سامانه موشکی ژاپنی Chu-MPM

لطفا به ادامه مطلب بروید...



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 7 شهريور 1392
زرهپوش افریقایی Mbombe

 


لطفا به ادامه مطلب بروید...

 



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 7 شهريور 1392
تصاویر آتشبار سنگین TOS-1A و اجرای آتش آن

لطفا به ادامه مطلب بروید...

 



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 7 شهريور 1392
VBCI نفربر قدرتمند فرانسه !

Véhicule Blindé de Combat d'Infanterie یا VBCI نام این نفربر ساخت فرانسه است . این نفربر قرار است که جا نشین نفربر AMX-10P بشود که در آینده ای نه چندان دور این اتفاق خواهد افتاد . این نفربر به دو نمونه تقسیم می شود که به نام های : VCI (infantry combat vehicle) و VPC (command post vehicles) شناخته می شوند . در سال 1990 دولت فرانسه تصمیم گرفت که این نوع نفربر رو جایگزین نفربر های IFV کند . در دو نمونه بالا که توضیح داده شد در نمونه اول نفربر VCI قادر است به توپ 25 میلیمتری و یک کالیبر 7.62 م م تجهیز شود . در نمونه دوم یعنی VPC قادر است به یک سلاح 12.7 mm تجهیز شود . این نفربر بیشتر برای شناسایی و پشتیبانی کاربرد دارد .

این نفربر زره پوش با توپ کالیبر 25 م م می تواند با 30 تن بار سرعتی برابر 100 کیلومتر در ساعت داشته باشد !



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 5 شهريور 1392
آیا وزیر دفاع جدید آمریکا حامی ایران است؟ + سند

آیا وزیر دفاع جدید آمریکا حامی ایران است؟ + سند

به گزارش مشرق ،یک اندیشکده اسرائیلی از چاک هیگل در برابر انتقادات مطرح شده علیه وی از سوی دستراستیهای آمریکا قاطعانه دفاع کرد.

نومحافظهکاران آمریکایی عقیده دارند که هیگل، فردی یهودستیز و مخالف رژیم صهیونیستی است و در قبال ایران از موضع ضعف عمل خواهد کرد.

در گزارشی که از سوی مُلاد[1]، مرکز تجدید دموکراسی اسرائیل[2] منتشر شد، آمده است: اعلام نامزدی هیگل برای تصدی وزارت دفاع آمریکا، هیچ ارتباطی به اسرائیل ندارد؛ ولی با در نظر گرفتن این واقعیت که حامیان خودخوانده اسرائیل، پای دولت یهود را به مباحثات فوق کشاندهاند؛ این مرکز ذکر موارد زیر را ضروری میداند:

معرفی سناتور چاک هیگل برای تصدی پست وزارت دفاع آمریکا، از جمله موارد مربوط به امور داخلی آمریکا است و ارتباطی به اسرائیل ندارد. در واقع دخالت دادن موضوع اسرائیل به حوزه سیاست داخلی ایالات متحده - که اغلب از سوی حامیان خودخوانده این رژیم صورت میگیرد - ضرر و زیان بسیار زیادی را متوجه اسرائیل میسازد. کشاندن پای اسرائیل به مبارزات حزبی [در ایالات متحده] و یا متضاد نشان دادن آن با منافع آمریکا، در طولانیمدت به ضرر اسرائیل تمام خواهد شد. حال که در این مسئله، از اسرائیل نام برده شده، ساکنان سرزمینهای اشغالی به جای آشنایی با کاریکاتور هیگل- که دستراستیها از وی ترسیم کردهاند- حق دارند درک درستی از دیدگاهها و سوابق وی داشته باشند.

بررسی دقیق و منصفانه سوابق این سناتور، جای هیچ شکی درباره حمایت و پشتیبانی وی از اسرائیل و تعهدش به امنیت آن، باقی نمیگذارد. چاک هیگل در برابر سیاست خاورمیانه، فردی مسئول، آگاه و دلیر است. معرفی استقلال هیگل و عدم اطاعت محض وی از دستورات احزاب راست، به مثابه سیاستهای ضداسرائیلی، نوعی از عوامفریبی است که نه به نفع ایالات متحده است و نه به نفع اسرائیل تمام خواهد شد.

این گزارش با رد بسیاری از اتهامهای بیاساس نومحافظهکاران علیه هیگل، نتیجهگیری میکند: ما پس از بررسی سوابق هیگل در رابطه با اسرائیل، اعتبار وی در حوزه امنیت ملی و درک این فرد از منطقه، بر این باوریم افرادی که منافع واقعی اسرائیل برایشان مهم است، میبایست از نامزدی هیگل برای تصدی پست وزارت دفاع استقبال کنند.


دلیل مخالفت با هیگل حول این محور میچرخد که وی به نوعی یهودستیز و دارای عقاید ضد اسرائیلی بوده و احتمالاً مایل به اقدام نظامی علیه ایران – به خاطر برنامه هستهای این کشور – نیست. هرچند با بررسی سوابق این سناتور، اظهارنظرهای زیادی از وی در حمایت از اسرائیل و ابراز نگرانی پیرامون ایران به چشم میخورد.

مجموعهای از نقطهنظرات علنی هیگل درباره اسرائیل – در زمان حضور وی در مجلس سنا – در زیر آورده میشود:

· ما همواره متحد قدرتمند [رژیم جعلی] اسرائیل – از زمان تاسیس آن در سال 1948- بودهایم و همچنان متحد سرسخت آن باقی خواهیم ماند. [10/15/2000]

· اسرائیل، دوست و متحد نزدیک ما، همچنان از سوی همسایگان خود تهدید میشود. افراطگرایی اسلامی و خشونتآمیز در عراق، ایران و سوریه پناه گرفته و در پی آن است تا دیگر مناطق خاورمیانه را نیز مورد تاخت و تاز خود قرار دهد. تکثیر تسلیحات کشتار جمعی همچنان به عنوان یک تهدید مطرح است. [...] هم اسرائیلیها و هم فلسطینیها انتظارات برآورده نشدهای دارند، هیچیک از طرفین نمیتواند مسامحه خود را توجیه کند. رهبری آمریکا میتواند تشویق و ترغیب کند؛ ولی نمیتوانیم اسرائیلیها و یا فلسطینیها را وادار به مذاکره کنیم. [11/15/2005]

· ایوان بای، سناتور دموکرات از ایالت ایندیانا و چاک هیگل، سناتور جمهوریخواه از ایالت نبراسکا، امروز طی نامهای به کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل متحد، صدور قطعنامهای شدیداللحن از سوی این سازمان را در تقبیح اظهارات اخیر محمود احمدینژاد، رئیسجمهور ایران و آیتالله علیخامنهای، رهبر عالی این کشور درباره تهدید موجودیت اسرائیل و ایالات متحده خواستار شدند. [12/21/2005]

· تعهد ایالات متحده در دفاع از اسرائیل همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. رابطه ما با اسرائیل، رابطهای ویژه و ریشهدار است. اما قرار نیست که این موضوع به بهای از دست رفتن دوستی ما با اعراب و مسلمانان تمام شود. این گزینهای خطرناک و غیرمسئولانه است. [07/30/2006]

هیگل همچنین ضمن حمایت از قانون مقابله با گروههای تروریستی مخالف راهحل دو دولت [اسرائیلی و فلسطینی]، به اظهار همبستگی با اسرائیل در خلال انتفاضه دوم رای داد و از قطعنامه مربوط به حمایت از روابط ویژه آمریکا و اسرائیل جانبداری کرد. وی از اقدامات متعددی در ارتباط با تشدید تحریمها علیه ایران – به خاطر برنامه هستهای و موشکی این کشور- پشتیبانی کرده است.

هیگل سال گذشته درباره تاثیر انقلاب مصر بر امنیت اسرائیل ابراز نگرانی کرد. وی در فوریه سال 2011 در شبکه سیانان گفت: از زمان جنگهای سال 1967 وسال 1973 تاکنون، با چنین شرایط خطرناکی در خاورمیانه مواجه نبودهایم. حتی ممکن است با شرایط به مراتب خطرناکتری روبرو شویم، چرا که شرایط موجود غیرقابل پیشبینی است و از لحاظ روابط دوجانبه نیز، مصر اولین کشور امضاء کننده معاهده صلح با اسرائیل است؛ معاهدهای که تاکنون بر مبنای آن عمل شده و از اهمیت بهسزایی برای امنیت اسرائیل برخوردار است.

جرمی بنعامی، مدیر اجرایی "جی استریت،" گروه لیبرال حامی اسرائیل به نشریه نیویورکتایمز درباره طرح اتهام یهودستیزی علیه هیگل میگوید: فکر کردن درباره این که اعتبار و سوابق قابل ملاحظه فردی چون چاک هیگل در زمینه خدمات ملی اینچنین مورد افتراء قرار گیرد، غیرقابل تصور است.

البته روزنامهنگاران متعددی برای دفاع از هیگل در برابر تبلیغات منفی نومحافظهکاران وارد میدان شدهاند. از جمله این افراد میتوان به دانا میلبنک در نشریه واشنگتن پست اشاره کرد. میلبنک از کسانی که به اظهارات هیگل استناد کرده و آن را دلیل یهودستیزی وی دانستهاند، انتقاد میکند. هیگل طی اظهاراتی گفته بود: لابی یهودی تلاش دارد تا اعضای کنگره را تحت نفوذ خود درآورد.

ولی کریستول و برخی افراد دیگر، پا را از این فراتر گذاشته و بخشی از متن کتاب سال 2008 را منتشر کردهاند که در آن از قول هیگل گفته شده: واقعیت سیاسی این است که ... لابی یهودی بسیاری از افراد را در اینجا مرعوب خود ساخته است.

عبارتی گنگ نیز وجود دارد – مبنی بر این که بسیاری از مسیحیان حامی اسرائیلاند و بسیاری از یهودیان از آن حمایت نمیکنند – و هیگل نیز اشتباه خود در این زمینه را اعلام کرده است ( وی عبارت "لابی یهودی" را در قسمتهای دیگر این مصاحبه به کار برده است ). ولی [در مقام نویسنده این مقاله] به عنوان یک یهودی آمریکایی که پیرامون یهودیستیزی در مذاکرات سیاسی مطالبی به رشته تحریر درآوردهام، آن را یهودستیزانه یا ضداسرائیلی تلقی نمیکنم. در جملهای که قبل از اظهارنظر وی آمده است، گفته شده: هیگل حامی سرسخت اسرائیل به شمار رفته و از جمله معتقدین به ارزشهای مشترک است.




[1] - Molad.

[2] - Center for Renewal of Israeli Democracy.



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , , ,
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 28 دی 1391
مایکل ویتمن، فرمانده ببر های آلمان

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: bgljw6ath90jwy80kyqr.jpg
مشاهده: 2
حجم: 26.3 کیلو بایت

سروان اس اس، مایکل ویتمن، سرشناس ترین و موفقترین فرمانده تانک در جنگ جهانی دوم بود .
*************************
او خدمت خود را به عنوان فرمانده گردان دوم تانک از تیپ 101 زرهی اس اس از لشگر آدولف هیتلر به پایان رساند و طی این مدت موفق به نابود کردن 138 تانک و 132 توپ ضد تانک متفقین شد .

*************************

او نمایشی قهرمانانه اما سرانجامی تلخ در دفاع از سرزمین مادری خود داشت .

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 0zt7b0hdxfnwcaosq3tz.jpg
مشاهده: 3
حجم: 38.7 کیلو بایت

سروان اس اس، مایکل ویتمن، سرشناس ترین و موفقترین فرمانده تانک در جنگ جهانی دوم بود . او در 22 آپریل 1914 در آلمان متولد شد . مایکل پسر یک کشاورز محلی به نام جان ویتمن در اوبلفالز بود .



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 28 دی 1391
کمین Ambush
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 3236.jpg
مشاهده: 0
حجم: 61.1 کیلو بایت

تعریف کمین : تکی است غافلگیرانه از یک موضع پنهانی که علیه نیروهای در حال حرکت یا موقتاً ثابت ، پیاده یا موتوری صورت میگیرد .
اهمیت کمین : کمین در عملیات منظم و نامنظم صورت میگیرد و از تاکتیکهای بسیار مؤثر و مورد پسند چریکهاست ، زیرا :

1 – در اجرای آن نیازی به تصرف زمین و نگهداری آن نمیباشد .

2 – یگانهای کوچک میتوانند با تجهیزات کم و ساده ، یگانهای بزرگ را به ستوه درآورند.

3 – نیروهای کمین خورنده را مجبور میکند که در زمان و مکان نامناسب بطور قطعی درگیر شوند .

4 – از جابجا شدن وسیع نیروها جلوگیری میکند.

5 – با از بین بردن سلاحها و مهمات دشمن آنان را در محدودیت و فشار قرار میدهد.

6 – با کشتن و اسیر نمودن سران و افراد برجسته آنان توان رزمی و روح جنگجویی دشمن را تضعیف میکند.

اهداف کمین

1 – علیه نیروهای پیاده و سواره.

2 – علیه نیروهای تاخت دشمن (قبل و بعد از تاخت ).

3 – علیه قطارهای حامل سوخت ، نفرات ، مهمات ، تجهیزات و آذوقه ...

4 – علیه گشتیهای شناسایی و رزمی دشمن.

5 – علیه وسایل که از جاده ها و مرزها بصورت غیر مجاز و پنهانی عبور می نماید.

منظور از کمین

منظور از کمین کاهش دادن قدرت رزمی و نابودی و به ستوه آوردن دشمن است که شامل موارد ذیل میباشد :

1 – کسب اطلاعات و اخبار از دشمن.

2 – کانالیزه کردن دشمن بوسیله غیر قابل عبور کردن مسیرها.

3 – خسته کردن و تضعیف دشمن.

4 – به تأخیر انداختن و کند کردن عملیات دشمن.

5 – جلوگیری از گسترش دشمن در منطقه .

6 – بدست گرفتن ابتکار عمل در منطقه و آزاد سازی نیروهای خودی.

7 – گرفتن اسیر و مهمات و وسایل تدارکات دشمن.

8 – ابراز وجود در منطقه و نا امن کردن منطقه برای دشمن.

9 – انهدام و نابودی و کاهش دادن توان رزمی دشمن.

10 – منحرف کردن دشمن از انجام مأموریتهای طرح ریزی شده دشمن .

11 – تشدید نمودن اقدامات تأمینی در حرکت دادن ستونهای کامیونی و سایر نیروها.

12 – جلوگیری از گشت زنی های پیگیر و بیش از اندازه ، و محتاط و محافظه کار نمودن دشمن.

13 – جلوگیری از عملیات تهاجمی دشمن و ناگزیر ساختن وی به پذیرش پدافند.

14 – برهم زدن یکپارچگی نیروهای دشمن و مجبور ساختن دشمن به حرکت کردن در ستونها و عده های کوچکتر .

15 – گریز دادن دشمن از رزم شبانه به انگیزه ترس از کمین و همواره در حالت ترس و نگرانی نگهداشتن دشمن .

اصطلاحات کمین

الف ) کمینگاه : محل یا نقطه ای که برای به دام انداختن دشمن ، عنصر یا عناصری در آن به انتظار می مانند.(معمولاً کمینگاه در محل مناسبی انتخاب میشود که تا رسیدن دشمن به آن نقطه کوچکترین اثری از عناصر کمین کننده دیده نشود).

ب ) کشتارگاه : به بخشی از کمینگاه گفته میشود که آتشهای کمین به منظور به دام انداختن و انهدام دشمن بر روی آن متمرکز میگردد.

اطلاعات لازم برای یک کمین موفقیت آمیز

اصولاً اطلاعات چشم هر عملیات میباشد و هر عملیات و نبردی که بدون اطلاعات انجام پذیرد مانند کوری است که در یک منطقه پر از خار وخاشاک رها شود ، ولذا برای اجرای یک کمین موفقیت آمیز اطلاعات ذیر ضروری است .

1 – تعداد نفرات دشمن و سلاحهایی که دشمن همراه دارد.

2 – طول ستون دشمن و فاصله نیروهای کمکی دشمن تا منطقه کمین .

3 – نوع خودروهایی که دشمن از آن استفاده می نماید از قبیل ( زرهی ، سبک ، سنگین و ..)

4 – سمت حرکت دشمن و زمان احتمالی و ورود دشمن به منطقه کمین .

5 – مدت زمان احتمالی که نیروهای کمکی دشمن آن مسافت را می پیمایند.

6 – نوع جاده هایی که دشمن از آن استفاده میکند.

7 – نوع آموزش و روحیه و تحرک نیروهای دشمن .

منابع کسب اطلاعات برای یک کمین موفقیت آمیز

1 – جاسوسی.

2 – افراد بومی ( چوپانان ، دهقانان ، کشاورزان و ...).

3 – نقشه های هوایی و زمینی ، کالک و اسناد و مدارک و نقشه های غنیمتی .

4 – اسرا و در بین اسرا افراد برجسته دشمن.

5 – نقل و انتقالات آشکار دشمن.

مناطق مناسب برای کمین

1 – کوهستان : تنگه ها ، گردنه ها ، سربالائیهای تند ، پیچ جاده ها .

2 – جنگل : مزارع ، بیشه زارها ، نخلستان ، گذرگاههای جنگلی

3 – دشت : شیارها ، گودالها ، پستی و بلندیها (با استفاده از کمین عنکبوتی ).

خصوصیات و شرایط منطقه کمین

1 – داشتن استتار ، اختفا ، پوشش.

2 – داشتن میدان دید و تیر وسیع و تسلط بر منطقه عبور دشمن و دید نداشتن دشمن نسبت به منطقه کمین.

3 – وسعت میدان کمین به حدٌی باشد که کلیه قوای دشمن در محاصره قرار گیرند.

4 – منطقه کمین باید طوری انتخاب شود که دشمن امکان سنگر بندی متقابل در برابر ما را نداشته باشد.

5 – داشتن مناطقی در عقب و پهلوها برای ایجاد تأمین جهت جلوگیری از گسترش و کنترل مانور دشمن .

6 – داشتن راههای مخفی و پوشیده از منطقه عمل تا موضع کمین.

7 – پوشش حرکت در موقع عقب نشینی .

8 – محل کمین باید از پناهگاه دشمن دور باشد.

9 – نداشتن معابر نفوذی برای دشمن جهت دور زدن نیروهای کمین.

سلاحها و تجهیزات کمین

تیربار : برای آتش قوی جهت پوشاندن عمق محل کمین.

آر پی جی 7 : برای منهدم کردن خودروهای حامل نفرات ، مهمات ، تانکها و نفربرها.

مواد منفجره و مین : برای انهدام پلها و بستن جاده ها سر راه خودروها و تانکها.

نارنجک دستی و تفنگی : برای انهدام نیروها و خودروها

منٌور : جهت روشن کردن منطقه کمین و کشتارگاه در شب.

تجهیزات انفرادی : جیره غذا ، آب ، وسایل کمکهای اولیه ، کوله پشتی و...

سازماندهی نیروهای کمین

1 – تیم آتش : وظیفه انهدام ابتدا و انتهای ستون را بر عهده دارد.

2 – تیم هجوم : وظیفه کشتن نیروهای در حال مقاومت و انهدام خودروها و تجهیزات را بر عهده دارد.

3 – تیم تخریب : وظیفه مین گذاری در معابر نفوذی و انهدام پلها و تونلها را بر عهده دارد.

4 – تیم تجسس و پاکسازی : وظیفه جمع آوری اطلاعات ،اسناد و مدارک از دشمن و شناسایی فرماندهان و مسئولین آنها و دستگیری جهت تضعیف روحیه دشمن را دارد.

5 – تیم پشتیبانی : در صورت نیاز با حجم اتش زیاد وارد عمل میشود.

6 – تیم تأمین : ایجاد امنیت برای منطقه کمین و نیروهای کمین را برعهده دارد.

ملاحضات مهم در یک کمین موفقیت آمیز



1 – غافلگیری : ضربه زدن به دشمن در زمان و مکانی که انتظار آنرا ندارند.

2 – تطبیق آتشها : هماهنگ بودن کلیه آتشهای موجود در کمین.

3 – سادگی : طرح عملیات باید ساده ، مشروح و قابل اجرا باشد.

4 – آموزش و انضباط : علاوه بر دیدن آموزشهای لازم باید در طول عملیات انضباط کامل را رعایت کنند و از قبل تطبیق آتشها و وظایف فردی طراحی شده باشد.

5 – کنترل : در عملیات کمین باید اقدامات کنترلی شدیدی موقع حرکت ، اشغال ، درگیری و عقب نشینی توسط فرمانده وجود داشته باشد.

6 – تأمین : جناحین و عقب کمینگاه آسیب پذیر است و باید برای تأمین آن اقدامات زیر را انجام داد :

الف) رده بندی در عمق و استقرار در شب

ب ) تعیین مناطق دیده بانی

پ ) عدم صدا و روشنایی

ت ) طرح عقب نشینی مناسب

ث ) تأمین مسیرهای عقب نشینی

ج ) سرعت و جسارت در اجرای عملیات

خصوصیات افراد کمین

1 – سریع و بموقع خبر کردن نفرات از نزدیک شدن هدف.

2 – رعایت کردن انضباط آتش به هنگام درگیری.

3 – بازکردن آتش در زمان معین.

4 – بکار بردن اقدامات تأمینی و منطقی در صورت کشف شدن کمین.

5 – تغییر سمت دادن آتش پشتیبانی زمانیکه عناصر هجوم به هدف یورش می برند.

6 – عقب نشینی بموقع بطرف نقطه الحاق.

7 – صبر و مقاومت در طول ساعات کمین و تحمل سختیها و مشکلات از قبیل : تشنگی ، گرسنگی ، سرما ، گرما و ...



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 28 دی 1391
سلاح های تک تیرانداز

اهمیت سلاح های تک تیر انداز در مأموریت های پلیسی – ضد ترور و مقاصد نظامی بر همگان روشن است . گاهی کار یک شلیک دقیق را هزاران گلوله و تفنگ دیگر نمی توانند انجام دهند . از این جهت یگان های آموزش دیده و مجهز تک تیر انداز همواره مورد توجه نیروهای نظامی و انتظامی کشورها بوده است .

sniper

سلاح های تک تیر انداز عمدتاً بر پایه ی یک سلاح نظامی و یا شکاری دیگر مورد بهسازی قرار گرفته و ساخته می شود تقویت بدنه اصلی ، نصب پایه برای سلاح ، ایجاد سایت دقیق نشانه روی و دوربین های مختلف ، نصب لوله ی بلندتر و … پاره ای از این بهسازی است .

sniper

اسلحه های تک تیرانداز عمدتاً در کالیبرهای ۵۶/۵ ، ۶۲/۷ ، ۷/۱۲  میلی متر موجود است .البته کالیبر های بالاترنیز وجوددارد که عمومیت ندارد . کالیبرهای پایین و کوچکتر برای مقاصد درون شهری و کالیبرهای بالاتر برای مقاصد نظامی استفاده می شود .کالیبرهای mm 62/7 و ۷/۱۲ برای شکافتن جلیقه های ضد گلوله کاربرد دارد . از کالیبر ۷ /۱۲ با مهمات ویژه برای انهدام مخازن سوخت و از کار انداختن رادار ، هواپیما وهلی کوپتر ها بر روی زمین ،خودرو و … نیز استفاده می شود . اصابت کالیبر ۷/۱۲ به بدن انسان منجر به قطع عضو یا مرگ می گردد .

sniper

دقت تفنگ های تک تیرانداز با واحد MOA بیان می شود .  MOA خطای شلیک mm 25 در ۹۱ متر است. یک سلاح تک تیر انداز خوب دقتی در حدود mm 15 در m  ۳۰۰ دارد یعنی کمتر از یک MOA  . مکانیزم مسلح شدن بیشتر سلاح های تک تیر انداز نیمه اتوماتیک است یعنی پس از هر شلیک باید گلنگدن کشیده شود . البته سلاح های تک تیر انداز اتوماتیک نیز وجود دارد که در جایی که سرعت در شلیک مورد نیاز است کاربرد دارند و از دقت کمتری برخوردارند .

اخیرا وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح اقدام به تولید نوعی تفنگ تک تیرانداز جدید بر پایه ی یک سلاح اروپایی نموده است که با دقت بسیار بالا امکان دریدن انواع زره و جلیقه ی ضد گلوله را دارد .

sniper

بهترین تک تیر اندازان تاریخ :

- بیلی سینگ از انگلستان با ۱۵۰ شلیک موفق در جریان جنگ جهانی اول

- فرانسیس مگابو ازکانادابا۳۸۷ شلیک موفق در جریان جنگ جهانی اول

- سیمو هایها (Simo Häyhä) ملقب به «مرگ سفید» از فنلاند با۵۴۲ شلیک موفق در جریان جنگ زمستانی میان روسیه و فنلاند

- واسیلی زایتسف ازشوروی با۲۲۵ شلیک موفق در جریان جنگ جهانی دوم در استالینگراد (شخصیت اصلی فیلم دشمن پشت دروازه)

- لیودمیلا پاوالیچنکو ازشوروی با۳۰۹ شلیک موفق در جریان جنگ دوم در استالینگراد و بهترین تک تیرانداز زن در تاریخ

- زانگ تا ئو فانگ از چین با ۲۱۴ شلیک موفق با اسلحه ی بدون دوربین در مدت ۳۲ روز

تبیان – مصطفی کبیری



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
لیدیا " رز سفید استالینگراد "

لیدیا لیتویاک در روز 18 آگوست 1921 در مسکو به دنیاآمد. کسانی که او را می شناختند او را به صورت برجسته ای زیبا می یافتند. این زیبایی برای او محبوبیتی در قلب مردم ایجاد کرده بود که به موفقیتهای او به عنوان یک خلبان جنگی افزوده شده بود. از این رو، لیدیا موضوع خوبی برای برنامه های تبلیغاتی وزارت دفاع به شمار می آمد.

لیدیا در 14 سالگی به یک باشگاه پروازی پیوست و اولین پرواز خود را در 15 سالگی انجام داد. با آغاز تهاجم هیتلر به روسیه لیدیا تصمیم گرفت که به صورت داوطلبانه به نیروی هوایی ارتش سرخ ملحق شود اما به دلیل تجربه کم پرواز درخواست او را ردکردند. درنهایت با اغراقهایی که لیدیا درباره تجارب و ساعات پرواز خود کرد مقامات نیروی هوایی راضی شدند تا او به خدمت نیروی هوایی درآید.

لیدیا در ژانویه 1942 خدمت خود را در گروه هوایی 586 -که تماما از خلبانهای زن تشکیل شده بود- و با پروازهای دفاعی آغازکرد. شش ماه بعد به دلیل شایستگی هایی که لیدیا یافته بود او را به اسکادرانی که خلبانهای مرد داشتند منتقل کردند. در ابتدا، او را به گروه جنگنده های 286 و سپس به گروه هوایی 437 اعزام کردند. این واحد به تازگی هواپیماهای جدید لاوچکین5 خود را دریافت کرده بود. لیدیا -که اکنون لیلیا نامیده می شد- به همراه این واحد در روز 13 سپتامبر 1943 توانست 2 شکار اول خود را انجام دهد. این هواپیماهای واژگون بخت عبارت بودند از یک فروند بمب افکن یونکرس 88 و جنگنده محافظش.

در پایان ژانویه سال 1943 لیلیا به همراه 2 خلبان زن دیگر به واحد 296 اعزام شد. در روز 17 فوریه او مستحق دریافت پرچم سرخ شناخته شد. 2 روز بعد لیلیا به درجه ستوان دوم و کمی بعد به درجه ستوان یکم ارتقا یافت. در این زمان لیلیا همسر مناسب خود را یافت. او با یکی از تکخالهای روسی به نام آلکسی سولوماتین ازدواج کرد اما این ازدواج دوامی نداشت. 3 ماه بعد، همسر لیلیا در هنگام فرودآمدن دچار سانحه شد و لیلیا را در میدان جنگ تنها گذاشت. لیلیا یک قهرمان برای رسانه های گروهی شده بود اما دیگر توان روحی و جسمی او به انتها رسیده بود.

در دو طرف کابین جنگنده یاک1 لیلیا یک سوسن سفید نقاشی شده بود که اغلب به دلیل لقب او با رزسفید اشتباه گرفته می شد. او علاقه زیادی به گلها داشت و اغلب دسته ای از گلهای وحشی اطراف فرودگاه را چیده و به همراه خود به پروازهای جنگی می برد. مکانیک هواپیمای او به یاد می آورد که لیلیا یک کارت پستال از رز زرد داشت که در درون کابین جنگنده خود چسبانده بود. گلهای سفید روی بدنه هواپیمای لیلیا به زودی توسط آلمانها شناخته شد و این امر باعث می شد تا خلبانهای آلمانی معمولا فاصله خود را از هواپیمای جنگنده یاک1 او حفظ کنند.

در طی جنگهای هوایی پرتعداد روسیه و آلمان نازی در بهار و تابستان 1943 لیلیا 3 بار مجروح شد. اولین بار در روز 15 مارس و هنگامی بود که لیلیا یک فروند یونکرس 88 را ساقط کرد ولی توسط مستراشمیتهای محافظ بمب افکن آلمانی مورد اصابت قرارگرفت. لیلیا به پرواز خود ادامه داد و توانست یک فروند یونکرس 88 دیگر را هدف قراردهد. او در پایگاه خود فرود آمد و تا ماه می در بیمارستان بستری شد.

هنگامی که لیلیا به واحد خود بازگشت نام این واحد به دلیل شاهکارهایش به واحد 73 گارد تغییر یافته بود. او در روزهای 16 و 18 جولای همان سال دوباره مجروح شد. هر دوبار لیلیا در پشت خطوط دشمن فرود آمد و با پای پیاده به سمت پایگاه خود به راه افتاد و هر دوبار توسط خلبانهای دیگر روس که به خاطر او به زمین نشسته بودند نجات یافت.

او همیشه در پروازهای جنگی اش موفق عمل می کرد اما در نهایت در روز اول آگوست 1943 هنگامی که برای اسکورت بمب افکنهای روسی که از بمباران آلمانها بازمی گشتند به اورال اعزام شده بود کشته شد. 8 فروند مستراشمیت 109 آلمانی که یاک1 او را تشخیص داده بودند به یکباره بر کشتن او متفق شدند و درنهایت "رز سفید استالینگراد" را سرنگون کردند. هواپیما و پیکر لیلیا در طی جنگ یافته نشد. چون پیکر او یافته نشد از اعطای مدال قهرمان اتحد جماهیر شوروی به وی خودداری کردند اما بنای یادبودی برای او در کراسکی لوسک ساخته شد و 12 ستاره طلایی به نشانه 12 فروند هواپیمایی که لیلیا شکارکرده بود بر روی سنگ مزار او نقش بست. لیلیا 168 سورتی پرواز جنگی انجام داد و علاوه بر 12 پیروزی شخصی خود 3 شکار مشترک نیز در کارنامه اش داشت. لیلیا هنگامی که کشته شد تنها 22 سال داشت.

بازمانده پیکر لیلیا در اواخر سال 1979 در زیر بال هواپیمایش در نزدیکی دهکده دمیتریوکا یافته شد. برای او یک مراسم خاکسپاری رسمی تدارک دیده شد و در ماه می 1990 توسط میخائیل گورباچف مدال قهرمان اتحاد جماهیرشوروی به وی اهداشد.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: liliya.jpg
مشاهده: 2
حجم: 16.1 کیلو بایت
برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: normal_450px-Lydia_Litvyak.JPG
مشاهده: 1
حجم: 16.9 کیلو بایت

منبع مجله اطلاعات هفتگی
http://www.worldwidemilitary.blogfa.com/



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
گردان ۷۰۷ ماموریت های ویژه کره جنوبی (گردان ببر سفید)

گردان ۷۰۷ ماموریت ویژه معروف به ببر سفید گلچینی از بهترین های یگان نیروهای ویژه ی فرماندهی جنگهای ویژه ارتش کره جنوبی یا (Republic of Korea Army Special Warfare Command ) می باشد. این واحد تنها واحد واکنش سریع ضد تروریستی کره جنوبی است که نیروهای آن انجام ماموریت های شهری ضد تروریستی را به عهده دارند.ارتش کره جنوبی این یگان را برای شرایط اضطراری تشکیل داده تا در مواقع لزوم از سرعت عمل بالای آن ها بهره ببرد.همچین تعداد کمی از اعضای این گروه متشکل از زنان می باشد.این واحد تنها زمانی از زنان استفاده می کند که در آن میادین حضور یک زن به عنوان یک تهدید برای تروریستها دیده نمی شود.



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
اس-۲۰۰/ترجمه اختصاصی ماهنامه جنگ افزار
  1. بسم الله الرحمن الرحیم


    چاپ شده در مجله جنگ افزار، شماره ۹۱، 


    تاریخچه:
    سامانه اس-۲۰۰ که ناتو آنر با نام سام-۵ (SAM-5) می شناسد، یک موشک سطح به هوای برد بلند و متوسط است که در دهه ۶۰ میلادی به منظور محافظت از محدوده وسیعی در برابر حملات هواپیماهای بمب افکن یا هواپیماهای استراتژیک دیگر ساخته شد، هر گردان نظامی شش سکوی پرتاب از این موشک همراه با یک رادار کنترل آتش را داراست و جالب است بدانید که طول این موشک غول پیکر تقریبا به ۱۱ متر برابر با ۳۵ فوت می رسد، سامانه کنترل آتش این موشک نیز قابلیت لینک شدن به رادارهای دوربردتر را نیز داراست.
    اولین گردان عملیاتی سامانه اس-۲۰۰ در اواخر سال ۱۹۶۶ میلادی در قالب ۱۸ سایت و ۳۴۲ لانچر شروع به شکل گرفتن کرد، و در همین سال اس-۲۰۰ به طور رسمی وارد به خدمت شده و به سرعت جایگزین موشک های ضد بالستیک شکست خورده همانند RZ-25/5V11 “Dal” شد، البته بهتر است بدانید که Dal لقبی است که ناتو بر این موشک شکست خورده نهاده است، ناتو همچنین به سام-۵ لقب “Griffon” به معنی “اشتر” را داده است. در سال ۱۹۶۸ میلادی ، ۴۰ سایت از این موشک ساخته شد و در سال ۱۹۶۹ میلادی ۶۰ سایت پدیدار شدند، این پیشرفت در ساخت سایتهای این موشک رفته رفته افزایش یافت تا اینکه در اواخر دهه ۷۰ میلادی و اوایل دهه ۸۰ میلادی تعداد ۱۳۰ سایت به همراه ۱۹۵۰ لانچر ساخته شدند.
    نوع: موشک سطح به هوا
    سازنده: شوروی سابق
    ورود به خدمت: سال ۱۹۶۷ میلادی
    شرکت سازنده: Petr Grushin design bureau
    مدل ها: V21 5V28 5V28V
    وزن: ۷۱۰۰ کیلوگرم
    طول: ۱۱ متر
    کلاهک جنگی: مواد منفجره با قابلیت تکه تکه شدن
    سرجنگی: ۲۷۱ کیلوگرم
    مکانیسم انفجاری: توسط ماسوره مجاورتی و یا سیگنال های دریافتی
    سوخت: سوخت مایع در موتور اصلی و سوخت جامد در چهار راکت فرعی
    برد عملیاتی: ۳۰۰ کیلومتر
    سقف پروازی: ۴۰۰۰۰ متر
    پرتاب (launch): بوسیله چهار راکت بر روی موشک
    سرعت : ۲۵۰۰ متر بر ثانیه
    سیستم هدایت: توسط رادار جستجوگر که در نوک موشک جاسازی شده است.

    سوخت:
    هر موشک از قدرت چهار راکت کوچک که حاوی سوخت جامد هستند و متصل به خود موشک هستند بهره می برد، ۳ الی ۵ ثانیه پس از شلیک موشک، چهار راکت فرعی متصل به موشک پس از سوختن مواد درونشان از موشک اصلی جدا شده و سپس موتور تکمیلی موشک که ۵D67 نام دارد، به مدت ۵۱ الی ۱۵۰ ثانیه فعال می شود، این موتور از نوعی سوخت مایع به نام TG-02 استفاده می کند که از فرمول های شیمیایی خاصی ساخته شده است، این سوخت ترکیبی از گاز نیتریک اسید است که با نیتروژن اکسید و فسفرید اسید و هیدروکلرید اسید غنی شده است.

    سقف پروازی:
    موشک اس-۲۰۰ میتواند نسبت به مدل های گوناگونش از بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را طی کند، این موشک برای رهیابی خود پس از شلیک از سیستم اشراق راداری استفاده میکند و در اواسط پرواز ، سیستم تصحیح پروازی موشک (که نوعی ترمینال راداری است که امواج را از فرستنده دریافت می کند) فعال می شود، این موشک قادر است تا اهدافی را با سرعت ۴ ماخ هدف قرار دهد و اهداف را در سقف پروازی ۳۰۰ الی ۲۰ هزار متر را منهدم سازد. ، به عبارتی دیگر این موشک در مدل های اولیه قابلیت طی کردن مسافتی بالغ بر ۱۰۰۰ الی ۶۵۰۰۰ فوت را داشته و در مدل های بروزرسانی شده توانایی طی کردن ۱۱۵۰۰۰ فوت را داراست.
    کلاهک جنگی:
    سرجنگی این این موشک ۲۱۷ کیلوگرم وزن دارد که که بعد از انفجار به صورت گلوله افشان عمل می کند، و بهتر است بدانید که سر جنگی این موشک پس از انفجار می تواند به ۱۶ الی ۲۱ هزار ترکش تبدیل شود.لازم به ذکر است که سر جنگی این موشک توسط فیوزی که مجاور رادار موشک قرار گرفته است منفجر می شود، البته این کلاهک ۲۱۷ کلیوگرمی قابلیت انفجار توسط سیگنال های دستوری که فرستاده شوند نیز قابلیت انفجار را دارد، البته سرجنگkt 25 موشک تنها با سیگنال های دریافتی می تواند منفجر شود. در مجموع وزن هر موشک اس-۲۰۰ در هنگام پرتاب حدود ۷۰۱۸ کیلوگرم است.
    سیستم هدایت:
    سیستم این موشک دارای نوعی هدایت نیمه راداری همراه با سیستم تصحیح بین پروازی است، بهتر است بدانید که سیستم تصحیح بین پروازی توسط راداردر این موشک برای اولین بار در سیستم های روسی بکار گرفته شد، این سیستم به مراتب دقت بالاتری از سیستم های هدایت دستی داشت که در موشک هایی نظیر S-75 استفاده شدند. البته وجود یک ترمینال راداری منفعل در برابر آواکس ها تائید نشده باقی مانده است. سرعت هر موشک حدود ۸ ماخ است و بهتر است بدانید که با شبیه سازی های صورت گرفته درباره این سامانه ، اس-۲۰۰ در برابر بمب افکن هایی با سقف پروازی بالا موفقیت ۸۵ % را داراست.

    رادار اصلی:
    سیستم کنترل آتش اس-۲۰۰ “۵N62 ” نام دارد که از باندهای “Continuous wave و H band” استفاده می کند که توانایی پوشش ۲۷۰ کیلومتر را دارا هستند. این سیستم برای ردیابی و اشراق بر اهداف استفاده می شود.
    رادارهای اضافه شده:
    P-14/5N84A “Tall King/”Big Back” ” : یک رادار هشدار زود هنگام که از باند “E-band” استفاده می کند و می تواند ۶۰۰ کیلومتر را پوشش دهد و اهداف را در سطح ۴۶ کیلومتری شناسایی کند.
    : یک رادار که از باند استفاده می کند و تا ۶۰۰ کیلومتر را پوشش می دهد.
    Kabina 66/5N87 “Back Net/”Back Trap”" : یک رادار هشدار زود هنگام که از باند “E-band” استفاده می کند و می تواند اهداف را تا شعاع ۳۷۰ کلومتری در ارتفاعات پایین تشخیص دهد.
    P-35/37 “Bar Lock\Bar Lock B” : یک رادار که از باندهای “E\F-band” استفاده می کند و می تواند اهداف را ردیابی کند ، همچنین ای رادار مجهز به سامانه IFF (تشخیص دوست از دشمن) است توانایی پوشش ۳۹۲ کیلومتر را داراست.
    “Side Net/ Odd Pair ” : یک رادار دیگر که از باند “E-band” برای شناسایی اهداف در ارتفاع بالا کاربرد دارد ، بهتر است بدانید که این رادار در سامانه هایی نظر سام-۲ و سام-۶ و ۲K11 Krug نیز استفاده شده است. برد این رادار به ۲۴۰ کیلومتر می رسد.
    P-15M(2) “Squat Eye” : راداری که از باند “C-band” برای شناسایی اهداف تا ۱۲۸ کیلومتری استفاده می شود.
    سخن مترجم:
    به هر حال اس-۲۰۰ سامانه ای است که در طی جنگ سرد خوش درخشید و بدون شک اس-۲۰۰ عاملی بازدارنده در برابر بمب افکن ها و هواپیماهای آواکس دشمن، خواهد بود، این سامانه بعدها در اختیار کشورهای دیگر الجزیره-هند-ترکمنستان-اوکراین-ازبکستان-سوریه-قزاقستان-کره شمالی و همچنین کشور عزیز خودمان قرار گرفت و کارشناسان نظامی ایرانی تونسته اند این سامانه را طوری بروزرسانی کنند که طراحان روسی متعجب شوند.


    منبع : ویکیپدیا
    مترجم : مهدی زمانی
    ایمیل مترجم : mahdizamani97@gmail.com

    منبع گالری عکس : http://www.gallery.arteshi.com/displ…e.php?pid=2122



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
انواع موشکهای ضد زره ایران

موشک جدید دهلاویه به عنوان عضو جدید و جوان خانواده موشک های ضدزره نیروهای مسلح ایران، خط دفاعی مستحکمی را در برابر تانک های پیشرفته غربی و شرقی برقرار کرده و تولید بومی آن نیز امکان ارتقاء و بهسازی های آتی را تضمین می کند.

نبردهای زره و ضد زره از سابقه تاریخی طولانی برخوردار است. از اینرو ارتش هایی که تمایل به ارتقاء قابلیت های ماندگاری خود در صحنه نبرد داشته اند در هر دوی این زمینه ها سرمایه گذاری های قابل توجهی کرده اند.

هر چند ادوات زرهی در مسیر توسعه میزان مقاومت زره ها، اغلب یک قدم جلوتر از تسلیحات ضد زره قرار داشته اند اما این سلاح ها به دلیل هزینه های به نسبت کم در چرخه طراحی تا کاربری، در کشورهای مختلف دنیا به سرعت متناسب با تهدیدات روز توسعه یافته اند.

اما موشک ها در زمینه روش های هدفگیری و هدایت، تانک ها را ناچار به استفاده از ادوات دفاعی جدیدتر سوق می دادند. از اینرو دو مؤلفه هدایت دقیق و مطمئن و قدرت نفوذ بالا اصلی ترین عوامل تعیین کننده ارزش یک سامانه ضد زره محسوب می شوند.

ذکر این نکته لازم است که موشک ها به عنوان سلاح دارای قابلیت هدایت برتری قابل توجهی بر راکت ها و توپ های بدون عقب نشینی دارند ولی به دلیل قیمت بسیار بالاتر آنها، همچنان از راکت ها برای انهدام طیفی از اهداف استفاده می شود.

در روزهای اخیر خبر افتتاح خط تولید موشک ضد زره «دهلاویه» بازتاب وسیعی در رسانه ها داشته است که برای معرفی این موشک نگاهی به سایر سامانه های موشکی ضد زره کشور از گذشته تا کنون خواهیم داشت.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، به جز تسلیحات راکتی نظیر RPG-7، اصلی ترین سلاح ضد زره ایران را 9000 فروند موشک BGM-71 تاو تشکیل می داد که علاوه بر قابلیت شلیک از بالگردهای کبرا، از پرتابگرهای ثابت زمینی، خودروهای جیپ و نفربرهای M-113 هم شلیک می شدند.

این موشک با طول 1.16، قطر 0.152 و دهانه بال 0.46 متر، جرم 18.9 کیلوگرم که 3.9 آن مربوط به سرجنگی است، به سرعت 278 متر بر ثانیه و برد 65 تا 3750 متر و میزان نفوذ در زره تا 430 میلیمتر دست می یافت.



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
سوخت انواع موشکهای ایرانی

تلاش های بومی کشورمان ایران برای ساخت موشک به میانه های جنگ تحمیلی 8 ساله باز می گردد که مهمترین موارد آن که تأثیر بسزایی در آینده موشکی کشور داشتند شامل نوع سطح به سطح کوتاه برد سوخت جامد بر اساس موشک فراگ روسی و نوع بالستیک کوتاه برد سوخت مایع بر مبنای اسکاد که از سوریه خریداری شده بود هستند.

راکت و موشک به عنوان ابزارهای شناخته شده و بسیار مهم در زمینه های گوناگون نظامی و غیرنظامی برای حرکت در هوا یا فضا به نیروی پیشران خود متکی است. این پیشران ها به دو نوع کلی هواتنفسی و غیرهواتنفسی قابل تقسیم هستند.

پیشران های هواتنفسی با استفاده از یک ورودی هوا، دائماً در حال گرفتن اکسیژن برای ادامه یافتن فرایند احتراق سوخت هستند، بنابراین در ارتفاعات بالای جو و فراتر از آن قابل استفاده نیستند. پیشران های غیرهواتنفسی که به طور عمومی پیشرانه راکتی نیز گفته می شوند شامل دو نوع سوخت جامد و مایع می شوند که در واقع اکسیژن مورد نیاز را به نوعی در داخل خود حمل می کنند بنابراین می توانند در داخل یا خارج از جو زمین عمل کنند.

پیشران های هواتنفسی در موشک ها شامل انواع موتورهای جت است یعنی پالس جت، توربوجت، توربوفن، رمجت و اسکرمجت. این پیشران ها که در موشک هایی با مأموریت های گوناگون دیده می شوند. کروزهای ضد کشتی و ضد اهداف زمینی بیشترین کاربران این نوع پیشران ها و البته از نوع توربوجت یا توربوفن هستند. موشک معروف وی-1 ساخت آلمان اولین موشک مجهز به موتور جت و از نوع پالس جت بود که در سالهای پایانی جنگ دوم جهانی به طور نسبتاً گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 01.jpg
مشاهده: 1
حجم: 35.9 کیلو بایت
موشک کروز وی-1



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391

در آغاز جنگ جهانی اول قوای روس از دو سو به طرف پایتخت پیش می‌آمد، ترس از روسها و تبلیغات شدید آلمانی‌ها که با توزیع بیدریغ پول همراه بود احساسات مردم را به نفع آلمان و عثمانی برانگیخته و تنفر و نگرانی شدیدی نسبت به روسها و انگلیس‌ها (که بیش از یک قرن باعث بدبختی ایران شده بودند) بوجود آورده بود، حزب دمکرات در تهران فعالیت شدیدی آغاز نمود و تلاش می‌کرد که ایران را به نفع آلمان و عثمانی وارد جنگ کنند ژاندارمری ایران هم از دولت سرپیچی کرده بر خلاف اصل بی طرفی به نفع آلمانها وارد کار شده بود سر رشته این تحریکات در برلین و در دست تقی زاده بود که با مقامات وزارت خارجه آلمان روابطی به هم رسانیده و سودای جاه طلبی بر سر داشت.

پیش آمدن روسها به سوی پایتخت به همین دلیل بود، روس و انگلیس معتقد که یک کودتای آلمانی در تهران در حال تکوین است و برای جلوگیری از این کودتا به سوی پایتخت پیش می‌آمدند، وقتی قوای روس به ینگی امام رسید، مستوفی الممالک که به مناسبت احساسات ملی با انگلیسی‌ها و روسها کینه داشت تحت تأثیر دمکرات‌ها واقع شد و تصمیم گرفت که پایتخت را به اصفهان منتقل کند و به جمعی از وکیلان و سایر مردم که به دشمنی با روس و انگلیس متظاهر بودند توصیه کرد که به قم و اصفهان بروند، شایع بود که روسها به تهران می‌آیند و شاه را اسیر. مخالفان را قتل عام می‌کنند.

دمکرات‌ها که کار را به مراد خود دیدند، دسته دسته روانه قم شدند، کوچندگان جمعیت طرف توجهی بودند، گروهی از آنان به مقاصد سیاسی و جمعی برای پول و معدودی روی احساس وطن خواهی تهران را ترک گفتند. اما تغییر پایتخت عملی نشد، سفیر روس و انگلیس شاه را مطمئن کردند که قصد تجاوز به پایتخت را ندارند جمعی از رجال از قبیل عین الدوله، فرمانفرما و صمصام السلطنه و سپهدار تنکابنی نیز برای انصراف شاه کوشیدند ولی کوچندگان از قم به اصفهان و سپس اراک و بالاخره به کرمانشاه رفتند و عاقبت در آنجا قوای گارد ملی ترتیب دادند و حکومت موقتی دولت مهاجرین به ریاست نظام السلطنه مافی تشکیل گردید. سید محمد طباطبایی هم با دو فرزندش جزو همان کوچندگان بود. پس از سقوط بغداد اعضا دولت موقتی دولت مهاجرین و طباطبایی و جمع بسیاری از ایرانیان به استانبول رفتند.

میروشنیکف درباره خسارات و ویرانیهای ایران در جنگ جهانی اول می‌نویسد:

بیستم آبان سالروز خاتمه جنگ جهانی اول است. جنگی که از مرداد سال ۱۲۹۳ / ژوئیه ۱۹۱۴ به بهانه ترور ولیعهد اتریش در سارایو مرکز بوسنی آغاز شد و تا آبان ۱۲۹۷ به مدت ۵۱ ماه ادامه یافت. جنگ جهانی اول هشت روز پس از تاجگذاری احمدشاه آخرین پادشاه سلسله قاجار آغاز شد. مستوفی‌الممالک نخست‌وزیر وقت ایران بلافاصله پس از آغاز جنگ، بیطرفی کامل خود را اعلام کرد اما دولتهای درگیر در جنگ، این بیطرفی را نادیده گرفتند و نیروهای خود را از هر سو وارد ایران کردند. روسهای تزاری به فرماندهی ژنرال «باراتف» از بندر انزلی تا اصفهان را میدان تاخت و تاز خود قرار دادند. عثمانی‌ها با حمایت آلمان از مرزهای غرب کشور تا مرکز همدان پیش آمدند و از آنجا راهی قفقاز و مرزهای روسیه شدند. واکنش متقابل روسیه چنان عثمانی‌ها را به عقب راند که آذربایجان شرقی در بهمن ۱۲۹۳ به اشغال نظامیان روس درآمد. روسها در مرداد ۱۲۹۴ تا پشت دروازه‌های تهران جلو آمدند. پیشروی روسها به سمت پایتخت موجب مهاجرت عده‌ای از نمایندگان مجلس از تهران و تعطیل مجلس شد. احمد شاه درصدد انتقال پایتخت از تهران به اصفهان برآمد، وزیران مختار روس و انگلیس او را از اجرای این تصمیم بازداشتند. روسها به قزوین عقب‌نشینی کردند. در این مدت رؤسای دولت در تهران تحت فشار بیگانگان مرتباً تغییر می‌کردند. به طوری که در عرض یک سال، بعد از استعفای مستوفی‌الممالک به ترتیب مشیرالدوله، سعدالدوله، عین‌الدوله، مستوفی‌الممالک، و عبدالحسین میرزا فرمانفرما به ریاست دولت منصوب شدند و سرانجام با استعفای فرمانفرما در دی ۱۲۹۴ (ژانویه ۱۹۱۶) احمدشاه، محمدولی خان سپهدار تنکابنی را با لقب سپهسالار به رئیس‌الوزرائی برگزید.[۱]

 

منبع:http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%AF%D8%B1_%D8%AC%D9%86%DA%AF_%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D8%A7%D9%88%D9%84



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , نیروی هوایی , نیروی دریایی , , سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
T-34 بهترین تانک جنگ جهانی
در سال 1941 و در زمانی که تانکهای آلمانی می رفتند تا پایان اتحاد شوروی را رقم بزنند به ناگاه تانکی در برابر آنها ظاهر شد که بنا به اعتراف کارشناسان بهترین تانک جنگ جهانی دوم بود. به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، تانک تی 34 محصول تلاش های اتحاد جماهیر شوروی در سالهای دهه 30 میلادی برای تولید یک تانک مناسب برای جایگزینی تانکهای سری BT و T-26 این کشور بود. در این دوران روسها توانسته بودند تا نمونه هایی از سیستم تعلیق ساخت والتر کریستی طراح آمریکایی را که سرعت و توان تحرک بهتری را برای تانکها به وجود می آورد، تهیه کنند.


سربازان روس از تی 34 به عنوان نفربر استفاده می کردند

نکته دیگر که به نوعی انقلابی در طراحی تانک ها بود ، نوع طراحی زره این تانک به شکل زاویه دار بود. این نوع زره موجب شد تا تمام گلوله های ضد زره در آن دوران بعد از برخورد به زره این تانک منحرف شده و به تانک آسیبی وارد نشود.


تانکهای تی 34 در حال ترک خط تولید

تانک تی 34 به آسانی تولید شده و تعمیر و نگهداری آن بسیار آسان و ارزان قیمت بود. در زمینه تسلیحات ، این تانک در مدلهای اولیه به یک قبضه توپ 76 میلی متری مسلح شد. این توپ در آن زمان بر علیه تمامی تانکهای آلمانی مثل سری پانزر 3 و 4 موثر بود. در سال 1944 میلادی این تانک از نظر سلاح ارتقاء یافته و به یک قبضه توپ 85 میلی متری مجهز شد.




تانک تی 34 مسلح به توپ 85 میلی متری

ظاهر شدن ناگهانی تانکی که دارای سرعت بالا،حفاظت مناسب ، و قدرت آتش بالایی بود تاثیر مخربی بر روحیه سربازان و فرماندهان آلمانی داشت.ظهور این تانک روسی در جبهه شرق باعث شد تا آلمانها به سمت طراحی و ساخت تانکهای جدید مثل سری پانتر و تایگر بروند.

نقاشی تبلیغاتی مربوط به تانک تی 34

اما نکته بسیار مهم این بود که تانک تی 34 در تعداد بسیار بالایی تولید شده و پر شمارترین تانک در جنگ دوم جهانی بود. 84070 دستگاه از این تانک تولید شده است و تا سال 1996 همچنان در 27 کشور جهان مثل زیمباوه، کره شمالی، مغولستان، افغانستان، بلغارستان، آلبانی،پاکستان، اتیوپی و کنگو مشغول خدمت بوده است.



تانک تی 34 در سال 1942

این تعداد بالا در میدان جنگ این خاصیت را ایجاد می کرد که نهایتا چند دستگاه از تانکها می توانستند به اندازه کافی به تانک دشمن نزدیک شده و آن را منهدم کنند. پس از جنگ دوم جهانی این تانک در جنگ کره نیز توسط نیروهای کره شمالی به کار گرفته شد و در مراحل اولیه جنگ هیچ کدام از سلاح های متفقین غربی به این هیولای روسی کارگر نبود.

مشخصات کلی تانک تی 34:
کشور سازنده: اتحاد جماهیر شوروی سابق
تعداد تولید شده:84070 دستگاه
وزن: 26.5 تن
طول:6.68 متر
عرض:3 متر
ارتفاع:2.45 متر
خدمه :4 نفر
قطر زره در جلو :47 میلی متر با زاویه 60 درجه
موتور: یک موتور 12 سیلندر به قدرت 500 اسب بخار
برد:400 کیلومتر
سرعت: 53 کیلومتر بر ساعت.


:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
سامانۀ موشکی پاتریوت

سامانه موشکی پاتریوت توسط شرکت آمریکایی Raytheon ساخته شده و برای نخستینبار در سال۱۹۹۱ برای دفاع از عربستانسعودی و رژیم صهیونیستی در جنگ خلیجفارس بهکار گرفته شد. در ان زمان آمریکاییها اعلام کردند که این سامانه توانسته موشکهای اسکاد عراق را رهگیری و منهدم کند. همچنین از آن زمان سامانه پاتریوت پیشرفتهای چشمگیری داشته است.





موشک اسکاد عراقی که توسط پاتریوت سرنگون شده است
سامانه پاتریوت با قابلیت جابهجایی آسان بهصورت کلی از چهار بخش اصلی تشکیل شده است: رادار، مرکز کنترل و ارتباطات رادیویی، پرتابکنندههای موشک و ژنراتورهای تأمین نیرو.رادار مهمترین بخش سامانه است که تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری هر جایگاه را رصد میکند و اطلاعات لازم را به مرکز کنترل میفرستد. مرکز کنترل که در واقع بخش نرمافزاری سامانه و قلب تپنده آن است بهصورت خودکار براساس اطلاعات بهدست آمده از اهداف، اقدام به صدور دستور به پرتابکننده موشک در زمان مناسب میکند.موشکهای شلیکشده، به وسیله اطلاعات رادار و بخش نرمافزاری تا رسیدن به هدف هدایت میشوند. رادار در هر لحظه میتواند ۱۰۰هدف را ردگیری و اطلاعات هدایت ۹ موشک را ارسال کند.




سامانه پاتریوت که در روی تپه ای در ترکیه مستقر شده
هر پرتابکننده، 16 موشک PAC-3 آماده شلیک دارد و در هر جایگاه پنج تا هشت پرتابکننده میتواند قرار بگیرد که بهمعنای وجود حداقل ۸۰ موشک آماده شلیک در هر جایگاه است.این سامانه خودکار است اما نیروی انسانی هم میتواند بهصورت دستی برای شلیک موشک یا هدف آن تصمیمگیری کند.از پاتریوت یا MIM-104 بهعنوان یک سامانه دفاع موشکی یاد میشود اما نمیتوان فراموش کرد که این سامانه علاوه بر رهگیری و منهدم کردن موشکها قابلیت سرنگون کردن جنگندهها را هم دارد.جایگاههای پاتریوت پس از بررسی و مکانیابی در نقاطی مستقر میشوند که بتوانند بیشترین پوششدهی را داشته باشند. بهطور معمول رادار هر جایگاه، شعاعی ۱۰۰ کیلومتری را تحت پوشش دارد و موشکهای این سامانه میتوانند به اهدافی تا ۱۶۰کیلومتر و ارتفاع ۸۰ هزار فوت برسند.اصلی ترین ماموریت؛ ساقط نمودن بالستیک هاپاتریوت موشک زمین به هوایی است که از ان به عنوان موشک ضد بالستیک (موشک رهگیر موشک پرتاب شده) استفاده میشود.یک سیستم دفاع هوایی موشکی هدایت شوندهاست که توانایی مقابله با موشکهای بالستیک تاکتیکی، موشکهای کروز، و هواپیماهای پیشرفته (به طور پایه پرندههای هوا_تنفس)را در تمامی شرایط آب و هوایی ودر هر ارتفاعی داراست، ولی در تعاریف عرف نظامی اصلی ترین وظیفه این ارابه های آتش بار مقابله با بالستیک های دشمن می باشد.




لحظه پرتاب موشک قدر یک

دلایلی که سیستم پاتریوت را برای ترکیه غیر قابل اطمینان می کند
1-قدرت مانور موشک های تهاجمی و بالستیک سوریههر چند که در برخی از محافل نظامی گمانه زنی ها در باره توان موشکی سوریه در حد لیبی ارزیابی شده و یا حداکثر به لحاظ کیفی مقداری بالاتر از لیبی پیش بینی می شود اما واقعیت چیز دیگری می باشد زیرا موقعیت متفاوت سوریه و توان بسیار بالای نظامی آن و حمایت گسترده مردم و ارتش سوریه از نظام وحشت و گیجی سنگینی را بر دشمنان این کشور بخصوص رژیم اشغالگر قدس تحمیل کرده است.




رزمایش موشکی ارتش سوریه
سوریه در دهه های اخیر از کمکهای گسترده قدرتهای موشکی شرقی مانند روسیه - چین و جمهوری اسلامی ایران و همچنین کره شمالی برخوردار بوده و برخلاف لیبی که تعداد موشکهای آن به 300 فروند بالغ نمیشد با زرادخانه ای متشکل از تعداد متنابهی موشک بالستیک و کروز هدف بسیار سختی برای دشمنان خارجی است.طبق آمار منتشره در سال 2003 سوریه صدها موشک بالستیک کوتاهبرد تاکتیکی از نوع اسکندر ss-21 SRBM و اسکاد در زرادخانه خود دارد که قادرند بسیاری از نقاط سرزمینهای اشغالی را مورد اصابت قرار دهند و برد مناسب برای هدف قراردادن پایگاههای آمریکا در ترکیه و اردن را دارندو اعتقاد بر اینست که بسیاری از این موشکها به کلاهکهای پیشرفته مجهز شده اند. در 13 آوریل 2007 جروزالم پست خبر داد که سوریه موشکهای اسکاد 300 کیلومتری خود را در ارتفاعات جولان مستقر کرده است.




لحظه پرتاب نسل جدید موشک اسکندر
در چند روز گذشته نیز روسیه نوع جدید از موشک های اسکندر خود را بلافاصله پس از قطعی شدن نصب پاتریوت در ترکیه، به سوریه صادر نمود تا همچنان بالانس قدرت نظامی در منطقه را به نفع سوریه سنگین کند. با توجه به این که اسکندر موشک زمين به زمين با سرعت بسيار زياد است که تاکنون هيچ يک از سيستمهاي ضدموشکي و راداري شناخته شده توان رهگيري آن را نداشته و با سرعت 2100متر بر ثانیه در پله پایین تر از نسل جدید موشک های شهاب با برد 2800 کیلومتر و سرعت 5600 متر بر ثانیه در فاز نهایی، تنها شوخی ای بیش نمی باشد.پس در بعد نظامی پاتریوت های ترکیه نه تنها از پس موشک های نسل اسکاد سوریه توان مقاومت ندارد بلکه تاب تحمل در مقابل اسکندر های ناارام دمشق را نیز ندارد همان طور که در کلیپ پایین مشاهده می کنید لحظه پرتاب موشک اسکندر، سرعت باورنکردنی را پیدا می کند.2-طریقه شلیک و استراتژی پرتاب موشک هادر آخرین رزمایش نظامی _موشکی که ارتش سوریه انجام داد نحوه شلیک موشک های بالستیک خود را، به نمایش گذاشت. این روش که به نوعی ارتش سوریه، آموختن ان را وامدار شرکای نظامی خود _یعنی ایران و روسیه_است را تا قبل از این ایران در رزمایش موشکی خلیج فارس با شلیک همزمان چندین موشک شهاب به نمایش گذاشت. همین روش را نیز روسیه در رزمایش موشکی اسکندر خود در زمین های نظامی کشورش به نوعی پیشرفته تر را انجام داد که می توان در اخرین رزمایش موشکی سوریه به طور مشهودی مشاهده نمود.




شلیک همزمان نسل های مختلف موشک شهاب
شلیک همزمان چند موشک بالستیک، باعث سردرگمی سامانه های ضد مو شک در تخمین تعداد و مکان پرتاب موشک شده و همین امر باعث خطا در هدف قرار دادن تمام موشک های ورودی به محدوده سامانه دفاعی شده و همین امر باعث خطا و به هدف خوردن موشک بالستیک می شود.




لحظه شلیک همزمان موشک های اسکندر
نمونه آزمایش شده این امر را می توان در شلیک موشک های فجر5ایران توسط نیروهای غزه مشاهده نمود که شلیک همزمان 8عدد از این نسل موشک به نسبت ضعیف، باعث خطا در پیشرفته ترین سامانه ضد موشک دنیا(گنبد آهنین) شد.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 08.jpg
مشاهده: 1
حجم: 82.9 کیلو بایت


موشک های جولان سوریه؛شلیک همزمان دو موشک
3-فشار مردم متدین و دانشجویان ترکیه به دولت مردان؛تخریب دو چندان اردوغانبا توجه به این که ورود نظامیان بیگانه به هر کشور خصوصا کشورهای شرق آسیا، خاطرات بدی برای ان کشور ها به جای گذاشته است. همانطور که پیش بینی می شد مردم مسلمان ترکیه و قشر فرهیخته به ویژه دانشجوی این کشور ضد این طرح اقدام به تجمع نمودند.




تجمع چندین هزار نفری مردم ترکیه ضد سامانه موشکی
گروهی از دانشجویان چپگرای دانشگاه فنی خاورمیانه با تجمع در محوطه دانشگاه و در مقابل ساختمان ریاست این دانشگاه اعتراض خود را نسبت به حضور اردوغان در این مراسم ابراز کردند. یکی از دانشجویان معترض به نمایندگی از سوی تظاهرکنندگان با قرائت بیانیه ای تاکید کرد که دانشجویان میهن پرست ترکیه در مقابل حملات قدرت های امپریالیستی علیه سوریه سکوت نخواهند کرد. دانشجویان همچنین پرچم های ناتو را به عنوان اعتراض به استقرار موشک های این پیمان در خاک ترکیه به آتش کشیدند.تمام تجمعات مردمی و دانشجویی ضد این طرح، به شعار ضد دولت اردوغان و حزب مطبوعش ختم شده است.4-مرز طولانی ترکیه با سوریه و در امان نماندن اردن، قطر و . .در صورت درگیری احتمالی نظامیمرز ترکیه با سوریه طول تقریبی 900کیلومتر را دارا می باشد. این مرز طولانی، نیاز به دهها دستگاه موشک آتشبار پاتریوت می باشد، در صورتی که هزینه هر بار شلیک و نیروهای نظامی ناتو که این سامانه های دفاع ضد موشک را همراهی می کنند بسار بالا بوده و حتی در صورت تامین هزینه، اطمینان صد در صدی را به کشور میزبان سامانه نمی دهد.



نوع چیدمان پاتریوت ها باید به گونه ای موربی و موازی به شکل انبوه باشد


نکته جالب این که شهرهای آدانا، قرامان و غازی نیمی از مرز ترکیه با سوریه را پوشش می دهد.




محل شهرهایی که در آن سامانه پاتریوت نصب شده
جمع بندی
با توجه به دلایل گفته شده یعنی تنوع موشک های تهاجمی سوریه، نحوه به کارگیری این نوع از موشک ها، فشار مردم و دانشجویان ترکیه به دولت حاکم و مرز طولانی و تحت پوشش قرار دادن نیمی از مرز ترکیه این سامانه ضد موشک تنها هزینه برای ترکیه داشته است.

:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , نیروی هوایی , نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
با تجهیزات دفاعی جدید ایران آشنا شوید/گزارش تصویری از شنود شاهد، خودرو تاکتیکی فرماندهی و ...

 

نظامی - صبح امروز با حضور رئیس جمهور و وزیر دفاع، در سالروز گرامیداشت صنایع دفاعی از شش دستاورد دفاعی جدید کشور رونمایی شد.

 

رئيس​جمهور در مراسم رونمايي از تجهيزات دفاعي جديد گفت: پیشرفت صنایع دفاعی را برای کشورگشایی نمی‌خواهیم.

سردار فيروزآبادي نيز رئيس جمهور را در رونمايي از دستاوردهاي جديد دفاعي کشور، همراهي مي کرد.

رئيس​جمهور از نزديک با تجهيزات دفاعي جديد کشور آشنا شد.

متخصصان کارآزموده صنایع دریایی موفق شدند موتور دریایی بنیان 4 با تعداد 16 سیلندر و قدرت 5 هزار اسب بخار و 18 تن وزن بر روی شناورهای بزرگ نظامی نصب کنند.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/30-5-1391/IMAGE634811696875683489.jpg

سامانه جهت‌یاب و شنود شاهد، پولیس سیگنالی و جهت یابی در بانک‌های WHFو UHF و مدلاسیون‌های مختلف را در فاصله زمانی بسیار کم انجام می‌دهد. سامانه شاهد قادر است سیگنال‌های ثابت، آنالوگ و جهش فوقانی را تشخیص داده و مورد پردازش قرار دهد و امکان شنود چند کانال را به طور همزمان فراهم کند.

يکي از شش دستاورد بزرگ دفاعی جدید که امروز رونمايي شد.

خودروی تاکتیکی - فرماندهی ارس با 3.4 تن وزن و توان 133 اسب بخار با دو کابین یکپارچه به عنوان خودروی حامل فرماندهان،‌ خودروی هجومی و خودروی پشت خاکریز قابلیت استفاده در تمام مناطق عملیاتی صعب العبور و شهری را دارد. قابلیت زرهی، پوشش تلفیقی،‌ گرم کن گازوئیلی و محافظ پشت سر از مهمترین ویژگی‌های این خودرو محسوب می‌شود.

موشک فاتح 1D-110 از دقیق‌ترین و پیشرفته‌ترین موشک‌های بالستیک زمین به زمین با سوخت جامد مرکب است که در یک دهه اخیر نقش مؤثری در ارتقاء توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران داشته است. قابليت​هاي اين موشک ارتقا يافته و به تولید انبوه رسیده است.

پروژه سکوی تست‌های پروازی با نام آرمیتا با هدف آزمایش سامانه‌های هوایی در شرایط واقعی پرواز ساخته شده است که با هدف آزمایش سامانه پرتاب هواپیمای جنگی، آزمون سامانه دستگاه تولید اکسیژن هواپیما‌، آزمون سامانه اویونیک پیشرفته هواپیما و آزمایش اویونیک پیشرفته به خلبان‌های هواپیمای جنگنده انجام شده است.



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , نیروی هوایی , نیروی دریایی , سلاح گرم , ,
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1391
از شهاب 17 متری تا سجیل 23 هزار کیلویی؛ کدام موشک ها تا اسرائیل می روند؟

سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری در همایش حمایت از انتفاضه فلسطین پیام های واضحی برای صهیونیست ها داشت. از جمله اشاره ایشان به عملکرد موشک های ایران در موقع لزوم که نشانگر جدی بودن ایران در دفاع همه جانبه از منافع خود و در صورت نیاز، سایر ملت های مظلوم است.
پس از سالهای جنگ تحمیلی با توجه به شرایط موجود منطقه و نتایج حملات موشکی به اسرائیل و فناوری های در دسترس، مسئولان دفاعی کشور اصلی ترین بخش از راهبرد دفاعی کشور در امر بازدارنگی را بر توسعه موشک های بالستیک میانبرد و دوربرد استوار کرده اند. تلاش برای افزایش برد، دقت و همچنین تأثیر گذاری و تنوع سرجنگی این موشکها در این روند توسعه مشهود است.[/align]

تصویر
نمایی از پایگاههای نیروی هوایی رژیم صهیونیستی

در این گزارش به معرفی مختصر موشک های میانبرد و دوربرد بالستیک کشور می پردازیم که توانایی رسیدن به محدوده غده سرطانی منطقه یعنی رژیم اشغالگر قدس را دارند.
پس از آزمایش موشک شهاب 3 در سال 1377 و اعلام مشخصات آن از جمله برد در حدود 1300 کیلومتر، نگاه دشمنان به توانایی موشکی ایران تغییر کرده و کم کم آرامش از میان نظامیان و بعدها سیاسیون صهیونیست به آرزویی برآورده نشدنی تبدیل شد. زیرا ارائه نمونه های جدیدتر، دوربردتر و دقیق تر از خانواده موشکهای شهاب3 نشان دهنده رسیدن ایران به سطوح بالای فناوری موشکی داشت که نوید محصولات مخوف تری را در آینده می داد.


موشک شهاب3
شهاب3 در ادامه روند توسعه موشک های شهاب-1 و 2 و با رویکرد اعمال تغییرات طراحی در سامانه های مختلف بوجود آمد. شباهت های زیادی از نظر فن آوری بین شهاب 2 و 3 وجود دارد، اما شهاب3 پیشرفته تر بوده و از نظر الکترونیک با فن آوری جدید و رایانه هدایتی پیشرفته از نظر سخت افزار و نرم افزار در ساخت آن استفاده شده است. برد این موشک بیش از 1300 کیلومتر عنوان شد که به معنای توانایی رسیدن به سرزمین های اشغالی فلسطین در صورت شلیک از نواحی غربی کشور بود.
تصویر
نمونه های مختلفی از شهاب3 تولید شده و به خدمت نیروهای مسلح کشور وارد شد که از نظر برد و زیرسامانه ها ارتقاء یافته اند اما همگی یک مرحله ای سوخت مایع بوده و از سامانه هدایت اینرسیایی برخوردارند. کلاهک آخرین نمونه های شهاب3 از نوع جدا شونده است که پس از رسیدن به قوس نزولی در ارتفاع مناسب از بدنه موشک جدا شده و به سمت هدف ادامه مسیر داده و باعث ناتوانی دشمن در انهدام آن می شود.
همچنین انواع مختلف کلاهک از جمله کلاهک بارانی روی این موشک قابل بکارگیری است. طول این نمونه ها حدود 16.5 تا 17 متر بوده و برد آنها تا 1800 کیلومتر در نمونه های نهایی عنوان شده است. جرم کلاهک آنها نیز تا 1000 کیلوگرم برآورد شده است. با توجه به اینکه کمترین فاصله از نواحی غربی ایران تا دورترین نقطه در سرزمین های اشغالی به 1200 کیلومتر نمی رسد خانواده شهاب3 تهدیدی کاملاً جدی برای هر متجاوز و دشمن محسوب می شود.


عاشوراین موشک بر اساس موشک شهاب3 ساخته شده و از نوع سوخت مایع و دوربرد است. شکل ظاهری کلاهک این موشک مانند آخرین نمونه های شهاب سه دارای کاهش قطر در قسمت های بالاتر است. در این موشک از زیرسامانه های بومی استفاده شده و قابلیت حمل چند نوع سر جنگی از ویژگی های این موشک است. منابع داخلی برد این موشک را 2000 کیلومتر عنوان کرده اند هر چند که کارشناسان خارجی 25 تا 50 درصد برد بیشتری را برای آن متصور هستند. با توجه به نزدیک بودن ابعاد این موشک و شهاب3، استفاده از سامانه های پرتاب قبلی برای بکارگیری آن مقدور است. این برد برای هدف قرار دادن دورترین نقطه در فلسطین اشغالی از نیمه شرقی هم کشور کافی است.
قدر
موشک قدر1 که در سال 1386 معرفی شده در ادامه توسعه موشک های دوربرد سوخت مایع شهاب به تولید رسید و در واقع یکی از نمونه های خانواده شهاب محسوب می شود. برد این موشک تک مرحله ای در حدود 2000 کیلومتر عنوان شده و از ویژگی های آن زمان کوتاه تر آماده سازی آن در مقایسه با موشک های قبلی است. بدین تریب سرعت واکنش این موشک بالاتر است. نمونه هایی از این موشک مجهز به کلاهک خوشه ای نیز معرفی شده که کلاهک این موشک ها نیز از نوع جدا شوند است. نوع قدرF طولی برابر با 15.86 متر و بردی در حدود 1950 کیلومتر و هدایت اینرسیایی دارد.
تصویر
سجیل موشک سجیل نیز مانند قدر و عاشورا در نیمه دوم دهه 1380 خورشیدی معرفی شده و برخی آنرا برترین موشک بالستیک ایرانی می دانند. گواه این مدعا اعتراف کارشناسان خود دشمن در نبود مشابه خارجی برای سجیل است. سجیل اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران و به احتمال بسیار بالا خط شکن موشک های ایرانی در جهت محو اسرائیل از روی نقشه (در صورت نیاز به استفاده از عامل نظامی) خواهد بود. این به دلیل سامانه پرتاب متحرک با قابلیت حمل موشک آماده پرتاب است.
این موشک به دلیل استفاده از سوخت جامد به سرعت و ظرف چند دقیقه آماده پرتاب شده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت محل را ترک می کند. این ویژگی باعث کاهش احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب می شود. همچنین به دلیل شتاب بسیار بالای سجیل امکان ردگیری آن برای دشمن در فازهای اولیه پرتاب بسیار کم و عملآً شانس دشمن برای انهدام سجیل در طی پرواز ناچیز است.

تصویر
[align=center]برد سجیل نیز 2000 کیلومتر عنوان و تاکنون در دو نمونه سجیل 1 و 2 معرفی شده که خود نشانگر تلاش صنایع مربوطه برای بهسازی آن است. این موشک از نوع دو مرحله ای بوده که پس از اتمام سوخت مرحله اول، این بخش از موشک جدا شده و مرحله دم روشن می شود. با اینکار بخشی از جرم بدنه که خالی شده و باز اضافه محسوب می شود از موشک جدا شده و به افزایش برد کمک می کند.
سجیل جزو موشکهای از مجموعه موشک های بالستیک کشور است که با خروج از جو و طی مسیر در چنین ارتفاعی به داخل جو بازگشته و با سرعت حدود 10 تا 12 ماخ(حدود3400 تا 4080 متر بر ثانیه) به سوی هدف سرازیر می شود که انهدام آنرا برای تمام سامانه های دفاع هوایی موجود ناممکن کرده است. این نکته نشانگر پیشرفت فناوری موشکی کشور در رسیدن به چنین دستاورد مهمی است. همچنین فناوری سوخت جامد مرکب که در این موشک استفاده شده علاوه بر ویژگی های رانشی مطلوب، عمر انبارداری بالایی را نیز برای این موشک به دنبال دارد.
موشک 23623 کیلوگرمی سجیل، طولی در حدود 17.57 متر، 1.25 متر قطرو سر جنگی به جرم 500 کیلوگرم از نوع جدا شونده دارد. این موشک در زمان 835 ثانیه(13 دقیقه و 55 ثاینه) به بیشینه برد خود می رسد. سامانه های هدفگیری ناوبری و هدایت سجیل دقت بسیار بالایی را برای آن به ارمغان آورده اند که برای این موشک ارزش عملیاتی زیادی را ایجاد کرده است.

[تصویر
[align=center]سامانه هدایت موشک های بالستیکی که به آنها اشاره داشتیم از نوع کنترل بردار رانش است که با استفاده از تیغه هایی در خروجی پیشران موشک اقدام به تغییر جهت گازهای خروجی از موشک کرده و جهت موشک را تصحیح می نمایند. این سامانه بسیار بهتر از سامانه های متکی به سطوح کنترلی بالک عمل کرده و یکی از عوامل دقت بالای موشکهای ایرانی، بهینه سازی این سامانه در کشور است.
موشک های سوخت مایع با توجه به نیاز به شارژ شدن سوخت در مخازن پیش از پرتاب، زمان آماده سازی زیادی دارند. در این حالت امکان شناسایی موشک پیش از پرتاب وجود دارد. برای رفع این مشکل از سالها پیش سیلوهای زیرزمینی برای پرتاب موشک های بالستیک در نقاط مختلف کشور ساخته شده می توان موشک شارژ شده و آماده شلیک را تا چند ماه در آنها نگاه داشت.
با توجه به تعداد زیاد این سیلوها پس از رسیدن زمان تخلیه هر موشک، تعداد زیادی موشک دیگر در سایر سیلوها وجود دارند که آماده پرتاب هستند. بدین ترتیب از موشک های سوخت مایع کشور نیز می توان برای پاسخ اولیه به اقدام دشمن استفاده نمود.

تصویر
[align=center]تمامی موشک های بالستیک نامبرده از نظر سامانه های هدایت و برای کاهش بازتاب راداری بهسازی شده آماده شلیک به سوی دشمن هستند. از نظر تعداد به اذعان کارشناسان خارجی تعداد موشک های ایرانی شلیک شونده به اسرائیل در هر روز دهها فروند و برای چند ماه می تواند، باشد. نگاهی به اثرات روانی اصابت چند موشک غیر دقیق عراقی به اسرائیل و افزودن اثر دقت و قدرت تخریب بالای موشک های ایرانی ضربات سهمگین شهاب ها و سجیل ها را بر پیکر رژیم اشغالگر قدس را قطعی می گرداند.
اگرچه با روند پیش رو و انقلاب های صورت گرفته در منطقه، دیگر نمی توان کوچکترین امیدی به وجود این رژیم اشغالگر تا سالهای متمادی را داشت اما این موشک های بالستیک ساخت جمهوری اسلامی ایران، پشتوانه محکمی برای بازدارندگی و نابودی هر متجاوز است.



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1391
آشنایی با نفربرهای زرهی

توانایی نفربرها در حمل و نقل سریع سربازان در نقاط مختلف خطوط نبرد، از خطوط تدارکاتی گرفته تا خط مقدم نبرد و حتی درون استحکامات دشمن، باعث شد تا کارشناسان نظامی به این وسایل نقلیه نظامی لقب " تاکسی میدان نبرد " بدهند.

استفاده از خودروهای زره پوش به عنوان حمل کننده سربازان در میادین جنگ برای اولین بار در زمان جنگ اول جهانی مطرح شد. در آن زمان با توجه استفاده گسترده از انواع مسلسل ها و توپخانه های سنگین توسط طرفین درگیر میدان نبرد به مکانی بسیار خطرناک برای نیروهای پیاده تبدیل شده و در نتیجه آن تلفات واحدهای پیاده نظام بسیار گسترش یافت.

اولین نفربرهای زره پوش که به صورت عملیاتی وارد خدمت شدند مدلهای " مارک 9 " در ارتش انگلستان بودند. این نفربرها بر پایه تانکهای "مارک 5" انگلیسی طراحی شده بودند تا بتوانند نیروهای پیاده را در طول میدان نبرد حمل کرده و از آنها در برابر گلوله ها و ترکش ها حفاظت کنند.

این روش در جنگ دوم جهانی نیز دنبال شد و تعداد زیادی از نفربرهای زره پوش مختلف در ارتش های متفقین و متحدین وارد خدمت شدند. این نفربرهای زره پوش عمدتا بر پایه کامیونها و خودروهای چرخ دار طراحی می شدند که چرخ های آنها با شنی جایگزین شده و بدنه آنها نیز زره پوش می شد.

نفربر انگلیسی مارک 9

ظهور نفربرها در میدان نبرد به تولد گونه جدیدی از واحدهای پیاده نظام به نام "پیاده نظام موتوریزه" منجر شد. این واحدها سوار بر نفربرهای خود شده و با سرعتی به اندازه تانکها حرکت کرده و در نقاط مختلف میدان نبرد حاضر می شدند. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان از نفربرها به عنوان "تاکسی های میدان نبرد" یاد می کنند. این نفربرها معمولا برای حفاظت از نیروهای پیاده به انواع تیربار و یا نارنجک اندازها مسلح می شدند.

در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی چندین گونه از نفربرهای زرهی به سازمان رزم نیروهای مسلح ایران اضافه شد که در طول 8 سال دفاع مقدس مورد استفاده نیروهای نظامی کشورمان قرار گرفت. عمده نفربرهای خارجی وارد شده به کشور ما نفربرهای سری " BTR-60 " ، " BMP-1 " ، " BMP-2 " ساخت شوروی سابق و نفربر زرهی " M113 " ساخت ایالات متحده آمریکا بودند. در این مطلب شما را با این نفربرها و همچنین بروز رسانی های انجام شده بر روی آنها در سالهای اخیر توسط صنایع داخلی آشنا می کنیم.

BTR-60
در اواخر دهه 1950 میلادی ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق به یک نفربر چرخ دار برای جایگزین زره پوشهای سری BTR 152 خود داشت. این خودرو که " BTR-60 " نام داشت برای اولین بار در سال 1963 میلادی در جریان رژه نیروهای مسلح شوروی توسط عموم و وابستگان نظامی خارجی رویت شد.

نفربر زرهی BTR-60

در یک نمای کلی، " BTR-60 " یک نفربر 8 چرخه با قابلیت حمله 3 نفر خدمه و 8 سرباز مسلح است. طول این خودرو 7.5 متر، عرض آن 2.8 متر و ارتفاع آن نیز 2.3 متر است. این نفربر دارای قابلیت عبور از موانع آبی مثل انواع رودخانه ها را نیز دارد و برای این منظور با یک سیستم پیشران مجزا که در عقب این خودرو نصب شده است مجهز شده است.

این نفربر در داخل به سه بخش تقسیم شده است که عبارت است از: بخش خدمه خودرو، بخش سربازان و بخش سیستم پیشرانه که به ترتیب در درون این خودرو نصب شده است. بدنه این زره پوش از جنس فولاد ساخته شده است و بر اساس گزارشات موجود در برابر گلوله های 7.62 میلی متری و همچنین انواع ترکش ها مقاوم است.

در بحث تسلیحات نیز روسها خود به صورت سنتی این نفربر را با یک تیربار مدل KPVT با کالیبر 14.5 میلی متر یا تیربار مدل DShK با کالیبر 12.7 به عنوان سلاح اصلی و یک یا دوقبضه تیربار PKT با کالیبر 7.62 میلی متر به عنوان سلاح ثانویه مسلح می کردند.

مشخص است که این گونه از نفربرها عمدتا برای همراهی یگان های زرهی مجهز به تانکهای سنگین طراحی شده اند تا بتوانند با پیشروی در پناه این تانکها سربازان را به خطوط اصلی برسانند. در دوره رژیم پهلوی و خصوصا در دهه 1960 میلادی با روی کار آمدن دموکراتها در آمریکا، انتقادات زیادی متوجه رژیم شاه شد و بعضی از کارشناسان و دولتمردان این کشور سعی کردند تا به نوعی جلوی کمکهای نظامی بیشتر آمریکا به ایران را سد کنند. در این برهه بود که شاه ایران دست به یک حرکت متقابل زده و در یک اقدام بیشتر نمایشی دست به خرید مقداری تجهیزات نظامی از اتحاد شوروی و بعضی از کشورهای بلوک شرقی زد.

نفربرهای سری BTR -60 نیز بخشی از این خرید تسلیحاتی بودند که به قصد تحت فشار قرار دادن بیشتر آمریکا برای حمایت از رژیم شاه انجام شد. در حقیقت شاه ایران می خواست با این حرکت متقابل آمریکا را برای فروش سلاح های بیشتر تحت فشار قرار دهد.

نفربرهای سری " BTR-60 " در سالهای جنگ تحمیلی به حمل و نقل سربازان و تجهیزات مورد نظر آنان در خطوط اولیه میدان نبرد پرداختند. در سالهای پس از پایان جنگ تحمیلی و با توجه رویه صنایع دفاعی مبنی بر ارتقاء وسایل موجود طرح هایی برای استفاده بهینه تر از این وسیله نقلیه چابک طرح شده است.

با نگاهی به تصاویر موجود در خبرگزاری های داخلی می توان به این تیجه رسید که فرماندهان نظامی ایران با نصب توپهای ضد هوایی سری ZSU – 23 -2 تصمیم گرفته اند که یک گونه از سامانه پدافند هوایی متحرک را در اختیار نیروهای پیاده و زرهی قرار دارند. حقیقت این است که تجربه جنگهای اخیر در منطقه نشان داده است که کشورهای غربی در هر جنگی حساب خاصی را برای بالگردها به عنوان ابزاری برای حمله و نابود کردن قوای زمینی طرف مقابل باز کردند . استفاده گسترده آمریکایی ها از بالگردهای سری آپاچی و یا سوپر کبری در افغانستان و عراق نشان دهنده این استراتژی است.

نفربر BTR-60 مجهز به توپ ضد هوایی 23 میلی متری

با استفاده از مدلهای موجود از این سامانه ضد هوایی در صنایع دفاعی که با سامانه های هدف گیری دیجیتال و یا موشکهای دوش پرتاب ترکیب شده و بر روی نفربرهای " BTR-60 " مستقر شده اند می توان یک پوشش هوایی نسبی را در ارتفاع پایین برای واحدهای زمینی فراهم کرده و دست به ناامن کردن فضا برای پرنده های مهاجم حریف در ارتفاع پایین زد.

در صورت لزوم حتی می توان با پایین آوردن توپهای 23 میلی متری از آنها به عنوان یک سلاح سرکوب کننده در برابر واحدهای پیاده دشمن استفاده کرد. مسلما گلوله 23 میلی متری که برای ساقط کردن هواگردهای گوناگون طراحی شده است شجاع ترین سربازان دشمن را نیز مجبور به پنهان شدن می کند!

M113
نفربر زره پوش دیگری که در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حضور مشخص و قابل لمس دارد، نفربر M113 ساخت کمپانی " FMC " در ایالات متحده آمریکا با نرخ تولید بیش از 80 هزار دستگاه در گونه مختلف یکی از مشهورترین و پرتولیدترین گونه های نفربر نه فقط در جهان غرب و بلکه در سرتاسر دنیا می باشد.

در واقع این نفربر از دهه 1960 تا اواخر دهه 1980 میلادی به عنوان ستون فقرات واحدهای پیاده نظام مکانیزه نیروی زمینی آمریکا عمل کرده و موفق بسیار خوبی را نیز در بازار صادرات بدست آورد. این نفربر در هر 5 قاره دنیا حضور داشته و به صورت فعال مورد استفاده قرار می گیرد. از همان ابتدای سالهای دهه 1960 میلادی به غیر از مدل اصلی این نفربر گونه های دیگری از این نفربر با نقش های گوناگونی همچون مدلهای: فرماندهی، آمبولانس زره پوش، حامل خمپاره یا حامل موشک ضد تانک " تاو " و گونه های بسیار دیگری وارد خدمت شد.

نفربر M113 در خدمت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران

در یک نگاه کلی این نفربر آمریکایی یک خودرو زره پوش است که از لحاظ طراحی هندسی بیشتر به یک مکعب و یا به عبارتی دیگر جعبه شباهت دارد. در بحث زره این خودرو به صورت استاندارد از یک پوشش آلومنیومی با قطری در حدود 38 میلی متر بهره می برد که تنها از این نفربر در برابر گلوله سلاح های هجومی و تیربارهای سبک حفاظت می کند. همین مسئله باعث شده است تا صنایع دفاع ایران در سالهای اخیر دست به طراحی و ساخت نسل جدیدی از زره های سبک قابل نصب بر روی این نفربر ها بزند که با نصب آنها بر روی بدنه، این نفربرها می توانند حتی در برابر گلوله های 30 میلی متری نیز مقاومت کنند.


تصویر بالا متعلق به نفربر براق و تصویر پایین نفربر M113 مجهز به زره های اضافی ساخت صنایع دفاع


این نفربر دارای مشخصات کلی به این شرح است: طول: 4.86 متر، عرض: 8.82 متر و ارتفاع این نفربر نیز در حدود 2.5 متر است. " M 113 " با وزنی در حدود 11.5 تن توانایی حمل دو نفر خدمه و 11 سرباز مسلح را دارا می باشد. در مدل اولیه این زره پوش از یک موتور بنزینی به قدرت 209 اسب بخار استفاده می شد که به دلیل مصرف بالا و همچنین احتمال بروز حریق در موتورهای بنزینی یک سیستم پیشرانه با سوخت گازوئیلی با توان 215 اسب بخار جایگزین شد.

با وجود این سیستم پیشران این نفربر می تواند مسافتی در حدود 480 کیلومتر را با سرعتی در حدود 66 کیلومتر بر ساعت طی کند. اما باید اعتراف کرد که این نفربر آمریکایی دارای نقاط ضعف فراوانی بود که باعث شده است صنایع دفاعی ایران سرمایه گذاری آنچنانی برای ارتقاء این نفربر انجام ندهد و بیشتر توان خود را صرف ارتقاء نفربرهای سری " BMP " ساخت شوروی سابق کند.

از مشکلات مشخص این نفربر می توان به ارتفاع زیاد آن اشاره کرد که آن را به هدفی مشخص و سهل و وصول برای یگان های ضد زره دشمن تبدیل می کند. برای درک این موضوع کافی است که تصاویر موجود از این نفربر را با سری " BMP " مقایسه کنید تا متوجه شوید که این نفربر تا چه حد بلند ساخته شده است.

این خودرو زرهی در مدل استاندارد خود فاقد سامانه های فیلترینگ هوا برای مقابله با عوامل " ش م ه " و همچنین فاقد نارنجکهای دودزا برای ایجاد پرده تدافعی از جنس دود است. از نظر تسلیحاتی نیز این نفربر آمریکا تنها با یک قبضه مسلسل کالیبر 12.7 میلی متر مدل M2 مسلح شده است که امروزه عمدتا در ایران با مسلسل روسی " دوشکا " جایگزین شده است. امروزه با توجه به خریداری نفربرهای کلاس " بی ام پی " از روسیه و قابلیتهای بهتر این نفربر به نظر می رسد که احتیاج چندانی در صنایع دفاعی برای ارتقاء این نفربر احساس نمی شود.

BMP
اما در ادامه مطلب به نفربری می رسیم که چهره نبردهای پیاده نظام را برای همیشه تغییر داده و باعث به وجود آمدن تغییرات زیادی در بحث تاکتیکهای پیاده نظام و همچنین طراحی نفربرها در کل جهان شد. در رژه ماه نوامبر سال 1967 میلادی کارشناسان دفاعی و وابستگان نظامی کشورهای مختلف جهان نفربر جدیدی را در رژه نیروهای مسلح اتحاد جماهیر شوروی مشاهده کردند.

اما در آن زمان این نفربر دارای مشخصاتی بود که آن را به سرعت از سایر هم خانواده های خود متمایز می کرد. تا به آن روز تمامی نفربرها با عنوان " APC: Armored Personal Carrier " یا " نفربر زره پوش " شناخته می شدند. خودروهایی که تنها وظیفه داشتند تا از سربازان در برابر گلوله و ترکش ها در میدان نبرد حفاظت کرده و آنان را به سرعت به خظ مقدم نبرد منتقل کنند.

این نفربرها عمدتا به مسلسل های سنگین مجهز بوده و سلاح دیگری را برای درگیری با نفرات دشمن در اختیار نداشتند. اما نفربر روسی مورد نظر دارای یک برجک توپ 73 میلی متری و همچنین یک پرتاب گر موشک ضد تانک هدایت شونده " مالیوتکا " بود. این خودرو نظامی در حقیقت اولین خودرو در کلاس " IFV: Infantry Fighting Vehicle " یا " خودروی جنگی پیاده نظام " بود.

نفربر BMP2 در رزمایش "شهدای وحدت" نیروی زمینی سپاه

" BMP-1 " روسها دارای خاصیتهای منحصر بفرد دیگری نیز بود. نفرات پیاده در این زره پوش روسی دارای محفظه هایی بودند که به آنها اجازه می داد بدون پیاده شدن از نفربر خود سلاح های خود را مسلح کرده و از دورن " BMP " با نفرات دشمن درگیر شوند. همچنین این زره پوش به سامانه تصفیه کامل عوامل جنگ ش م ه نیز مجهز بود و خدمه می توانستند بعد از انجام یک حمله شیمیایی، میکروبی و یا هسته ای به سرعت در میدان نبرد حضور پیدا کنند.

نفربر بومی براق مجهز به خمپاره انداز 120 میلی متری

حضور این نفربر مدرن روسی به تعداد بالا در پشت دیوار برلین ترس زیادی را در بین فرماندهان نظامی بلوک غرب ایجاد کرد. در حقیقت آنها با نفربری مواجه بودند که علاوه بر داشتن تحرک بالا، قدرت آتش مناسب و دارای ابعاد کوچکی بود که هدف قرار دادن آن را مشکل می کرد . این نفربر در کنار سیل بی پایان تانکهای روسی یک کابوس واقعی برای فرماندهان ناتو در اروپای غربی بود.

" BMP-1 " می تواند به غیر از 3 نفر خدمه خود 8 سرباز مسلح را نیز حمل کند. این 8 سرباز در دو ردیف 4 تایی پشت به پشت یکدیگر نشسته و در صورت لزوم در جلوی خود دارای محفظه ای هستند که می توانند آن را باز کرده و سپس از درون آن محفظه ها به شلیک بپردازند. اما یکی از نکات ضعف این نفربر روسی به مانند " M113 " آمریکایی بحث حفاظت است. تجربه عملیات طوفان صحرا در جریان جنگ خلیج فارس در سال 1991 میلادی نشان داد که بدنه خودروی بی ام پی در برابر گلوله های 25 میلی متری شلیک شده از طرف نفربرهای برادلی آمریکایی توان مقابله نداشتند.

همین مسئله باعث شد تا صنایع دفاعی ایران زره های مخصوص حفاظتی را که بر روی نفربرهای M113 نصب شده است را بر روی BMP های ایرانی نیز نصب کرده و این نفربر را در برابر گلوله های 30 میلی متری نیز محافظت می کند. در زمینه پخش کننده دود باید این نکته را ذکر کرد که در BMP-1 این قابلیت وجود دارد که از اگزوزهایی که در کناره نفربر تعبیه شده است برای تولید دود سفید رنگ بسیاری غلیظی استفاده کرد که به سرعت فضای اطراف نفربر را پوشش داده و دید دشمن را از بین می برد. البته در مدل BMP-2 نارنجک اندازهای مخصوص تولید دود در اطراف برجک نفربر نصب شده است که وظیفه تولید دود و استتار کردن نفربر را بر عهده دارد.

بی ام پی – 1 با وزنی در حدود 13 تن دارای طولی در حدود 6.7 متر، عرض 2.94 متر و ارتفاع 2 متر است. این نفربر از یک موتور 6 سیلندر با قدرت 300 اسب بخار استفاده می کند که سرعتی بین 40 تا 60 کیلومتر و بردی در حدود 500 کیلومتر را برای این نفربر به ارمغان می آورد. این زره پوش روسی توانایی انجام عملیاتهای آبی – خاکی را نیز داشته و به می تواند به راحتی با سرعتی در حدود 8 کیلومتر بر ساعت از مسیرهای آبی نیز عبور کند.

اما عضو دیگر خانواده BMP که امروزه به نوعی تشکیل دهنده ستون فقرات یگان های پیاده مکانیزه ارتش و سپاه را تشکیل می دهد نفربر مدل " BMP-2 " است. با توجه به پیشرفت فناوری زره در خودروهای زرهی در دنیا روسها سعی کردند تا به جای توپ 73 میلی متری از یک توپ سبک تر با کالیبر 30 میلی متر استفاده کنند.

در این مدل از نفربر بدنه قدری کوچک تر شده و به جای 8 سرباز 7 سرباز در پشت این خودرو حمل می شود. هدف اصلی روسها در " BMP-2 " ارتقاء سامانه جنگ افزاری نفربر مورد نظر بود. توپ 73 میلی متری که در مدل قبلی استفاده می شد در برد بیش از 500 متر دقت خود را از دست می دهد و همچنین موشک مالیوتکای آن نیز در بردهای زیاد در بحث هدایت دچار مشکل می شود. روسها بعد از جایگزین کردن توپ 73 میلی متری با نمونه 30 میلی متری ، موشک مالیوتکا را نیز با موشک هدایت شونده مدل " AT-5 " جایگزین شد." BMP-2 " از نظر سیستم پیشرانه به ماننده مدل قبلی تجهیز شده و از لحاظ برد و سرعت نیز به مانند مدل پیشین است.

نفربر بومی براق مجهز به توپ ضدهوایی 23 میلی متری

در سالهای اخیر صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران بر پایه نفربرهای سری " BMP " دست به تولید نفربرهای سری " براق " زده است. این نفربرها در گونه های مختلف مثل مدل " خودرو جنگی پیاده نظام " ، " مدل حامل توپ ضد هوایی 23 میلی متری " و همچنین " مدل حامل خمپاره 120 میلی متری " از این خودرو را تولید کرده است. مدل حامل خمپاره این نفربر یکی از بهترین ابزار در بحث تاکتیکهای نبرد نا همطراز است که به نیروی های خودی این اجازه را می دهد بعد از هر شلیک با خمپاره 120 میلی متری به سرعت تغییر مکان داده و احتمال شناسایی شدن خود را به حداقل برسانند.

با توجه به طراحی و تولید انبوه موشک ضد زره " دهلاویه " در داخل کشور می توان انتظار داشت که با نصب این موشک بر روی نفربرهای سری براق توان ضد زره نفربرهای سری " براق " افزایش چشم گیری پیدا کنند.



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1391
ناگفتههایی از زندگی 9 ماهه صدام در «حفره عنکبوت»

ناگفتههایی از زندگی 9 ماهه صدام در «حفره عنکبوت»

خبرگزاری فارس: فردی که ماهها صدام را در حفرهای در مزرعه خود پنهان کرده بود، ناگفتههایی را درباره حضور 9 ماهه وی در حفره عنکبوت بازگو کرد.
خبرگزاری فارس: ناگفتههایی از زندگی 9 ماهه صدام در «حفره عنکبوت»

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست"، "علاء نمیق" تمایل زیادی برای صحبت کردن درباره این موضوع [پناه دادن به صدام پس از حمله آمریکا به عراق] ندارد. خیلی سخت است که درباره این موضوع صحبت کند. حدود یک دقیقه وی سرش را به علامت رد صحبت کردن درباره این موضوع تکان میدهد. سرانجام وی قانع میشود که صحبت کند و بدون توقف صحبت میکند.

در حالی که غرور در چشمانش موج میزند، گفت: من حفره را برای وی [صدام] حفر کردم.

"حفره عنکبوت" برای جهانیان نام آشنا است، حفرهای که در نزدیکی مزرعه نمیق قرار دارد و دیکتاتور سابق عراق در آنجا توسط نظامیان آمریکایی در روز 13 دسامبر 2003 دستگیر شد.




برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 13910528000005_PhotoL.jpg
مشاهده: 9
حجم: 33.0 کیلو بایت
حفره عنکبوت، محلی که صدام 9 ماه در آنجا مخفی شده بود

نمیق و برادر بزرگترش قیس، کمتر آشکارا درباره چگونگی کمک به صدام صحبت میکنند، فردی که 9 ماه نیروهای آمریکایی و عراقی به طور گستردهای به دنبال وی برای بازداشتش بودند.

اما هم اکنون، در حالی که چای خود را در رستوران کوچکی که در کنار مزرعهاش افتتاح کرده، مینوشد درباره حفره عنکبوت صحبت کرد.

وی درباره چگونگی مخفی کردن صدام گفت: وی [صدام] اینجا آمد و از ما درخواست کمک کرد و من پاسخ مثبت به درخواست وی دادم.

نمیق 41 ساله که لباس عربی بلندی به تن داشت، ادامه داد: وی به من گفت که ممکن است به دلیل پناه دادن به او بازداشت و شکنجه شود.

وی افزود: اما در سنت قبیلهای ما و احکام اسلامی، زمانی که کسی درخواست کمک کند، ما به او کمک میکنیم.

صدام حسین متولد روستایی در نزدیکی شهر تکریت است و زمانی که ارتش آمریکا به دنبال وی بود، صدام متقاعد شده بود که بهترین مکان برای پنهان شدن، پیش افراد قبیلهاش است.


برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 13910528000001_PhotoL.jpg
مشاهده: 8
حجم: 29.0 کیلو بایت
صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق در روزهای اوج قدرت

نمیق گفت که پس از بازداشت صدام، وی و برادرش قیس نیز بازداشت شدند و حدود شش ماه را در زندان ابوغریب سپری کردند.

نمیق به خبرنگار واشنگتن پست گفت: من همه چیز را به تو نمیگویم. روزی تمام چیزهایی را که میدانم خواهم گفت. شاید من کتابی بنویسم. شاید هم یک فیلم. اما من همه چیز را به تو نمیگویم.

وی گفت: پس از حمله مارس 2003 آمریکا به عراق، خانواده وی، به جابجایی صدام در خانههای مختلف کمک زیادی کردند.

نمیق ادامه داد: صدام هرگز از تلفن استفاده نمیکرد و می دانست که آمریکایی ها به صدای وی گوش میدهند.

وی افزود: صدام به طور گستردهای به مطالعه و نوشتن میپرداخت، شعر و نثر، نوشتههای وی توسط نیروهای آمریکایی که اقدام به بازداشتش کردند، مصادره شد.

نمیق گفت: صدام برای همسر و دخترانش مطالبی را نوشت اما وی هرگز آنها را ندید. تنها بازدید کنندگان از صدام، دو پسرش عدی و قصی بودند که نمیق ترتیب ملاقات آنها با صدام را در سفرهای مخفیانه به مزرعه میداد.

صدام در زمانی که خود را پنهان کرده بود، سخنرانیهای آتشینی را منتشر میکرد و از طرفدارانش میخواست که با آمریکا مبارزه کنند.

نمیق گفت که وی و برادرش سخنرانیهای صدام را با ضبطی کوچک ضبط میکردند.

وی افزود: از آنجایی که میدانستیم آمریکاییهای صدای ضبط شده را آنالیز میکردند تا به محل اختفای صدام پی ببرند، حدود 10 مایل به سمت شهر سامرا رانندگی میکرد و در کنار جادهای پارک میکرد و اقدام به ضبط صدای ترافیک عبوری از خیابان میکرد.

نمیق گفت: صدام میدانست که سرانجام روزی بازداشت و اعدام خواهد شد. در قلبش، میدانست که همه چیز اتفاق میافتد و وی دیگر رئیس جمهور نیست بنابراین وی، اقدام جدیدی را آغاز کرد، جهاد علیه اشغالگران. صدام هر آنچه که داشت حتی دو پسرش را در راه وطن قربانی کرد.



برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام: 13910528000006_PhotoL.jpg
مشاهده: 10
حجم: 41.5 کیلو بایت
صدام حسین پس از بازداشت در کنار حفره عنکبوت

نمیق گفت زمانی که در ابوغریب بوده، بازجوی زنی از وی بازجویی میکرد و بارها از وی پرسیده که سلاح های کشتار جمعی کجا مخفی شدهاند و مکان پنهان شدن معاونان ارشد صدام کجاست.

وی افزود: سلول من در ابوغریب 24 ساعته تاریک بود و نگهبانان همیشه سلول من را مرطوب نگه میداشتند.

نمیق از ضرب و شتمهای نگهبانان آمریکایی، اعدام ساختگی و موسیقی کر کننده نیز سخن به میان آورد.

نمیق گفت: من توانستم حمله سگها و شکنجه را تحمل کنم اما توانایی تحمل صدای موسیقی کر کننده را نداشتم.

هنوز به طور کامل مشخص نشده است که مکان اختفای صدام حسین چگونه لو رفته است اما برخی رسانهها اعلام کردهاند که قیس مکان پنهان شدن صدام را به نیروهای آمریکایی لو داده است، موضوعی که وی شدیدا آن را رد کرده است.

صدام حسین در جاده عوجا و در روستایی که در آنجا متولد شده بود، دفن شد. "حفره عنکبوت" جایی که وی در آنجا برای ماهها مخفی شده بود نیز با بتن پر شده است.



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1391
ویدئو کلیپ/ FPS Russia Goes to White castle - In a tank

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14248&d=1345099618

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14250&d=1345099630

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14249&d=1345099622


دانلود



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 26 مرداد 1391
تانک لکلرک

لکلرک(Leclerc) نام تانک رزمی پیشرفته ای است که توسط کارخانجات جیات(Giat) فرانسه ساخته شده و توسعه یافته است. این تانک در ارتشهای فرانسه و امارات متحده عربی عملیاتی گردیده است . لکلرک فقط یک تانک به معنای کلاسیک آن نیست بلکه یک سیستم جنگ افزاری پیشرفته می باشد که به جدیدترین سلاح های عصر خود مجهز شده است . جدیدترین فناوری های نظامی بکار رفته در این تانک موجب شده است که فاکتورهای برتری رزمی همچون قدرت تحرک ، مانور پذیری ، قدرت آتش و ضریب ایمنی حفاظتی این تانک به بالا ترین حد ممکن برسد . تانک لکلرک از سال 1990 میلادی واری خط تولید گردید و در سال 1992 در ارتش فرانسه و به دنبال آن در سال 1995 در ارتش امارات متحده عربی عملیاتی گردیده است . لازم به ذکر است که تانک بهینه سازی شده لکلرک باکد(MK2) نیز در سال 1998 وارد خط تولید گردید .

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14238&d=1345089731

این تانک به احترام ژنرال ژاک فیلیپ لکلرک ، فرمانده لشکر دوم زرهی فرانسه آزاد در جنگ دوم ، لکلرک نامیده شد . ژنرال لکلرک کسی بود که در سواحل نرماندی پیاده شد و پیشروی نیروهای فرانسه را در فتح پاریس رهبری کرد . تانک لکلرک جایگزین تانک معروف AMX-30 گردیده است که سال ها به عنوان ماشین زرهی اصلی فرانسه مشغول خدمت بوده است . در آغاز دهه هفتاد میلادی ارتش فرانسه به این نتیجه رسید که تانک AMX-30 آن کشور فرسوده شده وباید برای جایگزینی آن با یک تانک پیشرفته دیگر فکری نمود.

در سال 1977 ارتش فرانسه نیاز خود را مبنی بر ساخت یک تانک رزمی جدید مطرح نمود . امکان خرید تانک های خارجی همچون آبرامز ایالات متحده، لئوپارد2 آلمان غربی و مرکاوای اسرائیل که جزو بهترین تاکهای رزمی جهان به حساب می آمدند نیز توسط مقامات فرانسوی مطالعه گردید و رد شد.مقامات فرانسوی از تانک لئوپارد2 آلمان ها خوششان آمده بود و دست همکاری را به سوی آلمان ها دراز کردند اما برنامه مشترک ساخت تانک جدید بر پایه تانک لئو پاردآلمان هابه نتیجه نرسید . سرانجام در سال 1979 میلادی دولت فرانسه تصمیم گرفت که ساخت این تانک را بعنوان یک پروژه ملی در داخل کشور آغاز کند . برخلاف اکثر تانک های غربی که از سیستم حفاظتی غیر فعال استفاده می کردند ، برای تانک لکلرک سیستم حفاظتی فعال در نظر گرفته شد . سیستم حفاظتی فعال که به سیستم حفاظتی عامل نیز معروف است، بیشتر توسط نمونه تانکهای شرقی (بلوک شرق) مورد استفاده قرار می گرفت .

مقامات ارتش فرانسه علت در نظر گرفتن سیستم حفاظت فعال برای تانک را پایین آوردن جرم کلی و بالا بردن قابلیت تحرک تانک اعلام کردند . در نتیجه پایین آمدن جرم تانک قدرت مانورپذیری آن افزایش می یابد و درصورت آتش مستقیم یا شلیک جنگ افزارهای هدایت شونده دشمن خدمه می توانند با یک اقدام به موقع از اصابت جنگ افزارهای دشمن به تانک جلوگیری کنند . به علت هزینه های هنگفت ساخت تانک ، دولت فرانسه در صدد شراکت با یک کشور دیگر بود تا بتواند قسمتی از هزینه ها را جبران کند . سرانجام مقامات اماراتی به فرانسوی ها پیشنهاد همکاری دادند و بدین ترتیب امارات متحده عربی نیز وارد این پروژه گردید و قرار شد که علاوه بر420 دستگاه تانک در نظر گرفته شده برای ارتش فرانسه 390 دستگاه دیگر نیز برای امارات ساخته شود . در سال 1986 میلادی پروژه ساخت تانک تحت عنوان لکلرک آغاز شد و به سرعت شش نمونه اولیه ساخت شدند . تولید انبوه تانک نیز در سال 1990 آغاز گردید .



تانک لکلرک به یک توپ بدون خان 120 میلیمتری مجهز است که توسط شرکت(GIAT) ساخته شده است . سری کاملی از گلوله های مختلف برای این توپ ساخته شده است از جمله گلوله های ضد زره APFSDS و گلوله های انفجاری شدید ضد تانک HEAT.البته تانک لکلرک از مهمات تانک لئوپارد2و سری تانک های ابرامز ایالات متحده نیز می تواند استفاده نماید . این توپ به یک روکش حرارتی و یک سیستم هوای فشرده اتوماتیک مجهز است . این تانک از سیستم هوای فشرده برای خارج کردن دود ناشی از شلیک استفاده می کند و بر خلاف بسیاری از تانک های دیگر از سیلندر تخلیه کننده استفاده نمی نماید . تانک لکلرک از یک سیستم گلوله گذاری اتوماتیک منحصر به فرد بهره می برد . این سیستم خدمه تانک را از چهار نفر به سه نفر کاهش داده است زیرا دیگر نیازی به فرد گلوله گذار نیست . این سیستم گلوله گذار خودکار نواخت تیر 12 گلوله توپ در دقیقه را برای تانک امکانپذیر نموده است . همچنین این سیستم تونایی شلیک حین حرکت و مناطق ناهموار و علیه اهداف متحرک را برای تانک میسر ساخته است . این سیستم 22 گلوله را بصورت آماده برای حمل می کند 18 گلوله دیگر نیز در انبارک ویژه تانک ذخیره می شوند .

تانک لکلرک میتواند حین حرکت با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت به سمت هدفی در فاصله 400 متری خود شلیک نماید . همچنین این تانک می تواند در حین حرکت با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت نیز شلیک نماید . این در حالی است که اغلب تانک های پیشرفته امروزی درصورتی می توانند شلیک دقیقی انجام دهند که سرعتی در حدود 15 کیلومتر بر ساعت داشته باشند .



تانک علاوه بر توپ اصلی به یک قبضه مسلسل 12.7 میلیمتری موازی با توپ ویک قبضه مسلسل 7.62 میلیمتری مستقر برروی برجک مجهز شده است . مسلسل مستقر برروی برجک درون یک محفظه تقویت شده قرار گرفته است . تانک لکلرک از سیستم حفاظتی گالیکس(Galix) استفاده می کند. این سیستم حفاظتی که شرکت جیات آن راطراحی کرده است، انواع گوناگونی از نارنجک های دود زا و گلوله های پنهان کننده از مادون قرمز را شلیک می نماید . بدنه و برجک تانک از قطعات زره فولادی و زایه دار ساخته شده است و در صورت آسیب دیدن این قطعات می توان براحتی آنها راتعویض نمود . تانک لکلرک به یک سیستم مدیریت نبرد بنام FINDERS و یک دستگاه ارتباطی دیجیتالی ازنوع سیستم پایانه ای اطلاعات(TIS) بنام ICONES مجهز شده است . این سیستم ها برای جمع آوری اطلاعات از دیگر تانک ها و گرفتن دستورات لازم از ستاد فرماندهی مرکزی بکار می روند و شامل یک نقشه تمام رنگی کامپیوتری است که موقعیت تانک ها و نیروهای خودی و نیروهای دشمن رانمایش میدهد . سیستم کنترل آتش دیجیتالی تانک لکلرک میتواند مستقلا توسط توپچی یا فرمانده تانک بکار گرفته شود . تانک به حسگرها و هدف یاب های متفاوتی مجهز است از جمله هدف یاب ثابت توپچی بانام SAVAN-20 ساخت شرکت ساژم (SAGEM) و سیستم دید روزانه – شبانه راننده به نام OB-60 که شرکت تیلز اپتروسیس (Thales Optrosys) سازنده آن است . سیستم کنترل آتش تانک قادر است تاشش هدف متفاوت را بصورت یکجا رد یابی کند. این سیستم مشابه تانک چلنجر 2(Challenger2) ارتش انگلستان می باشد .

موتور تانک لکلرک یک موتور دیزلی هشت سیلندر بنام SACM می باشد . این موتور قادر است توانی معادل 1500 اسب بخار ایجاد کند . همچنین تانک لکلرک به یک سیستم تعویض دنده اتوماتیک به نام SESM ESM 500 مجهز است که پنج دنده جلو و دو دنده عقب دارد . حداکثرسرعت جاده ای تانک 70 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت آن در مناطق ناهموار50 کیلومتر برساعت است . برد عملیاتی تانک نیز 550 کیلومتر درحالت معمول و 650 کیلومتر با کمک مخازن سوخت اضافی است . تانک به یک توربین گازی بنام TM307B مجهز شده واین توربین توان کمکی مورد نیاز تمامی سیستم های تانک را در صورت از کار افتادن موتور اصلی تامین خواهد کرد .

تانک لکلرک بسیار پر قدرت است و نسبت توان به جرم آن 21 وات بر هر کیلو گرم می باشد . این ویژگی موجب آن گردیده که این تانک به یکی از سریع ترین تانکهای رزمی جهان تبدیل شود . این تانک می تواند درمدت ? ثانیه به سرعت 32 کیلومتر برساعت برسد . باوزنی درحدود 56 تن ، تانک لکلرک یکی از سبک ترین تانک های رزمی جهان به حساب می آید . جعبه دنده تانک به یک سیستم کند کننده هیدروکنیتیک مجهز شده است تا شتاب تانک را به میزان 7 متر بر مجذور ثانیه کاهش دهد . این ویژگی در آخرین لحظات یعنی قبل از اصابت گلوله دشمن بسیار مفید خواهد بود زیرا تانک با یک کاهش سرعت ناگهانی میتواند از اصابت گلوله دشمن بگریزد .

تانک لکلرک در سال 1990 وارد خط تولید گردید اما خیلی دیر وارد ارتش فرانسه شد؛ در نتیجه نیروهای فرانسوی نتوانستند از این تانک در جنگ خلیج فارس استفاده کنند . طی درگیریهای کوزوو این تانک وارد عرصه نبرد گردید و 15 دستگاه از این تانک در راستای ماموریت صلح بانی نیروهای فرانسوی در کوزوو مستقر شد است.

بطور خلاصه میتوان لکلرک را آمیزه ای از تکنولوژی ، قدرت و سرعت نامید .

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=14239&d=1345089763


مشخصات:

خدمه: 3نفر
وزن تانک: 56 تن
طول بدنه تانک:6.9 متر
عرض تانک : 3.71 متر
ارتفاع تانک از سطح زمین : 2.53 متر

جنگ افزارهای موجود روی تانک : یک توپ 120 میلیمتری بدون خان + یک مسلسل 12.7 میلیمتری موازی با توپ+ یک مسلسل با کالیبر7.62 نصب شده روی برجک.

ظرفیت گلوله : آماده شلیک 32 گلوله
ذخیره شده :18 گلولهنواخت گلوله توپ در دقیقه : 12 گلوله دردقیقه.
مادون قرمز : دارد
قابلیت شلیک در حرکت : دارد
موتور : SACM V8X دیزلی با 1500 اسب بخار قدرت.
حداکثر سرعت جاده ای :70 کیلومتر بر ساعت.
حداکثر سرعت غیرجاده ای :50 کیلومتر بر ساعت.
حداکثر برد عملیاتی :550الی 650 کیلومتر
عمق شناوری پایاب : بالوله هواکش 4 متر - بدون لوله هواکش : 1 متر



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 26 مرداد 1391
سلاح ساخت اتریش در خدمت تروریستهای سوریه +عکس

تصاویر منتشر شده اخیر از نبردهای شهر "حلب" در کشور سوریه نشان می دهد که دستهای پنهان برای بی ثباتی این کشور بسیار فعال هستند و تروریستها را با سلاحی جدید برای نبردهای شهری مجهز کرده اند.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، تقریبا نزدیک به یک سال از شروع درگیریهای مسلحانه در سوریه می گذرد و گروهی که خود را " ارتش آزاد سوریه " می نامد مشغول نبرد با دولت سوریه است. شاید یکی از نکاتی که خیلی در رسانه های داخلی به آن پرداخته نشده است بحث سلاح های مورد استفاده توسط این گروه معارض است. عمده سلاح های موجود در دست شورشیان سوری حاصل غارت انبارهای ارتش سوریه است که شامل سلاح هایی مثل سری "کلاشینکوف" و یا راکت انداز " آرپی جی 7 " است می شود.



یکی از تروریستهای سوری در حلب مسلح به " AUG "

اما با افزایش دامنه ضد و خوردهای بین طرفین، و احتمال بالای غلبه یافتن ارتش سوریه بر این گروه کشورهای عربی منطقه با پشتیبانی کشورهای غربی اقدام به تامین جنگ افزارهای مورد نیاز این گروه تروریستی کردند. شاید یک نگاه سطحی به تجهیزات این گروه های معارض نکته مهمی را برای بسیاری از افراد مشخص نکند اما با کمی دقت بیشتر می توان به نکات جالبی پی برد.



اخیرا با بالا گرفتن درگیری ها در شهر حلب به عنوان یکی از آخرین مناطق مورد استفاده توسط تروریستها تصاویری مربوط به استفاده این نیروها از یک سلاح هجومی پیشرفته منتشر شده است. در این تصاویر که در این مطلب مشاهده می کنید افراد گروه بااصطلاح " ارتش آزاد سوریه " دارای سلاح هجومی مدل " AUG " ساخت کشور اتریش هستند.

این سلاح که ساخت شرکت اسلحه سازی " اشتایر " اتریش است در نوع خود یک سلاح خاص به حساب می آید. یکی از اولین مسائلی که با نگاه به این سلاح برای هر بیننده ای تعجب برانگیز است نحوه قرار گرفتن خشاب در این اسلحه است. خشاب در این سلاح در عقب قبضه قرار می گیرد. این نوع طراحی " بولپاپ " به حساب می آید .

روزنامه انگلیسی " گاردین " نیز در گزارشی که در این هفته منتشر شد به توان تسلیحاتی نیروهای معارض در سوریه اشاره کرده است و در آن به صراحت از وجود این سلاح اتریشی در زرادخانه ارتش آزاد سوریه صحبت کرده است.

این گونه از طراحی باعث می شود تا طول سلاح کمتر شده و حمل و نقل این سلاح نیز آسان شود. نکته دیگر در ساخت این سلاح استفاده از مواد سبک پلاستیکی در ساخت این سلاح است که وزن این سلاح هجومی را در حدود 3.6 کیلوگرم نگاه داشته است.

" AUG " به صورت استاندارد با یک دوربین با بزرگنمایی 1.5 برابر نیز عرضه می شود که به تیرانداز اجازه می دهد دقیق تر شلیک کند. این سلاح از یک خشاب با ظرفیت 30 گلوله 5.56 میلی متری برای مسلح شدن استفاده می کند که شفاف بودن آن به تیرانداز کمک می کند تا از تعداد گلوله های باقی مانده خود اطلاع پیدا کند.


سلاح هجومی " AUG " ساخت اتریش

اما نکته ای که شاید سوالی که برای بسیاری مطرح شود این است که شورشیان سوری از کجا به این سلاح های پیشرفته دست پیدا کردند؟ نگاهی به سیاستهای دولت اتریش که بیشتر حالتی خنثی و بی طرفانه را در مسائل بین المللی اتخاذ می کند احتمال تامین مستقیم این سلاح از طرف اتریش را به احتمال فراوان از بین می برد.

اما یک جستجوی کوچک در فضای مجازی در مورد سایر کاربران این سلاح می تواند پاسخ این سوال را پیدا کند. کشور عربستان سعودی نیز از جمله کاربران این سلاح اتریشی است که سالهای طولانی از این سلاح در بخش های مختلف ارتش خود استفاده می کند. ناگفته پیداست که در این مدت اخیر عربستان سعودی به صورت علنی از شورشیان سوری حمایت کرده و رسما اعلام کرده است که هر کاری را برای ساقط کردن حکومت بشار اسد انجام می دهد.

مسلما کشوری که از هزینه های میلیاردی برای ساقط کردن اسد ابایی ندارد پس از فرستادن مقداری سلاح هجومی پیشرفته نیز هراسی به خود راه نمی دهد، خصوصا این که در این راه از حمایت کاملا کشورهای غربی نیز برخوردار است.



در یکی از آخرین تصاویر بدست آمده از سوریه ، نیروهای معارض سوری در حال بازجویی از شخصی هستند که بنا بر ادعای آنها خلبان جنگنده ساقط شده نیروی هوایی سوریه است. در این تصویر دو نگهبانی که در پشت سر این شخص قرار دارند نیز سلاح " AUG " را در اختیار دارند.



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 26 مرداد 1391
تصاویر/ تانک مخوف

یک طراح چینی تانکی با قابلیتهای مختلف و با استفاده از مقدار زیادی آهن آلات ساخته که در آن ابتکارات جالبی به کار گرفته شده است. این تانک دارای حدود 5 تن وزن است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، یک طراح چینی تانکی با قابلیتهای مختلف و با استفاده از مقدار زیادی آهن آلات ساخته که در آن ابتکارات جالبی به کار گرفته شده است. این تانک دارای حدود 5 تن وزن است که تصاویر آن را در زیر مشاهده میکنید.









:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1391
قویترین موشک قاره پیمای روسیه

تپل-ام، نام راهبردیترین سری موشکهای دوربرد ارتش روسیه است که طی چند دقیقه آماده پرتاب شده و پس از چند دقیقه پرواز بر فراز زمین، هر هدفی را تا شعاع 11هزار کیلومتری آماج کلاهکهای هستهای قرار میدهد.


این موشک جزو موشکهای بالستیک دستهبندی میشود. موشکهای بزرگ بالستیک که یادگار نحص دوران جنگ سرد به شمار میروند، ترسناکترین سلاح فعلی روی زمین به شمار میروند. این موشکها با نیروی موتورهای چندمرحلهای سوخت جامد، خود را به مدار زمین میرسانند، در آنجا به سوی هدف مورد نظر شتاب میگیرند و پیش از ورود مجدد به جو زمین، محموله را رها کرده و کلاهک جنگی یا هستهای خود را به سوی هدف روانه میکنند. اینفوگراف زیر، نمای شماتیک مراحل حرکت این موشک را نشان می‎دهد.
موشک سری TOPOL-M سه مرحلهای است و حدود 47تن وزن دارد. این موشک از سوخت جامد بهره میبرد تا بتوان آن را به راحتی و بدون خطر نگهداری و در شرایط اضطراری به سرعت آماده پرتاب کرد. این موشک هم از سکوی متحرک و هم از سیلوهای زیرزمینی پرتاب میشود، طول آن 22.7 متر و قطر آن 1.2 متر است و میتواند محمولهای به وزن 1200 کیلوگرم را حمل کند. کلاهک جنگی این موشک دارای بمب هستهای با قدرت 800کیلوتن تیانتی است.

دانلود

سرعت موشک در مدار زمین به بیش از 7000 متر بر ثانیه میرسد و میتواند با دقت 200 متر، هدفی در 11هزار کیلومتری را نشانه رود. گفته میشود این موشک به مانور ناوبری جدید مجهز شده است که میتواند کلاهک جنگی را از سپر دفاع ضدموشکی ایالات متحده عبور داده و روانه هدف کند.
در شامگاه پنجشنبه 18 خرداد 1391، روسیه یک فروند موشک TOPOL-M را در حوالی آستاراخان آزمایش کرد که به دلیل مسیر غیرعادی و ارتفاع زیادی که این موشک برای رسیدن به هدفی در قزاقستان در پیش گرفت، دود حاصل از احتراق سوخت در موتورها به شکل پدیدهای عجیب و نورانی در کشورهای خاورمیانه مشاهده شد.



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 23 مرداد 1391
«نفربر زرهی G5 » ساخت کشور آلمان

«نفربر زرهی G5 » ساخت کشور آلمان



تصویر



نفربر زرهی G5 توسط شرکت المانی FFG ارتقا یافته. شرکت FFG متخصص در امور تعمیر اورهال تانک های اصلی میدان نبرد (MBT)

و انواع زرهپوش ها برای ارتش المان است.G5 در سال 2012 برای اولین بار به نمایش درآمد. این خودروی به شدت محافظت شده توسط

یک سرمایه گذار خصوصی ارتقا داده شده است. در حال حاضر G5 تنها یک نمونه اولیه میباشد که توسط این شرکت تست شده است.

این وسیله نقلیه زرهی در حال حاظر برای ارتش آلمان ارائه شده است، و همچنین در اینده ای نه چندان دور برای صادرات به مشتریانی از دیگر کشورها اماده میشود .


تصویر


بدنه ی نفربر زرهیG5 در مقابل انواع مین های زمینی و بمب های دست ساز(IED) به طرز قابل توجهی بهبود وارتقا یافته است.

همچنین این نفربر دارای حفاظی خوب در مقابل اتش مستقیم دشمن است.

G5 دارای یک طراحی ماژولار است. به این صورت که میتوان با انواع وسایل مختلف آن را برای ماموریت های گوناگون مجهز کرد.

این وسایل را میتوان به راحتی در بحبوحه و تحت شرایط میدان نبرد تعویض نمود.در حال حاظر ماژول های مختلفی برای این APC توسط شرکت اف اف جی طراحی وتوسعه یافته است.

G5 دارای ظرفیت بار مفید 6.5 تن است.این APC توان حمل دو تا 10 خدمه وسرباز را داراست که شامل 8 صندلی برای سربازان در عقب و دوصندلی برای


تصویر


خدمه در قسمت جلویی نفربر میشود .ورود وخروج از این زرهپوش نیز از طریق رمپ عقبی ویا دریچه های سقف صورت میگیرد.

G5 مجهز به یک موتور دیزل توربوشارژ شده، توان این موتور در حال توسعه 560 اسب بخار است . مهندسان المانی این شرکت موتور مذکور را در قسمت جلویی بدنه نصب کرده اند.

این نفربر از برخی اجزای سیستم تعلیق تانک اصلی میدان نبرد لئوپارد1 بهره برده است که باعث صرفه جویی هایی در هزینه های ساخت این نفربر زرهی شده است .

ودر اخر باید گفت این نفربر یک نفربر دوزیست نیست که شاید در زمان عرضه این نفربر تقاضا ها را به رغم همه ی توانایی هایش کاهش دهد .



  تصویر


برخی مشخصات این نفربر:

ورود به خدمت: فعلا مشخص نیست

خدمه نفربر: 2 نفر

تعداد سرباز قابل حمل : در حال حاظر 8 نفر ولی حداکثر تا 10 نفر قابل افزایش است.

طول: 7 متر

عرض: مشخص نیست

ارتفاع: مشخص نیست

موتور : دیزلی

قدرت موتور: 560 اسب بخار

حداکثر سرعت جاده ای: 72 کیلومتر بر ساعت

محدوده عملیات:600 کیلومتر

شیب جانبی: 30٪


مترجم: HP
استفاده از این مطلب تنها با نام بردن از سایت منبع ونام نویسنده ان امکان پذیر است.






سخن نویسنده -مترجم : این نسخه فقط در حد سیستمهای داخلی و و سیستم های راحتی وکلا بدنه جات سلاح است.بعدا قراره انواع سیستم های موشکی وبرجک های متنوع بهش اضافه بشه شاید چیزی در حد برادلی.این چیزی که درتصاویر مشاهده فرمودید فقط نسخه اولیه این ماشین جنگیست.گرچه در همین نسخه هم دارای اویونیک و امکانات داخلی قابل قبولیست.زره این ماشین زرهی هم هنوز نصب نشده وقرار است بعد از ازمایشات و کنترل نهایی  نصب بشوند.پس نمیشود در مورد قابلیت های این زره پوش زود قضاوت کرد. البته باید دید نمونه نهایی جی5 چه خواهد شد ولی  بنده نفربری مشابه بردلی رو پیش بینی میکنم. به شباهت های ظاهری این دو توجه کنید(البته اگر برجک جی5 رو نصب شده فرض کنیم):



تصویر

 



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1390
آشنايي با كشنده قدرتمند Tatra T815-7MOR89 ساخت جمهوری چک

به نام خدا

با سلام خدمت دوستان


تصویر
کشنده ترابری سنگین تاکتیکی Tatra T815-7MOR89 جدیدترین عضو از خانواده کشنده های نظامی Tatra T815-7 ساخت جمهوری چک است که مطابق با استاندارد های ناتو بوده و توانایی عملیات در مناطق مختلف با شرایط آب و هوایی دشوار را دارد.این خودرو نمونه ای از طراحی ساده در کنار فناوری بالا است که با ظرفیت حمل 24300 کیلوگرم توانایی حمل انواع تجهیزات نظامی و کشش دو تریلر را دارد. همچنین قادر به کشش سیستم های توپخانه ای کششی و حمل کانترینر های استاندارد است.این کشنده به صورت استاندارد دارای کابینی غیر زرهی با ظرفیت دو سرنشین است اما در برخی مدل ها کابین های 4 درب طراحی شده که دارای جایگاه خواب است و ظرفیت 8 سرنشین را دارد. علاوه بر این کیت های زرهی خاصی نیز طراحی شده که در صورت نصب آن ، کابین در مقابل گلوله های کالیبر 7.62 و همچنین در مقابل انفجار تا 6 کیلوگرم ماده منفجره مقاوم خواهد بود.این کشنده با پیکره بندی 8*8 از شاسی و سیستم تعلیق منحصر بفرد ساخت Tatra بهره میبرد که تلفیقی از نوعی شاسی ستون فقراتی به همراه سیستم تعلیق نيمه مستقل(swing axles) است . این سیستم حاصل 80 سال تجربه شرکت Tatra در طراحی و توسعه سیستم های تعلیق و شاسی است. شاسی ستون فقراتی یکی از آخرین گونه های شاسی مستقل است و به این صورت ساخته میشود که ابتدا یک لوله ( معمولا این لوله را از قوطی های مربع شکل درست میکنند ) در راستای طول خودرو و در خط میانی خودرو قرار میدهند که سر و ته این لوله به اکسل های جلو و عقب متصل میشود.اینگونه  شاسی مشخصات ایده آلی نظیر وزن پائین.مقاومت بسیار بالا .حجم اشغال شده کم . هزینه و زمان ساخت بسیار پائین و همچنین عدم نیاز به نگهداری داشته و در صورت تصادفات سنگین نیز به این نوع شاسی خسارت خاصی وارد نخواهد شد. سیستم تعلیق (swing axles) نیز اجازه می دهد تا چرخها به صورت محوری به قسمتی در وسط دو چرخ خودرو متصل شده و قابليت بالا و پايين رفتن در قوس مربوط به خود را داشته باشند . به بیان ساده تر در این سیستم هر چرخ میتواند زاویه ای متفاوت با سایر چرخ ها داشته باشد.از ویژگی های دیگر این کشنده این است که به منظور تعمیر آن میتوان از قطعات سایر کشنده های خانواده Tatra T815-7 نیز استفاده کرد.این خودرو مجهز به سیستم کنترل مرکزی باد تایر است و از پیشرانه مدل Cummins ISMe 420 30 بهره میبرد. این پیشرانه از نوع دیزل توربو شارژ بوده و حداکثر توان 410 اسب بخار را فراهم میکند همچنین دارای استاندارد یورو 3 است. علاوه بر پیشرانه فوق امکان استفاده از پیشرانه های دیگری نظیر Tatra's T3-928 نیز وجود دارد.کشنده T815-7MOR89 امکان کار در شرایط دمایی از 49+ تا 35- درجه سانتیگراد را دارد و میتوان آن را با استفاده از هواپیماهای ترابری نظامی نظیر C-130 حمل کرد.
تصویر
مشخصات کلی :
کشور سازنده : جمهوری چک
شرکت سازنده : Tatra
سال ورود به خدمت : ؟
پیکره بندی : 8*8
تعداد سرنشینان : بسته به ابعاد کابین از دو تا هشت نفر
وزن : 13.7 تن
حداکثر بارگذاری : 24.3 تن
طول :9.12 متر
عرض : 2.5 متر
ارتفاع : ؟
پیشرانه : دیزل توربوشارژ مدل Cummins ISMe 420 30 diesel با حداکثر توان 410 اسب بخار  و یا Tatra's T3-928
حداکثر سرعت : 105 کیلومتر
جداکثر  برد : 900 کیلومتر
قابلیت های حرکتی :
شیب : %70
شیب جانبی : %50
گام عمودی : 0.6 متر
عبور از گودال : 2 متر


منبع

مترجم : گوبلز

دانلود کلیپ



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
<-PostRate->
|
امتیاز مطلب : <-PostRateResult->
|
تعداد امتیازدهندگان : <-PostRateCount->
|
مجموع امتیاز : <-PostRateTotal->
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
خودروی گشتی زرهی آینده ارتش آمریکا ULTRA AP + عکس

تصویر

تولید کننده : GTRI  مرکز تحقیقات فناوری جورجیا در ایالات متحده
کلاس خودرو : خودرو گشت سبک با حفاظت زرهی
محدوده وزن : 8.900 پوند (4000 کیلوگرم)
تعداد سرنشین : در دو طرح 4 سرنشین و 6 سرنشین

[/align]

[align=center]
ULTRA AP یک خودروی گشت زرهی محافظت شده سبک است که در موسسه تحقیقات فناوری جورجیا که بازوی عمل کننده دانشکده تکنولوژی
جورجیا است بر اساس قرارداد اداره ی پژوهشی نیروی دریایی ایالات متحده طراحی و ساخته و در سپتامبر 2005 از آن رونمایی شد . در سال 2009 با توسعه بیشتر طرح آن و بزرگ کردن محفظه خدمه ورژن دوم آن با عنوان ULTRA II طراحی شد .

تصویر

این خودرو به نظر بسیاری از نشریات خودرو آمریکایی یک خودرو با طراحی موفق و با فناوری مدرن لقب گرفته در حال حاضر، ارتش ایالات متحده و وزارت دفاع در فکر جایگزین کردن این خودرو با خودروهای هاموی هستند چون اعتقاد دارند سطح فناوری و حفاظت بکار رفته در این طراحی در خودروهای هاموی وجود ندارد و عملکرد حفاظتی این خودرو در مقابل آتش سلاح های کوچک، راکت انداز ها، و بمبهای منفجره کنار جاده ای بسیار فوق العاده نشان داده و این خودرو بخش پر رنگی از برنامه جایگزینی خودرو تاکتیکی Humvee خواهد بود

تصویر

خودرو بر روی اسکلت کامیون فورد F-350 ساخته شده و در آن از ترکیب ویژگی های ایمنی و قدرت مانور یک کامیون تجاری و پیشرفته  و تکنولوژی یک خودروی ضد انفجار بهره برده و و با اینکه از نظر ضریب ایمنی بسیار بالاتر از هاموی قرار میگیره  و 8900 پوند وزن داره ولی شش برابر هاموی بهره وری در مصرف سوخت داره ...
کابین تخم مرغ شکل اولترا برای سرنشینان در واقع یک کپسول حفاظت از خدمه با نام مستعار " محفظه انفجار" است. این شکل منحرف کننده موج انفجار و ضرب گلوله است و عملا به عنوان یک قفس در یک وسیله نقلیه است . چهار سرنشین این خودرو در چهار جهت دید دارند  به طوری که آنها می توانند خطرات را از تمام جهات ببینند همچنین آنها در هنگام حرکت خودرو از چرخ ها که معمولا به مین های زمینی برخورد میکنند دور هستند مهندسین طراح اولترا بصورت فوق العاده از فن آوری ماشین های مسابقات نسکار مانند کنترل ایمنی چند نقطه ای و صندلی های جذب کننده شوک نصب شده بر روی  Skydex که با کوسن و بالش نرم و دیوارهای روکش شده استفاده کردند ، آنها با استفاده از شیشه های ضد گلوله و جدیدترین فن اوری زره های سبک بدنه خودرو را پوشش دادند

تصویر

تصویرتصویر

اما در اولترا 2 محفظه خدمه به تناسب شش نفر طراحی شده بود: یک راننده و فرمانده، رو به جلو، و دو جفت پشت سر آنها در جناحین خودرو  این طرح باعث تمرکز خدمه در مرکز خودرو شده و آنها را از دیوارهای خارجی برای کاهش آسیب ناشی از انفجارها در طرفین دور نگه میدارد و اجازه می دهد تا صندلیهای  مقاوم در برابر انفجار بر روی شاسی اصلی خودرو سوار شده و همچنین موجب کاهش مدت زمان خروج از وسیله نقلیه میشه. محفظه خدمه با استفاده از یک محیط هندسی ساخته شده از لوله های فولادی ، شبیه به اسکلت داخل خودروهای مسابقه بویژه آنهایی که بمراتب از جاده خارج میشوند ساخته شده و با زره ساختار حفاظتی از انفجار را فراهم می کند همچنین زره اضافی را می توان بصورت modularly به وسیله پیچ  به راحتی پیکربندی آن اضافه نمود. همچنین یک زره زیرین در مرکز زیر شاسی خودرو جوش داده شده که باعث عدم جذب انرژی انفجار شده و  ضربه موج انفجار را منحرف میکند...



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
<-PostRate->
|
امتیاز مطلب : <-PostRateResult->
|
تعداد امتیازدهندگان : <-PostRateCount->
|
مجموع امتیاز : <-PostRateTotal->
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391
چنگ و دندان نشان دادن آنکارا به دمشق/ ارتش ترکيه نزديک مرز سوريه رزمايش برگزار کرد!

رسانه هاي ترکيه گزارش دادند ارتش ترکيه روز چهارشنبه در اقدامي به نشانه نارضايتي آنکارا از اوضاع امنيتي در مرز با سوريه، رزمايشي را با استفاده از تانک هاي ارتش نزديک مرز برگزار کرد.


به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، اين رزمايش بعد از استقرار نيروهاي ارتش ترکيه در اين منطقه برگزار شد.

حدود 25 دستگاه تانک از گردان هفتادم مکانيزه ماردين در اين رزمايش در منطقه نوسايبين در استان ماردين در دو کيلومتري مرز سوريه شرکت کردند.

شهر قامشلي سوريه با منطقه نوسايبين هم مرز است.



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : چهار شنبه 11 مرداد 1391
معرفی سامانه اخلالگر PELENA-1 ، برگ برنده قرارگاه خاتم الانبیا

معرفی سامانه اخلالگر PELENA-1 ، برگ برنده قرارگاه خاتم الانبیا


امروزه نقش هواپیماهای اخطار زودهنگام و کنترل هوایی (موسوم به AWACS) بعنوان مرکز فرماندهی و نظارت در عملیات های هوایی و علی الخصوص در عملیاتهای هوایی کشورهای عضو ناتو به واقعیتی انکار ناپذیر تبدیل شده ، به همین دلیل این کشورها با بکارگیری ناوگان عظیمی از آواکسهای پیشرفته و ناونشین ، سعی در تثبیت این نقش برای نیروی هوایی خود دارند .

اما در طرف دیگر ، کشورهای مقابل ناتو با درک جایگاه مهم آواکسها به عنوان مغز متفکر عملیاتهای هوایی و قلب دکترین تهاجم هوابرد ناتو ، دست به تولید سامانه های اخلال سنگین برای از بین بردن توان عملیاتی این هواپیماها کرده اند . در راس این کشورها ، شوروی و فدراسیون روسیه با تجربه ی فراوان در زمینه سامانه های اخلالگر ، دست به طراحی سامانه ی اخلالگر سنگین PELENA-1 با هدف زمین گیر کردن آواکس های E-3 Sentry ایالات متحده کرد .

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=13608&d=1343763687

این سامانه ی اخلالگر به طور ویژه برای حفاظت ادوات زمینی با سطح مقطع راداری 15 مترمربع در مقابل رادارهای نظارت و کشف دوربرد AN/APY-1/-2 شرکت وستینگ هاوس که روی آواکس E-3 نصب شده ، طراحی و ساخته شده است .

این اخلالگر پس از کشف هدف ، بطور اتوماتیک با انتشار امواج الکترومغناطیس اخلالی با فرکانس متغیر (Fast frequency Hopping mode) روی فرکانس باند حامل رادار AN/APY-1/2 دارای پوشش زاویه ای 90 درجه (از 45- تا 45+ درجه) برای اخلال و پوشش زاویه ای اسکن (برای هدف) 120 درجه ای میباشد . این سامانه توانایی کشف هدف رادار E-3 را تا برد 250 کیلومتر مختل میکند و برد موثر اخلال 80 کیلومتری دارد ، یعنی از فاصله بیش از 80 کیلومتر قابل آشکارسازی نمیباشد .

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=13609&d=1343763731

لازم به ذکر است که ضریب اطمینان اخلال این سامانه 80% بوده و علی رغم انتشار امواج پر قدرت مغناطیسی ، احتمال هدف قرار داده شدن این اخلالگر با موشکهای ضد تشعشع ( به دلیل احتمال اشباع رسیور راداری موشکها) کمتر از 20% میباشد .

بغیر از آنتن اصلی اخلال P-01 ، سیستم PELENA-1 یک منبع تغذیه با کد P-02 (برای تامین انرژی 80 کیلوواتی آنتن اخلالگر) و تریلر کنترل سامانه با کد P-03 را نیز شامل میشود . این سیستم قابلیت عملیات در دمای منفی 50 تا مثبت 40 درجه و تا رطوبت 25% را داراست .

لازم به ذکر است که طبق اخبار صادره ، سیستم اخلال سنگین PELENA-1 در حال حاضر در خدمت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا میباشد که در رزمایش مدافعان ولایت-2 در آذر سال 88 ، برای اولین بار بطور رسمی ، رسانه ای شد .



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : چهار شنبه 11 مرداد 1391
تانک توسن؛ اسب وحشی ارتش ایران

تانک "توسن" به یک سیستم مدیریت نبرد و یک دستگاه ارتباطی دیجیتالی از نوع سیستم پایانه اطلاعات مجهز است، این سیستم برای جمعآوری اطلاعات از دیگر تانکها، ارسال اطلاعات میدانی منطقه و گرفتن دستورات لازم از ستاد فرماندهی مرکزی در صحنه نبرد به کار میرود.


توسن (در فارسی به معنای اسب وحشی)، یک تانک سبک یا خودرو زرهی شناسایی ایرانی است که بر اساس خودرو رزمی شناسایی انگلیسی "افوی۱۰۱" اسکورپیون ساخته شده است.


اين تانک از موشك "توفان 5" که يكي از پيشرفتهترين موشكهاي ضد زره و داراي دو سر جنگي است استفاده ميکند كه قادر است با عمق نفوذ بالا، صدمات جبران ناپذيري به خودروهاي زرهي، تانك و نفربر دشمن وارد کند و از جنگ افزار هاي مهم براي تامين امنيت منطقه به حساب ميآيد.

علي شمخاني، وزیر دفاع اسبق جمهوري اسلامي ايران، پيشتر درباره اين موشک گفته بود: هيچ موشكي در جهان قادر نيست قدرتمندتر از موشك توفان 5 عمل كند.


همچنين اين تانک به 8 قبضه سيستم دودزاي نارنجک انداز مجهز است.

تولید این تانک در سال ۱۳۸۶ آغاز شد ولی در آن زمان به دلیل برخي مشکلات، تعداد کمی از این تانک به مرحله تولید رسید اما نهايتاً در سال ۱۳۸۷ تولید انبوه این تانک آغاز شد.

تانک رزمی توسن به یک سیستم مدیریت نبرد و یک دستگاه ارتباطی دیجیتالی از نوع سیستم پایانه اطلاعات مجهز است، این سیستم برای جمع آوری اطلاعات از دیگر تانکها، ارسال اطلاعات میدانی منطقه و گرفتن دستورات لازم از ستاد فرماندهی مرکزی در صحنه نبرد به کار میرود.

سرعت جادهای توسن، ۹۵ کیلومتر در ساعت و سرعت غیر جادهای آن ۶۵ کیلومتر است.

اين تانک مجهز به توپ 12.7 ميليمتري و توپ 90 ميليمتري است.



همچنين، تانک توسن تحت آزمایشهاي سخت در آب و هوای سرد و گرم و شرایط مختلف محیطی قرار گرفت که از این آزمایشها با موفقیت بیرون آمد.

از دیگر ویژگیهاي مهم اين جنگ افزار، طي مسافت زیاد بدون نیاز به کامیون است.

تولید این تانک واکنش سریع از تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۸۷ آغاز شد. استفاده از لفظ واکنش سریع در تانک توسن به اين دليل است که این تانک، قادر به واکنش در کوتاهترین زمان ممکن با بالاترين سرعت در ساعت است.


لازم به ذکر است اين تانک برای ماموریت های استراتژیک ساخته شده است.



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 6 مرداد 1391
گنبد آهنین؛ سقف پوشالی برای پادگان شیشه‌ای اسرائیل + عکس

مطلب برای تمام بازدید کنندگان

در ادامه مطلب

 

نظر یادت نره



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 6 مرداد 1391
مقایسه ی جالب Fast attack vehicle با نمونه ی ایرانیش یعنی سمندر!!!

نظر یادت نره


http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=13098&d=1343286818

 



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 5 مرداد 1391
سامانۀ موشکي جديد برای تایوان+عکس

رسانه های تایوان یکشنبه اعلام کردند قرار است تایوان این ماه، یک سامانه موشکی قدرتمند جدید را برای مقابله با حملات احتمالی چین تحویل بگیرد.

به گزارش مشرق روزنامه لیبرتی تایمز چاپ تایپه در شماره امروز خود نوشت این سلاح که ری تینگ 2000 ( تندر دو هزار) نام دارد، ماه اوت راه اندازی خواهد شد. این در حالی است که ارتش تایوان قصد دارد سامانه موشکی فعلی را که سه دهه است مورد استفاده واقع شده است، به تدریج کنار بگذارد.

این روزنامه به نقل از یک منبع نظامی ناشناس اعلام کرد: « مسلح شدن به سلاحهای جدید، توان دفاعی تایوان را تا حد زیادی تقویت خواهد کرد.»

مقامات وزارت دفاع تایوان تاکنون در این باره اظهارنظر نکرده اند.این روزنامه به نقل از کارشناسان نظامی تایوان اعلام کرد سامانه موشکی جدید که توسط واحد تحقیق نظامی موسسه علم و فناوری چونگ شان تولید شده است، قادر است چهل موشک را در عرض یک دقیقه با برد چهل و پنج کیلومتر شلیک کند.



این سامانه موشکی که بر کامیون سوار می شود، این قابلیت را دارد که در عرض هشت دقیقه آماده پرتاب موشک شود؛ یعنی کمتر از نیمی از زمانی که سامانه موشکی فعلی آماده پرتاب می شود.

وزارت دفاع تایوان در نظر دارد بیش از پنجاه سامانه موشکی جدید به ارزش چهارده میلیارد و پانصد میلیون دلار تولید کند.

از زمان تصدی ما یینگ جئو به ریاست تایوان در سال دو هزار و هشت، روابط پکن و تایپه بویژه در زمینه روابط تجاری و گردشگری به طور چشمگیری بهبود یافته است. وی ژانویه امسال برای دومین دوره چهار ساله به ریاست تایوان انتخاب شد.

اما چین همچنان این جزیره را بخشی از خاک خود می داند و قول داده است آن را به خاک خود بازگرداند، حتی اگر این اقدام منجر به جنگ شود.

جزیره تایوان از سال هزار و نهصد و چهل و نه از چین جدا شده است و بیش از شش دهه است که به طور مستقل اداره می شود.



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 2 مرداد 1391
تصاویر منتشره نشده از عملیات چریکی سپاه

این تصاویر از عملیات فتح 8 که هدف آن انهدام تاسیسات نظامی- اقتصادی دشمن در سال 1366 است تهیه شده و توسط دکتر حسن عباسی در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته و اولین بار است که منتشر می شود.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، روز 28 تیرماه مصادف با بیست و پبجمین سالگرد عملیات غرورآفرین چریکی فتح 8 توسط نیروهای سپاه اسلام در شمال عراق است. در آن روز کماندوهای تیپ 66 نیروهای ویژهی هوابرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عملیات فتح 8 را در عمق خاک عراق در منطقهی موصل صورت دادند.


از حیث بعد مسافت، عیقترین عملیات کماندویی جمهوری اسلامی در خاک دشمن در طول دوران دفاع مقدس محسوب میشود. در کتاب «کارنامهی عملیات سپاهیان اسلام در هشت سال دفاع مقدس» شناسنامهی عملیات نامنظم فتح 8 اینگونه آمده است:



- رمز عملیات: یا رسول الله (ص)

- هدف عملیات: انهدام تاسیسات نظامی- اقتصادی دشمن

- منطقهی عملیاتی: شمال استان موصل (شهر اتروش)

- تاریخ عملیات: 28/04/66

- نوع عملیات: نامنظم


نتایج عملیات:

1- سقوط و انهدام بیش از 40 پایگاه و مقر حفاظتی در منطقه.

2- انهدام مرکز آتشبار توپخانهی اتروش.

3- انهدام سازمان امنیت مرکز حزب بعث و مقر جیش الشعبی شهر اتروش.

4- انهدام بخشی از تجهیزات نظامی دشمن در منطقه، از جمله 35 دستگاه خودرو سبک و نیمهسنگین نظامی، 4 خودرو حامل مهمات و یک انبار مهمات، 7 قبضه خمپارهانداز، 2 قبضه دوشکا و 2 قبضه ضدهوایی.

5- تعداد کشتهها و زخمیهای دشمن: بیش از 800 نفر.

6- تعداد اسرای دشمن در این عملیات: 30 نفر.


نیروی عملکننده در این عملیات، یعنی گردان مالکاشتر تیپ 66 نیروهای ویژهی هوابرد، با تقدیم یک شهید (حسین ترکمنپری) و چهار مجروح، عملیات ویژهی خود را در فاز تکمستقیم (با بهرهگیری از نیروهای تکور) و همزمان فاز تک ادواتی (با بهرهگیری از نیروهای راکتانداز مینیکاتیوشا و خمپارهانداز 120 میلیمتری)، در ارتفاعات کانیکا و قلعهی کانیکا در شمال شهر اتروش اجرا کردند.

برای تبیین ابعاد این عملیات، به سراغ حسن عباسی رفتیم. او که در این عملیات مجروح شد، رغبت زیادی به تبیین ابعاد و زوایای عملیات فتح 8 نداشت. اصرار ما موجب شد که وی بخشی از ابعاد عملیات چریکی مزبور را بیان کند. خاطرات عباسی از عملیات فتح 8 وقتی با تعدادی از عکسهای موجود در آلبوم وی از دوران دفاع مقدس همراه شد، گذشت ربع قرن از آن حماسه را به گونهای ملموس به نمایش گذاشت.





:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : دو شنبه 2 مرداد 1391
تصاویر جالب از نظامیان (ازدستت رفته نبینی)

http://www.forum.arteshi.com/attachment.php?attachmentid=12429&d=1342805393

نظر یادت نره


فقط مخصوص اعضا



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 30 تير 1391
تی-۷۲

پرونده:T72 cfb borden 1.JPG

نظر یادت نره

 



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 30 تير 1391
تایپ ۵۹

پرونده:Type 59 tank - above.jpg

نظر یادت نره



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 30 تير 1391
چیفتن (تانک)

پرونده:Chieftain lesany.jpg

نظر یادت نره



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 30 تير 1391
آشنایی با موشک‌های پدافندی کوتاه برد ایران

 

آشنایی با موشک‌های پدافندی کوتاه برد ایران

نظر یادت نره

 


مخصوص تمامی بازدید کنندگان عزیز وبلاگ



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 30 تير 1391
ب‌ام-۲۱ گراد

پرونده:ЗРК Град парад.jpg

 

مخصوص اعضا

نظر یادت نره



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 30 تير 1391
گردان 707 ماموریت های ویژه کره جنوبی (گردان ببر سفید)

ویژه اعضا

 

در ادامه مطلب


نظر یادت نره



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
:: ادامه مطلب
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 30 تير 1391
اشنایی با تانك آلمانی پانزر-8 ماوس «Panzer VIII Maus»



یكی از سنگین ترین تانكهایی كه تاكنون ساخته شده است تانك آلمانی پانزر-8 ماوس «Panzer VIII Maus» نام داشت كه فقط دو نمونه از آن ساخته شد. پانزر-8 هرگز به تولید انبوه نرسید و درخاتمه ی جنگ جهانی دوم این نمونه ها به دست متفقین افتاد. وزن تانك 188 تن بود.



هدف از طراحی تانكهای سنگین این بود كه از آنها برای شكستن خطوط دفاعی دشمن استفاده شود. اكثر آنها دارای زره هایی بسیار ضخیم بودند و همین مساله باعث پایین بودن سرعت آنها شد. با توسعه ی موشكهای ضد تانك، «سنگین وزنها» اندك اندك محو شدند و جای خود را به تانكهای سبك تر و سریعتر



مشخصات كلی :

ساخت و ورود به خدمت 1944
تعداد ساخته شده 2
وزن 188 تن !!!!
موتور 12 سیلندر 1200 اسب بخار
حداکثر سرعت 13 کیلومتر در ساعت
حداکثر قطر زره 460 mm
حداقل قطر زره 190 mm
توپ اصلی 128 میلیمتری
سلاحهای فرعی
یک توپ 75 میلیمتری !
مسلسل 7.92 میلیمتری
برد 160 کیلومتر
یکی از این تانکها توسط خود آلمانها نابود شد که به دست روسها نیوفته و دیگری در موزه هست



تانكی كه به دست المان ها نابود شده است



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 30 تير 1391
هدف آمریکا از نظامی سازی قطب شمال چیست؟ + عکس


قطب شمال: ذخیره گاه ارزشمند کره زمین

به گزارش خبرنگار مشرق، از معدود جاهایی بر روی کره زمین که تا کنون از آلوده سازی مستقیم یا غیر مستقیم توسط ارتش آمریکا جان به در برده است قطب شمال می باشد. ارتش آمریکا و وزارت دفاع این کشور بزرگترین آلوده کننده محیط زیست کره زمین هستند که بدون توجه به تمامی کنوانسیون های بین المللی همچنان به تاخت و تاز بر علیه زیست کره زمین که متعلق به نوع بشر و تمامی موجودات زنده ساکن در آن است ادامه می دهند.




آمادگی های وسیع نظامی در قطب شمال

این اقدامات اکثرا به بهانه واهی دفاع از امنیت ملی آمریکا و مقابله با تروریسم صورت می گیرد که برای هیچ عقل سلیمی قابل قبول نیست. در یکی از برنامه های نسبتا جدید که عمری تقریبا سی ساله دارد نیروی دریایی و هوایی آمریکا در تلاش برای نظامی سازی قطب شمال به بهانه افزایش سطح امنیت این کشور است که باعث تقابل هایی با کشورهای همجوار قطب، به خصوص روسیه شده است.

این تقابل تا حدی است که طرف های مناقشه بدون در نظر گرفتن خطرات زیست محیطی ناشی از دخالت در طبیعت قطب در حال بارگذاری تسلیحات استراتژیک مانند موشک های دارای کلاهک هسته ای خود در این منطقه هستند. آیا گروه های تروریستی در حدی قوی شده اند که بتوانند از سردترین و منجمدترین بخش کره زمین امنیت آمریکا را به خطر بیاندازند؟! یقینا پاسخ این سوال منفی خواهد بود. در این گزارش به دنبال یافتن پاسخ مناسب خواهیم بود.



مدافعان محیط زیست به نظامی سازی قطب شدیدا معترضند

تحرکات نظامی وسیع آمریکا در قطب

در روزهای پایانی سال 1390 آمریکا و چند متحد او از بین کشورهای غربی مانور نظامی وسیعی را در حوزه قطب شمال برگزار کردند که برای برخی کشورها از جمله روسیه نگرانی های شدیدی را به وجود آورد و از سوی دیگر همچون همیشه دوست داران محیط زیست و فعالان محافظت از زیست کره را به واکنش واداشت.

در اين رزمایش بزرگ یک هفته ای که با عنوان «ضدتروريستي» انجام شد، 16 هزار نظامي از کشورهای امريكا، انگليس، كانادا، فرانسه و هلند شركت داشتند و انجام عملیات مشترك هنگام وقوع مناقشه و حملات تروريستي را تمرين کردند.


رزمایش های نظامی در قطب

انجام رزمایش بزرگی در این سطح صرفا به بهانه مقابله با تروریسم دور از ذهن بوده و یقینا این تحرکات پشت پرده وسیعی را دارند. زیرا که تا کنون هیچ گروه تروریستی وجود نداشته است که دارای امکانات لازم همچون ناوهای یخ شکن و نیروهای آموزش دیده برای قطب منجمد بوده و بتواند برنامه ای را برای حمله از سوی حوزه سراسر یخ زده قطب شمال به آمریکا و یا هر کشور همجوار دیگر داشته باشد!

نیروی دریایی آمریکا در حال مجهز کردن خود برای انجام جنگ در زیر و سطح دریا در قطب است. آمریکا در حال بازسازی و تقویت یگان های دریایی خود در حوزه دریایی قطب شمال بوده و علاوه بر آن ده ها فروند از جنگنده های F-22 خود را نیز در منطقه آلاسکا مستقر کرده است. پنتاگون در حال نصب تاسیساتی در نواحی مختلف قطب شمال برای زیر نظر گرفتن فعالیت های دیگر کشورهای مدعی است.



ناوگان آیزنهاور در قطب شمال

در امریکا پنتاگون تحت فشار است تا توجه بیشتری به نگرانی های امنیتی در مورد قطب شمال داشته باشد. زیردریایی های فعلی قادر به رویارویی با شرایط قطب نیستند و گارد قطبی هم تنها سه کشتی یخ شکن کهنه در اختیار دارد. در اوریل 2011 اوباما با ایجاد تغییرات سازمانی در تقسیم جغرافیایی در ساختار فرماندهی به این موضوع واکنش نشان داد. طبق این تغییرات بر مسئولیت واحدهای شمالی در مورد ناحیه قطبی و مرز آمریکا با روسیه در آلاسکا افزوده شد. فرماندهی واحدهای شمالی موظف شد طرح هایی را برای افزایش و مدرن سازی نیروهای ویژه این منطقه تهیه کند.
این در حالیست که هیچگونه ارزیابی زیست محیطی از این اقدامات انجام نشده و هرگونه نظارتی از سوی مجامع بین المللی از جمله کمیته مستقر در سازمان ملل که به امور دیپلماتیک مربوط به قطب شمال می پردازد از سوی آمریکا رد می شود.

DARPA مسئول تهیه فناوری های لازم برای نظامی سازی قطب شمال
در این میان آژانس پروزه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا موسوم به DARPA در حال توسعه تکنولوژی های حسگر جهت تحت نظر گیری حوزه قطبی در زیر و روی توده های یخی است تا بر توان اطلاعاتی امنیتی ارتش در این حوزه بیافزاید. DARPA تمامی پروژه های تجهیزات نظامی و امنیتی مربوط به قطب شمال را در برنامه ای به نام (Assured Arctic Awareness) گردآوری کرده و برای این تحقیقات 4 میلیون دلار بودجه در نظر گرفته است.



داراپا، دپارتمان ویژه ای را برای دست یابی به تکنولوژی های نظامی مناسب برای قطب تاسیس کرده است

این بودجه صرف پژوهش هایی در مورد ساختن تجهیزات مناسب باری شرایط آب و هوایی قطب صرف می شود. پژوهشگران در آزمایشگاه هایی که شرایط موجود در قطب در آنها شبیه سازی شده است به آزمایش نتایج پژوهش های خود می پردازند. DARPA از ایده های جدید به خصوص در مورد تسلیحاتی که توان مقابله با زیردریایی هایی که زید توده های یخی حرکت می کنند را دارند؛ استقبال کرده و بر روی آنها سرمایه گذاری می کند. در سطح نیز پروژه هایی که بتوانند کشتی ها و یا حتی توده های شناور یخ را رهگیری کرده و هدف قرار دهند در اولویت هستند. در طراحی این تجهیزات و ابزار نظامی هیچگونه تدابیری در مورد رعایت جوانب محیط زیستی قطب شمال در نظر گرفته نمی شود.



ارتش آمریکا هیچ توجهی به محیط زیست قطب ندارد

تجهیزات جدید باید قادر باشند مناطق استراتژیک وسیعی را پوشش دهند. دولت حتی اهدافی بیش از این را دنبال کرده و پروژه های بزرگتری را پیگیری می کند. دولت می خواهد تا جایی که امکان دارد شرایط کنترلی بسیار دقیق و وسیعی ایجاد شود که بدون حضور مستقیم نیروهای نظامی با بهره گیری از تکنولوژی های مناسب قطب را کنترل کرده و منافع آتی خود را در آن تامین کند. امری که به نظر می رسد کشورهای دیگری همچون کانادا و به خصوص روسیه در برابر آن بدون واکنش نخواهند بود.


اقدامات نظامی کشورهای همجوار
در آگوست 2011 کانادا یک مانور نظامی بزرگ را در قطب شمال اجرا کرد که شامل به کارگیری 1000 یگان مسلح از هواپیماهای جنگی، ترابری هوایی پشتیبانی و پیاده نظام بوده است. در همین سال ارتش آمریکا و دانمارک نیز مانور مشابهی را اجرا کردند. همچنین دولت کانادا اقدام به تاسیس دانشکده نظامی در ناحیه قطب کرده است و در نظر دارد کشتی های گشت زنی خود را تا 8 مورد برای تامین امنیت گذرگاه های دریایی قطبی افزایش دهد.



کشورهای همجوار با قطب هر یک به نوعی حضور نظامی خود را پیگیری می کنند

با این که آمریکا و کانادا در مورد قطب شمال همکاری های نزدیکی داشته اند ولی نشانه های ایجاد نارضایتی در واشنگتن نسبت به تحرکات کانادا در حال بروز است. واشنگتن قویا با ادعای مالکیت کانادا بر گذرگاه دریایی شمال غربی که می تواند در آینده سود آور باشد مخالف و معترض است.
در ژانویه 2011 نخست وزیر انگلیس دیوید کامرون نشستی را برای بررسی همکاری در مورد قطب شمال با شرکت کشورهای هم جوار قطب تشکیل داد. در سال 2009 توافق نامه ای برای همکاری نظامی با عنوان <همکاری دفاعی شمالی> بین سوئد، نروژ، فنلاند، دانمارک و ایسلند به امضا رسید (Nordic Defense Cooperation). در نشست لندن انگلیس نیز به این معاهده پیوست.



نشست لندن در مورد همکاری های دفاعی در قطب

در آگوست 2009 نروژ بخشی از نیروی هوایی خود را به ناحیه ای نزدیک قطب شمال انتقال داد. سوئد قصد دارد حضور نیروی هوایی و گشت زنی زیر دریایی های خود را در قطب افزایش دهد تا به آنچه که تامین امنیت قطب می خواند کمک کند. احتمال یک درگیری نظامی بین روسیه و نروژ در جولای 2011 به وجود آمده بود که با دیپلماسی حل شد. در همین حال نخست وزیر وقت روسیه، ولادمیر پوتین از راه اندازی دو بریگارد جدید در قطب هر کدام دارای 5000 واحد نظامی هستند خبر داد. با این اقدام روسیه نگرانی های آمریکا در مورد تقابل نظامی در قطب افزایش یافت.



روسیه در حال تقویت ناوگان دریایی خود در قطب شمال است
موضع گیری ناتو
در اکتبر 2009 رئیس ناتو ژنرال راسموسن حرف هایی در مورد خطرات امنیتی جدید بر زبان آورد: می دانیم که یخ های قطبی در حال ذوب شدن هستند و قطب سریع تر از سایر نقاط زمین در حال گرم شدن است. این به خودی خود یک تهدید نیست. از بسیاری جهات این اتفاق یک فرصت است که امکان باز شدن مسیر عبور بین اروپا و آسیا ایجاد می شود.



راسموسن: تمامی بخش شمالی آمریکا در معرض خطر خواهد بود!

اما ما نباید تدابیر امنیتی را دست کم بگیریم. تمامی بخش شمالی آمریکا در معرض خطر خواهد بود! افزایش کشتیرانی در این منطقه به معنای افزایش عملیات های جستجو است. و رقابتی برای منابعی که تا کنون زیر یخ پنهان بوده اند وجود خواهد آمد. با این حال ایجاد امنیت تنها از راه نظامی نیست. اما بدون نظامی سازی نیز ممکن نخواهد بود. من معتقدم که ناتو و نیروهای دیگر باید با هم برای بررسی جنبه های امنیتی تغییرات آب و هوایی همکاری کنند.

اقدامات متقابل مسکو
روسیه تمامی منطقه قطب شمال را جزو قلمرو ملی خود می داند. نیروی دریایی روسیه در اقدامی نمادین یکی از زیردریایی های خود را به بستر دریای قطب رساند و پرچم این کشور را در آنجا نصب کرد. مقامات ارشد نظامی روسیه بارها اظهار کرده اند که به تلاش هایی که در جهت نظامی سازی قطب شمال صورت می گیرند، پاسخ درخور خواهند داد. پژوهشگران روس در قطب به کارهای علمی و پژوهشی می پردازند. و نظامیان نیز از نزدیک نظامی سازی این منطقه را زیر نظر دارند. راه اندازی دو بریگارد جدید در قطب که هر کدام دارای 5000 واحد نظامی هستند از آخرین اقدامات روسیه در قطب بوده است.


روسیه قطب شمال را بخشی از سرزمین های خود می داند

تا سال 2020 روسیه بزرگترین ناوگان اتمی استراتژیک را در دریاهای شمال در خدمت خواهد داشت. کارشناسان روس معتقدند اگر سیستم دفاع موشکی آمریکا در دریا یا خشکی مستقر شود تهدیدی برای این ناوگان نخواهد بود.
روس ها آب های یخ زده قطب شمال را جای مناسبی برای موشک های حمل کننده کلاهک های اتمی خود می دانند و کشف آنها را با توجه به شرایط محیطی بسیار سخت تصور می کنند. در واقع مناقشه تاریخی روسیه با غرب و آمریکا اکنون مسائل و موضوعات جدیدی را تجربه می کند که از مهمترین آنها اختلاف بر سر قطب شمال و نظامی سازی آن است.



نیروهای روسی در قطب شمال

گرم شدن کره زمین، ذوب شدن یخ ها، فرصت دست یابی به منابع جدید

بر اساس پیش بینی کارشناسان تا سال 2030 یخ های قطب شمال آب شده و این ناحیه به فرصت بزرگی برای بهره برداری های گوناگون تبدیل خواهد شد. شایان ذکر است که ذوب شدن یخ های قطبی در اثر پدیده گرم شدن کره زمین روی می دهد که آن خود نیز عمدتا در نتیجه تولید بی رویه گازهای گلخانه ای توسط کارخانه های بزرگ کشورهای صنعتی است که مهمترین این کارخانه ها و صنایع متعلق به آمریکا و وزارت دفاع این کشور است.

ذوب شدن یخ های قطب شمال موجب تغییرات خطرناک آب و هوایی در کره زمین شده و مشکلات فراوانی را به وجود خواهد آورد. بالا آمدن سطح اب های جهان از هم اکنون کشورهای دارای مناطق ساحلی را تهدید می کند.
سیاست مداران آمریکا از سویی با سنگ اندازی در مسیر اجرای پروتکل های مربوط به کاهش تولید گازهای گلخانه ای بر سرعت گرم شدن کره زمین می افزایند و از سوی دیگر بطور وقیحانه ای بدون در نظر گرفتن نتایج ناگوار ناشی از ذوب شدن یخ های قطبی این حادثه را یک فرصت تلقی کرده و از هم اکنون به فکر چپاول ثروت های محتمل در آینده قطب شمال هستند.



یخ های قطبی در حال ذوب شدن هستند

ثروت هایی که از نفت و گاز گرفته تا ترانزیت دریایی و توریسم را در بر می گیرد. از آنجا که کشورهای همجوار قطب نیز برای خود سهم و سودی از این جنایت ضد طبیعت و محیط زیست قائل هستند؛ نیروی دریایی آمریکا برای رویارویی نظامی در طی دو دهه آینده در قطب شمال خود را آماده می کند. ذوب شدن یخ های قطبی امکان افزایش استفاده از منابع زیرزمینی در قطب، تحقیقات و توریسم را ایجاد خواهد کرد. و حتی می تواند نقشه حمل و نقل دریایی جهان را تغییر دهد. این فرصت ها می تواند در بین کشورهای مدعی ایجاد رقابت و حتی درگیری کند.

با ذوب شدن یخ های قطب شمال رقابتی بین کشورهای حوزه قطب برای داشتن نفوذ بیشتر در این منطقه ایجاد شده است. ثروت پنهان در پتانسیل معدنی این ناحیه کم کم دارد در اثر گرم شدن کره زمین آشکار می شود. ارزش این ثروت در حدی است که توسعه های نظامی در این منطقه بر گفتگوهای دیپلوماتیک پیشی گرفته است.




ذوب شدن یخ های قطبی می تواند نقشه گذرگاه های دریایی را تغییر دهد


دست یابی به منابع عظیم زیر زمینی از جمله نفت و گاز و راه های دریایی جدید محل مناقشه قدرت های منطقه خواهد بود. قطب متعلق به هیچ کشوری نیست و موافقت نامه های بین المللی در مورد آن کارساز است. کمیته ای در سازمان ملل وجود دارد که به این موضوع رسیدگی می کند اما آمریکا این کمیته را به رسمیت نمی شناسد. با این حال تمامی کشورهای همجوار ادعای مالکیت بر قطب شمال را دارند. آیا زیاده خواهی و برتری جویی آمریکا این بار آتش جنگ را به آخرین ذخیره گاه کره زمین خواهد کشاند؟!



منابع و مآخذ:



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 29 تير 1391
فیلم/ انفجار تروریستی در سوریه



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 29 تير 1391
بازديد رئيس سازمان عقيدتی سياسی ارتش از مسجد امام صادق (ع) تيپ 248 شهيد رستمی

1391/4/28 چهارشنبه گزارش تصويري: بازديد رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش از مسجد امام صادق (ع) تيپ 248 شهيد رستمي














































:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 29 تير 1391
وادی‌الحجیر، گورستان اسطوره پوشالي مرکاوا

به گزارش گروه بين‌الملل مشرق، "وادی الحجیر" یک منطقه سرسبز و صعب‌العبور است که بین مناطق "مرجعیون"، "بنت‌جبیل" و "النبطیه" قرار دارد، این منطقه تا رود "لیطانی" واقع در بخش پایین شهر "النبطیه" کشیده شده و تا منطقه "عیترون" نیز امتداد دارد، "وادی الحجیر" بخش‌های زیادی دارد که شامل روستاهای "الطیبه"، "عتشیت القصیر"، "دیر سریان"، "القنطره" است؛ این وادی از شمال با فاصله دو کیلومتر به رود لیطانی منتهی می‌شود و از بخش غربی نیز به دو روستای "فرون" و "الغندوریه" متصل است. "العدیسه" و "رب‌تلاتین" نیز در بخش جنوبی این منطقه و در مرزهای سرزمین‌های اشغالی قرار دارند.

این منطقه اهمیت راهبردي زیادی در هر درگیری با اسرائیل دارد، چرا که به رود لیطانی خیلی نزدیک است، ارتفاعات این منطقه نیز یکی از مهم‌ترین اهداف اسرائیل در طول جنگ 33 روزه به شمار می‌رفت.


وادی‌الحجیر باتلاق نفرات و تانک‌های صهیونیستی
درگیری وادی‌الحجیر در شانزدهمین روز تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان کلید خورد. در این زمان، اسرائیلی‌ها شبانه از طریق "العدیسه" وارد منطقه شدند. رژیم صهیویستی طبق عادت همیشگی‌اش پيش از نفوذ به منطقه به‌شدت منطقه را زیر آتش موشک‌های خود گرفت، در آن روز روستای "الطیبه" هدف اصلی نظامیان صهیونیست بود، آنها پیش از حمله چند هواپیمای شناسایی نیز به منطقه اعزام کرده بوند، اما موفق به شناسایی کمین‌های نیروهای مقاومت نشدند.

صهیونیست‌ها ابتدا از محور "کفرکلا" وارد شدند تا از آنجا به تپه "العویضه" برسند، غافل از اینکه نیروهای حزب‌الله در این بلندی انتظار آنها را می‌کشيدند؛ البته نظامیان صهیونیست به گمان خود منطقه را پاک‌سازی کرده بودند، اما محل کمین نیروهای حزب‌الله را پیدا نکردند. در نخستین درگیری میان دو طرف، دو تانک مرکاوای اسرائیلی منهدم شد و درگیری‌های مستقیم آغاز شد. در این منطقه تنها چند نیروی حزب الله قرار داشتند که به جنگ چهار تانک مرکاوا و 9 نفربر نظامی و دو خودروی هامر زرهی می‌رفتند، تمام خودروها مجهز و ایمن شده بودند تا برای ورود به خاک لبنان جان نظامیان اسرائیلی را حفظ کنند. بخش دیگری از نیروها در منطقه بین "کفرکلا" و "العدیسه" معطل شده بودند، نیروهای حزب‌الله با هدف قرار دادن آنها چهار مرکاوای دیگر را نیز که برای نخستین بار در این جنگ مورد استفاده قرار گرفته بود، منهدم کردند. البته در همین زمان رژیم صهیونیستی یک تیم جاسوسی نیز به منطقه "الطیبه" اعزام کرده بود که آنها نیز در درگیری با حزب‌الله زمین گیر شده و چند کشته و زخمی دادند.


صهيونيست‌ها و شکست سنگين در "وادي"
اسرائیلی‌ها بعد از ظهر روز هفدهم از جنگ 33 روزه، آمار تلفات درگیری‌های "وادی الحجیر" در مرحله اول را اعلام کردند. 12 کشته و زخمی آماری بود که از سوی ارتش اسرائیل مورد تأیید قرار گرفت؛ البته این آمار تنها مقدمه‌ای برای تلفات صهیونیست‌ها در این منطقه بود و این در حالی است که در همین درگیری‌ها تنها یکی از نیروهای مقاومت زخمی شد.

36 ساعت از آغاز مرحله اول و زمین‌گیرشدن اسرائیلی‌ها، ارتش صهیونیستی بار دیگر پیشرفت خود در محورهای "العدیسه" و "هونین" را آغاز کرد، مشخص بود که اسرائیلی‌ها می‌خواهند به هر قیمتی شده خود را به رود لیطانی برسانند. دومین گروه نظامی نیز خود را به گروه اول رساند و هر دو گروه سعی کردند خود را از طریق "الطیبه" به "وادی الحجیر" و از آنجا به رود لیطانی برسانند.

در منطقه "رب‌تلاتین" عناصر مقاومت، اسرائیلی‌ها را که تعدادشان بسیار زیاد بود، به سمت یکی از کمین‌های خود کشاندند. اسرائیلی‌ها در منطقه‌ای قرار گرفتند که از هر طرف هدف گلوله‌باران عناصر مقاومت بودند. در این زمان درگیری‌های مستقیم آغاز شد، به این ترتیب عناصر مقاومت، صهیونیست‌ها را از این روستا بیرون کردند. بالگردهای اسرائیلی نیز نمی‌توانستند در این درگیری‌های مستقیم کمکی به صهیونیست‌ها بکنند، چرا که مجبور بودند در ارتفاع  پایین پرواز کنند و پرواز در این ارتفاع می‌توانست برای آنها مرگبار باشد. یکی از مرگبارترین صحنه‌های وادی‌الحجیر برای صهیونیست‌ها زمانی بود که نیروهای مقاومت یک خانه را که نیروهای زیادی در آن مستقر شده بودند، را هدف حمله موشکی قرار دادند. در این حمله هشت نفر کشته شدند و چهار نفر دیگر نیز زخمی شدند.


بلندي‌هايي که کشتارگاه صهيونيست‌ها شد
در منطقه مشروع "الطیبه" نیز عناصر مقاومت کمین‌های زیادی برای صهیونیست‌ها آماده کرده بودند. در این منطقه صهیونیست‌ها در منطقه‌ای به وسعت دو کیلومتر قرار گرفتند، آنها از سوی عناصر مقاومت از تمامی جهات محاصره شدند. به این ترتیب گلوله‌های عناصر مقاومت از هر طرف به سوی صهیونیست‌ها شلیک می‌شد. راکت‌های مقاومت نیز در این مرحله آغاز به کار کرد و موفق شد 12 خودروی زرهی را منهدم کند. در این درگیری‌ها مقاومت همچنین سه تانک مرکاوی دیگر را نیز شکار کرد تا تعداد تانک‌های منهدم‌شده طي یک روز در "وادی‌الحجیر" به عدد 16 برسد.

با انهدام تانک‌ها، صهیونیست‌ها شروع به فرار کردند اما گلوله‌های مقاومت بنا بر شهادت خود اسرائیلی‌ها "جهنمی" برای آنان ایجاد کرد. بعد از درگیری‌ها، صفی طولانی از آمبولانس‌های زرهی از صهیونیست‌ها عازم منطقه شد تا نظامیان کشته و زخمی شده را از خاک لبنان خارج کند. با این وجود در این درگیری‌ها نیز تنها یکی از عناصر مقاومت زخمی شد، اما دو مبارز حزب‌الله که برای کمک به وی به منطقه رفته بودند هدف موشک هواپیما قرار گرفته و به شهادت رسیدند.


نیروهای حزب‌الله اعلام کردند که 30 نظامی صهیونیست در درگیری های منطقه الطیبه کشته شدند و 150 نفر دیگر نیز زخمی شدند، از سوی دیگر در القنطره و اطراف آن نیز 10 صهیونیست به هلاکت رسیده و 40 تن دیگر نیز زخمی شدند.


بر باد رفتن آخرین فرصت صهیونیست‌ها برای تسلط بر لیطانی
درگیری‌های میان نیروهای مقاومت اسلامی لبنان و نظامیان متجاوز رژیم صهیونیستی در منطقه "وادی الحجیر" تا روز سي‌ام از تجاوز صهیونیست‌ها نیز ادامه پیدا کرد؛ یعنی روزی که سازمان ملل متحد قطعنامه 1701 را در مورد توقف اقدامات خصمانه میان دو طرف صادر کرد. با این وجود، ایهود اولمرت سه روز از جرج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا مهلت خواست تا شاید بتواند در این مدت با تشدید نیروهای خود در منطقه، تا رود لیطانی پیشروی کند. این دومین مرحله از پیشروی‌ها در وادی الحجیر بود. اسرائیل در این مرحله سعی کرد ابتدا با اعزام عناصری، کمین‌های مقاومت را در مسیرهای منتهی به وادی الحجیر شناسایی کند اما در این مأموریت ناکام ماند و تعداد دیگری از نیروها و تانک‌ها و ادوات جنگی خود را نیز از دست داد. در این مرحله، حزب الله با کاشتن مین‌های بزرگ موفق شد شش تانک دیگر و دو بلدوزر را منهدم کند اسرائیلی‌ها به از دست‌دادن یک گردان زرهی کامل خود در این درگیری‌ها اعتراف کردند.


حزب‌الله لبنان اعلام کرد که رژیم صهیونیستی بالغ بر 15 هزار نیروی نظامی و 90 تانک را در این عملیات‌ها مشارکت داد که در تمامی بخش‌های منتهی به وادی الحجیر مستقر شده بودند، آنها به هر نحوی می‌خواستند برای هجمه رسانه‌ای خود رود لیطانی را به دست بگیرند، به همین علت بعد از تمامی این شکست‌ها در عملیات هلی‌برن بزرگی سعی کردند تا نیروهای خود را در "الغندوریه" پیاده کند اما این نیروها نیز در کمین حزب‌الله گرفتار شده و بعد از درگیری‌های شدید با حزب‌الله که به کشته‌شدن 15 نظامی صهیونیست منجر شد مجبور به فرار از منطقه شدند؛ البته این فرار پس از تصویب قطعنامه 1701 ممکن شد و صهیونیست‌ها با پوشش بین‌المللی موفق شدند از باتلاق لبنان فرار کنند.

در نهایت صهیونیست‌ها به کشته‌شدن 33 نظامی خود در وادی‌الحجیر اذعان کردند تا این منطقه را یکی از بزرگترین کشتارگاه‌های خود لقب دهند برخی از این کشته‌ها از افسران و فرماندهان یگان‌ها و نیروهای زرهی بودند، صدها صهیونیست نیز در این درگیری‌ها زخمی شدند و بیش از 50 تانک اسرائیلی و چند دستگاه بلدوزر نیز منهدم شد اما با وجود تمام اینها تل‌آویو هرگز به آرزوی خود برای تسلط ظاهری بر رود لیطانی دست پیدا نکرد تا حتی از وانمودکردن به پپروزی جزئی بر حزب‌الله نیز ناکام بماند.
 



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 29 تير 1391
موشک زمین‌به‌هوا یا موشک سام SAM

نظر یادتون نره

موشک زمین به هوا سام

موشک زمین‌به‌هوا یا موشک سام ( SAM ) یا موشک جی‌تی‌ای‌ام موشکی است که از زمین برای نابود کردن هواپیما شلیک می‌شود و جزئی از سامانه ضد هواپیمای جنگی است.

موشک‌های سام مستقر در زمین می‌توانند از پرتابگرهای ثابت یا متحرک که چرخ‌دار هستند یا روی وسیله نقلیه قرار می‌گیرند شلیک شوند.

سام‌های بزرگتر باید روی پرتابگرهای ثابت قرار گیرند اما می‌توانند به دلخواه روی پرتابگرهای متحرک نیز قرار گیرند یا یدک‌کشی شوند. کوچک‌ترین موشک‌های سام می‌توانند توسط یک نفر حمل و شلیک شوند. اینگونه سام‌ها سامانه‌های ضد هوایی دستی (MANPADS) نام دارند.

سام (SAM) سرواژه‌ای انگلیسی و مخفف عبارت Surface to Air Missile است که به صورت SA نیز نوشته می‌شود.

انواع موشک زمین به زمین :

استرلا ۲

استینگر

ام‌آی‌ام-۱۰۴پاتریوت

میثاق ۱

میثاق ۲



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 29 تير 1391
موشک ضد تانک بی‌جی‌ام-۷۱ تاو , BGM-71 TOW

موشک ضد تانک تاو

نظر یادتون نره

موشک ضد تانک بی‌جی‌ام-۷۱ تاو BGM-71 TOW  نوعی موشک هدایت‌شونده ضد تانک است که در دهه ۱۹۶۰ در کارخانه هوانوردی هیوز طراحی شده و از سال ۱۹۷۰ به خدمت ارتش آمریکا پذیرفته شد.

تاو در کنار موشک روسی ۹کی۱۱ مالیوتکا یکی از دو موشک هدایت‌ شونده پرتیراژ دنیا بوده‌ است. این موشک هم قابلیت شلیک سطح به سطح و هم قابلیت شلیک هوا به سطح را دارد.موتور این موشک دو مرحله‌ای و از نوع سوخت جامد بوده و بوسیله شرکت هرکولس ساخته شده‌است. سامانه‌های پرتاب متعددی برای این موشک طراحی شده که شامل پرتابگر‌های قابل حمل توسط پیاده‌نظام، پرتابگرهای نصب‌شونده بر روی خودروها و پرتابگرهای نصب‌شونده بر روی بالگرد می‌شود.

موشک تاو در هیچ یکی از کشورهای کاربر آن از رده خارج نشده اما بهینه‌سازی‌های متعددی بر روی آن انجام شده‌است.

برد مفید این موشک ۶۵ تا ۳٬۷۵۰ متر، قطز آن ۱۵۲ میلی‌متر، وزن کلاهک آن ۳٫۹ کیلو در مدل‌های آ تا سی و ۵٫۹ کیلوگرم در مدل‌های دی تا اف، وزن کل موشک در مدل‌های مختلف بین ۱۸٫۹ کیلو تا ۲۲٫۶ کیلو است. قدرت نفوذ این موشک در زره حدود ۶۰ سانتی‌متر در مدل آ و بی و ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر در مدل سی برآورد شده‌است.

حداکثر شتاب موشک تاو ۲۷۸ متر بر ثانیه است و فاصله بین شلیک تا برخورد موشک با هدف در حداکثر برد مفید موشک ۲۰ ثانیه است که میانگین سرعت حدود ۱۸۷ متری را به موشک می‌بخشد.

مشخصات موشک ضد تانک تاو :

طول : ۱٫۱۶-۱٫۱۷ متر

قطر : ۰٫۱۵۲ متر 

برد موثر : تا ۳٬۷۵۰ متر

کلاهک خرج : ۳٫۹ تا ۵٫۹ کیلوگرم

طول بال : ۰٫۴۶ متر

سامانه هدایت : ردیابی نوری، هدایت‌شونده سیمی



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 29 تير 1391
گران قیمت ترین تجهیزات نظامی ایالات متحدۀ آمریکا

بودجه پایه وزارت دفاع آمریکا در سال مالی ۲۰۱۰ بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار بوده است که بخش اعظمی از آن صرف پروژه های مرتبط با توسعه و ساخت هواپیماها، تانک ها، کشتی ها و دیگر تجهیزات نظامی می شود.آنچه در ادامه خواهید خواند، درباره برخی از پرهزینهترین و گرانقیمتترین تجهیزات نظامی آمریکا است.
نورث روپ گرومن. بی- ۲ اسپریت(روح) Northrop Grumman B-2 Spirit

بی- ۲ یکی از بهترین بمب افکن های رادارگریز آمریکا بوده که از قابلیت حمل سلاح و بمب های اتمی و غیر اتمی برخوردار است. قابلیت رادارگریزی پیشرفته، این اجازه را به بی- ۲ می دهد تا به راحتی در خطوط مجهز دفاعی دشمن نفوذ کرده و اهداف خود را منهدم نماید. بر اساس برنامه ریزی های اولیه، سفارش ساخت ۱۳۲ فروند از این هواپیما در نظر گرفته شده بود که به دلیل هزینه های بالای تولید قرارداد اولیه برای تولید ۲۱ فرود در سال ۱۹۸۷ به امضا رسید. هزینه تولید بی- ۲ در سال ۱۹۹۷، رقمی بالغ بر ۷۳۷ میلیون دلار بوده که در حال حاضر این رقم با توجه به هزینه های مربوط به تامین قطعات و نگهداری حدودا به ۲ میلیارد دلار افزایش یافته است.

بل – بوئینگ. وی- ۲۲ اُسپری(عقاب دریایی) Bell-Boeing V-22 Osprey

وی- ۲۲ هواگردی چند منظوره با قابلیت نشست و برخاست به صورت عمودی همانند یک هلکوپتر است. اما با توجه به قابلیت چرخش موتورها و تبدیل شدن به یک هواپیما، وی- ۲۲ می تواند از هر هلکوپتری سریع تر پرواز کرده و به حداکثر سرعت هواپیماهایی که از موتور توربو پرآپ برخوردار هستند دست یابد. اولین عملیات نظامی این هواگرد به سال ۲۰۰۷ و در جنگ عراق صورت پذیرفت. از سال ۲۰۰۸ هزینه پروژه وی- ۲۲، ۲۷ میلیارد دلار بوده و بر اساس گزارش های منتشر شده هزینه تولید هر فروند از این هواگردها ۶۷ میلیون دلار است.

نورث روپ گرومن. یو اس اس جورج اچ.دبلیو بوش USS George H.W. Bush /CVN-77

این ناو هواپیمابر به افتخار سرباز کهنه کار و رئیس جمهور سابق آمریکا جورج اچ.دبلیو بوش نامگذاری شده است. این کشتی آخرین ناو جنگی با قابلیت حمل گستره وسیعی از تجهیزات نظامی است که برای نیروی دریایی آمریکا ساخته شده است. ساخت این ناو در سال ۲۰۰۱ و با هزینه تولیدی بالغ بر ۶٫۲ میلیارد دلار آغاز و در سال ۲۰۰۹ با به پایان رسیدن پروژه، در ویرجینیا به آب انداخته شد. با توجه به طول تقریبی ۳۳۵ متر ناو هواپیمابر بوش، یکی از طولانی ترین کشتی های جهان است. حداکثر سرعت این ناو بالغ بر ۳۰ گره دریایی بوده که نیروی خود را از ۲ راکتور هسته ای تعبیه شده در این کشتی دریافت می کند.

لاکهید مارتین. اف- ۳۵ لایتنینگ ۲ (صائقه) Lockheed Martin F-35 Lightning II

اف- ۳۵ به عنوان بخشی از پروژه مشترک میان آمریکا، بریتانیا و سایر متحدان مطرح با عنوان “جنگده های تهاجمی مشترک” شکل گرفته است. این هواپیما برای انجام ماموریت های هوایی، دریایی و شناسایی طراحی و ساخته شده است. اف- ۳۵ می تواند به توپ گاتلینگ و هشت نوع موشک مختلف مجهز گردد. از سوی دیگر قابلیت حمل بمب اتمی بی- ۶۱ نیز از دیگر امتیازهای برجسته این هواپیما محسوب می شود. هزینه تولید هر فروند اف- ۳۵، ۱۲۲ میلیون دلار بوده و آمریکا طی قراردادی به ارزش ۳۲۳ میلیارد دلار، قصد دارد دو هزار فروند از این هواپیما را به ناوگان هوایی خود اضافه نماید. در زمان امضای این قرارداد در سال ۲۰۰۱، لاکهید مارتین رکورد بزرگترین قرارداد نظامی تاریخ را به خود اختصاص داد.

مک دانل داگلاس. اف/اِی- ۱۸ هرنت(زنبور سرخ) McDonnell Douglas F/A-18 Hornet

اف/ای- ۱۸ توسط شرکت مک دانل داگلاس معرفی و توسط شرکت بوئینگ که در سال ۱۹۹۷ این شرکت را خریداری کرد به تولید خود ادامه داد. وظیفه اصلی این جنگنده انجام ماموریت های شناسایی و پشتیبانی هوایی است. هرنت می تواند به حداکثر سرعت ۱۱۹۰ مایل بر ساعت رسیده و در مدت زمان کوتاهی به سقف پروازی ۵۰ هزار پایی دست پیدا کند. هزینه تولید هر فروند از این هواپیما برابر با ۵۷ میلیون دلار است.

بوئینگ. ایی اِی- ۱۸ جی گرولر Boeing EA-18G Growler

هدف از طراحی و ساخت این جنگنده حضور در جنگ های الکترونیک است. ایی ای- ۱۸ می تواند با استفاده از امواج الکترومغناطیسی، تجهیزات و سلاح های دیگری که در این زمینه در اختیار دارد باعث اختلال در سیستم های راداری و ارتباطی دشمن شود. آغاز تولید این محصول به سال ۲۰۰۷ باز می گردد و از سال ۲۰۰۹ فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرده است. هزینه تولید هر فروند از این هواپیما برابر با ۶۷ میلیون دلار است.

جنرال داینامیکس. خودرو جنگی چند منظوره Expeditionary Fighting Vehicle

این خودرو نظامی از قابلیت حرکت در آب و خشکی برخوردار است. از این وسیله می توان برای انتقال نیروها از دریا به خشکی استفاده کرد. این در حالی است که این خودرو جنگی در خشکی از قابلیت هایی همانند یک تانک سود می برد. هزینه تولید هر دستگاه از این وسیله بالغ بر ۲۲ میلیون دلار بوده و انتظار می رود هزینه کلی این پروژه تا سال ۲۰۱۵ برابر با ۱۵ میلیارد دلار باشد.

گرومن. ایی- ۲ دی هاوک آی(چشم شاهین) Grumman E-2D Advanced Hawkeye

ایی- ۲ دی در واقع بهترین مدل از این سری هواپیما بوده که از سال ۱۹۶۰ تاکنون در حال تولید است. سیستم پیشرفته رادار این هواپیما قدرت کنترل و بررسی محیط پیرامون آن را تا سه برابر افزایش داده است. ایی- ۲ اولین پرواز خود را در سال ۲۰۰۷ انجام داده و هزینه تولید ۲۳۲ میلیون دلاری را برای گرومن به همراه داشته است. سیستم های الکترونیکی هوایی جدید در کنار قابلیت ارتباط با ماهواره و سوخت گیری در آسمان از دیگر ویژگی های شاهین تیز بین گرومن محسوب می شود. تحویل این هواپیما به نیروی دریایی آمریکا نیز از سال ۲۰۱۰ آغاز شده است.

بوئینگ. سی- ۱۷ گلوب مستر ۳ Boeing C-17 Globemaster III

این هواپیمای ترابری- نظامی آمریکا از سال ۱۹۹۳ فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرده است. توانایی حمل ۱۰۰ سرباز با امکانات نظامی کامل این هواپیما را به یکی از مهره های کلیدی آمریکا در جنگ عراق و افغانستان مبدل کرده بود. این در حالی است که هزینه تولید هر فروند سی- ۱۷ برابر با ۱۹۱ میلیون دلار است. این هواپیما در نیروی هوایی کشورهای بریتانیا، کانادا و ناتو نیز به فعالیت می پردازد.لاکهید مارتین. اف- ۲۲ رپتور Lockheed Martin F-22 Raptor

بدون هیچ گونه شک و تردیدی و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صنایع نظامی و هوایی جهان، اف- ۲۲ بهترین جنگنده حال حاضر جهان است. حتی با نگاهی مختصر به ظاهر این پرنده خوش ساخت نیز می توان به درستی این اظهار نظرها پی برد. هرچند اطلاعات چندانی در ارتباط با مراحل و مواد مورد استفاده در ساخت این هواپیما از سوی وزارت دفاع آمریکا منتشر نشده است اما قابلیت شکستن دیوار صوتی، رادار گریزی کامل و حمل موشک های کروز را می توان به عنوان بخش کوچکی از توانایی های رپتور در نظر گرفت. هزینه ساخت هر فروند از این هواپیما بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی نیروی هوایی آمریکا بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار و هزینه کلی تولید آن بالغ بر ۶۵ میلیارد دلار است. هزینه های سنگین تولید اف- ۲۲ باعث شد تا وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۰۹ خواستار توقف این پروژه شود. پس از آن مجلس سنا به این درخواست رای مثبت داده و سه ماه بعد با قانونی شدن لایحه سیاست نظامی آمریکا بودجه این پروژه به طور کامل قطع شد



:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , نیروی هوایی , نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 29 تير 1391