایی کنند.
سطح رادارگریزی این زیردریایی ها بسیار بالاست. شاید بی دلیل نباشد که این زیردریاییهای این طرح (971) در پیمان آتلانتیک شمالی بعنوان "آکولا" (کوسه) نامیده شده اند.

همچنين گفته می شود که برای انجام امور جاسوسی در روسیه مدتهاست که زیردریاییهای ویژه ای ساخته شده که عملا نمیتوان آنها را رؤیت و رهگیری کرد.

در حال حاضر کشورهاي انگليس، آمريکا، فرانسه و روسيه داراي زيردرياييهاي هسته اي هستند و به تازگی هند نيز با خرید دو فروند زیردریایی هستهای از روسیه به جمع کشورهای دارای این زیردریایی پیوسته است؛ با توجه به پيشرفت سريع كشورمان در عرصههاي مختلف علمي، تكنولوژيك و فناوريهاي نوين، ايران اسلامي نيز توانسته وارد عرصه ساخت و توليد انواع زيردريايي شود و به جمع باشگاه دارندگان اين تكنولوژي برتر ملحق شود.

ماه پيش بود که انتشار خبر ساخت زیردریایی هستهاي توسط ایران، موجي از تبليغات رسانهاي را از سوي غربيها به همراه داشت.

امیر دریادار عباس زمینی، معاون فنی نیروی دریايی ارتش، ماه گذشته در اين باره گفته بود که اولین مراحل طراحی و ساخت سامانههای رانش زیردریاییهای اتمی در ایران انجام گرفته است.

جدا از اينکه اعلام اين خبر ميتواند مستقیما پاسخی به تحریمهای اخیر اروپا و آمریکا عليه ایران باشد، نشاندهنده آن است که ایران تصمیم گرفته روند پاسخ دهی فنی به تحریمهای غرب را با قاطعیت پیگیری کند از سوي ديگر، اخيرا طرحي از سوي مجلس شوراي اسلامي تهيه شده كه در صورت تصويب نهايي آن دولت موظف ميشود كه كشتيهاي نفتكش كشور را براي استفاده از سوخت هستهاي تجهيز كند تا در جريان ماموريتهاي خود مجبور به پهلوگيري جهت سوختگيري نباشند.

در پايان ميتوان گفت که با توجه به اينکه متخصصان توانمند ايراني در اوج تحريمهاي غرب عليه کشورمان، موفق به طراحي و ساخت ناوشکن پيشرفته و کاملاً بومي "جماران" شده اند ميتوان گفت که ساخت زيردريايي هستهاي توسط جمهوري اسلامي ايران، دور از دسترس نخواهد بود.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : چهار شنبه 4 مرداد 1391
جنگنده Ching-Kuo ساخت تایوان

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  aidc_fck1_ching_kuo.jpg
مشاهده: 1
حجم:  63.4 کیلو بایت
هواپیمای Ching-kuo ساخت کشور تایوان طراحی جالبی دارد که با کمی دقت متوجه آن میشوید.

این هواپیما طراحی استادانه ای از هواپیماهای امریکایی اف-16 و اف-18 است. همانطور که ملاحظه می کنید ترکیب کلی و آیرودینامیکی این هواپیما بسیار شبیه به هواپیمای اف-16 است با این تفاوت که ورودی موتور نیم دایره شکل حذف شدند و دو ورودی هوای بیضی شکل در زیر ابتدای بال ها همانند اف-18 قرار گرفته اند.خروجی
موتورها یا اگزوز ها هم همانند اف-18 کنار هم قرار گرفته اند ولی با یک سکان عمودی متمایل به عقب همانند اف-16 .


مشخصات فني :


کشور سازنده : تایوان
نوع: یک جنگنده سبک با قابلیت رهگیری و کاربرد بر علیه کشتی های جنگی
حداکثر سرعت: 1275 کیلومتر بر ساعت یا 792 مایل بر ساعت

ابعاد

طول بال ها: 9 متر یا 29 فوت
طول هواپیما: 14/48 متر
وزن : 9072 کیلوگرم
موتور: TFE1042-70 turbofans

تسلیحات: توپ 20 میلیمتری M61A1

one 20-mm General Electric M61A1 Vulcan rotary six-barrel cannon and provision for an unrevealed weight of disposable stores carried on six external hardpoints (two under the fuselage two under the wings and two at the wingtips) for four Tien Chien 1 short-range AAMs or two Tien Chien 2 medium-range AAMs or four Tien Chien 1 and two Tien Chien 2 AAMs or three Hsiung Feng II anti-shiPmissiles and two Tien Chien 1 AAMs or AGMs or various combinations of cannon pods rocket-launcher pods and bombs



:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : چهار شنبه 4 مرداد 1391
ناوهای امریکایی؛ مایۀ برتری نظامی یا سیبل متحرک موشکهای ایرانی!؟+ فیلم و عکس

مستند تولیدی رجانیوز از حاشیههای حضور ناوهای امریکایی در خلیج فارس

فیلم: ناوهای امریکایی؛ مایه برتری نظامی یا سیبل متحرک موشکهای ایرانی!؟/ پخش تصاویر ضبط شده از عرشه ناو امریکایی توسط پهپاد ایرانی برای اولین بار
گروه چند رسانهای: نیروی هوایی آمریکا مقتدر ترین نیروی هوایی دنیاست. اما به علت دور بودن این کشور از نقاط استراتژیک جهان، برای جبران این نقص دست به دامن ناوهای هواپیما بر شده است به نحوی که اکنون پر شمار ترین ناوهای هواپیمابر دنیا را در اختیار دارد و به واسطه همین ناوها در جنگهای کوچک بمبارانهای وسیعی را روی مواضع دشمن برنامه ریزی می کند. سال قبل نیز خبرنگار بی بی سی از روی یک ناو هواپیمابر آمریکا به همین نکته اشاره کرد.به گزارش رجانیوز، خبرنگار بیبیسی در توصیف ناوهای هواپیمابر امریکا در خلیج فارس میگوید: « اینها اینجا امروز صد پرواز داشتند! صد پرواز ماموریتی. پیام این ماموریت ها این است که قدرت منطقهای حداقل در آسمان ما هستیم.»



ناوهای هواپیمابر توسط رزمناوها و بالگردهای شناسایی مراقبت کامل می شوند و هرگونه نزدیکی به این ناوها نتیجه ای جز انهدام و ناوبدی برای هر قایقی که نزدیک شود ندارد و اتفاقی که برای قایق کوچک اماراتی افتاد از همین نوع است.

فرمانده ناو آمریکایی می گوید که مراقب تهدیدهای ایران بوده و نگرانی عمده وی از موشکهای ساحل به دریا و قایق های سپاه است. با این شرایط مسئولین ایرانی چگونه می توانند این ناوها را آهن پاره خطاب کنند؟!

ناو هواپیما بر با طول بیش از 300 متر و نردیک به 6000 خدمه و بیش از 80 هواپیما مناسب جنگهای اقیانوسی است و به علت آبخور بسیار بالا در منطقه خلیج فارس که عمق آب کم است امکان مانور مهمی ندارد.

رهبر معظم انقلاب که در سال 1366 و به عنوان رئیس جمهور وقت در حاشیه رزمایش شهادت در خلیج فارس حاضر شده بودند به خوبی پاسخ این پرسش را بیان میکنند: « اگر (ناوهای خارجی) وارد خلیج فارس بشوند، سرشان را بیاندازند پایین و با یک آرم بین المللی قصد تعرض به جایی یا چیزی را نداشته باشند، کسی هم به آنها تعرضی نخواهد کرد چون ما شروع به ایجاد تشنج نمیکنیم. اما چنانچه قصد تشنج آفرینی و تحریک داشته باشند همچنان که امریکائیها داشتند، چه امریکا چه فرانسه و چه هر قدرت دیگری، بخواهند با حضور در خلیج فارس قدرت خودشان را در منطقه تحکیم بکنند، یقینا برخورد بوجود خواهد آمد و در آن برخورد آسیبپذیری آنها بسیار زیاد خواهد بود. این ناو فرانسوی و ناوهایی که امریکائیها نام میبرند و تبلیغ میکنند، اینها یقینا ناوهای مدرن و پیشرفتهای است که موشک و امکانات دارد. اما آنچیزی که امروز در خلیج فارس به عنوان قدرت نظامی جمهوری اسلامی حضور دارد، از یک خصوصیتی برخوردار است که این پیچیدگیهای تکنیکی در مقابله با آن ناتوان است.»

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  01.jpg
مشاهده: 2
حجم:  22.0 کیلو بایت
بر همین اساس، ایران برای مقابله با این ناوها راههای متفاوتی دارد که در این گزارش یکی از آنها را بررسی میکنیم.

موشک خلیج فارس!

این موشک ارتقاء یافته موشک فاتح 110 است که به علت بالستیک بودن با سرعت فوق صوت حرکت می کند. این سرعت باعث می شود تا انهدام موشک توسط سپرهای دفاعی ناو هواپیما بر بسیار سخت شود.

سردار حاجی زاده فرمانده هوا و فضای سپاه با اشاره به هدف آزمایشی که در مقیاسی بسیار کوچکتر از اهداف واقعی و به اندازه یک بیستم سطح مقطع یک ناو معمولی طراحی شده است، عنوان میکند که اگر موشک این هدف را مورد اصابت قرار دهد، هر هدف متحرک بزرگ دیگری را نیز به راحتی مورد اصابت قرار خواهد داد.

موشک خلیج فارس از ارتفاع بسیار بالا بر روی هدف متحرک یا ثابت قفل می کند و سپس به سوی هدف شیرجه می رود. این تصویر با دوربین موشک قابل رویت است.

علاوه بر این توان که موشک خلیج فارس برای ایران ایجاد کرده، ایران توانسته با شلیک موشکهای دور برد به دهانه اقیانوس هند توان دیگری را به نمایش بگذارد. موشک «قدر اِف» موشکی است که پس از شلیک از جو زمین خارج و در دهانه ی اقیانوس هند بر زمین میخورد.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  02.jpg
مشاهده: 2
حجم:  32.5 کیلو بایت
سردار حاجی زاده فرمانده هوا و وفضای سپاه درباره این موشک میگوید: « در بهمن ماه سال گذشته دو عدد موشک با برد 1900 کلیومتر از کویر سمنان به دهانه اقیانوس هند شلیک کردیم و جالب آنکه آمریکایی ها هم حضور داشتند و اجازه دادیم تا هواپیماهای جاسوسیشان این تصاویر را ضبط کنند اما جالب آنکه تا الان این موضوع رو اعلام نکردهاند و از بهمن سال گذشته تا به امروز هیچ اظهار نظری در این رابطه نکردهاند!»

اما این موشکها زمانی می توانند موثر باشند که ایران بتواند به مختصات دقیقی از ناوهای آمریکایی مورد هدف دست یابد و لازمهی این کار رصد دقیق ناوهای دشمن است. این وظیفه به عهده ی پهبادها گذاشته شده. این پهبادها از ارتفاع بسیار بالا و دور از دید رادارها بر روی ناوها قفل می کنند بدون آنکه حتی هواپیماهای روی عرشه بتوانند رهگیری و منهدم‎شان کنند. نکته مهم تر آنکه این پهبادها میتوانند پخش مستقیم تردد ناو را از خلیج فارس به تهران مخابره کنند.
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  03.jpg
مشاهده: 1
حجم:  20.8 کیلو بایت

اتفاقی که چند سال قبل در یک اجلاس عمومی با موفقیت اجرا شده و تصاویر مستقیمی از تردد ناوها در منطقه خلیج فارس که توسط پهپادهای ایرانی مخابره شده بود به صورت زنده و مستقیم در تهران به نمایش در آمد.
اکنون این سوال مطرح است با چنین توانایی آیا ناوهای آمریکا برای این کشور نقطه قوت محسوب می شوند و یا یک سیبل متحرک برای موشکهای ایرانی؟


|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1391
یو اس اس میسوری


نام: یو اس اس میسوری
تاریخ اقدام به ساخت: 6 ژانویه 1941
تاریخ اتمام پروژه: 29 ژانویه 1944
تاریخ اعزام به مأموریت: 11 ژوئن 1944
فرجام: بعنوان یک موزه از آن استفاده میشود
نوع: نبرد ناو
ظرفیت: 46000 تن
طول: 270 متر
عرض: 108 متر

قدرت پیشرانه: دارای 4شفت ساخت شرکت BROWN CURTIS با چرخ دنده و توربین با قدرت 144000 اسب بخار
سرعت: 61 کیلومتر بر ساعتنبرد ناو یواس اس میسوری یکی از مجهزترین و قابلترین کشتیهای جنگی در طول جنگ جهانی دوم بود که مجهز به 9توپ 410میلیمتری مدل CALMARK1250 بعنوان توپهای اصلی (این توپها در جنگ جهانی دوم رقیبی نداشت و قدرتمندترین توپ دریایی مستقر بر روی کشتی در آنزمان محسوب میشد) و 20 توپ130 میلیمتری مدل CALMARK1238 بعنوان توپهای ثانویه بود. علاوه بر ابزار فوق الذکر این کشتی مجهز به 80توپ ضدهوایی 40میلیمتری و 49توپ ضدهوایی 20میلیمتری نیز بود.
قطر زره این کشتی در بدنه 310میلیمتر و برروی عرشه 190 میلیمتر بود. این کشتی که یکی از مجهزترین کشتیهای جنگی در زمان خود محسوب میشد. توپهای اصلی 410میلیمتری آن نوانایی شلیک گلوله هایی با وزن 1200کیلوگرم و تا مسافت 32کیلومتر را داشتند.

در 11ژوئن1944 زمانیکه این کشتی جنگی مأموریت جنگی دریافت نمود کاپیتان "ویلیام مک کالاگان" به فرماندهی آن برگزیده شد. در روز افتتاح این کشتی "مری مارگارت ترومن" دختر سناتور ایالت میسوری به نام "هری ترومن" که در سال 1945 رئیس جمهور آمریکا شد آنرا به آب انداخت. این کشتی پس از شرکت در مانوری که در خلیج "چساپیک" برگزار شد از بندر نورفولک در ویرجینیا خارج شد و پس از عبور از کانال پاناما در 14 دسامبر به بندر سانفرانسیسکو رسید و در 24 دسامبر به پرل هاربر وارد شد. در 2ژانویه سال1945 این کشتی به پایگاه دریایی ULITI در مجمع الجزایر کارولین وارد شد بعنوان کشتی فرماندهی آدمیرال "مارک ا.میتسچر" انتخاب گردید.
در27 ژانویه این کشتی مأموریت یافت از کشتیهای لجستیکی و حمل و نقل نیروی دریایی حراست نماید در 6فوریه همان سال میسوری بهمراه یک ناو هواپیمابر آمریکایی برای اولین بار در یک جنگ شرکت نمود و مأموریت یافت برای مقابله با پدحمله ژاپنیها عملیات نماید. دولیتل عملیاتی بود که از ناوهای هواپیمابر آمریکائی که هواپیماهایش برای اولین بار دستور یافته بودند خاک اصلی ژاپن را بمباران نماید آغاز شده بود.
در 9فوریه1945 میسوری مأموریت یافت با شرکت در عملیات حمله به ایوجیما با شلیک توپهای اصلی خود از پیاده شدن نیروهای آمریکائی حمایت کند. پس از پایان مأموریت این نبرد ناو در ایوجیما در 18مارس1944 در دریای INLAND ژاپن مورد حمله هوایی قرار گرفت و موفق شد 4هواپیمای ژاپنی را سرنگون کند.
حمله به پادگانها و فرودگاهها و پایگاههای دریایی ژاپن در دریای اینلند و جنوب غربی جزیره هنشو ادامه یافت و در جریان این حملات نبرد ناو میسوری بارها مورد حمله قرار گرفت
در22مارس در جریان حمله به اوکیناوا ساحل جنوب شرقی این جزیره توسط میسوری گلوله باران شدو در 1آوریل1945 تفنگداران دریایی آمریکا با حمایت نبردناو میسوری به اوکیناوا حمله کردند. در 11آوریل یک حمله انتحاری توسط یک خلبان کامیکازه منجر به ایجاد یک آتش سوزی در عرشه کشتی گردید اما این آتش سوزی به سرعت تحت کنترل درآمد و کشتی نجات پیدا کرد. پس از جستجوی بسیار باقیمانده جنازه خلبان هواپیمای مهاجم پیدا شد و تعیین هویت گردید نام او "ایشینو ستسیو" بود.به دستور فرمانده میسوری کاپیتان کالاگان در یک مراسم نظامی و با احترام مورد تجلیل قرار گرفت و روز بعد با افتخار و شایستگی در دریا دفن گردید.
در ساعت 23:05 روز 17آوریل میسوری یک زیردریایی ژاپنی را شناسایی نمود و بلافاصله با گزارش آن به ناوگان آمریکا مستقر در محل یک آرایش برای شکار زیردریایی فوق شکل گرفت و آنرا غرق نمود. در 5ماه می و در حالیکه تنها 3روز به علائم پایان جنگ در اروپا باقیمانده بود میسوری به همراه قوای امدادی آمریکا متشکل از یک ناو هواپیمابر و تعدادی کشتی مسکورت به اوکیناوا اعزام شد و در طول جنگ اوکیناوا موفق شد 5هواپیمای ژاپنی را ساقط نماید و به 6هواپیمای دیگر خسارت وارد کردهمچنین در طول نبرد اوکیناوا این نبرد ناو موفق شد 12حمله روزانه و 4حمله شبانه ارتش ژاپن را دفع نماید. میسوری در طول این نبرد یک وظیفه دیگر را نیز به خوبی اجرا نمود و موفق شد با گلوله باران مواضع دشمن در ساحل و عمق خاک جزیره تعدادی از مواضع دفاعی و زیرساختهای مهم نظامی ارتش ژاپن را نابود نماید.
در 18 ماه می و در حالیکه 10روز از تسلیم بی قید و شرط آلمان نازی میگذشت آدمیرال"ویلیام اف.هالسی" فرمانده کل ناوگان سوم آمریکا به میسوری نقل مکان نمود. در روزهای 2و3 ژوئن میسوری که اکنون بعنوان کشتی فرماندهی ناوگان سوم برگزیده شده بود در حمله به پایگاههای هوائی و مراکز صنعتی جزیره کیوشو شرکت نمود. در این عملیات مراکز یاد شده در آن جزیره مورد بمباران وسیع هواپیماهای برخاسته از ناوهای هواپیمابر ناوگان سوم قرار گرفتند و خسارات بسیاری به مراکز یادشده وارد آمد. در روز 8ژوئن مجددا جزیره کیوشو مورد حملات هوائی سنگین قرار گرفت تا امکان استفاده ژاپنیها از آن به منظور حمایت هوائی در برابر حملات آمریکا به فیلیپین میسر نگردد.
در روز 13ژوئن میسوری به بندر سان پدرو در خلیج لی یت وارد شد در 8جولای میسوری و ناوگان سوم آمریکا برای حمله به خاک اصلی ژاپن در جزیره هنشو آماده میشدند. در 13جولای توکیو و در 14 جولای هوکایدو دومین جزیره بزرگ ژاپن هدف حملات ویرانگر قرار گرفتند و خسارات فراوانی را متحمل شدند. در حمله به هوکایدو برای اولین بار یک شهر ژاپن مورد حمله مستقیم توپهای ناوگان ارتش آمریکا قرار گرفت. در این حمله کارخانجات نیهون استیل شهر موران در هوکایدو با شلیک مستقیم توپهای میسوری ویران شد. در شب 17جولای حملات ناوگان سوم آمریکا به تأسیسات مهم جزیره هنشو آغاز شد و تا 25 جولای ادامه یافت. با پایان این حملات نیروی دریایی ژاپن تقریبا هیچ حضوری در آبهای ساحلی کشور خود نداشت و ناوگان سوم دریایی آمریکا به فرماندهی نبردناو میسوری کنترل سواحل جزایر اصلی ژاپن را در دست داشت.
در 6آگوست1945 یک هواپیمای B-29 آمریکائی از اسکادران بمب افکن 393 نیروی هوائی به خلبانی "پل تیبتس" از یک پایگاه هوائی واقع در شمال جزیره تینیان در غرب پاسیفیک برخاست و در ساعت 08:15 به وقت هیروشیما یک بمب اتمی به نام "پسرکوچک" را برفراز آن شهر رها نمود. این بمب تلفاتی معادل 166000نفر را بجای گذاشت و 3روز بعد در 9آگوست در ساعت 11:02 صبح یک هواپیمای B-29 دیگر از اسکادران بمب افکن 393 به خلبانی "چارلز سونی" یک بمب پلوتونیومی برفراز شهر ناکازاکی رها نمود و تلفاتی معادل 40000نفر بجا گذاشت.
متعاقب آن دولت ژاپن در 10 آگوست یک نامه برای دولت آمریکا توسط سوئیس ارسال نمود و به بمباران اتمی کشورش اعتراض نمود. در 12 آگوست "هیروهیتو" امپراطور ژاپن در جمع شاهزادگان و اعضای سلطنتی خاندان امپراطوری تصمیم به تسلیم را اعلام کردو در 29آگوست نبردناو میسوری به خلیج توکیو وارد شد تا شرایط تسلیم و مراسم آن در این نبرد ناو به امضاء برسد. ژنرال مک آرتور فرمانده ارتش آمریکا در شرق دور در عرشه این نبرد ناو در روز 2سپتامبر سندی را به امضاء نمایندگان دولت ژاپن و کشورهای متفق آمریکا رساند که به موجب آن ژاپن رسما و بدون قیدوشرط تسلیم میشد.

در فاصله سالهای 1950 تا 1955 نبرد ناو میسوری در جنگ کره شرکت کرد و در سالهای بین 1984 تا 1990 این نبرد ناو به تسلیحات الکترونیک و موشکهای کروز مجهز شد و در جریان نبرد طوفان صحرا تحت هدایت "نورمن شوارتسکف" عملیات نمود.

با پایان عملیات طوفان صحرا این نبرد ناو در سال 1993 بازنشست گردید و تا به امروز در بندر پرل هاربر بعنوان موزه مورد بازدید توریستها قرار میگیرد.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 30 تير 1391
هدف آمریکا از نظامی سازی قطب شمال چیست؟ + عکس


قطب شمال: ذخیره گاه ارزشمند کره زمین

به گزارش خبرنگار مشرق، از معدود جاهایی بر روی کره زمین که تا کنون از آلوده سازی مستقیم یا غیر مستقیم توسط ارتش آمریکا جان به در برده است قطب شمال می باشد. ارتش آمریکا و وزارت دفاع این کشور بزرگترین آلوده کننده محیط زیست کره زمین هستند که بدون توجه به تمامی کنوانسیون های بین المللی همچنان به تاخت و تاز بر علیه زیست کره زمین که متعلق به نوع بشر و تمامی موجودات زنده ساکن در آن است ادامه می دهند.




آمادگی های وسیع نظامی در قطب شمال

این اقدامات اکثرا به بهانه واهی دفاع از امنیت ملی آمریکا و مقابله با تروریسم صورت می گیرد که برای هیچ عقل سلیمی قابل قبول نیست. در یکی از برنامه های نسبتا جدید که عمری تقریبا سی ساله دارد نیروی دریایی و هوایی آمریکا در تلاش برای نظامی سازی قطب شمال به بهانه افزایش سطح امنیت این کشور است که باعث تقابل هایی با کشورهای همجوار قطب، به خصوص روسیه شده است.

این تقابل تا حدی است که طرف های مناقشه بدون در نظر گرفتن خطرات زیست محیطی ناشی از دخالت در طبیعت قطب در حال بارگذاری تسلیحات استراتژیک مانند موشک های دارای کلاهک هسته ای خود در این منطقه هستند. آیا گروه های تروریستی در حدی قوی شده اند که بتوانند از سردترین و منجمدترین بخش کره زمین امنیت آمریکا را به خطر بیاندازند؟! یقینا پاسخ این سوال منفی خواهد بود. در این گزارش به دنبال یافتن پاسخ مناسب خواهیم بود.



مدافعان محیط زیست به نظامی سازی قطب شدیدا معترضند

تحرکات نظامی وسیع آمریکا در قطب

در روزهای پایانی سال 1390 آمریکا و چند متحد او از بین کشورهای غربی مانور نظامی وسیعی را در حوزه قطب شمال برگزار کردند که برای برخی کشورها از جمله روسیه نگرانی های شدیدی را به وجود آورد و از سوی دیگر همچون همیشه دوست داران محیط زیست و فعالان محافظت از زیست کره را به واکنش واداشت.

در اين رزمایش بزرگ یک هفته ای که با عنوان «ضدتروريستي» انجام شد، 16 هزار نظامي از کشورهای امريكا، انگليس، كانادا، فرانسه و هلند شركت داشتند و انجام عملیات مشترك هنگام وقوع مناقشه و حملات تروريستي را تمرين کردند.


رزمایش های نظامی در قطب

انجام رزمایش بزرگی در این سطح صرفا به بهانه مقابله با تروریسم دور از ذهن بوده و یقینا این تحرکات پشت پرده وسیعی را دارند. زیرا که تا کنون هیچ گروه تروریستی وجود نداشته است که دارای امکانات لازم همچون ناوهای یخ شکن و نیروهای آموزش دیده برای قطب منجمد بوده و بتواند برنامه ای را برای حمله از سوی حوزه سراسر یخ زده قطب شمال به آمریکا و یا هر کشور همجوار دیگر داشته باشد!

نیروی دریایی آمریکا در حال مجهز کردن خود برای انجام جنگ در زیر و سطح دریا در قطب است. آمریکا در حال بازسازی و تقویت یگان های دریایی خود در حوزه دریایی قطب شمال بوده و علاوه بر آن ده ها فروند از جنگنده های F-22 خود را نیز در منطقه آلاسکا مستقر کرده است. پنتاگون در حال نصب تاسیساتی در نواحی مختلف قطب شمال برای زیر نظر گرفتن فعالیت های دیگر کشورهای مدعی است.



ناوگان آیزنهاور در قطب شمال

در امریکا پنتاگون تحت فشار است تا توجه بیشتری به نگرانی های امنیتی در مورد قطب شمال داشته باشد. زیردریایی های فعلی قادر به رویارویی با شرایط قطب نیستند و گارد قطبی هم تنها سه کشتی یخ شکن کهنه در اختیار دارد. در اوریل 2011 اوباما با ایجاد تغییرات سازمانی در تقسیم جغرافیایی در ساختار فرماندهی به این موضوع واکنش نشان داد. طبق این تغییرات بر مسئولیت واحدهای شمالی در مورد ناحیه قطبی و مرز آمریکا با روسیه در آلاسکا افزوده شد. فرماندهی واحدهای شمالی موظف شد طرح هایی را برای افزایش و مدرن سازی نیروهای ویژه این منطقه تهیه کند.
این در حالیست که هیچگونه ارزیابی زیست محیطی از این اقدامات انجام نشده و هرگونه نظارتی از سوی مجامع بین المللی از جمله کمیته مستقر در سازمان ملل که به امور دیپلماتیک مربوط به قطب شمال می پردازد از سوی آمریکا رد می شود.

DARPA مسئول تهیه فناوری های لازم برای نظامی سازی قطب شمال
در این میان آژانس پروزه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا موسوم به DARPA در حال توسعه تکنولوژی های حسگر جهت تحت نظر گیری حوزه قطبی در زیر و روی توده های یخی است تا بر توان اطلاعاتی امنیتی ارتش در این حوزه بیافزاید. DARPA تمامی پروژه های تجهیزات نظامی و امنیتی مربوط به قطب شمال را در برنامه ای به نام (Assured Arctic Awareness) گردآوری کرده و برای این تحقیقات 4 میلیون دلار بودجه در نظر گرفته است.



داراپا، دپارتمان ویژه ای را برای دست یابی به تکنولوژی های نظامی مناسب برای قطب تاسیس کرده است

این بودجه صرف پژوهش هایی در مورد ساختن تجهیزات مناسب باری شرایط آب و هوایی قطب صرف می شود. پژوهشگران در آزمایشگاه هایی که شرایط موجود در قطب در آنها شبیه سازی شده است به آزمایش نتایج پژوهش های خود می پردازند. DARPA از ایده های جدید به خصوص در مورد تسلیحاتی که توان مقابله با زیردریایی هایی که زید توده های یخی حرکت می کنند را دارند؛ استقبال کرده و بر روی آنها سرمایه گذاری می کند. در سطح نیز پروژه هایی که بتوانند کشتی ها و یا حتی توده های شناور یخ را رهگیری کرده و هدف قرار دهند در اولویت هستند. در طراحی این تجهیزات و ابزار نظامی هیچگونه تدابیری در مورد رعایت جوانب محیط زیستی قطب شمال در نظر گرفته نمی شود.



ارتش آمریکا هیچ توجهی به محیط زیست قطب ندارد

تجهیزات جدید باید قادر باشند مناطق استراتژیک وسیعی را پوشش دهند. دولت حتی اهدافی بیش از این را دنبال کرده و پروژه های بزرگتری را پیگیری می کند. دولت می خواهد تا جایی که امکان دارد شرایط کنترلی بسیار دقیق و وسیعی ایجاد شود که بدون حضور مستقیم نیروهای نظامی با بهره گیری از تکنولوژی های مناسب قطب را کنترل کرده و منافع آتی خود را در آن تامین کند. امری که به نظر می رسد کشورهای دیگری همچون کانادا و به خصوص روسیه در برابر آن بدون واکنش نخواهند بود.


اقدامات نظامی کشورهای همجوار
در آگوست 2011 کانادا یک مانور نظامی بزرگ را در قطب شمال اجرا کرد که شامل به کارگیری 1000 یگان مسلح از هواپیماهای جنگی، ترابری هوایی پشتیبانی و پیاده نظام بوده است. در همین سال ارتش آمریکا و دانمارک نیز مانور مشابهی را اجرا کردند. همچنین دولت کانادا اقدام به تاسیس دانشکده نظامی در ناحیه قطب کرده است و در نظر دارد کشتی های گشت زنی خود را تا 8 مورد برای تامین امنیت گذرگاه های دریایی قطبی افزایش دهد.



کشورهای همجوار با قطب هر یک به نوعی حضور نظامی خود را پیگیری می کنند

با این که آمریکا و کانادا در مورد قطب شمال همکاری های نزدیکی داشته اند ولی نشانه های ایجاد نارضایتی در واشنگتن نسبت به تحرکات کانادا در حال بروز است. واشنگتن قویا با ادعای مالکیت کانادا بر گذرگاه دریایی شمال غربی که می تواند در آینده سود آور باشد مخالف و معترض است.
در ژانویه 2011 نخست وزیر انگلیس دیوید کامرون نشستی را برای بررسی همکاری در مورد قطب شمال با شرکت کشورهای هم جوار قطب تشکیل داد. در سال 2009 توافق نامه ای برای همکاری نظامی با عنوان <همکاری دفاعی شمالی> بین سوئد، نروژ، فنلاند، دانمارک و ایسلند به امضا رسید (Nordic Defense Cooperation). در نشست لندن انگلیس نیز به این معاهده پیوست.



نشست لندن در مورد همکاری های دفاعی در قطب

در آگوست 2009 نروژ بخشی از نیروی هوایی خود را به ناحیه ای نزدیک قطب شمال انتقال داد. سوئد قصد دارد حضور نیروی هوایی و گشت زنی زیر دریایی های خود را در قطب افزایش دهد تا به آنچه که تامین امنیت قطب می خواند کمک کند. احتمال یک درگیری نظامی بین روسیه و نروژ در جولای 2011 به وجود آمده بود که با دیپلماسی حل شد. در همین حال نخست وزیر وقت روسیه، ولادمیر پوتین از راه اندازی دو بریگارد جدید در قطب هر کدام دارای 5000 واحد نظامی هستند خبر داد. با این اقدام روسیه نگرانی های آمریکا در مورد تقابل نظامی در قطب افزایش یافت.



روسیه در حال تقویت ناوگان دریایی خود در قطب شمال است
موضع گیری ناتو
در اکتبر 2009 رئیس ناتو ژنرال راسموسن حرف هایی در مورد خطرات امنیتی جدید بر زبان آورد: می دانیم که یخ های قطبی در حال ذوب شدن هستند و قطب سریع تر از سایر نقاط زمین در حال گرم شدن است. این به خودی خود یک تهدید نیست. از بسیاری جهات این اتفاق یک فرصت است که امکان باز شدن مسیر عبور بین اروپا و آسیا ایجاد می شود.



راسموسن: تمامی بخش شمالی آمریکا در معرض خطر خواهد بود!

اما ما نباید تدابیر امنیتی را دست کم بگیریم. تمامی بخش شمالی آمریکا در معرض خطر خواهد بود! افزایش کشتیرانی در این منطقه به معنای افزایش عملیات های جستجو است. و رقابتی برای منابعی که تا کنون زیر یخ پنهان بوده اند وجود خواهد آمد. با این حال ایجاد امنیت تنها از راه نظامی نیست. اما بدون نظامی سازی نیز ممکن نخواهد بود. من معتقدم که ناتو و نیروهای دیگر باید با هم برای بررسی جنبه های امنیتی تغییرات آب و هوایی همکاری کنند.

اقدامات متقابل مسکو
روسیه تمامی منطقه قطب شمال را جزو قلمرو ملی خود می داند. نیروی دریایی روسیه در اقدامی نمادین یکی از زیردریایی های خود را به بستر دریای قطب رساند و پرچم این کشور را در آنجا نصب کرد. مقامات ارشد نظامی روسیه بارها اظهار کرده اند که به تلاش هایی که در جهت نظامی سازی قطب شمال صورت می گیرند، پاسخ درخور خواهند داد. پژوهشگران روس در قطب به کارهای علمی و پژوهشی می پردازند. و نظامیان نیز از نزدیک نظامی سازی این منطقه را زیر نظر دارند. راه اندازی دو بریگارد جدید در قطب که هر کدام دارای 5000 واحد نظامی هستند از آخرین اقدامات روسیه در قطب بوده است.


روسیه قطب شمال را بخشی از سرزمین های خود می داند

تا سال 2020 روسیه بزرگترین ناوگان اتمی استراتژیک را در دریاهای شمال در خدمت خواهد داشت. کارشناسان روس معتقدند اگر سیستم دفاع موشکی آمریکا در دریا یا خشکی مستقر شود تهدیدی برای این ناوگان نخواهد بود.
روس ها آب های یخ زده قطب شمال را جای مناسبی برای موشک های حمل کننده کلاهک های اتمی خود می دانند و کشف آنها را با توجه به شرایط محیطی بسیار سخت تصور می کنند. در واقع مناقشه تاریخی روسیه با غرب و آمریکا اکنون مسائل و موضوعات جدیدی را تجربه می کند که از مهمترین آنها اختلاف بر سر قطب شمال و نظامی سازی آن است.



نیروهای روسی در قطب شمال

گرم شدن کره زمین، ذوب شدن یخ ها، فرصت دست یابی به منابع جدید

بر اساس پیش بینی کارشناسان تا سال 2030 یخ های قطب شمال آب شده و این ناحیه به فرصت بزرگی برای بهره برداری های گوناگون تبدیل خواهد شد. شایان ذکر است که ذوب شدن یخ های قطبی در اثر پدیده گرم شدن کره زمین روی می دهد که آن خود نیز عمدتا در نتیجه تولید بی رویه گازهای گلخانه ای توسط کارخانه های بزرگ کشورهای صنعتی است که مهمترین این کارخانه ها و صنایع متعلق به آمریکا و وزارت دفاع این کشور است.

ذوب شدن یخ های قطب شمال موجب تغییرات خطرناک آب و هوایی در کره زمین شده و مشکلات فراوانی را به وجود خواهد آورد. بالا آمدن سطح اب های جهان از هم اکنون کشورهای دارای مناطق ساحلی را تهدید می کند.
سیاست مداران آمریکا از سویی با سنگ اندازی در مسیر اجرای پروتکل های مربوط به کاهش تولید گازهای گلخانه ای بر سرعت گرم شدن کره زمین می افزایند و از سوی دیگر بطور وقیحانه ای بدون در نظر گرفتن نتایج ناگوار ناشی از ذوب شدن یخ های قطبی این حادثه را یک فرصت تلقی کرده و از هم اکنون به فکر چپاول ثروت های محتمل در آینده قطب شمال هستند.



یخ های قطبی در حال ذوب شدن هستند

ثروت هایی که از نفت و گاز گرفته تا ترانزیت دریایی و توریسم را در بر می گیرد. از آنجا که کشورهای همجوار قطب نیز برای خود سهم و سودی از این جنایت ضد طبیعت و محیط زیست قائل هستند؛ نیروی دریایی آمریکا برای رویارویی نظامی در طی دو دهه آینده در قطب شمال خود را آماده می کند. ذوب شدن یخ های قطبی امکان افزایش استفاده از منابع زیرزمینی در قطب، تحقیقات و توریسم را ایجاد خواهد کرد. و حتی می تواند نقشه حمل و نقل دریایی جهان را تغییر دهد. این فرصت ها می تواند در بین کشورهای مدعی ایجاد رقابت و حتی درگیری کند.

با ذوب شدن یخ های قطب شمال رقابتی بین کشورهای حوزه قطب برای داشتن نفوذ بیشتر در این منطقه ایجاد شده است. ثروت پنهان در پتانسیل معدنی این ناحیه کم کم دارد در اثر گرم شدن کره زمین آشکار می شود. ارزش این ثروت در حدی است که توسعه های نظامی در این منطقه بر گفتگوهای دیپلوماتیک پیشی گرفته است.




ذوب شدن یخ های قطبی می تواند نقشه گذرگاه های دریایی را تغییر دهد


دست یابی به منابع عظیم زیر زمینی از جمله نفت و گاز و راه های دریایی جدید محل مناقشه قدرت های منطقه خواهد بود. قطب متعلق به هیچ کشوری نیست و موافقت نامه های بین المللی در مورد آن کارساز است. کمیته ای در سازمان ملل وجود دارد که به این موضوع رسیدگی می کند اما آمریکا این کمیته را به رسمیت نمی شناسد. با این حال تمامی کشورهای همجوار ادعای مالکیت بر قطب شمال را دارند. آیا زیاده خواهی و برتری جویی آمریکا این بار آتش جنگ را به آخرین ذخیره گاه کره زمین خواهد کشاند؟!



منابع و مآخذ:



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 29 تير 1391
گران قیمت ترین تجهیزات نظامی ایالات متحدۀ آمریکا

بودجه پایه وزارت دفاع آمریکا در سال مالی ۲۰۱۰ بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار بوده است که بخش اعظمی از آن صرف پروژه های مرتبط با توسعه و ساخت هواپیماها، تانک ها، کشتی ها و دیگر تجهیزات نظامی می شود.آنچه در ادامه خواهید خواند، درباره برخی از پرهزینهترین و گرانقیمتترین تجهیزات نظامی آمریکا است.
نورث روپ گرومن. بی- ۲ اسپریت(روح) Northrop Grumman B-2 Spirit

بی- ۲ یکی از بهترین بمب افکن های رادارگریز آمریکا بوده که از قابلیت حمل سلاح و بمب های اتمی و غیر اتمی برخوردار است. قابلیت رادارگریزی پیشرفته، این اجازه را به بی- ۲ می دهد تا به راحتی در خطوط مجهز دفاعی دشمن نفوذ کرده و اهداف خود را منهدم نماید. بر اساس برنامه ریزی های اولیه، سفارش ساخت ۱۳۲ فروند از این هواپیما در نظر گرفته شده بود که به دلیل هزینه های بالای تولید قرارداد اولیه برای تولید ۲۱ فرود در سال ۱۹۸۷ به امضا رسید. هزینه تولید بی- ۲ در سال ۱۹۹۷، رقمی بالغ بر ۷۳۷ میلیون دلار بوده که در حال حاضر این رقم با توجه به هزینه های مربوط به تامین قطعات و نگهداری حدودا به ۲ میلیارد دلار افزایش یافته است.

بل – بوئینگ. وی- ۲۲ اُسپری(عقاب دریایی) Bell-Boeing V-22 Osprey

وی- ۲۲ هواگردی چند منظوره با قابلیت نشست و برخاست به صورت عمودی همانند یک هلکوپتر است. اما با توجه به قابلیت چرخش موتورها و تبدیل شدن به یک هواپیما، وی- ۲۲ می تواند از هر هلکوپتری سریع تر پرواز کرده و به حداکثر سرعت هواپیماهایی که از موتور توربو پرآپ برخوردار هستند دست یابد. اولین عملیات نظامی این هواگرد به سال ۲۰۰۷ و در جنگ عراق صورت پذیرفت. از سال ۲۰۰۸ هزینه پروژه وی- ۲۲، ۲۷ میلیارد دلار بوده و بر اساس گزارش های منتشر شده هزینه تولید هر فروند از این هواگردها ۶۷ میلیون دلار است.

نورث روپ گرومن. یو اس اس جورج اچ.دبلیو بوش USS George H.W. Bush /CVN-77

این ناو هواپیمابر به افتخار سرباز کهنه کار و رئیس جمهور سابق آمریکا جورج اچ.دبلیو بوش نامگذاری شده است. این کشتی آخرین ناو جنگی با قابلیت حمل گستره وسیعی از تجهیزات نظامی است که برای نیروی دریایی آمریکا ساخته شده است. ساخت این ناو در سال ۲۰۰۱ و با هزینه تولیدی بالغ بر ۶٫۲ میلیارد دلار آغاز و در سال ۲۰۰۹ با به پایان رسیدن پروژه، در ویرجینیا به آب انداخته شد. با توجه به طول تقریبی ۳۳۵ متر ناو هواپیمابر بوش، یکی از طولانی ترین کشتی های جهان است. حداکثر سرعت این ناو بالغ بر ۳۰ گره دریایی بوده که نیروی خود را از ۲ راکتور هسته ای تعبیه شده در این کشتی دریافت می کند.

لاکهید مارتین. اف- ۳۵ لایتنینگ ۲ (صائقه) Lockheed Martin F-35 Lightning II

اف- ۳۵ به عنوان بخشی از پروژه مشترک میان آمریکا، بریتانیا و سایر متحدان مطرح با عنوان “جنگده های تهاجمی مشترک” شکل گرفته است. این هواپیما برای انجام ماموریت های هوایی، دریایی و شناسایی طراحی و ساخته شده است. اف- ۳۵ می تواند به توپ گاتلینگ و هشت نوع موشک مختلف مجهز گردد. از سوی دیگر قابلیت حمل بمب اتمی بی- ۶۱ نیز از دیگر امتیازهای برجسته این هواپیما محسوب می شود. هزینه تولید هر فروند اف- ۳۵، ۱۲۲ میلیون دلار بوده و آمریکا طی قراردادی به ارزش ۳۲۳ میلیارد دلار، قصد دارد دو هزار فروند از این هواپیما را به ناوگان هوایی خود اضافه نماید. در زمان امضای این قرارداد در سال ۲۰۰۱، لاکهید مارتین رکورد بزرگترین قرارداد نظامی تاریخ را به خود اختصاص داد.

مک دانل داگلاس. اف/اِی- ۱۸ هرنت(زنبور سرخ) McDonnell Douglas F/A-18 Hornet

اف/ای- ۱۸ توسط شرکت مک دانل داگلاس معرفی و توسط شرکت بوئینگ که در سال ۱۹۹۷ این شرکت را خریداری کرد به تولید خود ادامه داد. وظیفه اصلی این جنگنده انجام ماموریت های شناسایی و پشتیبانی هوایی است. هرنت می تواند به حداکثر سرعت ۱۱۹۰ مایل بر ساعت رسیده و در مدت زمان کوتاهی به سقف پروازی ۵۰ هزار پایی دست پیدا کند. هزینه تولید هر فروند از این هواپیما برابر با ۵۷ میلیون دلار است.

بوئینگ. ایی اِی- ۱۸ جی گرولر Boeing EA-18G Growler

هدف از طراحی و ساخت این جنگنده حضور در جنگ های الکترونیک است. ایی ای- ۱۸ می تواند با استفاده از امواج الکترومغناطیسی، تجهیزات و سلاح های دیگری که در این زمینه در اختیار دارد باعث اختلال در سیستم های راداری و ارتباطی دشمن شود. آغاز تولید این محصول به سال ۲۰۰۷ باز می گردد و از سال ۲۰۰۹ فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرده است. هزینه تولید هر فروند از این هواپیما برابر با ۶۷ میلیون دلار است.

جنرال داینامیکس. خودرو جنگی چند منظوره Expeditionary Fighting Vehicle

این خودرو نظامی از قابلیت حرکت در آب و خشکی برخوردار است. از این وسیله می توان برای انتقال نیروها از دریا به خشکی استفاده کرد. این در حالی است که این خودرو جنگی در خشکی از قابلیت هایی همانند یک تانک سود می برد. هزینه تولید هر دستگاه از این وسیله بالغ بر ۲۲ میلیون دلار بوده و انتظار می رود هزینه کلی این پروژه تا سال ۲۰۱۵ برابر با ۱۵ میلیارد دلار باشد.

گرومن. ایی- ۲ دی هاوک آی(چشم شاهین) Grumman E-2D Advanced Hawkeye

ایی- ۲ دی در واقع بهترین مدل از این سری هواپیما بوده که از سال ۱۹۶۰ تاکنون در حال تولید است. سیستم پیشرفته رادار این هواپیما قدرت کنترل و بررسی محیط پیرامون آن را تا سه برابر افزایش داده است. ایی- ۲ اولین پرواز خود را در سال ۲۰۰۷ انجام داده و هزینه تولید ۲۳۲ میلیون دلاری را برای گرومن به همراه داشته است. سیستم های الکترونیکی هوایی جدید در کنار قابلیت ارتباط با ماهواره و سوخت گیری در آسمان از دیگر ویژگی های شاهین تیز بین گرومن محسوب می شود. تحویل این هواپیما به نیروی دریایی آمریکا نیز از سال ۲۰۱۰ آغاز شده است.

بوئینگ. سی- ۱۷ گلوب مستر ۳ Boeing C-17 Globemaster III

این هواپیمای ترابری- نظامی آمریکا از سال ۱۹۹۳ فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرده است. توانایی حمل ۱۰۰ سرباز با امکانات نظامی کامل این هواپیما را به یکی از مهره های کلیدی آمریکا در جنگ عراق و افغانستان مبدل کرده بود. این در حالی است که هزینه تولید هر فروند سی- ۱۷ برابر با ۱۹۱ میلیون دلار است. این هواپیما در نیروی هوایی کشورهای بریتانیا، کانادا و ناتو نیز به فعالیت می پردازد.لاکهید مارتین. اف- ۲۲ رپتور Lockheed Martin F-22 Raptor

بدون هیچ گونه شک و تردیدی و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صنایع نظامی و هوایی جهان، اف- ۲۲ بهترین جنگنده حال حاضر جهان است. حتی با نگاهی مختصر به ظاهر این پرنده خوش ساخت نیز می توان به درستی این اظهار نظرها پی برد. هرچند اطلاعات چندانی در ارتباط با مراحل و مواد مورد استفاده در ساخت این هواپیما از سوی وزارت دفاع آمریکا منتشر نشده است اما قابلیت شکستن دیوار صوتی، رادار گریزی کامل و حمل موشک های کروز را می توان به عنوان بخش کوچکی از توانایی های رپتور در نظر گرفت. هزینه ساخت هر فروند از این هواپیما بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی نیروی هوایی آمریکا بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار و هزینه کلی تولید آن بالغ بر ۶۵ میلیارد دلار است. هزینه های سنگین تولید اف- ۲۲ باعث شد تا وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۰۹ خواستار توقف این پروژه شود. پس از آن مجلس سنا به این درخواست رای مثبت داده و سه ماه بعد با قانونی شدن لایحه سیاست نظامی آمریکا بودجه این پروژه به طور کامل قطع شد



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , نیروی هوایی , نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 29 تير 1391
کاریکاتور/ اقتدار نظامی امریکا!



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : چهار شنبه 28 تير 1391
نیروی دریایی سپاه، نیروی خط مقدم جمهوری اسلامی است

سرلشکر فیروز آبادی:


نیروی دریایی سپاه، نیروی خط مقدم جمهوری اسلامی است
سپاه نیوز: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، نیروی دریایی سپاه را نیروی دریایی خط مقدم جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد.
به گزارش خبرنگار سپاه نیوز؛ سردار سرلشکر بسیجی دکتر حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (یکشنبه) در دومین روز همایش فرماندهان و مسئولین نیروی دریایی سپاه که در مشهد برگزار میشود با اشاره به عزت، صلابت و اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروی دریایی سپاه امروز نیروی دریایی خط مقدم جمهوری اسلامی ایران است.
سرلشکر فیروز آبادی با اشاره به حضور نیروهای آمریکایی در کشور های منطقه اظهار داشت: نیروهای آمریکایی (زمینی، دریایی، هوایی) در کشورهای منطقه از جمله کویت، قطر، بحرین و امارات مستقر شدهاند البته از این استقرار نمیتوان استنباط حمله به ایران را داشت چرا که چنین چیزی نه به ذهن رهبران آن خطور میکند نه نظامیان.
وی با اشاره به حضور ناو هواپیما بر آمریکا در خلیج فارس گفت: چند روز پیش اتفاق شیرینی افتاد و ناو هواپیما بر " جرج واشنگتن " وارد خلیج فارس شد، در گذشته رسانهها حضور ناوگان آمریکایی را به مثابه حمله به ایران تعبیر میکردند اما فرمانده ناوگان آمریکا در منطقه طی سخنانی این حضور را به منظور پشتیبانی جنگ افغانستان و مبارزه با دزدان دریایی اعلام کرد که از این واضحتر و شیرینتر نمیتوان گفت که ما با شما کاری نداریم.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به توجیه حضور نیروهای آمریکا در پایگاههای منطقهای گفت: دلیل اول آنکه آمریکا قول داده بود نیروهای خود را از عراق خارج کند و اگر میخواست آنها را به پایگاههای دور منتقل کند بسیار زمان بر و هزینه بر بود از این رو نیروهای آمریکایی به کشورهای منطقه منتقل شدند.
وی افزود: اشغال نظامی کویت، بحرین، قطر و امارات در واقع این کشورها را به پادگان نظامی آمریکا در منطقه تبدیل کرده و آنان انباردار تجهیزات نظامی آمریکا هستند.
سرلشکر فیروزآبادی با اشاره به تاثیر جنبشهای مردمی آمریکا در انتقال نظامیان تصریح کرد: با اوضاع بحرانی و حرکت های مردمی که در آمریکا وجود دارد همچنین آسیبهایی که آمریکا با سلاحهای تشعشع دار خود به سربازانش زده و آنها را به بیماریهای روانی مبتلا کرده، این سربازان پس از بازگشت از عراق به جنبش وال استریت پیوستند آمریکایی ها از این ترسیدند که با بازگشت بقیه سربازان جنبش وال استریت به نهضت تبدیل شده و آنها را دچار مشکل کند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پیرامون توجیه دیگری که از حضور نظامیان آمریکا در منطقه میشود گفت: به دلیل آنکه محور اصلی راهبرد جنگ طلبانه آمریکا امروز متوجه چین شده است کشورهای قطر، بحرین ، امارات و کویت جزو نزدیکترین نقاط به چین به شمار میرود.
وی در ادامه اظهارداشت: متاسفانه برخی در داخل میخواهند با اهداف سیاسی به نحوی القاء کنند که این پایگاه ها به دلیل حمله به ایران شکل گرفته و باید مراقب بود و کوتاه آمد اما اذعان نیروهای آمریکایی و فرمانده ناوگان آمریکا چیز دیگری است که علتش حضور مقتدر ، بیداری، ایمان و بصیرت رزمندگان نیروی دریایی ماست که در خلیج فارس و دریای عمان مستقر هستند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان با تاکید بر اینکه دشمنان همواره از عزت خدادادی و الهی ملت ایران و رزمندگان نیروی دریایی سپاه در هراسند گفت: بیش از یکسال است آنها به ما التماس میکنند که علائمتان را برای زمان عملیات نظامی به ما بگویید پاسخ ما به آنها این بوده که همواره برابر مقررات بین المللی عمل میکنیم و این رعب و وحشت دشمنان ناشی از عزت ، سربلندی، اقتدار و صلابت نیروهای مسلح است.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 26 تير 1391
میزان غنای سوخت اتمی مورد نیاز برای پیشرانه های هسته ای نفتکشهای ایرانی

آنچه باید توجه داشت میزان غنای سوخت اتمی مورد نیاز برای پیشرانه های هسته ای دریایی است. برای مثال راکتورهای جدید OK-900A که در ناوگان یخ شکن های آرکتیکای روسی استفاده می شود از اورنیوم 20 تا 90 درصد و به طور متوسط 60 درصد استفاده می کند.

بیش از 90 درصد تجارت ایران از طریق دریا صورت می گیرد و تقریباً همه نفت کشور توسط ناوگان کشتی های نفتکش منتقل می شود. کشتی های باری و نفتکش ایرانی سالانه مسافت های بسیاری را به 5 قاره دنیا می پیمایند. برای مثال، مسافت بندرعباس به عنوان مهمترین بندر تجاری ایران تا بندر مهم شانگهای در چین حدود 11000 کیلومتر است. همچنین برای رسیدن نفتکش های ایران از پایانه نفتی خارک به این بندر مهم جهان، حدود 780 کیلومتر مسیر طولانی تر هم می شود.

امروزه تقریباً همه کشتی های باربری و نفتکش دنیا از سوخت های فسیلی استفاده می کنند. کشتی های نفتکش به طور معمول بین 15 تا 25 سال و کشتی های باربری نیز دستکم 20 سال عمر می کنند. هر چند سوخت های فسیلی برای کشتی ها به دلیل اینکه از ساده ترین مشتقات نفت خام هستند بسیار ارزان تمام می شوند اما استفاده از این نوع سوخت های فسیلی باعث تولید میزان بسیار زیادی سولفور در سال می شود. هر کشتی باربری بزرگ در سال 5 هزار تن سولفور تولید می کند که معادل میزان ایجاد شده از این ماده توسط 50 میلیون دستگاه خودرو است.

همانطور که مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس اعلام کرده، نمایندگان ملت به دنبال طرحی هستند که بر اساس آن، دولت مکلف می شود بر حوزه صنعت و معدن در طراحی جدید تکنولوژی موتورهای نفتکش و ناوها تمرکز جدی داشته باشد.

به گفته وی، ایران باید تکنولوژی را در حوزه موتورهای کشتیها داشته باشد که کشتی ها بتوانند مسافت طولانی را بدون سوختگیری مجدد طی کنند و نفتکشها نیز آسیب کمتری ببینند.

پیش از این نیز عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه این ظرفیت علمی وساخت موتورهای جدید که نیازمند سوخت گیری در بنادر کشورهای دیگر نباشند، در ایران وجود دارد، یادآور شده بود که این تغییر و طراحی می تواند تغییرات مصرف سوخت را در بحث پیشرانه ها به دنبال داشته باشد و جلوی شیطنت برخی کشورها علیه ایران را بگیرد.

بررسی های مشرق نشان می دهد در دنیا کشتی غیرنظامی غول پیکیری وجود دارند که از پیشرانه اتمی بجای فسیلی استفاده می کنند، میزان انرژی آزاد شده از هر کیلوگرم سوخت هسته ای با اورانیوم 3٪ غنی شده، تقریباً 260 برابر همین مقدار سوخت فسیلی است.

اما آنچه باعث شده تا کنون پیشرانه هایی با سوخت فسیلی یکه تاز باشند مسائلی غیر از حساب و کتاب های مستقیم است. در واقع مسائل ایمنی در پیشرانه های اتمی بسیار چالش برانگیز هستند به طوریکه یکی از مشکلات پیش روی کشتی های کاربر این پیشران، مسائل بیمه ای و ارقام بالای آن است. از اینرو بیشتر سازندگان بزرگ کشتیهای تجاری، چندان تمایلی به صرف هزینه برای توسعه راکتورهایی که شرایط استفاده غیرنظامی را برآورده کند نداشتند.

اما در سال های اخیر خبرهای متعددی از گرایش مجدد برخی کشورها نظیر آمریکا و چین به سوی پیشرانه های هسته ای برای شناورهای تجاری منتشر شده است. پیشرفت فناوری تجاری هسته ای که منجر به کاهش هزینه های تولید، افزایش ایمنی، کاهش نیاز به سوختگیری مجدد که خود دردسرهای فراوانی به همراه دارد از جمله عواملی است که بار دیگر مزیت های این نوع پیشرانه ها را برای کشتی های غیرنظامی پررنگ کرده است.

پیشرانه های هسته ای بسته به سطح فناوری هر 4 سال، 13 تا 15 سال و در نمونه های جدید 25 تا 30 سال نیاز به سوختگیری دارند و دوره عمر آنها کاملاً با پیشرانه های فسیلی قابل رقابت است.

نگاهی به چند نمونه از کشتی هایی که از پیشرانه اتمی استفاده کرده یا می کنند خالی از لطف نخواهد بود:

کشتی باربری و مسافربری NS Savannah با میزان جابجایی 21800 تن و طول 181.66 متر از یک راکتور 74 مگاوات برخوردار بوده و به سرعت حدود 39 تا 44.4 کیلومتر بر ساعت می رسد. این کشتی آمریکایی از 1964 تا 1972 در خدمت بوده است و سازندگان آن بیشتر اثبات فناوری را مد نظر داشته اند تا ارزش افزوده اقتصادی.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  01.jpg
مشاهده: 1
حجم:  41.4 کیلو بایت
کشتی NS Savannah

کشتی باربری آلمانی Otto Hahn با جابجایی 25790 تن دارای یک راکتور 38 مگاوات بوده و بیشینه سرعت 29 کیلومتر بر ساعت را ثبت نمود. این شناور 164.3 متری از 1968 تا 1979 با پیشرانه اتمی در حال سرویس دهی بوده و حدوداً هر چهار سال سوختگیری می کرده است.

نمونه های مختلف کشتی های یخ شکن اقیانوسی رده «آرکتیکا» از 1975 تا کنون در شوروی سابق و روسیه در حال خدمت هستند. میزان جابجایی انواع آن بین 23هزار تا 25840 تنبوده و از سه راکتور 90 مگاواتی یا دو راکتور 171 مگاوات در نمونه های آخر بهره مند هستند. سرعت این شناروهای 148 تا 159 متری حدود 38.2 کیلومتر بر ساعت بوده و در نمون های اول هر چهار سال یکبار سوختگیری می کردند.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  02.jpg
مشاهده: 1
حجم:  76.8 کیلو بایت
کشتی یخ شکن یامال از رده آرکتیکا

کشتی باربری و یخ شکن Sevmorput با 61880 تن جابجایی از یک راکتور KLT-40 با توان 135 تا 171 مگاوات استفاده می کند. سرعت آن به 38.5 کیلومتر بر ساعت رسیده و سوختگیری آن یکبار برای کل دوره عمر بوده است. این کشتی 260.3 متری روسی از 1988 در حال سرویس دهی است. راکتور مورد استفاده در این کشتی در یک نوع یخ شکن دیگر هم مورد استفاده قرار گرفته است.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  03.jpg
مشاهده: 1
حجم:  47.5 کیلو بایت
کشتی Sevmorput

هر چند هزینه ساخت یک پیشرانه اتمی نسبت به نمونه ای با سوخت فسیلی با همان توان، بیشتر است اما هزینه کلی در دوره عمر آن بسیار کمتر از این پیشرانه های مرسوم است. به عنوان مثال، هزینه های سوختگیری در هر بندر برای کشتی هایی با پیشران اتمی، حذف شده در حالی که کشتی های معمول باید یا کل سوخت مورد نیاز را (در صورت امکان!) حمل کنند که حجم مفید بار قابل حمل را کاهش می دهد و یا به صورت مداوم در طی مسیر برای سوختگیری از مسیر خارج شده و در بندرها توقف کنند.

از سوی دیگر هر چند نسبت وزن به توان تولیدی برای یک پیشرانه اتمی سیکل بخار تا حدود 5.4 و برای پیشرانه اتمی توربین گاز تا 1.5 برابر یک پیشرانه دیزلی می رسد اما در واقع باید حجم سوختی که باید برای طی مسافت مورد نظر حمل می شود را نیز در نظر گرفت.

در این صورت در مقایسه دو پیشرانه اتمی فوق با نوع دیزلی، وزن پیشران دیزلی به علاوه سوخت مورد نیاز برای 10 روز سفر با سرعت 20 گره دریایی(37 کیلومتر بر ساعت) به ترتیب 1.07 و 3.86 برابر است. این در حالی است که اولاً برای سفرهای طولانی تر، وزن و حجم سوخت فسیلی باز هم بیشتری نیاز است. ثانیاً آمار فوق بر اساس تحقیقاتی روی پیشران های موجود در دهه 1990 بررسی شده و برای نمونه های جدید در حال توسعه پیشرفت پیشرانه های اتمی بسیار قابل توجه و بیشتر از کاهش مصرف سوخت موتورهایی با سوخت فسیلی بوده است.

همانطور که گفتیم حجم سوخت مورد نیاز برای یک سفر دریایی متوسط رو به بالا میزان زیادی از حجم مفید بار را اشغال می کند در حالی که پیشرانه های اتمی جدید با چند ده کیلوگرم اورانیوم امکان سفر دریایی تا 40 برابر شعاع کره زمین را می دهد.

توجه داریم چگالی اورانیوم حدوداً 20 برابر چگالی سنگین ترین نوع سوخت فسیلی کشتی ها است بنابراین هر کیلوگرم از آن یک بیستم مقدار مشابه از سوخت فسیلی فضا اشغال می کند. اگر کشتی Sevmorput را معیار مقایسه قرار دهیم در حالی که برای چند ده سال دریانوری 150.7 کیلوگرم اورانیوم در راکتور آن قرار داده شده، حجم سوخت فسیلی مورد نیاز برای این مدت چند صدهزار برابر حجم این مقدار اورانیوم است که دریافت و ذخیره آن هم زمان زیادی لازم داشت. بنابراین در یک دوره عمر طولانی، پیشرانه های اتمی در صورت حل کامل مشکلات پیش گفته، بسیار مناسب تر از انواع فسیلی هستند.

البته سایر کاربری های پیشرانه اتمی دریایی کماکام به قوت خود باقی است. علاوه بر ناوهای هواپیمابر و زیردریایی های حامل موشک های بالستیک، در سالهای اخیر زیردریایی های تهاجمی رده وزنی متوسط نیز با پیشرانه های کم حجم و با یکبار سوختگیری برای همیشه ساخته شده اند. با توجه به اینکه این نوع پیشرانه ها احتیاج به اکسیژن ندارند بنابراین مدت زمان زیر آب ماندن زیردریایی های جدید نیز بسیار افزایش یافته است. امروزه کاربرد این راکتورها علاوه بر شناورهای دریایی نظامی کوچکتر مانند زیردریایی های کلاس متوسط، رزمناوها و ناوشکن ها در شناورهای لجستیکی هم مورد توجه بوده و در زمینه غیر نظامی هم سازندگان بزرگ، طرح هایی برای بازگشت به کشتی های باربری با سوخت اتمی را ارائه داده اند.

به گزارش مشرق، میزان ارتباط فناوری راکتور های دریایی با کوچکترین نمونه های تولید برق نیز از مواردی است که توجه به آن توجیه اقتصادی سرمایه گذاری روی چنین فناوری را روشن تر می سازد. در واقع فناوری راکتورهای رده کوچک و رده میکرو با ضریب ایمنی بالا دارای مشابهت های زیادی است و رویکرد کشورها به ایجاد نیروگاه های کوچک در تعداد بیشتری از مناطق می تواند با توسعه راکتورهای کوچک برای شناروهای دریایی همپوشانی داشته باشد. در نتیجه هزینه های توسعه این فناوری تعدیل می شود.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  04.jpg
مشاهده: 1
حجم:  28.1 کیلو بایت

رویکرد کشورهای صاحب فناوری در شرایطی که تلاش می کنند وابستگی خود را به سوخت های فسیلی و نفت کشورهای جهان سوم کمتر کنند عاملی است که در نظر گرفتن آن می تواند انگیزه شروع حرکت در زمینه ساخت پیشرانه های اتمی دریایی را تقویت کند. توجه داریم از این کشورها بعید نیست پس از توسعه و همه گیر کردن چنین پیشرانه هایی در محصولات خود با وضع قوانین سختگیرانه و به بهانه هایی مانند حفاظت از محیط زیست، محدودیت های فراوانی را برای کشورهای دیگر ایجاد کنند.

هر چند عمق دانش هسته ای کشور بسیار بالا بوده و سطح کارهای تحقیقاتی متخصصان و پژوهشگران کشورمان در رده کارهای قابل توجه جهانی است با این وجود هنوز هم سطح صنعت و فناوری هسته ای کشورمان برای دنیا کاملاً شناخته شده نیست. به عنوان مثال کمتر کارشناس خارجی باور داشت ایران پس از عدم توفیق در خرید سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران با غنای 20٪ در مدت کوتاهی موفق به ساخت بومی و رساندن آن به مراحل استفاده صنعتی شود. بنابراین ضمن اینکه دانش به عنوان نیمی از راه در اختیار متخصصان کشورمان است، فناوری هم به عنوان نیمه اصلی و تکمیل کننده برای موجود شدن محصول با تلاش و برنامه ریزی توسط فرزندان این مرز و بوم قابل دستیابی است.

آنچه باید توجه داشت میزان غنای سوخت اتمی مورد نیاز برای پیشرانه های هسته ای دریایی است. برای مثال راکتورهای جدید OK-900A که در ناوگان یخ شکن های آرکتیکای روسی استفاده می شود از اورنیوم 20 تا 90 درصد و به طور متوسط 60 درصد استفاده می کند و راکتور KLT-40 در کشتی Sevmorput به طور معمول با اورانیوم 30 تا 40 درصد یا 90 درصد کار می کند.

بنابراین برای رسیدن به پیشرانه های اتمی، صنعت هسته ای کشور ناگزیر از ارتقاء سطح غنی سازی هسته ای به میزان متوسط راکتورهای جدید دریایی یعنی 50 تا 60 درصد خواهد بود.

این کار با توجه به وضع تحریم های جدید و بهانه تراشی برای تحویل ندادن سوخت به نفتکش های ایرانی می تواند گام مؤثری برای خنثی و بی اثر کردن این تحریم ها و قدمی پیش دستانه برای جلوگیری از متوقف کردن یا دریافت عوارض و مالیات های بسیار سنگین از کشتی هایی با سوخت فسیلی در سال های نچندان دور باشد.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 26 تير 1391
اینفوگرافی جالب از موشکهای ایران

در ماههای اخیر تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز باعث افزایش تنش میان تهران-واشنگتن شد و در این بین برخی از مقامات ضمن ابراز نگرانی درباره بستن تنگه هرمز به قابلیت های موشکی ایران اشاره کردند.

برخی مقامات غربی نیز با اشاره به استفاده ایران از راهبرد جنگ نامتقارن علیه نفتکش های آمریکایی در تنگه هرمز به پیامدهای اقتصادی جدی این اقدام از جمله افزایش قیمت نفت اذعان کردند.

کریستین ساینس مانیتور در همین حال می نویسد: اگرچه ارتش آمریکا 90 برابر بیشتر از ایران، پول صرف هزینه های نظامی می کند، اما این کشور که وارث سرزمین پارس بوده با استفاده از استراتژی جنگ های نامتقارن می تواند در برابر تهدیدات ایالات متحده ایستادگی کرده و به هدف خود برسد.

حتی مین های دریایی یا قایق های کوچک ایرانی می توانند با استفاده از استراتژی جنگ نامتقارن علیه نفت کش های آمریکایی، باعث افزایش نگرانی درباره امنیت منطقه شوند که پیامدهای اقتصادی جدی از جمله افزایش قیمت نفت را به دنبال دارد. زیرا یک سوم از محموله های نفتی از تنگه هرمز عبور می کند.

کریستین ساینس مانیتور در ادامه به اظهارات یک دیپلمات اروپایی که به تازگی دوره شش ساله خدمت خود را در تهران به پایان رسانده است، می پردازد.

به گفته این دیپلمات اروپایی، هدف نهایی ایران بستن تنگه هرمز نیست، بلکه افزایش هزینه بیمه ترانزیت های نفتی در تنگه هرمز است که پیامدهای اقتصادی آن به اندازه بستن این تنگه است.

بر اساس گزارش موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم ایران تنها 7 میلیارد دلار صرف هزینه های نظامی کرده، این در حالی است که بودجه نظامی آمریکا در سال 2008 حدود 619 میلیارد دلار بوده اما ایرانی ها با استفاده از استراتژی جنگ های نامتقارن و سابقه خود در دریانوردی می توانند عبور نفت از تنگه هرمز را دچار مشکل کنند.


به نوشته این روزنامه آمریکایی، هدف ایران بهره برداری از ضعف های دشمن بااستفاده از قایق های کوچک تندرو در زمانها و مکانهای غیر قابل یش بینی است که فرصتی را برای حملات پارتیزانی فراهم می کند.

برآورد کارشناسان اقتصادی نیز نشان می دهد که قیمت بالای 150 دلار برای هر بشکه نفت در صورت بروز چنین سناریویی دور از ذهن نیست.

مؤسسه اس اند پی اعلام کرد: افزایش تنش ها بین ایران و غرب خطرات اقتصادی و سیاسی برای همکاری مؤسسات و شرکت ها در خاورمیانه در پی خواهد داشت و تمرکز بر نقش مهم تنگه هرمز، تجارت منطقه خلیج فارس را هم با خطر روبرو خواهد ساخت.

این موسسه با اشاره به تهدید به بستن این تنگه از سوی ایران در واکنش به تحریم های نفتی گفت: تاکنون این تهدیدات شفاهی بوده؛ اما تحلیلگران احتمال آن را رد نمی کنند که جنگ لفظی بوجود آمده موجب بروز یک وقفه در صادرات نفت و یا سناریوی بروز یک جنگ در این منطقه شود.

قابلیت های موشکی ایران باعث شده تا غرب برای مقابله با این توانایی به اعزام زیر دریایی های بدون سرنشین موسوم به "سی فاکس" به خلیج فارس و ناوهای هواپیمابر روی آورد.

سایت مقاومة لبنان نیز در این برهه زمانی با انتشار یک اینفوگرافیک به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه، قابلیت های موشکی ایران را برای بستن تنگه هرمز به نمایش درآورد.

در این اینفوگرافیک به قابلیت های سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در بستن تنگه هرمز تاکید شده و به آخرین دستاوردهای این کشور اشاره شده است.

در این اینفوگرافیک همچنین ویژگیهای هفت موشک ایران به نام های ظفر، نصر، کوثر، نور، قادر، تندر و صاعقه را می توان با کلیک روی هر موشک مطالعه کرد.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 24 تير 1391
موشک ایرانی رادارهای دشمن را کیش و مات می کند + عکس

در طی درگیری های نظامی بعد از جنگ جهانی دوم، پدافند هوایی در مواجهه با تهدیدات هوایی در مواردی که نیروی پدافند کننده از فناوری های روز عقب نبوده بسیار موفق ظاهر شده است. از اینرو امروزه سامانه های دفاع هوایی جای خود را به عنوان راه حلی قابل اعتماد در ذهن فرماندهان تثبیت کرده اند. از مناطق اصلی میدان نبرد تا مراکز پشتیبانی، اماکن سیاسی و اقتصادی و ... با  قرار گرفتن تحت پوشش پدافند هوایی از امنیت لازم برای ایفای نقشی در جریان جنگ برخوردار می شوند.

ضرورت سرکوب پدافند هوایی دشمن

در سوی مقابل تلاش نیرویی که برای تعیین روند جنگ، نیاز به انهدام تأسیسات و اهداف مورد نظر خود دارد مفهوم سرکوب پدافند هوایی دشمن(SEAD) را بوجود آورده است. در این راهبرد، از سامانه های کشف و هشدار تا تسلیحات دشمن مورد هدف هستند اما با توجه به تغذیه سلاح ها از طریق داده ها، قطع فرایند تولید اطلاعات مورد نیاز دشمن، هوشمندانه و به صرفه تر بوده و زودتر نتیجه لازم را حاصل می کند. بدین ترتیب راه آسمان دشمن برای هواپیما، بالگرد و موشک های خودی باز و امن شده و با از بین رفتن حمایت پدافند هوایی، هوا و فضا برای دشمن ناامن می شود.

در میان انواع آشکارسازها، رادارها به علت شیوه عملکرد و حجم اطلاعات تولیدی از بیشترین اهمیت برخوردارند و از اینرو کوشش برای ساخت تسلیحات ضد رادار در کشورهای پیشرو اولویت بالایی دارد. البته همین شیوه عملکرد رادارهای معمول که بر مبنای ارسال امواج و دریافت بازتاب آن است باعث شد تا هدف قرار دادن آنها نیز روشهای کاملاً ممکن و عملی داشته باشد بدین ترتیب که با استفاده از یک گیرنده امواج رادار، می توان موقعیت فرستنده آن را نسبت به خود سنجیده و به سمت آن حرکت کرد. موشک ها به عنوان یک سلاح مناسب برای حمل این گیرنده ها به کار گرفته شدند که در نتیجه تا حد امکان ضمن حفظ نیروی خودی از آتش پدافند دشمن، حمله مؤثری را نیز به انجام می رسانند.

اولین استفاده ها از موشک های ضد رادار به دهه 1960 باز می گردد. در آن دوره سامانه های به کارگرفته شده چندان هوشمند نبوده، با خاموش شدن رادار مورد حمله، هدف را از دست داده و درنتیجه احتمال اصابت بالایی نداشتند. بعدها با افزودن سامانه های هدایت اینرسی تا حدودی مشکل فوق حل شد.

انواع موشک های ضد رادار تا به امروز، هوا به سطح و سطح به سطح کروز بوده اند و اگر موشک هایی که توانایی آشیانه یابی منبع جنگ الکترونیک دشمن را دارند در نظر بگیریم گونه های هوا به هوا و سطح به هوا هم برای این منظور ساخته شده اند.

در ایران موشک های ضد رادار هوا به سطح خریداری شده از خارج و بهسازی شده در داخل و همچنین موشک های سطح به هوای ارتقاء داده شده با قابلیت هدف قرار دادن منبع جنگ الکترونیک معرفی شده بودند اما اخیراً توسط فرماندهی نیروی هوافضای سپاه خبر از وجود موشک ضد رادار بالستیک ساخت ایران داده شد.

عملکرد این موشک بالستیکی است یعنی با زاویه های متوسط حدود 45 درجه یا بیشتر از آن شلیک شده و پس از اوجگیری و خاموش شدن موتور با رسیدن به نقطه اوج مسیر، حرکت منحنی شکلی بر اساس قوانین علم بالستیک را پیموده و به سمت زمین سرازیر می شود. در واقع موشک های بالستیک روی مداری بیضوی حرکت می کنند که کره زمین روی یکی از کانون های آن قرار دارد. به طور معمول این موشک ها پس از خاموش شدن موتور دیگر قابل هدایت نیستند زیرا هدایت آنها با استفاده از سامانه کنترل بردار رانش صورت می گیرد اما نمونه هایی برخوردار از سطوح متحرک روی بدنه نیز ساخته شده است که در نتیجه در قوس نزولی(به اصطلاح فاز ترمینال) نیز قابل هدایت و تصحیح مسیر هستند.

کشورمان ایران، از سازندگان مطرح موشک بالستیک با برد، محموله و دقت های متفاوت است که بجز چند نوع اولیه، همه آنها  از طرح های بومی بهره مند هستند. به طور عادی این موشک ها برای انهدام اهداف زمینی مانند پایگاه های دشمن به کار می روند اما در سال گذشته ایران پس از چین دومین کشوری بود که موشک بالستیک ضد کشتی خود را رونمایی کرد. این موشک که خلیج فارس نام دارد، از یکی از روش های هدایت اپتیکی یا حرارتی استفاده می کند و محصولی با کاربردی جدید از خانواده موشک های بالستیک محسوب می شود که پیشتر در گزارش هایی به به معرفی آن پرداخته بودیم.

اجرای عملیات ضد رادار نیز مأموریت جدیدی برای موشک های بالستیک کشور و حتی در جهان است که با توجه به مزیت های این رده از موشک های می تواند مورد بررسی قرار گیرد.کاربرد موشک های ضد رادار بالستیک می تواند هم مورد اصابت قرار دادن رادارهای زمین پایه دشمن و هم رادارهای مستقر بر کشتی های جنگی  باشد.

با توجه به اهمیت سرکوب دفاع هوایی دشمن در نبرد، استفاده از موشک های بالستیک در شرایطی که امکان استفاده از هواپیماهای رزمی برای سرکوب پدافند هوایی دشمن نیست راه حل کاملاً مناسبی خواهد بود.

در یک نبرد احتمالی در صورت حضور جنگنده های دشمن در فضای خودی با فرض بدترین حالت یعنی استیلای هوایی او بر آسمان ما، هم هواپیماهای حامل موشک ضد رادار و هم پرتابگرهای موشک بالستیک در معرض خطر نابودی قرار دارند اما پرتابگرهای زمینی با استتار بالا از هر نقطه ای می توانند شلیک کنند و تا لحظاتی قبل از شلیک کاملاً‌ از دید دشمن پنهان هستند؛ در صورتی که هواپیماها در چنین فرضیه ای شاید موفق به بلند شدن از روی زمین هم نشوند. بعلاوه موشک های بالستیک مد نظر اگر از نوع سوخت جامد باشند بنابر اعلام منابع رسمی در زمانی حدود 30 ثانیه برای شلیک آماده می شوند و حتی فرصت کافی برای خروج پرتابگرها از منطقه و استتار مجدد هم برای بسیاری از آنها وجود خواهد داشت و البته ممکن است تعدادی از آنها نیز توسط جنگنده های تهاجمی دشمن منهدم شوند.

در صورت خاموش شدن رادار از سوی دشمن که راه حل ساده ای برای خلاص شدن از شرّ موشک های ضد رادار است، موشک بالستیک با تکیه بر هدایت سنتی خود یعنی روش های هدایت درونی یا اینرسیایی، به سمت مختصات هدف خواهد رفت و در نتیجه ادامه مأموریت آن با مشکل چندانی مواجه نمی شود.


اما سرعت حرکت موشک های بالستیک ضد رادار ایرانی که سه نوع محتمل آن را در ادامه گزارش معرفی خواهیم کرد بسیار بالا خواهد بود بطوریکه تنها بعضی از موشک های ضد رادار دور برد از این نظر با آنها قابل قیاس خواهند بود. بجز همین عامل سرعت که کار ردگیری به موقع و درگیر شدن با موشک را برای دشمن سخت می کند، استفاده از فناروی های پنهانکاری راداری در خود این موشک ها، عدم انتشار امواج به دلیل ماهیت غیرفعال(پسیو) بودن جستجوگر به کار رونده در آنها و سقف پرواز نچندان بالای آنها کار درگیری را برای واحدهای پدافند هوایی دشمن بسیار دشوار می کند.

عملکرد موفق موشک های ضد موشک پاتریوت، تاد و استاندارد(در سامانه ایجیس ناوهای آمریکایی) علاوه بر داشتن محدودیت در میزان سرعت هدف، به ردگیری شدن موشک در فاز ابتدایی و سقف ارتفاعی که فاز میانی موشک در آن رخ می دهد نیز بستگی زیادی دارد به طوریکه اگر زمان اجزای عملیات موشک ضد رادار کوتاه باشد، این ضد موشک ها برای رسیدن به وضعیت مناسب برای درگیری به مشکل بر می خورند. در فاز نهایی موشک بالستیک نیز مسئله سرعت و زاویه سیر بالا برای موشک های کوتاه تا میانبرد خود را نشان داده و کار را برای سامانه های دشمن دشوار می کند.

در مجموع نمی توان مدعی بود هیچ موشک بالستیکی توسط سامانه های ضد موشک دشمن مورد اصابت قرار نخواهد گرفت اما برای موشک هایی با برد متوسط قطعاً اینکار با سامانه های موجود دشوار خواهد بود و برای بالستیک های کوتاه نظیر خلیج فارس بسیار دشوارتر. در نهایت با شلیک همزمان چند موشک بالستیک قطعاً تأسیسات دشمن مورد هدف قرار خواهد گرفت خصوصاً به عنوان یک راه حل در شرایط ناچاری می توان تعدادی از این موشک ها که دارای فناوری پائین تری هستند یا اساساً از سامانه های پیشرفته تهی شده اند را به عنوان قربانی جهت پر کردن ظرفیت سامانه های دشمن مصرف نمود.

هر چند قیمت یک موشک بالستیک کوتاه برد از یک موشک کروز ضد رادار تا حدودی گرانتر است اما سرعت حرکت زیاد، احتمال بالای اصابت به هدف و احتمال بسیار کمتر مورد هدف قرار گرفتن(در مقایسه با یک موشک کروز) عوامل مهمتری در انتخاب آن برای واکنش های سریع و نقش آفرینی در راهبرد پاسخ ویرانگر به تهاجم دشمن، هم در انهدام رادارهای زمینی و هم کشتی های او است.

کدام موشک ها؟

با توجه به برد اعلام شده 300 کیلومتری برای موشک بالستیک ضد رادار ایرانی، شاید تنها نام موشک خلیج فارس به ذهن خطور کند اما با نگاهی به سایر نمونه های معرفی شده در کشور، می توان دید موشک های دیگری نیز قابلیت قرار گرفتن به عنوان بستر توسعه نمونه بالستیک ضد رادار را دارند.


فاتح-110


به گزارش مشرق، یکی از آنها فاتح-110 است. این موشک راهکنشی(تاکتیکی) که تمام مراحل طراحی، ساخت، آزمایش، تولید انبوه و توسعه نمونه های جدید آن در داخل کشور و به دست متخصصان داخلی انجام شده است از افتخارات صنایع پیشرفته کشور محسوب می شود.

بیشترین برد اعلام شده برای نمونه های مختلف فاتح-110 حدود 250 کیلومتر است که 16 درصد با میزان اعلام شده برای نمونه ضد رادار اختلاف دارد. بنابراین این موشک که عنوان دار دقیقترین موشک بالستیک کشور و دارای هدایت با بالک های موجود در دماغه مخروطی خود(کانارد کنترل) است که در نتیجه، حرکت آن می تواند تا زمان برخورد به هدف تصحیح شود توانایی خوبی برای تبدیل شدن به موشک مد نظر دارد. یکی از راه ها برای این منظور کاهش میزان سرجنگی موشک از 450 کیلوگرم فعلی(در نمونه با برد 250 کیلومتر) است زیرا برای انهدام یک رادار، مقادیر مواد منفجر کمتر نیز کافی خواهد بود.


شلیک فاتح-110

 


سرعت فاتح-110 نیز بسیار بالا و بالغ بر 1500 متر بر ثانیه است که میزان قابل توجهی برای این موشک 3620 کیلوگرمی محسوب می شود. در برخی رسانه های داخلی، خطای دایروی این موشک 10 متر عنوان شده که با این میزان سرجنگی محمول، به تنهایی برای انهدام هدف آسیب پذیری مثل رادار مناسب است اما با توجه به اینکه همه موشک های شلیک شده به این میزان دقت دست نمی یابند با استفاده از جستجوگر آشیانه یاب راداری، مشکل حل شده و نوع احتمالی ضد رادار فاتح-110 با درصد آماری بسیار بالایی به خطای بسیار کمی دست خواهد یافت.

موشک بعدی قابل بررسی، نسل جدید فاتح-110 با نام خلیج فارس است که با توسعه منطقی فاتح، با برد بیشتر و سرجنگی سنگین تر با مأموریت تخصصی ضد کشتی ساخته شده. نمونه فعلی خلیج فارس دارای هدایت اپتیکی یا حرارتی بوده، برد آن 300 کیلومتر و میزان سرجنگی آن 650 کیلوگرم است.


پرتابگر سه تایی موشک ضدکشتی خلیج فارس


از نظر برد، این موشک تطابق کامل با میزان اعلام شده دارد و با توجه به عدم نیاز جستجوگرهای راداری به دماغه منحنی، می تواند در نمونه ضد رادار از دماغه مخروطی بهره مند شود. در اینصورت سرعت نمونه احتمالی ضد رادار آن بیشتر از سرعت نمونه ضدکشتی یعنی بیش از 3 برابر صوت(حدود 900 متر بر ثانیه در ارتفاع بالا و بالغ بر 1020 متر بر ثانیه در ارتفاع پائین) خواهد بود.


شلیک خلیج فارس


دیگر مورد قابل بررسی، موشک تندر است. این موشک که بر اساس موشک های سطح به هوای HQ-2 چینی(صیاد-1 ایرانی)  ساخته شده حدود 190 کیلوگرم سرجنگی دارد. نوع سطح به هوای این موشک برای رسیدن به سقف پرواز 27 کیلومتری طراحی شده است که در حالت بالستیک ضمن رسیدن به ارتفاعات بیشتر به بردهای بیش از 150 کیلومتر دست می یابد. در واقع بنابر اذعان منابع خارجی برد نمونه های چینی در حالت سطح به سطح دست کم به 180 تا 200 کیلومتر می رسد. این موشک نیز دارای سطوح کنترل آیرودینامیکی بوده و از نظر تئوری، مسیر آن تا لحظه اصابت به هدف، قابل تصحیح و کم کردن خطا است.


موشک تندر


بیشترین سرعت دست یافتنی با این موشک 10.8 متری که از دو مرحله پیشران اولیه سوخت جامد به عنوان شتاب دهنده و سوخت مایع به عنوان موتور اصلی نیرو می گیرد 1200 تا 1250 متر ثانیه(بیش از 4 برابر سرعت صوت) است. هر چند برد تخمینی تندر تفاوت بیشتری نسبت به فاتح-110 با عدد 300 کیلومتر اعلام شده دارد اما، وجود پیشران سوخت مایع در مرحله دوم به معنی قابلیت بالقوه در کنترل میزان سوخت و کم کردن نیروی رانش تولیدی در ارتفاعات پائین جو است. در نتیجه پیشران تندر مدت بیشتری می سوزد و با توجه به میزان افزایش مقدار ضربه ویژه تولیدی موتور، برد آن را نیز افزایش می دهد.


در واقع با توجه به فیزیک موشک های بالستیک، در بخشی از فاز ابتدایی(فاز بوست) که موشک در جو غلیظ(ارتفاعات پائین) حرکت می کند هرچه نیروی کمتری مصرف شود بهتر است و در عوض با افزایش رانش در ارتفاعات بالا، موشک در نهایت به برد و سرعت بیشتری دست می یابد. سرعت بیشتر موشک نیز در هنگام ورود به جو به معنی کاهش زمان ممکن برای واکنش نشان دادن توسط دشمن و کاهش احتمال مورد اصابت قرار گرفتن موشک بالستیک یا سرجنگی جداشده آن است.

با یک نگاه منطقی به سه نمونه موشک مطرح شده، خلیج فارس را می توان به احتمال بالاتری پایه توسعه موشک یالستیک ضد رادار کشور دانست. وجود پرتابگر تکی تمام متحرک و سه فروندی نیمه متحرک برای فاتح-110 و خلیج فارس در قیاس با پرتابگر ثابت تندر، ارزش عملیاتی بالاتری نیز برای آنها بوجود می آورد.

برد اعلام شده 300 کیلومتر، ضمن پوشش تمامی محدوده خلیج فارس، بخشی از خاک کشورهای حاشیه آن را نیز پوشش می دهد. با توجه به استقرار تعداد زیادی از پایگاه های آمریکایی در این محدوده و به تبع آن سامانه های پدافند هوایی، این موشک ضد رادار برای شکستن خط اول دفاع هوایی دشمن در منطقه به صورت سریع و مطمئن، بسیار مفید خواهد بود.

وجود چنین سلاحی در مواجهه با سایر کشورهای هم مرز نیز تا عمق قابل توجهی، نهایتاً تا 300 کیلومتر، پدافند دشمن را از رادار و مزایای آن محروم خواهد کرد. البته رادارهای جدید آسیب پذیری کمتری برای ردگیری شدن دارند اما بالستیک بودن موشک ها و ثابت بودن رادارهای هدف، احتمال اصابت به این دسته رادارها را هم تا حد قابل قبولی بالا می برد.

همچنین امکان ردگیری و آشیانه یابی منبع ایجاد جنگ الکترونیک دشمن نیز توسط موشک ها ممکن و حتی عملیاتی شده در دنیا و ایران است و در نتیجه افزودن این توانایی به انواع موشک های ضد رادار کشور از جمله بالستیک، توانایی بیشتری در انهدام طیف بیشتری از اهداف ایجاد می کند.

استفاده از آشکارسازهای دیگر نظیر رادارهای پسیو زمینی یا سامانه های ESM که امروزه به صورت بومی در کشور تولید می شوند برای کمک به هدفگیری این رادارها خصوصاً پیش از پرتاب مفید است.

در آخر باید گفت کشتی های دشمن که همگی به چند نوع رادار مجهز هستند نیز هدف ساده ای برای این موشک ها محسوب می شوند که در صورت خاموش کردن رادار و در نظر گرفتن تحرک شناور، هر چند احتمال اصابت این موشک ها به آن کم می شود اما راه برای سایر سامانه ها نظیر موشک های کروز باز می شود تا فارغ از دفاع موشکیِ «رادارپایه» دشمن، ناو را در صفحه شطرنج، کیش و مات کنند.



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , نیروی هوایی , نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 24 تير 1391
تسلط بر «X» و «Y» برای کشف پهپاد و کروز + عکس

رادارهاي برد بلند و متوسط كه به صورت فعال عمل مي‌كنند اولين حساسه مجموعه پدافند هوايي هستند اما آنچه امروزه برای کشورمان اولويت اصلي محسوب مي شود، شناسايي هواپيماهاي با سطح مقطع راداري پايين، موشك‌هاي كروز و هواپيما‌هاي برد بلند استراتژيك دشمن است.

برنامه ساخت انواع اصلی رادارهای بومی با توجه به نیازهای نیروهای مسلح، ظرفیت علمی و امکان تکمیل فناوری های لازم، تدوین شده و متخصصان صنعت و دانشگاه در نقاط مختلف کشور در این برنامه ها همکاری کرده اند.

اكثر سامانه‌هايي كه پيش از انقلاب در اختيار ایران قرار گرفته بود سامانه‌هاي لامپي بودند که اشعه بالایی را نیز در فضای اطراف خود منتشر می کردند و یکی از بخش های رادارها که بیشتر دفعات بروز ایراد را داشت همین لامپ ها بودند. با توجه به پیشرفت فناوری در دنیا، استفاده از این لامپ ها در سامانه ها منسوخ شده و به جای آن از فناوری ترانزیستور، مدارهای مجتمع و فناوری های حالت جامد استفاده می شود که هم اکنون اکثر سامانه های داخلی از فناوری لامپی تهی و به جای آنها از فناوری های جدیدتر گفته شده استفاده شده است. در آینده نزدیک نیز تمامی سامانه های داخلی با زیربخش های ساخته شده از فناوری های نوین جایگزین می شوند.

همچنین با توجه به شرايط اقليمي و جغرافيايي مختلف اعم از كوهستان‌هاي بلند و مرزهاي آبي وسيع در ایران و اینکه پردازش سامانه‌هاي راداري در كوهستان و دريا متفاوت است تغييرات لازم بر روي سامانه‌های موجود به انجام رسیده تا حذف نويزهاي دريايي و بازتاب های ناخواسته محیط های کوهستانی ممکن شده و اهداف مورد نظر تا برد مؤثری بسیار بیشتر از قبل مورد شناسایی و ردگیری قرار گیرند که این امر در راستای افزایش سامانه های موجود در راستای استفاده بهینه از آنها است.

طبیعتاً برای رفع تمامی نیازها راهی جز خرید سامانه های جدید ویا ساخت آنچه مورد نیاز است وجود نداشته و نیروهای مسلح کشورمان با ترکیبی از هر دو راه به سوی آینده حرکت نمودند. از جمله رادارهایی که ساخت آنها مد نظر بوده رادارهایی با عملکرد در باند وی-اچ-اف از نوع بایاستاتیک با برد متوسط در حدود 120 کیلومتر، رادار دوربرد و مولتی استاتیک با قابلیت ردگیری در حین جستجو و برد 500 کیلومتر، رادار جستجو و نظارت هوایی مونواستاتیک با برد نسبتاً بالا و دو بعدی و همچنین با برد در حدود 300 کیلومتر و سه بعدی و نمونه ای با قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک تا 360 کیلومتر و انواعی از رادارهای پسیو است. فرکانس هایی که در دسته وی-اچ-اف قرار می گیرند از قابلیت بالایی در کشف اهداف پنهان کار برخوردارند که در ادامه به آن اشاره می شود.

گفتنی است رادارهایی که در آن فرستنده و گیرنده یکی هستند مونواستاتیک، آنهایی که فرستنده و گیرنده در دو نقطه متفاوت و فاصله دار هستند بایاستاتیک و مجموعه هایی با چند گیرنده و چند فرستنده جدا از هم مولتی استاتیک گفته می شود.

گفتنی است یکی از روش های پنهان کاری رادار استفاده از سطوح زاویه دار یا منحنی در بدنه هواگرد به طوری است که بازتابش امواج به محل فرستنده برنگردد. با استفاده از رادارهایی با فرستنده و گیرنده فاصله دار که در محل های متفاوتی نصب شده اند، بازتاب های حاصله از هواگرد رادار گریز توسط گیرنده ای دیگر دریافت شده و در نتیجه هدف کشف می شود.

در زمینه خرید رادارهای پیشرفته خارجی نیز دو مورد مطرح، رادارهای «نبو» و «کاستا» هستند. کاستا یک رادار تاکتیکی هشدار هوایی با توانایی ویژه ای برای کشف اهداف در پس زمینه و محیط های آلوده به اخلال الکترونیکی است که در باند UHF کار می کند. بیشینه برد کشف این رادار که اهداف را به صورت سه بعدی ردیابی می کند 150 کیلومتر، پوشش 360 درجه در افق و 25 ئرجه در بلندا و تا سقف 6 کیلومتر را داشته و دارای توانایی ردگیری همزمان 30 یا 50 هدف است.

رادار کاستا در اختیار قرارگاه پدافند هوایی خاتم النبیاء ارتش

کاستا از توانمندی بالایی در آشکارسازی و ردیابی اهداف با سطح مقطع راداری بسیار کم برخوردار است. این رادار از نوع تمام متحرک بوده و به همین دلیل از قابلیت جابجایی بالا و توانایی حضور سریع در مکان های مورد نظر برای ایجاد پوشش راداری برخوردار است. رادار آن سه تکه بوده که در حال حرکت به صورت جمع شده قرار دارند به طوریکه بخش میانی در زیر و دو بخش دیگر در طرفین و بالا استقرار یافته و برای شروع به کار این سه قسمت به طور خودکار به هم متصل شده و پایه ای که آنتن روی آن مستقر است.

در مجموع به ارتفاع حدود 14 متر می رسد. بنابرا اعلام منابع خارجی این رادار در زمان 20 دقیقه آماده به کار شده یا از حالت استقرار به حالت حرکت در جاد تغییر وضعیت می دهد.

کاستا با آنتن های جمع شده در رژه نیروهای مسلح

نبو نیز یک رادار کششی برد بلند و مخصوص هشدار زودهنگام هوایی است که در قسمت بعدی گزارش به آن خواهیم پرداخت. متخصصان توانمند داخلی برای بهسازی این رادارها با استفاده از علم بومی خود فعالیت هایی را آغاز نموده اند.

رادار ملی

اولین نمونه راداری که به صورت بومی طراحی و ساخته شد رادار ملی است. این رادار در کنار گيرنده‌هاي ديجيتالي «ناظر 1 و 2» که به سامانه های راداری موجود در آن زمان افزوده شدند ساخته شد.

در سال 1377 مقدمات طراحي و توليد رادار ملي به وجود آمد. بر همين اساس از این سال تلاش‌هاي فراواني انجام گرفت که در نهايت به طراحي و ساخت رادار ملي منجر شد.

نتيجه تحقيقات کارکنان مجرب رادار پیرامون فناوری هاي روز دنيا باعث شد تا رادار ملي با شرايط برد بسيار بالا و تفکيک‌پذيري فاصله‌اي و زاويه‌اي بسيار خوب و از همه مهم‌تر براي قطع وابستگي از دنيا ساخته شود. در واقع با توجه به ساخت داخل بودن این رادار برد بلند امکان پوشش سطح گسترده ای از کشور که قبلاً مقدور نبود با ساخت تعداد کافی از آن ممکن شد.

رادار ملی


مهم‌ترين مزيت رادار ملي، راحتی کار برای تيم فني و فرآیند تعمیراتی است زیرا اين رادار به دلیل استفاده از فناوری های نوین به سرعت عيب‌يابي و رفع عيب مي‌شود. مزيت ديگر آن آسايش تيم عملياتي است زیرا اين رادار علائم(اسکوپ‌) بسيار روشن و واضحي دارد و کاربر آن، اهداف مورد نظر را از بين اهداف ثابت به راحتي پيدا مي‌کند. مزيت ديگر رادار ملی خودکار شدن بسیاری از عملکردهای آن است بطوريکه به راحتي به شبکه مکانيزه و يکپارچه پدافند‌ هوايي کشور متصل مي‌شود.

محدوديت رادار ملي بويژه در مورد محدوديت‌هاي راه‌اندازي، نسبت به رادارهاي موجود کمتر است. درحال حاضر رادار ملي حداقل در شرق، شمال و غرب کشور وارد خدمت شده و به عنوان بخشی از زنجیره نظارت هوایی در فواصل طولانی و هشدار زودهنگام به کار می رود.

رادار ملی نشان داده است که شرايط جوي در کارکرد آن تأثير بسیار اندکی دارد و در تمام فصول سال و انواع محیط های مرطوب، کوهستانی و حتی کویری ازمایش شده و کمترین ایراد و محدودیت را نسبت به رادارهای موجود نشان داده است. اين رادار هم براي اخطار اوليه و هم براي رهگيري هوايي کاربرد دارد و داده های تولیدی توسط آن به مراکز فرماندهی و آتشبارهای عملیاتی ارسال می شود تا سریع ترین واکنش نسبت به شرایط نشان داده شود.

80 درصد طراحی رادار ملی توسط متخصصان پدافند هوایی و مابقی آن با کمک سایر مجموعه های علمی و صنعتی کشور به انجام رسیده است.

برد رادار ملی در حدود 450 کیلومتر است که آن را در رده رادارهای برد بلند هشدار زودهنگام قرار می دهد. آنتن رادار آن ساختاری سه تکه و میله ای-شبکه ای دارد. در نتیجه از جرم آنتن کم شده و مقاوت آن در مقابل باد نیز مناسب است. این رادار از نوع ثابت است که در مواضع مشخص راداری نصب شده و به نظر می رسد که نوع نیمه متحرک یدک شونده نیز داشته باشد.

کاشف-1

به گزارش مشرق، کاشف-1 راداری تمام متحرک، میانبرد، در باندS با برد بیشینه 150 کیلومتر و سقف 14هزار متر بوده و عملکرد آن دو بعدی است به این معنی که دو مختصه مکانی هدف را نسبت به خود می سنجد که شامل فاصله مستقیم و زاویه بوده و پس از پردازش، مختصات x و y آن را نمایش می دهد که احتمالاً مربوط به فاصله افقی و ارتفاع است.

کاشف-1

این رادار که با نام TM-ASR-1 نیز معرفی شده است توان خروجی 800 کیلووات داشته و با توجه به برد خود به عنوان رادار هشدار ثانویه بکار می رود. با توجه به فرکانس مورد استفاده، کاشف توانایی کشف اهداف با سطح مقطع راداری پائین مانند پهپادهای کوچک و موشک های کروز را هم دارد. برای تضمین عملکرد بالای کاشف در فضای نبرد قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک(ECCM) نیز برای آن ایجاد شده است.

کاشف-1 در زمینه تصویر؛ سامانه نصب شده روی خودروی جلویی نیز ظاهراً یک رادار است

پس از کشف هدف و ردیابی آن، رادار اطلاعات را به مرکز فرماندهی و کنترل ویا آتشبارهای پدافند هوایی ارسال می کند. آنتن این رادار که از نوع سهموی(Parabolic) است قابلیت گردش 360 درجه و با سرعت های دورانی 3، 6 یا 12 دور بر دقیقه را به تناسب موقعیت راهکنشی(تاکتیکی) و حضور تهدیدات در منطقه مدنظر دارد. کاشف همچنین نقشه ای از کلاتر(بازتاب های عوارض سطحی) داده و می تواند مناطق حساس را به صورت تقویت شده در نمایشگرهای چندمنظوره خود نمایش دهد. کاشف توانایی کشف اولیه بیش از 100 هدف و ردیابی در حین جستجوی 20 هدف را دارد.

تمامی زیرسامانه های این رادار شامل مولد برق، اتاق خدمه و سامانه های پردازش و کنترل و ارتباطات و اجزای مکانیکی بازکردن و حرکت دادن رادار در یک کامیون مستقر شده اند که یکی از عوامل تحرک بالای این مجموعه است. قابلیت این رادار در آماده شدن به کار و یا خروج از وضعیت کاری برای حرکت به منطقه ای دیگر بسیار بالا بوده و در زمان کمتر از 30 دقیقه آماده به کار می شود. متوسط زمان بین دو ایراد در کاشف-1 بیش از 1000 ساعت و متوسط زمان لازم برای تعمیر ایراد در آن کمتر از 30 دقیقه است. در نتیجه علاوه بر افزایش اطمینان پذیری آن، کارکردن و تعمیرات لازم نیز در زمان کوتاهی انجام شده و رادار به چرخه عملیاتی باز می گردد. این رادار در محیطی با سرعت باد 25 متر بر ثانیه(90 کیلومتر بر ساعت) و رطوبت 95% توانایی کارکرد دارد.

کاشف-2

نسل دوم از این خانواده از رادارهای ایرانی، کاشف-2 است که با بهسازی های مختلف بر روی کاشف-1 بوجود آمده است. برد نهایی این رادار تا 200 کیلومتر بوده که حدود 33% افزایش  نسبت به نسل قبلی را نشان می دهد. کاشف-2 توانایی ردگیری و ثبت اطلاعات تا 1000 هدف را دارد که افزایش 900 درصدی آن نسبت به نمونه پیش از خود بسیار قابل توجه است. همچنین برق مصرفی آن 30 کیلووات است.

فرستنده و گیرنده در این رادار کاملاً از زیرسامانه هایی با فناوری حالت جامد بهره مند شده اند که باعث افزایش قابلیت های عملیاتی و همچنین افزایش اطمینان پذیری زیرسامانه های مربوطه می شود. از اینرو قطعاً فاصله بین دو بروز ایراد در کاشف-2 بیشتر از نسل قبلی شده است.


آنتن رادار کاشف-2


یک تفاوت مشهود ظاهری در دو نسل کاشف، آنتن رادار آنها است که در نسل دوم به جای آنتنی با سطح یکپارچه از سطح مشبک استفاده نموده اند. هر دو نوع آنتن ها از سه تکه متصل به هم تشکیل شده اند که در حال حرکت از هم باز شده و در طرفین و بالای خودروی حامل قرار می گیرند.


کاشف-2 با آنتن های جمع شده در حال حرکت در رژه


آنتن کاشف-2 به دلیل مشبک بودن، جرم کمتری داشته و در نتیجه به توان الکتریکی کمتری برای چرخش نیاز دارد و دوام اجزای متحرک آن نیز بیشتر گردیده و مقاومت آن در برابر باد نیز تا حدودی بهبود می یابد.


کاشف-2؛ تفاوت هایی با آنتن معمول تر کاشف-2 دیده می شود


در مجموع رادارکاشف-2 به عنوان نمونه ای میانبرد، پرتحرک، سرعت آماده شدن بالا، ظرفیت عملیاتی بالا و قیمت مناسب که ساخت تعداد کافی از آن را ممکن می سازد در حلقه های میانی پدافندی قابلیت استقرار در نواحی مختلف را داشته و با توجه به اتصال از طریق خطوط امن انتقال داده به شبکه یکپارچه کنترل و فرماندهی هوشمند مرتبط بوده و پوشش کارآمدی را به وجود می آورد.

خانواده رادارهای کاشف علاوه بر کاربرد به فرم مونواستاتیک در رژه نیروهای مسلح به صورت گیرنده و فرستنده جدا از هم نیز مشاهده شده اند که نشان دهنده استفاده از این رادارها در شبکه پدافند هوایی کشور به حالت بایاستاتیک ویا مولتی استاتیک است. البته در قسمت های بعد گزارش نیز یک نوع رادار که عملکرد بایاستاتیک دارد را با جزئیات معرفی خواهیم نمود. در مجموع باید گفت کاشف های ایرانی از اجزای مهم شبکه دفاع هوایی کشور برای ردگیری اهداف پنهانکار بوده و با تحرک بالای خود در نواحی لازم مستقر می شوند.



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , نیروی هوایی , نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 24 تير 1391
لندن در تسخیر ارتش

به گزارش مشرق با نزدیک شدن زمان شروع بازی های المپیک 2012 لندن هزاران سرباز ارتش انگلستان به این شهر و نواحی اطراف آن سرازیر شدند. بهانه حضور این نظامیان تامین امنیت بازی های المپیک است اما بسیاری از کارشناسان این حرکت را یک نمایش برای شرکتهای سازنده تجهیزات امنیتی و نظامی می دانند.



















:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , نیروی هوایی , نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : شنبه 24 تير 1391
ناو هواپیمابر 1143.5 Kuznetsov

ناو هواپیمابر 1143.5 Kuznetsov تنها ناو هواپیما بر فعال روسیه



قبل از شروع مطلب این رو بگم که درست نیست این ناو رو با ناوهای هواپیما بر امریکایی مقایسه کنیم ! چون با توجه به خصوصیات و تسلیحاتش بهتره بگیم که این ناو ، رزمناویه که هواپیما و هلیکپتر حمل میکنه !

محیط عرشه برابر 14800 متر مربع مساحت دارد و هواپیماها با کمک سطح شیبداری که اصطلاحا ( bow ski- jump ) نامیده میشود به هوا برمیخیزند . این سطح شیبدار 12 در جه زاویه دارد . پس در نتیجه این کشتی فاقد کاتاپولت (catapults ) می باشد . در هنگام فرود هواپیماها نیزاز کابل برای متوقف کردن هواپیما استفاده میشود . ناو دارای دو اسانسور برای بالا اوردن هواپیماها و هلیکوپترها به روی عرشه است . این ناو هاپیمابر گنجایش ساپورت و نگهداری از 16 فروند هواپیمای Yak-41M و 12 فروند سوخوی Su-27K فلانکر ( با بال ثابت غیر تاشو ) به علاوه هلیکوپترها شامل 4 فروند کاموف Ka-27-LD (Helix) ، و 18 فروند Ka-27 PLO و 2 فروند کاموف Ka-27-S می باشد .

اما این ناو دارای انواع و اقسام موشکهای ضد کشتی و ضد هوایی نیز می باشد که در مشخصات کلی خواهید دید .


موتور ناو دارای 8 دیگ بخار و 4 توربین بخار به قدرت هر یک 50 هزار اسب است که مجموعا 200 هزار اسب بخار نیرو تولید میکند که به 4 پروانه کشتی منتقل میشود .



دو عدد الواتورها یا همان بالابرهای ناو میتوانند 40 تن بار و مقدورات مانند هواپیما و هلیکوپترها را به روی عرشه برسانند . کل عرشه کشتی از پوششی تشکیل شده که توانایی مقاومت در برابر 450 درجه سانتی گراد حرارت را داراست . همچنین عرشه به 3 سپر حرارتی 10 متر در 10 متر مجهز است که در هنگام بلند شدن استفاده میشوند .



مشخصات کلی

وزن خالی : 43 هزار تن

وزن استاندارد : 55 هزار تن

وزن در حالت کاملا پر : 67500 تن

ابخور در حالت خالی : 8.05 متر

ابخور در حالت استاندارد : 8.97 متر

ابخور در حالت کاملا پر : 10.4 متر

ابعاد کشتی :

طول : 306.45 متر

پهنا : 73 متر

ارتفاع بلندترین نقطه : 64 متر

موتور :

8 دیگ بخار که با سوخت مازوت کار می کنند و متصل به 4 توربین گازی هستند مجموعا به قدرت 200هزار اسب بخار

سوخت :

9918.5 تن سوخت کشتی

293 تن سوخت دیزل برای ژنراتورها

2500 تن سوخت هواپیما و هلیکوپتر

حداکثر سرعت : 29 گره

برد برحسب سرعت:
3850 مایل در سرعت 29 گره

7680 مایل در سرعت 18 گره

8417 مایل در 14 گره

استقامت بدون سوپلای : 45 روز

پرسنل : 1980 نفر

تعداد اتاقها : 3857 اتاق

هواپیماها

20 فروند فلانکر (Su-27K Flanker D ) به علاوه 4 فروند Su-25 UTG یا 16 فروند هواپیمای Yak-41M و 12 فروند سوخوی Su-27K فلانکر به همراه 4 فروند هلیکوپتر KA-27LD32 و 18 فروند KA-27PLO و 2 فروند KA-27S

تسلیحات نصب بر روی ناو

12 لانچر موشک SS-N-19 گرانیت با برد 420 کیلومتر

24 لانچر موشک انداز SA Klinok ADAM system با 192 موشک و برد 15 کیلومتر و سرعت 1 موشک در هر 3 ثانیه

سیستم ضد هوایی (Gun/Missile ) Kashstan با 256 موشک ضد هوایی و 48000 فشنگ

8 سیستم ضد موشک و ضد هوایی ( گتلین ) 6 لول AK-630 gattl. AA ( 30 میلیمتر با سرعت 6000 گلوله بر دقیقه و 24000 فشنگ )

راکت انداز UDAV-1 با 60 راکت و 3000 متر برد .

سیستمهای الکترونیک

رادار سطحی و هوایی

رادار جستجوی ارتفاع پست

رادار کنترل پرواز

رادار ناوبری

4 رادار برای کنترل اتش سیستم ضد هوایی kashtan

سونارها :

سونار با فرکانس باند متوسط و پایین

سونار ابهای عمیق ( فرو برنده در اب )

اشکار سازنده اشیا نامتعارف در زیر اب ( زیردریاییهای پنهانکار )

تجهیزات کنترل هوایی :

مرکز هدایت و کنترل هواپیماها

مرکز پردازش داده های هوایی

سیستمهای هدایت ماهواره ای

رادارهای ناوبری و سطحی و هوایی Mars-Passat, MR-175 Fregat-MA و MR-350 Podkat و Vaigach



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : چهار شنبه 21 تير 1391
ناو آبی خاکی LHA-1

این ناو یکی از بزرگترین ناوهای ابی خاکی دنیا محسوب می شود ، این ناو طوری ساخته شد که بتوان انرا در مدت زمان های طولانی بدون مراحل اورهال نیز در خدمت داشت ، هر چند که این کلاس ناو به نسبت تجهیزات و امکانات در قرن حاضر دیگر جوابگوی نیازهای نیروی دریایی ایالات متحده نیست ولی تعداد فعال ان حداقل تا ۲۰۲۰ فعال خواهد بود .

lha-1 tarawa class

این ناو در دوران جنگ سرد طراحی شد و هدف از ساخت ان برخورد سریع و تند با هر گونه تجاوز احتمالی و حمله متخاصمان به خاک امریکا و هم پیمانانش بود . این ناو در زمان جنگ قرار بود تا در هر منطقه به عنوان مرکز فرماندهی و عملیات ناوهای ابی خاکی دیگر قرار بگیرد و از عملیات marine corps تفنگداران دریایی حمایت و پشتیبانی به عمل بیاورد .

این ناو توانایی حمل و پشتیبانی کامل یک گردان کامل از تفنگداران نیروی دریایی و تجهیزات انها را دارد و همچنین تمامی امکانات و تجهیزات مورد نیاز انها را نیز در صورت لزوم با کمک هلی کپتر می تواند به سمت ساحل انتقال دهد و حمل کند . همچنین با تغییر کاربری این ناو در حمل و نقل دیگر تجهیزات و سوخت نیز کاربرد خواهد داشت .

۱- به عنوان کشتی فرماندهی : در این حالت ناو حامل افسران عالی رتبه جنگی و ستادی و تجهیزات فرماندهی برای هدایت سایر ناوهای جنگی می باشد

۲- Aircraft carrier یا ناو هواپیما بر : در این حالت ناو قابلیت حمل و پشتیبانی مجموعا ۳۵ هواگرد شامل هواپیماهای AV-8B ( هاریر ) ، هلی کپترهای تهاجمی AH-1 کبرا و هلی کپترهای CH-53E SUPER SEA STALLION و هلی کپترهای CH-46D/E را دارا می باشد .

۳- تبدیل به حالت ابی خاکی و اتصال به خشکی برای پیاده و گسیل نیرو به خشکی و پیاده کردن انواع خودرو و نفر در خشکی

۴- حمل سریع نفرات : در این حالت ناو بدون تجهیزات اضافی و سبک تر است و قادر است نیروها را با سرعت زیادی جابجا کند .

۵- بیمارستان دریایی : در این حالت ناو تجهیزات یک بیمارستان کامل را دارا می باشد ، این تجهیزات شامل ۳۰۰ تخت بیمارستانی ، ۱۷ تخت ICU .چهار اتاق عمل ، بانک خون با گنجایش ۱۰۰ واحد خونی ، دندان پزشکی ، روان پزشکی ، اتاق تشریح و واحد عکسبرداری اشعه X می باشد .

۶- پشتیبانی : در این حالت ناو وظیفه حمل و سوخت رسانی و تامین غذا و دیگر مایحتاج ناوهای دیگر را خواهد داشت .

عرشه بزرگ ناو با مساحت ۱۸۵۱۹ فوت مربع قابلیت و توانایی فرود و برخاست هلی کپترها و هواپیماهای هاریر را به سادگی فراهم می کند .

مشخصات کلی :

نام : LHA-1 Tarawa class

نوع : Littoral Warfare

سازنده : ایالات متحده امریکا

lha-1 tarawa class

قوای محرکه شال :

دو دیگ بخار ، دو توربین بخار ، دو شفت به قدرت مجموع ۷۰ هزار اسب بخار

طول بخش داخل اب : ۲۳۷٫۱ متر

طول کلی ( عرشه ) : ۲۴۹٫۹ متر

عرض کلی : ۳۲٫۳ متر

ابخور مناسب برای ناوبری : ۷٫۹ متر

محدوده اخور : ۸٫۲ متر

وزن در حالت عادی ( خالی ) : ۲۶۲۵۵ تن

وزن در حالت پر : ۳۹۹۲۵ تن

حداکثر وزن بار و تجهیزات قابل حمل : ۱۳۶۷۰ تن

سرعت : ۲۴ گره دریایی ( ۲۲ گره در حالت پایدار )

هواگردها : ( بسته به ماموریتهای مختلف تغییر خواهد کرد )

۶ فروند هواپیمای AV-8B هاریر

۴ فروند AH-1 W سوپر کبرا

۱۲ فروند CH-46

9 فروند CH-53

4 فروند UH-1N

یا

۶ فروند هواپیمای AV-8B هاریر

lha-1 tarawa class

۱۲ فروند CH-46

9 فروند CH-53

2 فروند قا یق LCU

1فروند LCAC

4 فروند LCPL

دارای ۱ بالابرعرشه (Elevators ) با ظرفیت ۴۰ هزار پوند

یک درب در پاشنه کشتی برای پیاده کردن نیرو و خودروها با ظرفیت تحمل ۸۰ هزار پوند

پرسنل ناو : ۸۲ افسر ، ۸۸۲ ملوان ، قابلیت حمل بیش از ۱۹۰۰ تفنگدار دریایی

تسلیحات :

۲ تا ۲۱ مقر لانچر

۴ قبضه تیربار ۲۵ میلیمتری

۲ قبضه تیربار ۲۰ میلیمتری

۵ قبضه کالیبر ۵۰ .

۲ قبضه SLQ-25 NIXIE

6 قبضه CHAF ( پارازیت انداز ) نوع Mk 36

تجهیزات الکترونیکی :

سنسورهای اکتشافی هدف مدل MK 23

رادار جستجوی زمینی مدل SPS-67

رادار جستجوی هوایی مدل SPS-40E

رادار اکتشافی ۳D هوایی مدل SPS-48E

رادار ناوبری مدل SPS-64

رادارهای کنترل هواپیمایی برج مراقبت مدل SPN-35A و SPN-43C

تجهیزات جنگ الکترونیک مدل SLQ-32

سیستم ناوبری تاکتیکی TACAN

رادار ناوبری Furuno

هزینه سالیانه : ۷۵ میلیون دلار

تعداد فعا ل : ۳ فروند

یک فروند مستقر در بندر نورفولک و دو فروند مستقر در بندر سان دیگو



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : چهار شنبه 21 تير 1391
ناو هواپیمابر پرنس استوریاس

به نام خالق هستی


نیروی دریایی اسپانیا برای جایگزین کردن این ناو هواپیما بر با ناو قدیمی Dedalo که در سطح ناو هواپیما بر سبک نیروی دریایی امریکا کابوت قرار داشت در ۲۹ ژوئن سال ۱۹۷۷ قرار دادی مبنی بر ساخت ناو جدید با نیرو محرکه ای که توسط توربین های گازی تامین میشد امضا کرد که قرار شد این ناو در سال ۱۹۸۶ تحویل نیروی دریایی اسپانیا شود .

طراحی کشتی جدید اسپانیا توسط دو شرکت گیبس و کاکس انجام شد که بر اساس طرحی از ناو های کلاس Enal نیروی دریایی امریکا بود و وظیفه کنترل دریایی را بر عهده داشت .

در اصل نام این ناو Almirante Carrero Blanco بود اما بعدا به دلایلی قبل از به اب انداختن به Principe de Asturias تغییر نام داد .


این ناو از بسیاری جهات مشابه سه ناو هواپیما بر سبک کلاس شکست ناپذیر بریتانیا بود .

ساخت پرنس استوریاس در ۸ اکتبر ۱۹۷۹ در شرکت بازان شروع شد و ۲۲ ماه مه ۱۹۸۲ به اب انداخته شد و ۳۰ مه ۱۹۸۸ کار ساخت به اتمام رسید .

بین دوره زمانی به اب انداختن تا پایان کار ساخت تغییراتی در قسمت های مختلف از جمله سیستم کنترل و فرماندهی FLAG BRIDGE (پل پرچم ) به منظور تسهیل استفاده از کشتی در نقش فرماندهی انجام شد .

این ناو دارای یک عرشه پروازی به طول ۱۷۵٫۳ متر و عرض ۲۹ متر می باشد .

برای بلند شدن هواپیما از روی عرشه رمپ اسکی پرش با زاویه ۱۲ درجه در نظر گرفته شده است .برای انتقال هواپیما و تجهیزات دیگر این ناو از دو اسانسور بهره میبرد .یکی برای انتقال تجهیزات از پاشنه ناو یا همان پایین ترین نقطه و دیگری برای انتقال هواپیما (چه بال ثابت – چه بال متغییر ) از اشیانه بر روی عرشه که دارای مساحت ۳۰۰ متر مربع است .


در این ناو به دستور ارتش اسپانیا از هواپیمای عمود پرواز و چند منظوره EAV-8B (VA.2) Harrier II استفاده میشود .

لازم به ذکر است که رادارهای این هواپیما ها در سال ۱۹۹۶ به نوعی رادار جدید مجهز شدند و هلی کوپتر های SH-60B Seahawk ASW برای این ناو در نظر گرفته شد .

ظرفیت استاندارد حمل هواپیما در این ناو ۲۴ فروند است که در زمان بحران با کمک پارکینگ عرشه پرواز تا ۳۷ فروند قابل افزایش است .

ظرفیت استاندارد ناو به طور معمول ۶ تا ۱۲ فروند AV-8Bs و۲ تا ۴ فروند SH-60Bs و ۲تا۴ فروند AB 212 ASW و ۶ تا ۱۰ فروند SH-3H می باشد .

فرمان تمام دیجیتال Tritan سیستم کنترل انتقال داده ها ی لینک ۱۱ و ۱۴ سیستم نمایش پذیرش پایانه های تاکتیکی نیروی دریایی و نیز مجموعه استاندارد از رادار نظارت هوایی و سطح و رادار های کنترل اسلحه و اقدامات متقابل الکترونیکی از جمله تجهیزات این ناو است .

ای ناو دارای دو LCVPs و دو جفت تثبیت کننده برای ثبات در دریا ها می باشد . یکی دیگر از ناو ها که شبیه ناو پرنس استوریاس می باشد ناو Naruebet Chakri است که برای نیروی دریایی سلطنتی تایلند ساخته شده است و در سال ۱۹۹۷ راه اندازی شده است.

مشخصات :

سال ورود به خدمت : ۱۹۸۸

خدمه ناو :۵۵۵ نفر

طول ناو :۱۹۵٫۹ متر

طول باند پرواز :۱۷۵٫۳ متر

عرض باند پرواز :۲۹ متر

وزن ناو در فول لود :۱۶۷۰۰ تن

سرعت:۲۶ نات

توربین گاز:۲ توربین ۴۶۰۰۰



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : چهار شنبه 21 تير 1391
سیستم کنترل آتش هوشمند توپ ۳۰ میلیمتری دریایی

نسل بعدی سیستم کنترل آتش هوشمند توپ ۳۰ میلیمتری دریایی برای شناورهای رزمی سریع نصب شده و تست گردید . این کار در نتیجه همکاری بین شرکت EM Digital و نیروی دریایی آمریکا با تجربه ۲۵ سال نبرد واقعی در دریا حاصل گردید.
این سیستم با وزن کم و قابلیت های تهاجمی بیشتر طراحی شده است. اینکار باعث شده که دقت و پایداری بالایی در شرایط سخت دریا برای این اسلحه حاصل شود.

خود سیستم کنترل آتش شامل اجزاء زیر است :
این سیستم کم هزینه ویژگی های منحصر بفردی در مقایسه با سایر طرح های مشابه دارد. سرعت و دقت بالا در ردیابی هدف و پایداری آن باعث شده که به سیستم مطمئنی برای توپ های ۳۰ میلیمتری تبدیل شود.
سلاح استاندارد این سیستم ATK 30 mm MK44 است انواع دیگر ۴۰ میلیمتری و سلاح های مشابه را می توان با تغییراتی مشابه و ارزان قیمت در سیستم کنترل آتش استفاده کرد.

سلاح:
سلاح مورد نظر صرفا برای شناورهای رزمی سبک طراحی و نصب شده است.
نرم افزار سیستم کنترل آتش طوری طراحی شده است که در بر گیرنده کلیه ارتعاشات و شوک های وارده باشد.
جایگاه این اسلحه قابلیت تبدیل به سایر انواع و راکت انداز ها را دارد.
جایگاه اسلحه با آلیاژهای آلومینیوم و مطابق استانداردهای دریایی ساخته شده است.

حداکثر زاویه ارتفاع عملیاتی +۶۵ به -۲۰ درجه
حداکثر زاویه عملیاتی -۱۱۰ به +۱۱۰ درجه
شعاع جاروب سلاح ۲۶۲۷ میلیمتر است.
سر محور ارتفاع ۱۷۰۰ میلیمتر است.

سیستم جستجوی هدف:
سیستم ردیابی دارای رنگ های پیشرفته مبتنی بر ویژگی و الگوریتم خاص برای ردیابی اهداف دشمن است همچنین از جمله قابلیت های اضافی آن ردیابی اهداف چندگانه دشمن می باشد.الگوریتم های خاص تشخیص حرکت جسم به این سیستم اجازه رهگیری اهداف پنهانکار را نیز می دهد. این سیستم در مقابل ارتعاشات پلت فرم شناور و شوک های وارده پایداری دارد.

پانل کنترل و نمایش:
پانل های کنترل و نمایش بصورت کاربر دوستانه و ارگونومیک ساخته شده است ال سی دی های صفحه نمایش با اندازه سفارشی قابل ساخت است و پانل کنترل آن باعث خستگی اپراتور نمی شود همه اینها در عراق تست شده است.

راه انداز موتور :
ادوات الکترونیک قدرت برای راه انداز موتورهای الکتریکی مورد استفاده و برخی از سیستم های ارتباطی در اینجا تعبیه شده است.

فیبر نوری :
در این سیستم از تکنولوژی فیبر نوری هم استفاده شده که مزایای خود را دارد.



:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 19 تير 1391